Vi Bilägares forum

Tesla Semi rullar nu ut i verkligheten

Tesla Semi rullar nu ut i verkligheten

Tre år efter den ursprungliga planen har Tesla börjat leverera den eldrivna långtradaren Semi till de första köparna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-02 11:02

Kommentarer

Jag blir ofta imponerad av Tesla, men detta är något utöver det vanliga. En lastbil som med full last kan gå 80 mil är sjukt imponerande och ingen konkurrent kommer ens i närheten.
Man har ju sett Volvo och Mercedes som går typ 35 mil, men det är ju ingenting jämfört med 80 mil.

De måste säljas till halva priset av en Tesla om man ens ska tänka på dom istället för Tesla.

Uppdaterat: 2022-12-03 06:40
- Peugeot e-208 GT 2022

Otroligt bra jobbat av Tesla!

Uppdaterat: 2022-12-03 08:44

Men vi vet ju inte vad som gäller i verkligheten i skarpt läge, det här är ju bara påstådda uppgifter.

Uppdaterat: 2022-12-03 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej det är inte påstådda uppgifter. Tesla har själva spelat in en video där de kör 500 miles med full last och hela videon finns att se på Youtube i 8 timmar om man orkar med det. Men kanske viktigt för dom som inte litar på det

Uppdaterat: 2022-12-03 10:29
- Peugeot e-208 GT 2022

Fast var det verkligen full last? Har läst att det inte var så.

Uppdaterat: 2022-12-03 10:33

Japp, 82 000 pounds, så lite mer än en vanlig dieselbil får ta som max.

Uppdaterat: 2022-12-03 10:42
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag väntar med mitt omdöme tills jag ser något prov från oberoende part.

Uppdaterat: 2022-12-03 10:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pepsi har precis fått sina bilar levererade. Håll utkik efter deras omdöme

Uppdaterat: 2022-12-03 10:49
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja, saabnisse är nog nåt på spåren - vi vet alltså inget förrän nån utomstående verifierat...
F ö är ju totalvikten betydligt lägre i USA än i vårt land. Enl vad AMS hittat så rörde det sig troligen om ca: 20 ton nyttolast.

Uppdaterat: 2022-12-03 11:28

bejje - och vad jag såg i nån artikel så var Pepsis bilar tydligen finansierade av offentliga pengar i nån form.

Uppdaterat: 2022-12-03 11:30

Pi, 82 000 pounds last blir 37 ton.

Är dock inte helt säker om de menar last utan mer troligt totalt släpvikt, men oavsett är 37 ton väldigt mycket och alltså max som man i USA får dra. Även lite mer än vad vanliga dieselbilar får dra eftersom eldrivna lastbilar får ta aningen mer.

Uppdaterat: 2022-12-03 11:52
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Det är som Pi skriver. Totalvikten är 37 ton, dvs inklusive last. Man vet inte vad den väger olastad då Tesla inte gått ut med tex vikten på batteriet. Några artiklar jag hittat anger att batteriet uppskattas väga runt 10 ton. Så runt 20 ton nyttolast kan ju mycket väl stämma.

Uppdaterat: 2022-12-03 13:24

En semitrailerdragare för bulkiga paket.
Inte på något vis jämförbar med Volvos och Scanias bilar som hanterar dubbla totalvikten

Uppdaterat: 2022-12-03 13:44

Vi behöver nog vara mera insatta i detta med lastbilar och inte minst Teslas förstfödda för att kunna uttala oss med säkerhet, bejje. Dock är jag tämligen övertygad om att du har fel i denna fråga. Men för att köra frigolit-isolering borde den passa som hand i handske...:)

Uppdaterat: 2022-12-03 14:29

Axa och Pi:

Ja jag ska erkänna att jag inte alls är insatt i det lastbilstekniska, men som jag förstått det,och min förståelse kan vara helt fel, så får bilen dra 82 000 pounds. Alltså inte inräknat bilens vikt utan själva dragvikten.

Med andra ord spelar det ingen roll hur mycket batterierna väger eftersom dom sitter i lastbilen och inte i det man drar. Jag kan ha fel och någon får gärna motbevisa mig, mer än gärna faktiskt, för det är bara som jag uppfattat det, men en lastbilschaufför kanske kan säga mer säkert.

Uppdaterat: 2022-12-03 17:21
- Peugeot e-208 GT 2022

Eftersom maximala totalvikten i USA för sådana här ekipage är väsentligt lägre än hos oss så får du nog revidera dina antaganden lite, bejje. Är heller ingen expert men har läst lite i andra biltidningar så jag tror mera på Axa's sammanfattning ovan.

Uppdaterat: 2022-12-03 17:33

"HOW MUCH DOES AN 18-WHEELER WEIGH?
The average 18-wheeler with an empty trailer weighs around 35,000 pounds. But how much does an 18-wheeler weigh when carrying freight? That depends on the kind of freight and whether it is a full or partial load. In the United States, the top allowed weight limit for 18-wheelers is 80,000 pounds, or 40 tons, according to Federal Highway Administration regulations. That limit, which was set to avoid damage to roads and bridges, includes the tractor, trailer, and cargo weight. In some cases, special permits are issued for overweight or oversized semi-truck loads.

HOW MUCH CAN A SEMI HAUL?
How much a semi can haul depends on the type of semi-truck. There are both single- and double-axle semi-trucks. By law, single-axle semis can haul up to 20,000 pounds. A double-axle semi, also called a tandem axle, can haul up to 34,000 pounds. These limits include the freight and trailer weight combined."

https://www.terrybryant.com/how-much-does-semi-truck-weigh#:~:text=By%20law%2C%20single%2Daxle%20semis,freight%20and%20trailer%20weight%20combined.

Så med andra ord, en traditionell lastbil i USa kan dra upp till 34 000 punds och ellastbilar får 2000 punds extra, så 36 000 punds dragvikt eller 16,3 ton.

Uppdaterat: 2022-12-03 20:11
- Peugeot e-208 GT 2022

Skulle villa editera mitt inlägg ovan på grund av stavfel (pund/pounds), men denna funktion är blockerad numera.

Uppdaterat: 2022-12-03 20:13
- Peugeot e-208 GT 2022

Egentligen löjligt lite som lastbilarna får väga i USA, men är väl för att maximera antalet lastbilar på vägarna.

Uppdaterat: 2022-12-03 21:21

Ja det är löjligt lite. Farsan får lasta 58 ton bränsle i sin tankbil.

Uppdaterat: 2022-12-04 15:03

Hur långt kommer han med det?

Uppdaterat: 2022-12-04 17:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Hur långt kommer han med det?

Skrev fel. Max tillåtna totalvikt är 64 ton, om det inte är BK4 väg hela vägen, då är den 74 ton. Lastbil + ekipage väger ca 18 ton.

Snittförbrukningen är ca 4L/mil(5-6 fullastad och 2 tom) och tanken är på 400L. Han kör oftast flygbränsle mellan depån i Arendal och Landvetter flygplats, då är räckvidden ca 100 mil.

Uppdaterat: 2022-12-05 20:42

Stämmer verkligen 1050nm? Låter också klent för en lastbil.

Uppdaterat: 2022-12-05 20:44

Verkar inte som att marknaden är övertygad om Elons lastbilssatsning. Aktien sjunker som en sten.

Uppdaterat: 2022-12-05 21:16

Har knappast nåt med Tesla Semi att göra. Tyckte mer eller mindre allt rasade idag, så det ärr generellt dålig dag för marknaden. Har inte haft tid att sätta mig in vad det handlade om igår eller idag, men säkert nåt tal från FED i USA eller generellt dåliga allmäna världsnyheter

Uppdaterat: 2022-12-06 17:36
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Eller? Tesla rasade betydligt mer än index.

Uppdaterat: 2022-12-06 18:11

Index hit och Index dit. Jag kollar så klart på det också, men jämför ofta med saker som är relevant som andra biltillverkare och då speciellt elbilstillverkare eller teknikbolag osv. Ja Tesla gick ner mycket, men jag tror knappast det har det minsta med Tesla Semi att göra som verkar vara en riktigt riktigt imponerande produkt.

Saker som är riktigt imponerande och bäst i sin sort i världen på räckvidd, acceleration, teknikdriftkostnad etc etc lär knappast vara en anledning.

Tror mer på allt skit som händer med twitter och att Elon musk lägger för mycket tid där.

Uppdaterat: 2022-12-06 18:24
- Peugeot e-208 GT 2022

Index hit och Index dit. Jag kollar så klart på det också, men jämför ofta med saker som är relevant som andra biltillverkare och då speciellt elbilstillverkare eller teknikbolag osv. Ja Tesla gick ner mycket, men jag tror knappast det har det minsta med Tesla Semi att göra som verkar vara en riktigt riktigt imponerande produkt.

Saker som är riktigt imponerande och bäst i sin sort i världen på räckvidd, acceleration, teknikdriftkostnad etc etc lär knappast vara en anledning.

Tror mer på allt skit som händer med twitter och att Elon musk lägger för mycket tid där.

Uppdaterat: 2022-12-06 18:33
- Peugeot e-208 GT 2022

Det var väldigt vad begeistrad du är över Tesla Bejje.
Tror du behöver vidga sina vyer lite och se vad t.ex Volvo eller Scania har i pipelinen.
I dag är det dessvärre ca två års väntetid på någon av deras elektriska anläggslastbilar

Uppdaterat: 2022-12-06 19:16
Mr Snoid skrev:

Det var väldigt vad begeistrad du är över Tesla Bejje.
Tror du behöver vidga sina vyer lite och se vad t.ex Volvo eller Scania har i pipelinen.
I dag är det dessvärre ca två års väntetid på någon av deras elektriska anläggslastbilar

Jo tack, jag kollar vad de andra har att erbjuda och de kommer inte i närheten (nu tänker jag bara på lastbilar)
Såg Volvo och Scania erbjöd något med 250-300 km räckvidd, oklart om det var med full last eller inte, men jämfört med Teslas 800 km så är det ju piss. Tror Mercedes stolt visade upp nåt som skulle gå 400 km, fortfarande bara hälften av Teslas.

Uppdaterat: 2022-12-06 19:22
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Det var väldigt vad begeistrad du är över Tesla Bejje.
Tror du behöver vidga sina vyer lite och se vad t.ex Volvo eller Scania har i pipelinen.
I dag är det dessvärre ca två års väntetid på någon av deras elektriska anläggslastbilar

Jo tack, jag kollar vad de andra har att erbjuda och de kommer inte i närheten (nu tänker jag bara på lastbilar)
Såg Volvo och Scania erbjöd något med 250-300 km räckvidd, oklart om det var med full last eller inte, men jämfört med Teslas 800 km så är det ju piss. Tror Mercedes stolt visade upp nåt som skulle gå 400 km, fortfarande bara hälften av Teslas.

Bejje, det är så mycket mer som skall till på en lastbil än lång räckvidd. Så klart är det viktigt för en bil för lätta fjärrtransporter, vilket Teslas bil är. Men lastbilsmarknaden är så mycket större än det.
Entreprenad, timmer, spedition Mm. En entreprenalastbil kanske inte köra mer än tio mil på en dag.
Men så klart det fråntar inte tesla att som gjort en elektrisk bil som troligen är bra inom sin smala nisch.

Uppdaterat: 2022-12-06 19:50
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Mr Snoid skrev:
Det var väldigt vad begeistrad du är över Tesla Bejje.
Tror du behöver vidga sina vyer lite och se vad t.ex Volvo eller Scania har i pipelinen.
I dag är det dessvärre ca två års väntetid på någon av deras elektriska anläggslastbilar
Jo tack, jag kollar vad de andra har att erbjuda och de kommer inte i närheten (nu tänker jag bara på lastbilar)
Såg Volvo och Scania erbjöd något med 250-300 km räckvidd, oklart om det var med full last eller inte, men jämfört med Teslas 800 km så är det ju piss. Tror Mercedes stolt visade upp nåt som skulle gå 400 km, fortfarande bara hälften av Teslas.

Bejje, det är så mycket mer som skall till på en lastbil än lång räckvidd. Så klart är det viktigt för en bil för lätta fjärrtransporter, vilket Teslas bil är. Men lastbilsmarknaden är så mycket större än det.
Entreprenad, timmer, spedition Mm. En entreprenalastbil kanske inte köra mer än tio mil på en dag.
Men så klart det fråntar inte tesla att som gjort en elektrisk bil som troligen är bra inom sin smala nisch.

Vad är det som säger att man inte kan använda en Tesla på kortare avstånd och under andra omständigheter?
Men mycket beror ju på pris också. Tesla uppgav ett pris för några år sedan, men nu håller dom tyst och det är mycket möjligt att det priset av naturliga orsaker gått upp en hel del med tanke på hur världen ser ut.

Men det intressanta då är vad skillnaden blir med en Volvo med säg 300 km räckvidd, en Mercedes med 400 eller en Tesla med 800.

Kan man köpa Volvon och Mercedesen mycket billigare så är det fullt förståeligt, men tekniskt sätt lär inte de andra slå Tesla på fingrarna heller.

Uppdaterat: 2022-12-06 19:56
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
bejje skrev:
Mr Snoid skrev:
Det var väldigt vad begeistrad du är över Tesla Bejje.
Tror du behöver vidga sina vyer lite och se vad t.ex Volvo eller Scania har i pipelinen.
I dag är det dessvärre ca två års väntetid på någon av deras elektriska anläggslastbilar
Jo tack, jag kollar vad de andra har att erbjuda och de kommer inte i närheten (nu tänker jag bara på lastbilar)
Såg Volvo och Scania erbjöd något med 250-300 km räckvidd, oklart om det var med full last eller inte, men jämfört med Teslas 800 km så är det ju piss. Tror Mercedes stolt visade upp nåt som skulle gå 400 km, fortfarande bara hälften av Teslas.
Bejje, det är så mycket mer som skall till på en lastbil än lång räckvidd. Så klart är det viktigt för en bil för lätta fjärrtransporter, vilket Teslas bil är. Men lastbilsmarknaden är så mycket större än det.
Entreprenad, timmer, spedition Mm. En entreprenalastbil kanske inte köra mer än tio mil på en dag.
Men så klart det fråntar inte tesla att som gjort en elektrisk bil som troligen är bra inom sin smala nisch.

Vad är det som säger att man inte kan använda en Tesla på kortare avstånd och under andra omständigheter?
Men mycket beror ju på pris också. Tesla uppgav ett pris för några år sedan, men nu håller dom tyst och det är mycket möjligt att det priset av naturliga orsaker gått upp en hel del med tanke på hur världen ser ut.
Men det intressanta då är vad skillnaden blir med en Volvo med säg 300 km räckvidd, en Mercedes med 400 eller en Tesla med 800.
Kan man köpa Volvon och Mercedesen mycket billigare så är det fullt förståeligt, men tekniskt sätt lär inte de andra slå Tesla på fingrarna heller.

För att det är en semitrailer dragare. Utvecklad för den amerikanska marknaden med de speciella förutsättningar som gäller där. Det är ju därför den heter Semi.
För speditionstransporter så finns det ett stort urval av ellastbilar för ändamålet passande tvåaxliga lastbilar

Uppdaterat: 2022-12-06 20:08
Mr Snoid skrev:

För att det är en semitrailer dragare. Utvecklad för den amerikanska marknaden med de speciella förutsättningar som gäller där. Det är ju därför den heter Semi.
För speditionstransporter så finns det ett stort urval av ellastbilar för ändamålet passande tvåaxliga lastbilar

Fast vet inte om du sett Teslas presentationer, men för några år sedan när de första visade upp prototyperna så hade de minst två olika storlekar, en fullstor och en betydligt mindre.

Oklart om den mindre kommer produceras eller inte, men troligt händer det, om inte på en gång så efter man fått nog med ordrar på den större.

Uppdaterat: 2022-12-06 20:28
- Peugeot e-208 GT 2022

Körtiden mellan stoppen är viktigare än den totala räckvidden sett med europeiska glasögon. Klarar man 4,5 timme eller 400-500 km är man ju hemma.

Uppdaterat: 2022-12-06 20:31
Power to the people
Grosser skrev:

Körtiden mellan stoppen är viktigare än den totala räckvidden sett med europeiska glasögon. Klarar man 4,5 timme eller 400-500 km är man ju hemma.

Det viktiga för troligen både bilförare och lastbilschaufförer är att inte leva på marginalen.
Om lastbilen klarar enligt uppgift 400 km så kommer inga försöka köra 400 km. Man kanske planerar in stopp redan efter 300 km för att ha god marginal om väder eller väglag kan spela in. Kanske redan efter 250km om det är mest uppfarsbacke och kallt väder osv.

T.ex Ska min bil klara 34 mil, men jag skulle aldrig planera in stopp längre än 25 mil bort. Då kanske jag skjuter mig själv i foten och det blir riktigt dyrt i bärgning osv.

Så om jag hör en bil som ska gå säg 50 mil så kommer jag nog räkna som mest 40, kanske 35 innan jag planerar in ett stopp, men sen är det nog mycket möjligt att man stannar tidigare i alla fall, för man blir pissnödig, törstig, hungrig osv, så att man kan köra 50 mil på pappret i alla fall är bara en extra trygghet, men de allra flesta kör inte så långt utan att stanna.

Uppdaterat: 2022-12-06 20:43
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
bejje skrev:
Mr Snoid skrev:
Det var väldigt vad begeistrad du är över Tesla Bejje.
Tror du behöver vidga sina vyer lite och se vad t.ex Volvo eller Scania har i pipelinen.
I dag är det dessvärre ca två års väntetid på någon av deras elektriska anläggslastbilar
Jo tack, jag kollar vad de andra har att erbjuda och de kommer inte i närheten (nu tänker jag bara på lastbilar)
Såg Volvo och Scania erbjöd något med 250-300 km räckvidd, oklart om det var med full last eller inte, men jämfört med Teslas 800 km så är det ju piss. Tror Mercedes stolt visade upp nåt som skulle gå 400 km, fortfarande bara hälften av Teslas.
Bejje, det är så mycket mer som skall till på en lastbil än lång räckvidd. Så klart är det viktigt för en bil för lätta fjärrtransporter, vilket Teslas bil är. Men lastbilsmarknaden är så mycket större än det.
Entreprenad, timmer, spedition Mm. En entreprenalastbil kanske inte köra mer än tio mil på en dag.
Men så klart det fråntar inte tesla att som gjort en elektrisk bil som troligen är bra inom sin smala nisch.

Vad är det som säger att man inte kan använda en Tesla på kortare avstånd och under andra omständigheter?
Men mycket beror ju på pris också. Tesla uppgav ett pris för några år sedan, men nu håller dom tyst och det är mycket möjligt att det priset av naturliga orsaker gått upp en hel del med tanke på hur världen ser ut.
Men det intressanta då är vad skillnaden blir med en Volvo med säg 300 km räckvidd, en Mercedes med 400 eller en Tesla med 800.
Kan man köpa Volvon och Mercedesen mycket billigare så är det fullt förståeligt, men tekniskt sätt lär inte de andra slå Tesla på fingrarna heller.

Volvon lastar mer än dubbelt så mycket som teslan.

Uppdaterat: 2022-12-07 09:57

Apex: Dubbelt så tungt kanske, inte dubbelt så mycket per automatik....

Uppdaterat: 2022-12-07 10:42
Apex skrev:

Volvon lastar mer än dubbelt så mycket som teslan.

Finns en bra enledning till det och det har inte med lastbilen i sig att göra utan att lagen i USA inte tillåter att lasta tyngre än så. Spelar ingen roll om det är Tesla, Volvo, Mercedes eller någon annan, de får inte ta mer där.

Uppdaterat: 2022-12-07 11:12
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - hur kommer det sig att du engagerat dig så mycket för Teslas nya elektriska lastbil ? Är det möjligen främst för att det står Tesla i nosen ? För nåt lastbilsförflutet med därav följande kunskaper om dessa fordon känns det inte som du har. Det framstår mest som ett stort försvarstal för denna bil. Och utan att vi har kunskap om bl a lastkapaciteten och kostnaderna.

Uppdaterat: 2022-12-07 11:37
bejje skrev:

Apex skrev:
Volvon lastar mer än dubbelt så mycket som teslan.

Finns en bra enledning till det och det har inte med lastbilen i sig att göra utan att lagen i USA inte tillåter att lasta tyngre än så. Spelar ingen roll om det är Tesla, Volvo, Mercedes eller någon annan, de får inte ta mer där.

Ja men du skrev ”Men det intressanta då är vad skillnaden blir med en Volvo med säg 300 km räckvidd, en Mercedes med 400 eller en Tesla med 800.
Kan man köpa Volvon och Mercedesen mycket billigare så är det fullt förståeligt, men tekniskt sätt lär inte de andra slå Tesla på fingrarna heller.”

Skillnaden är att de tar mer än dubbla lasten. En ganska viktig skillnad. Nu kanske även Teslan kommer få göra det om den lanseras i Europa, men det vet vi inte än.

Uppdaterat: 2022-12-07 13:16

Och räckvidden på 80 mil är ju fortfarande enligt Teslas egna ”tester”. Blir mer intressant när någon oberoende får testa räckvidd.

Uppdaterat: 2022-12-07 13:18
Pi skrev:

bejje - hur kommer det sig att du engagerat dig så mycket för Teslas nya elektriska lastbil ? Är det möjligen främst för att det står Tesla i nosen ? För nåt lastbilsförflutet med därav följande kunskaper om dessa fordon känns det inte som du har. Det framstår mest som ett stort försvarstal för denna bil. Och utan att vi har kunskap om bl a lastkapaciteten och kostnaderna.

För att jag är aktieägare och i allmänhet tycker Tesla kommer med fantastiska produkter.
Sen är Tesla absolut inte perfekt, finns en hel del dåligt också, men i allmänhet är jag imponerad av mycket av det Tesla gör.

Uppdaterat: 2022-12-07 17:18
- Peugeot e-208 GT 2022
Apex skrev:

Ja men du skrev ”Men det intressanta då är vad skillnaden blir med en Volvo med säg 300 km räckvidd, en Mercedes med 400 eller en Tesla med 800.
Kan man köpa Volvon och Mercedesen mycket billigare så är det fullt förståeligt, men tekniskt sätt lär inte de andra slå Tesla på fingrarna heller.”
Skillnaden är att de tar mer än dubbla lasten. En ganska viktig skillnad. Nu kanske även Teslan kommer få göra det om den lanseras i Europa, men det vet vi inte än.

Ja jag blir ju väldigt förvånad om Tesla skulle sälja den i Europa och Sverige och inte apassa lastbilen för våra regler. Allt annat vore ju idiotiskt om de vill konkurrera, så det tar jag för givet, men vi får nog vänta ett bra tag innan vi ser det.

Uppdaterat: 2022-12-07 17:21
- Peugeot e-208 GT 2022

Kommer förmodligen aldrig att hända.
Amerikanska lastbilar har inte varit vanliga i Sverige på den här sidan WW II och amerikanska tradare har aldrig varit det.

Uppdaterat: 2022-12-07 18:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

bejje - bara för att du äger några aktier i Tesla så är man ju inte tvingad att haussa deras produkter - och i detta fall en produkt som inte finns i reguljär produktion och än mindre säljs inom EU. Vi får helt enkelt avvakta och se. Reklamfilmer har vi nog av.

Uppdaterat: 2022-12-07 19:31
Pi skrev:

bejje - bara för att du äger några aktier i Tesla så är man ju inte tvingad att haussa deras produkter - och i detta fall en produkt som inte finns i reguljär produktion och än mindre säljs inom EU. Vi får helt enkelt avvakta och se. Reklamfilmer har vi nog av.

Jag gör ju så klart inte det för att få andra att tycka bra om Tesla eller köpa deras aktier, utan för att jag genuint tycker så bra om deras produkter och gärna talar om det för nöjes skull.

Jag hade lätt köpt en Tesla bil själv om jag inte tyckte det var för dyrt. Dock finns det gott om människor som tycker det är prisvärt och har råd med det.

Jag tycker bilarna är för dyra, men tycker också i allmänhet att elbilar är för dyra, men som aktieägare så stör det mig så klart inte att de både är dyra och säljer bra. Det är ju den bästa kombinationen tillsammans med att de är väldigt lönsamma för företaget med stor vinstmarginal.

Men på några års sikt så måste de komma ut med billigare elbilar om de vill konkurrera och det finns också i planen, så jag kan tänka mig att 2025 så har vi säkert en billig elbil från Tesla. En mindre och enklare modell.

Som sagt, jag försöker absolut inte att ändra någons åsikter här, jag tycker helt ärligt riktigt bra om deras produkter och deras teknologi även om de också har mycket som måste förbättras.

Uppdaterat: 2022-12-07 20:52
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, du kan väl sälja sina aktier och köpa en Tesla bil.
Är ju mycket roligare än ett fiktivt värde för några aktier på ett VPS konto.

Uppdaterat: 2022-12-07 20:59

Nej, jag slösar inte pengar på bilar.
Kanske när jag är stenrik, men det är jag inte.

Jag har nya bilar, men inte dyra bilar.

Uppdaterat: 2022-12-07 21:01
- Peugeot e-208 GT 2022

Sälj. Aktien rasar.

Uppdaterat: 2022-12-07 22:49