Vi Bilägares forum

Fortsatt prisras på begagnade elbilar

Fortsatt prisras på begagnade elbilar

Intresset svalnar – trots slopade klimatbonusen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-06 16:10

Kommentarer

Kan det bero på att en några år gammal elbil ”åldrats” mycket mer än en motsvarande bensin/dieselbil? 🤔

Uppdaterat: 2022-12-06 17:15
Togga

Ja, det vore ju intressant att veta vilka modeller som inkluderas eller är det ”alla”. Nog lite skillnad i efterfrågan mellan en ID3 och en elbil från 2011.

Uppdaterat: 2022-12-06 17:20

Beror på att det är skitbilar, nej givetvis inte alla, men väldigt många, speciellt i jämförelse med nya, eller kommande elbilar, själv har jag en "skitbil" som ska åter efter privatleasing i feb, mycket bra till pendling, värdelös som enda bil i hushållet (om man inte endast pendlar), går upp mot 45 mil på sommaren, ca 30 mil vid några minus, oklart vid +20 eller kallare.
Värdelös app, fungerar sporadiskt, vilket är värdelöst om man bor där det är vinter, man måste ut och starta bilen för att få den varm då ingen timer eller vanlig kupévärmare finns, på sommaren är det trist att inte kunna förkyla...appstyrningen var en av de avgörande egenskaperna inför köpet, pga att man är lat och bekväm och vill kunna komma iväg snabbt även när det är kallt, inte som en "vanlig" bil som kanske behöver 4 h på motor/kupévärmare för att bil och människa ska trivas.
Men när man inte kan lita på appen, helt död under 4 månader, sporadisk övrig tid, dess utom jävlad fanskappet med att avbryta laddningen titt som tätt, extra besvärligt när inte appen fungerar och man lätt ser om laddningen avbrutits (mindre problem vid laddning hemma), trist på jobbet och andra ställen, där man var och varannan dag inte fått något laddat alls nästan, rätt dåligt läge när man räknar med laddning efter en hel dag på jobbet, eller nattladdning hemma...

Inte konstigt att begagnatpriset ska ner, dessutom har det varit fantasipriser på allt beg om man jämför med nästan alla andra tider de senaste 50 åren.

Uppdaterat: 2022-12-06 18:10

Vilken elbil snackar du om?

Ja massor nya modeller kommer som kan anses vara Gen2 elbilar, klart bättre och Gen3 kommer även vara billigare.

Uppdaterat: 2022-12-06 19:54
Gillar kurvor och rondeller

Elen är dyr, så det lönar sig inte så mycket längre. Människor har väldigt kort framförhållning, räntorna stack iväg osv. Tillverkare bygger SUV modeller av allt nu, alltså det finns ingen hejd på dumheterna. Inget består över tid längre, och vi planerar inte framåt. Bara kortsiktiga intressen styr.

Uppdaterat: 2022-12-06 20:26

Vår / fruns ID3 som vi köpte september-21 har rullat över 8500 helt felfria mil frånsett en återkallelse pga 12 voltsbatteriuppdatering. ID3 kan verkligen rekommenderas. Ca 43 mil på sommaren och runt 30 mil på vintern.

Uppdaterat: 2022-12-06 23:12

Svenssons, jag har inte kört lika långt som du men ca 5000mil.
Men efter 3000mil fick jag byta båda krängningshämmarstagen fram.
Det är allt som hänt min bil, förutom några mjukvaruproblem som "black screen" (varför uppkommer dom efter mjukvaruuppdateringar??)
Nu skall den in på byte av en battericell (som tydligen varit kontaminerad från batterileveransen). En cell, byte, garanti.

Uppdaterat: 2022-12-07 10:20
Swenssons skrev:

Vår / fruns ID3 som vi köpte september-21 har rullat över 8500 helt felfria mil frånsett en återkallelse pga 12 voltsbatteriuppdatering. ID3 kan verkligen rekommenderas. Ca 43 mil på sommaren och runt 30 mil på vintern.

Ca 20-25 mil om dan är ju mycket. Då är nog er ID3 rätt val. Den kan väl inte användas till nåt annat då, eller?

Uppdaterat: 2022-12-07 12:02
Togga

Nog kan intresset för beganade elbilar kvarstå och även öka. Men först måste priser harmoniser mera.
Ta bara MG ZS, en tämligen enkel och billig elbil när den lanserades, 320pix fick man ge innan statlig bonus á 70 000kr. Idag försöker bland annat Hedin Bil kränga tre år gamla leasingbilar för priser kring 299.000-320.000kr. Alltså samma bil som kostade 250.000 kr ny för tre år sedan när bonusen var borträkand.

Folk är inte dumma, och folk läser generellt mer på när det kommer till elbilar, för det är en högre risk kontra fossilbil (risk i form av batteri, drivlina etc samt dyra reparationer då vanliga verkstäder håller dem på armslång avstånd). Man inser ju snabbt att en begagnad Mg ZS med 2500-3000 mil på mätaren borde kosta kring 200.000kr, att således ta 100.000 för mycket flyger helt enkelt inte. Samma sak gäller alla andra elbilar också, där ju ID3 och Zoe är de som sticker ut mest.

Jag skulle kunna tänka byta ut vår andrabil mot en MG ZS eller ID3, men så länge det är så pass mycket stålar upp för en i mina ögen halvfärdig produkt (räckvidden är för dålig) så måste det vara billigare än att åka fossilbil per mil.

Uppdaterat: 2022-12-07 14:13