Vi Bilägares forum

”Hög förbrukning i bilen? Min båt drar 4,3 liter milen”

”Hög förbrukning i bilen? Min båt drar 4,3 liter milen”

Jämför man båtens förbrukning per mil med en bil blir det hisnande siffror, skriver Erik Rönnblom.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-17 05:50

Kommentarer

Har en båt i ungefär samma storlek men med en 60 hk Honda 4T. Den är integrerad med navigatorn och kan visa bränsleförbrukningen i realtid vid varje tillfälle och då kan jag konstatera att till min stora förvåning så är det inte så dyrbart att hålla låg fart - typ 5 knop - utan snarare är det den farten som ofta ger den lägsta förbrukningen. Men åker man som oss mest i "ekonomi-fart" - runt 20 knop - och med 2 personer ombord så klarar man sig i regel med ca: 0,5 l/distansminut - ungefär som inom lågfartsområdet även om man kan smyga ner till runt 0,4 l/distansminut där om man balanserar farten noga. I alla fall när det är bra väder...:) Men visst är båtar energi-ineffektiva men på årsbasis blir det ju ändå inte så brutalt för den typen av båtar. Däremot är det klart märkbart att båten blir lite törstigare i slutet av säsongen när man har mera beläggningar på skrovet - även för oss som bara kör i Mälaren.

Uppdaterat: 2022-12-17 10:17

Jo, att trycka sig fram genom vatten ger stort motstånd. Stora lastfartyg är ju ändå väldigt energieffektiva eftersom de tar så stor last i vikt och volym i förhållande till mängden vatten som ska forceras.
Klart energisnålast är stålhjul på stålräls.

Uppdaterat: 2022-12-19 16:35

Sen är ju propellerdriften i sig inte heller speciellt effektiv så där ligger nog också en stor del av problematiken för båtar - och speciellt om de skall köras hyggligt fort. I långsamt tempo är det inte lika katastrofalt speciellt inte om skrovet som sådant är utformat för lågfartsområdet - typ som ett segelbåts-skrov.

Uppdaterat: 2022-12-19 16:50

Sedan gäller ju också vid all båtkonstruktion att redan från början bestämma fartområde för att uppnå bästa energieffektivitet.
När Marinens nya CB skulle fram hade man erfarenhet från de äldre 200-båtarna med konventionell propellerdrift att jämföra med, men nu vile man ha bättre högfartegenskaper och därför provade man ett speciellt skrov och "Arnesendrev" ytskärande propellrar som var bra i hög fart. men odugliga i låg och ännu sämre vid back.
Man gick över till jetdrift som fungerar bra vid alla farter och ger mycket goda manövreringsegenskaper.
Nackdelen är att den driften är väldigt energislösande under planingsfart.

Uppdaterat: 2022-12-27 10:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre