Vi Bilägares forum

Elbilsdäcken slut – efter bara 1 800 mil

Elbilsdäcken slut – efter bara 1 800 mil

Volkswagens elbilar levereras med däck som inte är anpassade för grusväg eller grov asfalt. Roger Wiberg är en av många som drabbats av punkteringskänsliga däck som slits i förtid.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-12 12:40

Kommentarer

Tung bil, mjuka däck.. slits mer då. Mitt backdäck på MC var slut på mindre än 1000 mil när jag hade semester och mer packning slet det väldigt mycket mer. På Leaf:en exploderade två däck och två av fälgarna gick sönder (skadade av stenen) då det var lite större stenar (3-4 cm stora) som låg på den asfalterade vägen. Misstänker att vikten på bilen är avgörande faktorn av utgången av detta, en lättare bil hade antagligen klarat sig utan punktering och skadade fälgar. Tycker det är synd att inte fler är oroade över att bilarna blir tyngre och alla nackdelar detta medför. Redan vid en vikt på 1800 kg tycker jag gränsen är nådd. Har för mig att Leaf väger runt 1650-1700 kg, det känns väldigt väl att bilen är tung trots att elbilar oftast trollar bort lite av vikten pga effektiv el-motor med högt moment.

Uppdaterat: 2022-12-12 15:17

Det är lite bakvänt om man skall spara energi på lågt rullmotstånd som antagligen påverkar räckvidden med 1-2%.. när du kommer 15% (eller mer) längre om du går ifrån 20 tum till 18 tum.. och kanske ända ner till 16 tum. Jag förstår inte varför bilar idag skall ha så stora hjul, utgå ifrån att bilen skall ha 16-17 tum (max).. och sedan se till att bilmodellen klarar sig på detta!? Anpassa storlek och vikten på elbilsmodeller. En elbil skall vara som vanliga bilar var, enbart drivlinan som är ändrad. Och framförallt, sluta upp med SUV karosser.. det är ju förödande för räckvidden, det kan till och med en 8 åring förstå och då måste kunderna också anpassa sig till verkligheten och köra vanliga bilmodeller (sedan/hatchback/kombi). Man har verkligen gått över ån efter vatten när det gäller elbilarna, det är extremt vad galet allt blivit... galenskaper!

Uppdaterat: 2022-12-12 15:24

Apropå spara/slösa med energi så är det ju märkligt att man sparar på de få watt som baklysena skulle dra om de alltid var påslagna men tillverkarna erbjuder glatt större hjul som drar väldigt mycket mera än ett par LED-baklyktor.

Uppdaterat: 2022-12-12 16:17

Vid senaste hjulskiftet nämnde min däckhandlare att de hade fått in en ID3 vars däck var helt slut efter 900 mil. Glad att mina sommardäck inte slitits så mycket.

Uppdaterat: 2022-12-12 16:23

Pi, kolla på dokumentären "So Much About Digital", där tar de upp detta med att spara.. det blir nämligen så att i slutändan slösar vi mer. Inte undra på att vi har halvledarbrist, och snart kommer vi ha slut på gummi också, när alla skall köra runt i EL-SUV som sänker däcken redan efter 2000-3000 mil. Jag var otroligt glad när jag bytte Avensis mot Octavian, mindre däckslitage.. och mindre bromsdamm så att fälgarna såg rena ut mycket längre. Nu har jag inte kvar Octavian, men på det stora hela tycker jag den var en optimal bil.. lagom stor, ca 1400 kg och snål på däck och bränsle.. och billig att äga.

Uppdaterat: 2022-12-12 16:46

Var ligger miljötänket om man skall kassera däck efter en säsong?
Och angående bakljusen och däcken kan man undra om säkerheten kommer först.
Man behöver ta en helhetsbild.

Uppdaterat: 2022-12-12 17:06

varför är alla (inte här på forumet dock) överraskade över slitaget? Skittunga bilar sliter däck. Ingen nyhet. Koppla det med kraftig elmotor...

Uppdaterat: 2022-12-12 18:19
Gillar kurvor och rondeller

Levereras däcken med mindre mönsterdjup från start så säger väl logiken att det kommer bli utslitna snabbare?

Uppdaterat: 2022-12-12 18:25
Power to the people

MC
Förklaringen ligger nog snarare i mjukare gummiblandning i de sk EV-däcken och det grosser påpekar.

Uppdaterat: 2022-12-12 18:37
motorcykelentusiasten skrev:

varför är alla (inte här på forumet dock) överraskade över slitaget? Skittunga bilar sliter däck. Ingen nyhet. Koppla det med kraftig elmotor...

Fast det är ju inte så på alla. Mercan rullade 2600 mil nu innan jag bytte till vinterdäck och de är riktigt bra med mönster kvar. Första Teslan rullade däcken nästan 5000 mil innan byte.

Uppdaterat: 2022-12-12 18:44
Pi skrev:

Apropå spara/slösa med energi så är det ju märkligt att man sparar på de få watt som baklysena skulle dra om de alltid var påslagna men tillverkarna erbjuder glatt större hjul som drar väldigt mycket mera än ett par LED-baklyktor.

+100

Uppdaterat: 2022-12-12 19:48

När det gäller elbilar är det verkligen "svälja kameler och sila myggen", man sparar på fel ställen. Modellerna är för tunga, för dålig aerodynamik, för stora hjul .. och så fortsätter det. Däcken är det viktigaste på hela bilen! Det är skillnad mellan att vara död eller levande när incident inträffar.

Uppdaterat: 2022-12-12 20:02

Tesla sätter på riktiga däck på bilarna så 4000-5000 mil kan man köra om man håller sig i skinnet lite.

Uppdaterat: 2022-12-12 20:17

Hå och hej.

Dessa jippofordon är byggda för att vara söta när de står stilla och laddas för jämnan.
De är helt enkelt inte konstruerade att fungera som en bil utan är mest en prydnad och möjlig ersättare till ett Attefallshus.

Uppdaterat: 2022-12-12 21:42
Dunderkommentatorn skrev:

Hå och hej.
Dessa jippofordon är byggda för att vara söta när de står stilla och laddas för jämnan.
De är helt enkelt inte konstruerade att fungera som en bil utan är mest en prydnad och möjlig ersättare till ett Attefallshus.

Vad tog du till middag i kväll ? Verkar sakna erfarenhet av elbilar.

Uppdaterat: 2022-12-12 21:46
Dunderkommentatorn skrev:

Hå och hej.
Dessa jippofordon är byggda för att vara söta när de står stilla och laddas för jämnan.
De är helt enkelt inte konstruerade att fungera som en bil utan är mest en prydnad och möjlig ersättare till ett Attefallshus.

Internet-ordet troll kommer av trolling, dvs släpa ett bete efter båten så att något ska nappa. Dunderkommentatorn slänger in sina fläskben om elbilar, i förhoppning att få mothugg och uppmärksamhet. Hans pajas-inlägg tillför inget, och bör lämpligast bemötas med ingenting.

Uppdaterat: 2022-12-12 21:55

Ekodäcken har hårdare gummiblandning, inte mjukare. Hårdare gummiblandning är mer lättrullat.

Däremot är många lättare, dvs innehåller mindre gummi och är tunnare, har mindre mönsterdjup. Det innebär dock inte att de är mjukare.

Men många däck för elbilar har högre belastningsindex, det innebär att de är hårdare, styvare, är inte förstärkta. klarar mer luft och klarar mer tyngd.

Sen detta med ”stora däck drar mer”, på vanliga bilar är det så. Men inte riktigt med däck på elbilar eftersom de i regel är smalare.

Flera franska elbilar har t ex dimensionen 195/60-R18.

Det är mycket smalare än t ex 225/55 R18 som är vanlig 18” dimension på vanliga fossilbilar. Och 195/60 R18 är mycket mer energieffektiva, har lägre förbrukning, än 225/55 R18. 195/60 R18 har lägre rullmotstånd och luftnotstånd jämfört med 225/55 R18.

Uppdaterat: 2022-12-13 00:02

Hyundai Ioniq 6 förlorade tydligen runt 5--6 mils räckvidd när man gick från 18" till 20", Raphael.

Uppdaterat: 2022-12-13 00:21

Pi, det har jag beskrivit för dig tidigare vad det beror på.
Om du försöker så kanske du kommer ihåg det.
Kan tipsa om att det har med däckbredden att göra. Samt att den ena har fälgar utformade med tanke på bästa möjliga aerodynamik och den andra design. Du kan säkert gissa vilket 😉

Uppdaterat: 2022-12-13 07:15

Snoid har helt rätt ovan, designen på fälgen har väldigt mycket större betydelse än man tror. Samt att det är bredden på däcket, inte höjden på fäljen som drar upp förbrukningen. Sen är det oftast så att högre fälgar oftast har bredare däck, men det måste inte vara så.
Men som Snoid så riktigt påpekar kring Ioniq 6 så är det inte bara fälghöjdens utökning som drar upp räckvidden utan även att den mindre fälgen är designad för effektivitet och den större för utseendet.
Samma ser du på Tesla Y och 3, standardfälgen är ful som stryk men väldigt effektiv, går man upp en tum till snygg fälg tappar man en hel del räckvidd, men inte bara pga. den större fälgen.
Min EQE har 4 mils lägre uppgiven räckvidd med de 21" jag har mot standardfälgen på 19". Mycket av det beror även på att den lilla är ful men effektiv.

Uppdaterat: 2022-12-13 09:52

Guran - mitt inlägg var ett svar till Raphael på hans kommentar och jag hade inte glömt ditt tidigare inlägg. Sen brukar det allmänt vara så att på samma bil så har i allmänhet ett hjul med större fälgdiameter också en större bredd vilket väl många bilägare tycker är tuffare och därför väljer dessa tillval. Så många potentiella elbilköpare borde nog titta lite närmare på vad fälgvalet har för effekt på förbrukning och räckvidd och ta en allvarlig funderare över om utseendet eller förbrukningen är det viktigaste...

Uppdaterat: 2022-12-13 10:22
Pi skrev:

Guran - mitt inlägg var ett svar till Raphael på hans kommentar och jag hade inte glömt ditt tidigare inlägg. Sen brukar det allmänt vara så att på samma bil så har i allmänhet ett hjul med större fälgdiameter också en större bredd vilket väl många bilägare tycker är tuffare och därför väljer dessa tillval. Så många potentiella elbilköpare borde nog titta lite närmare på vad fälgvalet har för effekt på förbrukning och räckvidd och ta en allvarlig funderare över om utseendet eller förbrukningen är det viktigaste...

Tror många har koll på detta, och iaf för min del är det värt nån mil mindre räckvidd för att få en snyggare bil. Oftast är som sagt standardfälgen tokful. :)

Uppdaterat: 2022-12-13 10:31

Henrik - jag tror tyvärr att det ofta är utseendet man väljer efter utan en tanke på att det kan få en kraftig påverkan på förbrukningen och därmed räckvidden.

Uppdaterat: 2022-12-13 10:38

Raphael
Det har du rätt i. Jag gick på gamla sanningar. Naturligtvis vill man ha lättrullat.

Uppdaterat: 2022-12-13 11:28
Gaston skrev:

Samma ser du på Tesla Y och 3, standardfälgen är ful som stryk men väldigt effektiv, går man upp en tum till snygg fälg tappar man en hel del räckvidd, men inte bara pga. den större fälgen.
Min EQE har 4 mils lägre uppgiven räckvidd med de 21" jag har mot standardfälgen på 19". Mycket av det beror även på att den lilla är ful men effektiv.

Fälgen ser väl ok ut, det är väl navkapslarna som inte är så snygga. Dock hjälper de faktiskt med effektiviteten. Tesla Björn testade Model Y med och utan navkapslar. I 120 km/h drog bilen 6 wh/km mindre med navkapslar jämfört med utan.

Uppdaterat: 2022-12-14 09:04

Det finns en faktor till i det här och det stavas fäste.

Med hög friktion hos däcket så slits det rimligen snabbare än om det inte har någon friktion att tala om.

Kör man på is året om har man således ett lägre slitage än om man ger fullt ös genom kurvorna och fram och ur trafikljusen

Körstilen påverkar alltså

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-14 09:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

BMW i3 hade de roligaste däcken, smala.. men det blir nog tråkigt den dagen man måste lägga på nya sulor.. för jag antar att storleken inte är direkt standard. Mycket riktigt är det bredden på hjulen som ökar luftmotstånd, men vikten ökar också med storleken på hjulen. Att snurra igång större tyngre hjul kräver också mer energi. Så det finns relativt stora vinster (ca 10-20%) med att dimensionera fälgarna i "rätt" storlek, hålla nere vikten samt se till att fälgarna är aerodynamiska. Dock har biltillverkare startat i fel ände på att spara energi, med däck som har låg friktion, där kan du inte spara stora mängder energi ..det är som att sila mygg och svälja elefanter.

Uppdaterat: 2022-12-19 14:15

Folk förstår inte, och vill inte förstå.. snyggare hjul som de inte ens kan se när de kör bilen är viktigare än att det blir snålt och effektivt. Design går före allt idag, det är galet! Sunt förnuft finns inte längre, och det gäller även i allra högsta grad biltillverkarna.

Uppdaterat: 2022-12-19 14:19

Pi, när jag tittar på en intressant bilmodell (el) så tar jag minsta hjulen.. och då brukar även paket tillval falla bort. Biltillverkare har inte förstått att vissa kunder kan tänka sig mer teknik, men absolut inte större hjul. Fast jag brukar ofta bli arg, stänga ner beställningssidan och muttra lite för mig själv, jag vill ju inte ens ha de minsta hjulen (18 tum)...jag vill ha 16 tum, eller max 17 tum. Sitter mest och hoppas på att det lanseras nya elbilsmodeller som inte är av typen SUV, eller någon form av sportbil.. fast det lär väl knappast ske?

Uppdaterat: 2022-12-19 14:27

Du har ju flera olika fabrikat och modeller att välja på som varesig är SUV eller sportmodell.
Bara du som vill ha något att oja dig över som gör att du blundar för dom modellerna

Uppdaterat: 2022-12-19 14:35

Det handlar om bilmärken också Mr Snoid, jag är inte ute efter någon modell ifrån PSA tex. Så det finns inte så mycket att välja på tyvärr. Den som jag tittat mest på är Polestar 2.. men föll lite på att den drar för mycket energi för min smak och bagaget var lite i minsta laget. Hoppas det kommer lite nya modeller under 2023 som kan vara intressanta.

Uppdaterat: 2022-12-19 15:47

Glömde också. bilar över 1900 kg är inte heller intressanta för mig.. det blir för mycket nackdelar med att köra runt med så tunga modeller. Så det jag letar efter, är snålt, "små hjul", hyfsat bagageutrymme och vettiga ägandekostnader i första hand. I andra hand räckvidd och driftsäkerhet och bilen måste vara hyfsat praktisk. Teknik och säkerhet kommer nog på tredje plats. Alltså en ganska "lagom" bilmodell ur alla aspekter, och det kan jag säga är ovanligt idag.

Uppdaterat: 2022-12-19 15:51
Mr Snoid skrev:

Du har ju flera olika fabrikat och modeller att välja på som varesig är SUV eller sportmodell.
Bara du som vill ha något att oja dig över som gör att du blundar för dom modellerna

+100
Ja får man bara gnälla så är allt okey!

Uppdaterat: 2022-12-19 15:57
hx30 skrev:

Det handlar om bilmärken också Mr Snoid, jag är inte ute efter någon modell ifrån PSA tex. Så det finns inte så mycket att välja på tyvärr. Den som jag tittat mest på är Polestar 2.. men föll lite på att den drar för mycket energi för min smak och bagaget var lite i minsta laget. Hoppas det kommer lite nya modeller under 2023 som kan vara intressanta.

Så du har alltså tittat mest på en Kinabygd förklädd elbilskonverterad XC40 ? 🤣😂

Uppdaterat: 2022-12-19 17:59