Vi Bilägares forum

Teslas försvar: Inte bedrägeri att misslyckas med självkörande bil

Teslas försvar: Inte bedrägeri att misslyckas med självkörande bil

Att Tesla inte lyckats skapa en självkörande bil är inte samma sak som bedrägeri, hävdar biltillverkarens advokater.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-14 12:21

Kommentarer

Vänta nu. Citerade Tesla just Elisabeth Holmes försvar i rättegången mot hennes bedrägeri med Theranos?

Uppdaterat: 2022-12-14 14:12

Jag förstår de som betalat för något för länge sedan och fått höra av självaste VDn att det ska komma när som helst, sen när som helst igen osv osv.

Men håller också med Teslas advokater om att det inte är bedrägeri så länge ingen kan tydligt påvisa att Tesla medvetet skjuter på något som de skulle kunnat inför när som helst och det senare är ju vansinne.

Skulle det vara så enkelt så hade de flesta bilföretag redan infört det. Det är snarare så att det är mycket svårare än någon, inklusive Tesla, kunde förstå från början.

Dock är ju Tesla på mycket god väg och gör hela tiden stora förbättringar, sen om det anses klart inom nyår som Musk senast sa, återstår väl att se (tror inte på det), men även om det skulle bli det så ska det ju sedan gå genom alla möjliga rättsliga prövningar och godkännanden innan bilen faktisk får köras helt autonomt på vägarna. Sånt lär ta tid också.

Uppdaterat: 2022-12-14 14:16
- Peugeot e-208 GT 2022

Man borde ju inte sälja nåt som faktiskt inte finns - och dessutom till ett mycket högt pris. Högst omoraliskt i mina ögon.

Uppdaterat: 2022-12-14 14:41

Fast de som köper något utan att läsa vad de faktiskt köper får anses skylla sig själva.
Det framgår väldigt tydligt att det inte är en färdig produkt man köper utan en beta av mjukvaran som någon gång kommer bli en slutgiltig produkt.

Lite som de som skyller olyckor i trafiken på att det var självkörningsfunktiones fel i Tesla som orsakade det. Alla som får möjlighet att aktivera funktionen får upp en text på skärmen som de måste godkänna där det klart och tydligt står att det är beta och och föraren måste hålla i ratten och ha full uppmärksamhet och vara redo att ta över om bilen verkar göra något felaktigt.

De har ju accepterat det, så håller de inte händerna på ratten konstant och har full uppmärksamhet så kan olyckor ske och då är föraren ansvarig.

Uppdaterat: 2022-12-14 15:15
- Peugeot e-208 GT 2022

Nja, håller inte riktigt med dig bejje. Tesla borde aldrig erbjuda denna produkt och definitivt inte på de marknader där en "beta" inte får köras - som jag misstänker att det kan vara här - dock utan att veta. Bara för att du har några aktier i Tesla behöver man ju inte dumförklara de som trott på detta och köpt funktionen.

Uppdaterat: 2022-12-14 16:55

Läser man så står det inte att de säljer självkörning, de säljer hårdvaran för fullständig självkörning NÄR/OM det blir tillåtet och mjukvaran är klar.
Fram tills dess får de som betalar extra den senaste mjukvaran efter hand som den är klar/blir tillåten på respektive marknad vilket som inträffar först.
Läser man på om det man köper är det glasklart. Men nej, många gör inte det och känner sig sen lurade....

Uppdaterat: 2022-12-14 19:03
Pi skrev:

Nja, håller inte riktigt med dig bejje. Tesla borde aldrig erbjuda denna produkt och definitivt inte på de marknader där en "beta" inte får köras - som jag misstänker att det kan vara här - dock utan att veta. Bara för att du har några aktier i Tesla behöver man ju inte dumförklara de som trott på detta och köpt funktionen.

Gaston skrev:

Läser man så står det inte att de säljer självkörning, de säljer hårdvaran för fullständig självkörning NÄR/OM det blir tillåtet och mjukvaran är klar.
Fram tills dess får de som betalar extra den senaste mjukvaran efter hand som den är klar/blir tillåten på respektive marknad vilket som inträffar först.
Läser man på om det man köper är det glasklart. Men nej, många gör inte det och känner sig sen lurade....

Ja Pi, som gaston säger, först måste man skilja på köpet av bilen och mjukvaran. Bilen köper man som den är. Ingen tvingar en att köpa full self driving.

Men OM man köper det, så får man läsa vad man köper. Man köper en icke färdig produkt och man får som sagt klara instruktioner om att den inte på egen hand är självkörande IDAG och att man alltså måste hålla full koll på bilen.

Om folk bara kastar bort allt mellan 100 000 till 150 000 kr på något utan att noga läsa och förstå det så finns det inte mycket mer man kan göra.

Sen är det en annan diskussion om varför Tesla säljer något som inte är färdigt och det korta svaret på det är datainsamling och inlärning för systemet. Hade de inte haft alla dessa som frivilligt vill använda den ofärdiga produkten utan försökt lösa det själv med bara ett par hundra bilar så skulle det ta extremt många år extra att komma dit de är idag för att det finns för lite data för systemet att lära sig av och bli bättre.

Så vill vi ha självkörning snart så är det enda vägen. Annars får vi nog vänta 15 år till.

Uppdaterat: 2022-12-14 20:21
- Peugeot e-208 GT 2022

Ständigt detta Tesla - och ständigt detta USA ... Frågan handlar inte om vad man "inte skulle ha lyckats skapa" (!), utan om hur man har marknadsfört det.

Uppdaterat: 2022-12-14 22:54
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Ständigt detta Tesla - och ständigt detta USA ... Frågan handlar inte om vad man "inte skulle ha lyckats skapa" (!), utan om hur man har marknadsfört det.

Njae det är nog mer om vad du läser när du köper en produkt. Om du läser när du köper en bil att den här bilen aldrig kan få en punktering och däcken är garanterade att räcka hela bilens livslängd och sen får du både punka två gånger och däcken håller bara 7000 mil så är det helt klart missvisande.

Men om du köper något där det uttryckligen står att det är en testversion eller beta av något som alltså inte är en färdig produkt som senare ska kunna vara självkörande och samtidigt läser som jag skrev att den inte är självkörande idag utan 100% uppsikt från föraren och hela tiden hålla händerna på ratten och vara redo att både styra och bromsa så är det väldigt tydligt tycker jag.

Det är fan högre säkerhetskrav än körskola med bilar. Där har dom väl dubbelkommando på pedalerna och ska vara redo att gripa in när som helst om eleven gör fel, men de har inte en ratt att använda till skillnad från föraren i Teslan.

Uppdaterat: 2022-12-14 23:07
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

SnookerPro skrev:
Ständigt detta Tesla - och ständigt detta USA ... Frågan handlar inte om vad man "inte skulle ha lyckats skapa" (!), utan om hur man har marknadsfört det.

Njae det är nog mer om vad du läser när du köper en produkt. Om du läser när du köper en bil att den här bilen aldrig kan få en punktering och däcken är garanterade att räcka hela bilens livslängd och sen får du både punka två gånger och däcken håller bara 7000 mil så är det helt klart missvisande.
Men om du köper något där det uttryckligen står att det är en testversion eller beta av något som alltså inte är en färdig produkt som senare ska kunna vara självkörande och samtidigt läser som jag skrev att den inte är självkörande idag utan 100% uppsikt från föraren och hela tiden hålla händerna på ratten och vara redo att både styra och bromsa så är det väldigt tydligt tycker jag.
Det är fan högre säkerhetskrav än körskola med bilar. Där har dom väl dubbelkommando på pedalerna och ska vara redo att gripa in när som helst om eleven gör fel, men de har inte en ratt att använda till skillnad från föraren i Teslan.

Som jag skrev: Frågan är hur man har marknadsför det, hur man trixar med orden, hur man spelar med folks förmåga att förstå/inte förstå. Om man marknadsför sina bilar med tillvalet ”Total självkörningsförmåga”, är det också det som kunderna läser och kommer ihåg. Tesla utnyttjar den psykologiska aspekten in absurdum.

Uppdaterat: 2022-12-15 00:44
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Amerikanska företag brukar i sina manualer till kund friskriva sig från allt som kan hända, ofta på ett helt absurt sätt. Risken att få en stämning till domstol är alltid nära i USA...

Uppdaterat: 2022-12-15 06:49
bejje skrev:

SnookerPro skrev:
Ständigt detta Tesla - och ständigt detta USA ... Frågan handlar inte om vad man "inte skulle ha lyckats skapa" (!), utan om hur man har marknadsfört det.

Njae det är nog mer om vad du läser när du köper en produkt. Om du läser när du köper en bil att den här bilen aldrig kan få en punktering och däcken är garanterade att räcka hela bilens livslängd och sen får du både punka två gånger och däcken håller bara 7000 mil så är det helt klart missvisande.
Men om du köper något där det uttryckligen står att det är en testversion eller beta av något som alltså inte är en färdig produkt som senare ska kunna vara självkörande och samtidigt läser som jag skrev att den inte är självkörande idag utan 100% uppsikt från föraren och hela tiden hålla händerna på ratten och vara redo att både styra och bromsa så är det väldigt tydligt tycker jag.
Det är fan högre säkerhetskrav än körskola med bilar. Där har dom väl dubbelkommando på pedalerna och ska vara redo att gripa in när som helst om eleven gör fel, men de har inte en ratt att använda till skillnad från föraren i Teslan.

Så här står det på Teslas hemsida där man klickar i och beställer sin bil:

Total självkörningsförmåga
77 700 kr
All funktionalitet för grundläggande Autopilot och Uppgraderad Autopilot
Identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar
Kommande:
Autostyrning i stadstrafik

Hur kan man här läsa att det är något som inte fungerar?
Nej bluff och båg är vad det är.

Uppdaterat: 2022-12-15 08:44

Det är bara kolla hur Elon hanterar Twitter. Nya och ändrade regler hela tiden, helt och hållet utifrån Elons humör.

Uppdaterat: 2022-12-15 08:50

berjje - du får ursäkta men nu börjar ditt försvar för Tesla i alla sammanhang att bli en aning patetiskt. Som jag redan sagt - bara för att du äger några aktier i det bolaget så måste du ju inte identifiera dig så oerhört med företaget och din idol Elon.
Nä - denna funktion borde aldrig erbjudits som tillval innan den fungerar i enlighet med beskrivningen. Och den har ju sålts ett antal år redan. Men man ville tydligen ha förskottsbetalning för att delvis finansiera utvecklingen.

Uppdaterat: 2022-12-15 10:06

Men det är ju inte precis ovanligt att man låter bilköparna vara med och utveckla nya produkter, det är vanligare än man tror.
Händer även här även om de flesta fall är relativt små och blir lösta genom återkallelser och garantiåtgärder.
I fallet med Teslas självkörande bilar ska man också komma ihåg att det är USA det gäller och där gäller det att utnyttja juridisk expertis för att få vattentäta föreskrifter om vad som gäller, alltså i det här faller en betaversion som inte är helt självkörande, vilket också framgår av den skrivna texten i avtalet och det är den som gäller.
Sedan tar motparten som anser sig lurad till sina juridiska möjligheter för att få skadestånd.
Advokater jobbar på procent och därför blir det ofta oerhört höga skadeståndsanspråk.
Lyckas de får de en rejäl hacka och ära och berömmelse.
Rätt eller fel är inte huvudsaken.

Uppdaterat: 2022-12-15 11:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men det är ju inte precis ovanligt att man låter bilköparna vara med och utveckla nya produkter, det är vanligare än man tror.

Så är det. Volvoanställda på Torslanda får en rejäl rabatt på sin leasing om de går med på att deras bil är en ”testbil”.
Kravet är att man alltid tar bilen till jobbet och man går då med på att Volvo under arbetstid får köra iväg med bilen för att göra tester, undersöka slitage, ladda ner data osv.

Uppdaterat: 2022-12-15 13:44

Fast det är ju en sak om t ex navigatorn har sina buggar men att först ta ordentligt betalt och sen leverera en funktion som är långt ifrån klar...njaa...

Uppdaterat: 2022-12-15 16:18

Finns ju otroligt många som köper funktionen trots att det är fullt medvetna om att det inte är klart, för att dom tycker det är nytt och spännande.

På samma sätt erbjuder många speltillverkare folk att betala för ofärdiga spel, alltså betaversioner som kan vara full med buggar och inte fungera korrekt, men folk köper ändå för att vara tidigt ute med att testa något nytt.

När jag var ung så fick man alltid spela betaversioner gratis mot att man rapporterade in fel och buggar, sen över tid så började företag insett att de kan ta betalt, i vissa fall fullt pris för betaversioner och folk köper ändå.

Uppdaterat: 2022-12-15 16:52
- Peugeot e-208 GT 2022

Beta versioner av mjukvara är testversioner, normalt tar man inte betalt för det. Att Tesla tar betalt för beta-versioner är i sig uselt. Teslas affärsmetoder är undermåliga.

Uppdaterat: 2022-12-15 17:41

Raphael, du har helt missuppfattat det kapitalistiska systemet!
Om nu Tesla släpper en betaversion och någon vill betala för det är det helt i sin ordning.
Man avgör själv om man vill ha det eller inte.
Ingen är tvingad att betala för något som egentligen inte är färdigt.
Du kan jämföra med en centralstyrd regim där du tvingas att betala för något du inte vill ha, men där någon bestämmer att det är vad du ska ha.

Uppdaterat: 2022-12-15 18:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

bejje fortsätter sitt försvar av Elon - genom att jämföra betaversioner av ett spel för nån hundring och som inte kan skada nån om det inte fungerar. Beta-versioner fick man ju ofta utan kostand dessutom - i alla fall när det gällde mera seriösa produkter.

Uppdaterat: 2022-12-15 21:44
Apex skrev:

saabnisse skrev:
Men det är ju inte precis ovanligt att man låter bilköparna vara med och utveckla nya produkter, det är vanligare än man tror.

Så är det. Volvoanställda på Torslanda får en rejäl rabatt på sin leasing om de går med på att deras bil är en ”testbil”.
Kravet är att man alltid tar bilen till jobbet och man går då med på att Volvo under arbetstid får köra iväg med bilen för att göra tester, undersöka slitage, ladda ner data osv.

Har man skärpt reglerna för LUS-bil?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-16 07:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

bejje fortsätter sitt försvar av Elon - genom att jämföra betaversioner av ett spel för nån hundring och som inte kan skada nån om det inte fungerar. Beta-versioner fick man ju ofta utan kostand dessutom - i alla fall när det gällde mera seriösa produkter.

Visst är prisskillnaden enorm, men principen är densamma, att folk får valet att själv bedöma om man vill betala för ett icke färdigt spel som kan krascha och få fel när som helst eller om de inte vill betala för det.

På samma sätt får man det valet hos Tesla också, bara det att det är mycket dyrare av naturliga skäl.
Ingen tvingas, det är helt frivilligt om man vill ta risken att testa en icke färdig produkt eller inte.

Jag behöver inte försvara någon för det är inget fel om du frågar mig.
Hade man blivit tvingad till att köpa det hade det varit en helt annan historia.

Uppdaterat: 2022-12-16 20:14
- Peugeot e-208 GT 2022

Aktien har rasat ytterligare idag. Men det är klart, Elon är ett geni och spelar 3D-schack.

Uppdaterat: 2022-12-16 20:39
Axa skrev:

Aktien har rasat ytterligare idag. Men det är klart, Elon är ett geni och spelar 3D-schack.

Vad har inte rasat senaste dagarna ?

Uppdaterat: 2022-12-16 20:42

Matpriserna!

Uppdaterat: 2022-12-16 20:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Mr Snoid skrev:

Vad har inte rasat senaste dagarna ?

saabnisse skrev:

Matpriserna!

haha den var bra!

Uppdaterat: 2022-12-16 21:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Teslas aktier sjunker varje gång Elon behöver fickpengar till Twitterdriften.

Uppdaterat: 2022-12-16 21:42
L. Mäkinen skrev:

Teslas aktier sjunker varje gång Elon behöver fickpengar till Twitterdriften.

Han sålde väl nyss av lite Teslaaktier för några milliarder. Fullständigt löjligt att ha såpass bra ställt.

Uppdaterat: 2022-12-16 21:55

Det är bara kolla hur mycket Tesla aktien har tappat sedan Twitterövertaget. Nu börjar även större aktieägare i Tesla grymta kring Elons ”genialiska” företagande. Snart kommer nog Teslas större aktieägare tröttna på riktigt.

Uppdaterat: 2022-12-16 22:44

Det roliga är ju att köpa Tesla aktier nu.

Aktien har rasat typ 65% om det inte är mer sedan all time high.
Det låter mycket, men kolla på många andra tech bolag så ser ni något liknande. Så Tesla är långt ifrån ensamma om detta utan de flesta tech företag har rasat med liknande.

Det får mig att tänka att det är inte något som direkt är riktat mot Teslas aktie utan det är aktiemarknaden i stort som störtdyker. Varför skulle nästan alla andra techbolag också störtdyka annars? Kolla bara på Amazon, ta fram deras graf och jämfört den sida mot sida med Tesla över 1-2 års tid så är det skrämmande hur lika dom har följa varandra. Nästan exakt samma upp och nedgång.

Har Tesla och Amazon exakt samma förutsättningar, framtid, inkomster och annat? Nej! Ändå följer dom varandra hand i hand på börsen.

Uppdaterat: 2022-12-16 23:12
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - PC-spel är bara för nöje och riskerar ingen annans hälsa om dom "buggar" - en skenande bil är nåt helt annat så jämför inte dessa saker.

Uppdaterat: 2022-12-16 23:35
Pi skrev:

bejje - PC-spel är bara för nöje och riskerar ingen annans hälsa om dom "buggar" - en skenande bil är nåt helt annat så jämför inte dessa saker.

Just av den anledningen så informeras folk om den saken, Att det inte är en färdig självkörande produkt och att man till 100% måste ha full uppsikt, vara beredd att bromsa och ha händerna på ratten.

har man accepterat dom grunderna så kan man ju knappast gnälla om en olycka sker och man sitter och kollar på facebook på mobilen.

Det är samma ansvar som om man körde 100% själv. Man måste ha samma översikt över allt och vara lika vaksam. Är man inte det så har man misslyckats med att följa kraven.

Uppdaterat: 2022-12-16 23:40
- Peugeot e-208 GT 2022

Nä bejje - jag håller absolut inte med dig. En bil är ett verkligt dödligt vapen medan ett PC-spel bara är lek. Väldigt stor skillnad när det gäller att ge köpare tillgång till långt ifrån färdigutvecklad programvara. Vill knappast ens kalla Teslas programvara "beta" - snarare "alfa".

Uppdaterat: 2022-12-17 10:04

Tesla, den antingen älskar man eller hatar...

Uppdaterat: 2022-12-17 10:35

Nja 40-talisten - att vissa älskar Tesla över allt annat är uppenbart - men andra behöver inte hata utan kan uppskatta t ex energieffektiviteten men inte skriva under på sådant som diskuteras i denna tråd.

Uppdaterat: 2022-12-17 10:48

Bilar med total själkörningsförmåga kommer att bli av, var så säkra men datum går inte att förutspå. Misstänker starkt att Musken varit lite väl visionär kring möjligheterna att få Teslorna att bli självkörande framtill nu men är övertygad om att Tesla är inne på rätt spår även om det är en bit kvar. Att släppa ut en betamjukvara i syfte att datainsamla och köra maskininlärning är ett steg men kräver disciplin och att rätt förare bidrar. Ingen biltillverkare har personalkapacitet internt att samla datamängder som krävs med egna valideringsingenjörer.

Uppdaterat: 2022-12-17 11:07

Pi- du måste tänka på att det är amerikaner i USA som det handlar om.
Den sociala omtanke som du anger när det gäller att ge köpare tillgång till långt ifrån färdigutvecklad programvara existerar inte där. Framför man sådana åsikter får man genast en kommuniststämpel och det anses vara bland det värsta som finns. Naturligtvis gäller det inte generellt, men är väldigt vanligt, liksom att amerikanen i gemen alltid vill bestämma själv vad han ska göra och eftersom han också anser sig veta bäst avgör han själv hur betaversionen av självkörning ska hanteras.
"Ingen ska tala om för mig hur man kör bil!". Att många sedan inte kan köra en manuellt växlad bil är en annan sak.
Att Tesla tar betalt för något som inte är färdigt är också typiskt amerikanskt. Det gäller att alltid tjäna pengar, på vad som helst, hur som helst, lagligt eller olagligt, då det finns kryphål och det är då skickliga dyra advokater kommer in. Allt ska vara juridiskt vattentätt.
Sedan måste man komma ihåg att USA består av femtio länder med egna lagar och förordningar som kan vara hur konstiga som helst.
Det är egentligen endast de federala lagarna som kan jämföras med de vi är vana vid.

Uppdaterat: 2022-12-17 11:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre