Forskare i Australien har tagit fram en ny teknik för att köra en vanlig dieselmotor på vätgas – något som kan kapa koldioxidutsläppet med nästan 86 procent.
Forskare i Australien har tagit fram en ny teknik för att köra en vanlig dieselmotor på vätgas – något som kan kapa koldioxidutsläppet med nästan 86 procent.
Kommentarer
Så länge man inte kan hitta på ett sätt att reducera kväveoxiderna är det ingen bra väg att gå med vätgas och här är dieselmotorn sämre än modifierade bensinmotorer.
Den effektivaste och dyraste metoden att få en helt ren motor är ju att använda rent syre och vätgas.
Världens förbränningsmotorforskare kämpar på.
Svårt att smälta att hela forskningsområdet håller på att bli lika relevant som mekaniska räknemaskiner, mekaniska p-automater, självuppdragande mekaniska armbandsur och ångmaskiner.
Ja, det kommer att finnas nischer (typ väteperoxidångmaskiner i torpeder), men de kommer att bli i stort sett irrelevanta.
Likaväl som du kan få lite trevligare avgaser med en katalysator på en bensinmotor, så kan du tillsätta ad-blue på en dieselmotor för att minska kväveoxiderna.
Christer
Ad-blue fungerar inte lika bra med vätgas.
Hur vet du det? Har det testats i praktiken?
Säkert, det har funnits många försök med att reducera NOx, men det är ett problem så länge luft är närvarande.
Ett försök man jobbade länge med i Japan gällde en motor med helt keramisk förbränningsdel där man lyckades höja verkningsgraden en bra bit över 50% genom att ha väldigt höga förbränningstemperaturer.
Men NOx blev man aldrig av med trots olika kemiska preparat, enda möjligheten var att byta luft mot ren syrgas.
Kanske kommer man någon gång på ett kemiskt undermedel, men det blir inte ad-blue, det är en nödlösning.
Möjligen fungerar det med Motaloy om nu någon kan komma på att producera det igen?
NOx från personbilstrafiken i Sverige är väl ändå bara ett ickeproblem.
Däremot kan de där jäkla AdBlue systemen vara en källa till dyra reparationer. Jag har haft två bilar med detta hittepåsystem. Den första blev det fel på och, jag tror det var den uppvärmda ledningen från tanken till katalysatorn som byttes. Turligt nog hade bilen fortfarande nybilsgaranti.
Den andra funkade felfritt de tre år jag hade den.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.