Vi Bilägares forum

Provkörning: Toyota GR86 (2022)

Provkörning: Toyota GR86 (2022)

Toyota GR86 får mungiporna att peka uppåt – om så bara för en stund. Bilen ska säljas i mindre än två år.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-26 06:00

Kommentarer

Synd. Bakhjulsdrift, manuell växellåda och atmosfäriskt motor för en rimlig peng.

Uppdaterat: 2022-11-26 20:49

Bra, sådana här fossiler hör hemma på museum, de har inget i trafiken att göra!
Det ska inte vara roligt eller underhållande att köra bil, en enkel gammeldags bil som den här kräver alltför mycket tankeverksamhet för att passa in.
En modern bil ska sköta så mycket som möjligt själv så att föraren kan ägna sig åt väsentligare saker.

Uppdaterat: 2022-11-26 21:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, nu svär du i bilkyrkan!

Uppdaterat: 2022-11-26 21:26

Sniff, det luktar svagt av ironi från Saabnisse.

Uppdaterat: 2022-11-26 21:32
Power to the people

Vore lite smålattjo att ha en sån här som sin vardagsbil men den är antagligen en aning för låg för att ta sig i och ur hyfsat bekvämt för en +70-åring...:) Men ändå troligen lite bättre än en Miata för oss på ålderns höst.

Uppdaterat: 2022-11-27 08:18

Jag tror att jag med glädje skulle kunna pressa mig ner i den här, det största problemet för mig brukar vara höga dörrtrösklar, att kröka ryggen och hålla ner huvudet har jag lärt mig.
Jag tror att det skulle vara en bil som skulle ge mig körglädje, en bil att trivas med och där färden är huvudsaken, inte målet.
Jag tror att det är en bil så långt från de vanligen själlösa oinspirerade, könlösa och fantasilösa elbilarna som man kan komma.
Det är synd att behöva besluta om stopp för import av den på grund av trams.

Nu vet jag att hela elbilsmobben går i taket, men det struntar jag i.
Jag kan hålla med om att som bruksbil till säker förflyttning är elbilen perfekt, men jag tycker inte den är det minsta rolig att framföra, men det gäller förstås många ICE-bilar också.
Men tyvärr är det ju inte PK att ha det roligt vid bilkörning.

Uppdaterat: 2022-11-27 11:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Jag kan tycka att det är märkligt när man likställer körglädje uteslutande med ICE av den här typen. Som att det inte går att få körglädje i elbil.

Uppdaterat: 2022-11-27 12:33

Klart det för att få körglädje i en elbil, men blir aldrig lika kul som en fossilbil. Känns sterila och inte lika involverande.

Uppdaterat: 2022-11-27 12:58

Apex
Väldigt konservativ syn som är ur tiden. Lite som att säga att man inte kan få spelglädje med en PS5, flygglädje med fly-by-wire, etc.
Det måste vara analogt och manuellt för att det ska bli någon som helst glädje alltså?

Uppdaterat: 2022-11-27 13:06

Axa
Är det så du tolkar ”Klart det går att få körglädje i en elbil, men det blir aldrig lika kul som en fossilbil” ?

Uppdaterat: 2022-11-27 13:21

Axa
Jag skrev om min åsikt, du får gärna tycka något annat.
Men jag tycker det är roligare att köra en gammal Saab 96 än en någon av de elbilar jag kört.
Men som jag skrev tidigare är naturligtvis elbilen överlägsen som allmän bruksbil även om den känns själlös och steril.

Det blir ungefär som att jämföra ett ånglok med ett ellok.
Ångloket, fullt av frustande liv, med en utstrålning av enorm kraft och ett ljud och en atmosfär som är oslagbar.
En levande mekanisk maskin nära fulländning.
Elloket, tyst, sterilt och trist även fast det är överlägset ångloket i allt det är framtaget att utföra.

Men visst vore det roligt att få provköra en Detroit Electric från 1916 eller en SEA last från 1947.
Observera att jag enbart då talar om nöjet!

Uppdaterat: 2022-11-27 13:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det måste inte vara analogt och manuellt för att få någon som ”helst glädje”, men det blir inte lika kul utan. Sen jag skiter jag fullständigt i om det är ur tiden, det är så jag känner.

Uppdaterat: 2022-11-27 13:26

Saabnisse
+1

Jag testade för några år sen en Tesla Model 3 performance och ganska kort tid efteråt en Golf GTI Clubsport. Teslan är helt överlägsen vad gäller prestanda, men ändå inte i närheten av att vara lika rolig som Golfen.

Uppdaterat: 2022-11-27 13:28

Apex
Jo, jag såg vad du skrev men det är svårt att redigera svar på forumet nuförtiden ifall man hastar fram ett inlägg.

För övrigt tror jag att det är en generationsfråga även om jag också varit med och upplevt den analoga tiden.
Man får visst tycka att det var roligare förr med Golf GTI etc men jag anser inte att man kan sätta körglädje uteslutande synonymt med analogt och mekaniskt.

Jag har haft betydligt mer glädje av PS4 än alla tidigare brädspel. Men det är jag. Och jag är helt och hållet övertygad om att det i framtiden kommer finnas elbilar som kommer ge mer körglädje än någon ICE.

Uppdaterat: 2022-11-27 13:57

Det jag saknar med alla moderna bilar är känslan av att jag kontrollerar maskinen. Det är en jäkla massa filter mellan mig och resultatet av det jag gör. Även om kopplingen mellan oss är snabb så vet jag att signalerna har bedömts innan hastigheten ändras.

Jag kör gärna elbil till vardags eftersom alternativen oftast har turbo och därför är sämre på att svara på det jag gör.
Som en välmappad sugmotor med manuell låda blir det aldrig.

Uppdaterat: 2022-11-27 14:24

L mäkinen

Jag är inte riktigt lika kräsen som dig, tycker att många moderna bilar är galet roliga att köra. Men visst höjer hydraulisk styrservo, en bra sugmotor och mekanisk kontakt mellan pedaler/funktioner istället för fly-by-wire känslan ett(eller flera) snäpp.

Jag tycker att elbilar är klockrena för vardaglig körning, men jag har definitivt inte köpt min sista fossilbil.

Uppdaterat: 2022-11-27 18:37

Jag åker elbil till och från jobbet. Det fungerar bra, men kan aldrig bli lika roligt som man har i en bil med förbränningsmotor och manuell vx-låda! Även om en elbil är snabbare och effektivare så kan den aldrig ge samma nöje och balsam för själen som en välsjungande ottomotor!🤓

Uppdaterat: 2022-11-28 22:38

Kan inte elbilarna få syntetiskt motorljud via högtalarna? Alltså för alla "petrolheads" som inte klarar att köra en tyst elbil.

Uppdaterat: 2022-11-29 09:12

40*talisten
Det är inte så enkelt.
Ljudet är bara en sak, sedan kommer alla varierande vibrationer, känslan i handhavandet som t.ex. Mäkinen beskrivit tidigare.
Jag har kört många veteraner, nästan hundra år gamla, från 1920-talet, genom 1930,-40,-50,-60,-70 och det är oftast en alldeles speciell och vanligtvis jobbig och bullrig känsla.
Det är absolut inget att förflytta sig med som bruksbil, där är elbilen helt överlägsen och den behöver inte något syntetiskt ljud.
Sedan finns naturligtvis många moderna ICE som inte skiljer sig mycket från elbilar när det gäller komfort, men de är också många gånger ganska trista.

Uppdaterat: 2022-11-29 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker hela denna debatt om "körglädje" i i gammal sportbil med manuell växellåda eller nyare automatväxlad bensin (diesel) bil, kontra elbil, är lika löjlig som dom som säger, att skall man lyssna på musik så ska det vara vinylskiva. Inte CD eller streamad musik, trots att alla vet att det senare, har ett mycket bättre ljud.

Uppdaterat: 2022-11-29 12:29

På 50-talet kom de synkroniserade växellådorna, så det var inte längre nödvändigt att dubbeltrampa vid växling. Detta upplevdes av en del entusiaster som att den äkta körglädjen försvann, det blev för enkelt att köra bil. Känns resonemanget igen? Obs! En del av ni grabbhalvor här, kanske måste googla på "dubbeltrampa..."

Uppdaterat: 2022-11-29 13:09

Christer
Jag tror inte att du riktigt förstår vad vi gamla stötar menar med körglädje, men det är då man inbillar sig att man har kontroll över en maskin som gör som man vill, förhoppningsvis!
Inte en mängd elektronik hit och dit som tar över.
Jag tycker fortfarande att Mäkinen förklarade det väldigt bra.

Det innebär inte att jag tycker att en modern elbil skulle vara sämre, den är ju helt överlägsen som fortskaffningsmedel.
Och det var just det, fortskaffningsmedel!

40-talisten
Synkroniserade växellådor kom redan på 1930-talet, den enda bil jag kommer ihåg som verkligen släpade var ju VW som inte fick det förrän 1953, men det är riktigt att det fanns de som ansåg att en osynkad låda med rakskurna drev och "clutchstop", som fanns på en del engelska sportbilar, var det optimala när det gällde att växla snabbt och det var en konst få förunnat att kunna behandla.
Så långt vill inte jag gå, jag vill fortfarande ha det bekvämt och vill inte avstå från servobromsar och servostyrning, men den bör var hydraulisk.

Uppdaterat: 2022-11-29 13:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo då 40-talisten, jag har kört bil, förvisso lastbil när jag gjorde lumpen, som man var tvungen att dubbeltrampa. Me så klart det var i början av 80-talet

Uppdaterat: 2022-11-29 15:08

Jag är också en gammal stöt saabnisse, men har aldrig fattat tjusningen med manuell växellåda kontra automat. För varje moment i bilkörningen som automatiken tar över, ju bättre är det anser jag. Under förutsättning att automatiken fungerar.

Uppdaterat: 2022-11-29 15:13

Christer,
Då är väl buss och taxi rätt för dig?

Jag började intressera mig för motorer och fordon redan när jag precis hade lärt mig att gå och tekniska lösningar har alltid fångat mig. När jag nådde körkortsåldern var ett av nöjena att åka till en skogsväg som avslutades med en vändplan. Man körde in till vändplanen och kollade så ingen var där och sen ut till första korsningen. Väl där vände man igen och försökte köra brett eller fort beroende på humör. Då lärde jag mig att kontrollera bilen med alla reglage och hur små detaljer som krävdes för att ändra framfarten. Med moderna fordon kan man ligga närmre gränsen utan att man själv påverkar marginalen. Det finns skyddande elektronik som hindrar mina inputs från att nå marken.

Jag kör inte på samma sätt idag och har inte gjort på många år, men jag uppskattar fortfarande bilar som kan ge mig känslan av att jag kör och inte är passagerare bakom ratten.

Uppdaterat: 2022-11-29 15:47

"Jag är också en gammal stöt saabnisse, men har aldrig fattat tjusningen med manuell växellåda kontra automat. För varje moment i bilkörningen som automatiken tar över, ju bättre är det anser jag. Under förutsättning att automatiken fungerar."
Och jag tycker precis tvärtom. Det finns ingenting som automatiken kan bättre än vad jag kan själv. Därför är det mest bara irriterande med automatiska saker, t.ex. automatlåda.🤓

Uppdaterat: 2022-11-29 18:23

Anders Egermo och L Mäkinen ni borde ju ha fötts i början på 1900-talet. Ni gillar väl inte heller dagens teknik över huvet taget, antar jag.

Uppdaterat: 2022-11-29 18:52

Även om det vore läckert att äga en ny GR86 så skulle jag nog välja den automatväxlade - tycker m a ungefär som Christer. Och hur läckert är det att sitta med en manuellt växlad bil i ändlösa bilköer i våra större städer ?

Uppdaterat: 2022-11-29 19:32

Pi
Men jag har ju skrivit om det flera gånger och flera andra här har varit inne på samma sak.
Man måste skilja på ett bruksföremål som man måste ha för att kunna utföra nödvändiga förflyttningar och något man har för sitt nöje.
Går det att kombinera är det ju utmärkt och de som lyckats hitta rätt är att gratulera.
För oss övriga gäller det att ha en komfortabel bruksbil och något annat att ha kul med om det är nödvändigt.

Uppdaterat: 2022-11-29 19:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Christer,
Det är inte jag som envisas med att åka med ett jordbruksredskap till vardags. ;)
Jag kör elektrisk SUV utan körglädje precis som modet föreskriver. Det är förstås mest ett transportmedel och inte något jag sätter mig i för att förgylla vardagen.

En sportbil skulle användas enbart för att må bättre. Det är samma spektrum av livet som vällagad mat, semester i okända marker och att se en bra konsert.

Uppdaterat: 2022-11-29 20:10

Christer,
"Det är inte jag som envisas med att åka med ett jordbruksredskap till vardags. ;)
Jag kör elektrisk SUV utan körglädje precis som modet föreskriver. Det är förstås mest ett transportmedel och inte något jag sätter mig i för att förgylla vardagen.

En sportbil skulle användas enbart för att må bättre. Det är samma spektrum av livet som vällagad mat, semester i okända marker och att se en bra konsert."

Med andra ord L Mäkinen så är en bil en leksak för dig, medans den är ett fortskaffningsmedel för mig. Leka med bilen slutade jag med när jag skaffade barn och växte upp. När skall du växa upp?
Du om någon borde åka taxi eller buss och vill du leka med traktor så kan du ju åka och hjälpa någon bonde med dennes jordbruk. Men tyvärr är ju dagens traktorer också automater så trampa koppling och rycka i växelspaken går nog inte längre. Men det finns ju veterantraktorer.

Uppdaterat: 2022-11-30 09:05

Christer,
Inte en leksak utan en del av meningen med livet. Jag hatar barn och har därför valt att inte skaffa såna. De hämmar dessutom ekonomin för föräldrarna.
Gör du ingenting för att njuta av tillvaron?

Uppdaterat: 2022-11-30 09:30

Mäkinen
Det gör han säkert.

Uppdaterat: 2022-11-30 10:47

Mäkinen
Det gör han säkert.

Uppdaterat: 2022-11-30 10:47

Christer,
"Inte en leksak utan en del av meningen med livet. Jag hatar barn och har därför valt att inte skaffa såna. De hämmar dessutom ekonomin för föräldrarna.
Gör du ingenting för att njuta av tillvaron?"

Hata barn? Men älska att koppla och rycka i växelspaken. Hmm!
Jo jag njuter av god mat, en Skåne till maten ibland, resor i Norge, i Italien på sommaren och Kanarieöarna under den vedervärdiga vintern. Resor inom Sverige i en bekväm automatväxlad XC60 och umgås med mina barn, barnbarn och barnbarnsbarn Jag tycker jag är lyckligt lottad och trivs.

Uppdaterat: 2022-11-30 15:39

Plus på den Christer!

Uppdaterat: 2022-11-30 16:19

Absolut plus på den, christer !

Uppdaterat: 2022-12-01 00:07

Christer
Har du kanske inte förstått vad jag skrivit tidigare?
Jag åker som jag skrev tidigare också hellre i en bekväm automatväxlad bil när jag ska göra långresor eller även kortare resor när det enbart gäller förflyttning.
Men det hindrar ju inte att man kan tycka det är trevligt att roa sig med att åka t.ex. sportbil, mc eller något annat med betydligt primitivare funktioner då och då och det enbart för nöjets skull.
Om du kallar det leksaker är upp till dig, men då gäller ju detsamma för alla som åker skidor, spelar fotboll eller ishockey för sitt nöjets skull.

Uppdaterat: 2022-12-01 09:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är just det där "med roligare att köra" som jag inte förstår. Helt plötsligt skall vi tillbaka i teknikutvecklingen och trampa koppling och rycka växelspak, automatik är förbjudet liksom, och det är så kul. NOT!

Uppdaterat: 2022-12-01 12:56

Om man tycker bilkörning är roligt så är det roligare med riktig vx-låda och koppling. Så är det bara!🤓😃

Uppdaterat: 2022-12-01 13:28

Om man tycker bilkörning är roligt så är det roligare med riktig vx-låda och koppling. Så är det bara!🤓😃

Uppdaterat: 2022-12-01 13:28

Tycker att rakskurna växeldrev med åtföljande dubbeltrampning borde införas på körglada bilmodeller. Då blir det ju ännu roligare!

Uppdaterat: 2022-12-01 13:32

+1 på den, 40-talisten...:)

Uppdaterat: 2022-12-01 13:35

Christer,
Får jag anta att själva bilkörningen inte är ett nöje för dig utan att det möjligen är ett nöje att komma någonstans med bilen?

Det finns till och med folk som tittar på TV när andra människor springer omkring på en gräsmatta efter en boll. De är överhuvudtaget inte delaktiga i processen, men ägnar ändå tid till det.
När jag kör en intressant bil är jag del av skeendet och det jag gör påverkar vad som händer precis som när andra lagar mat eller stickar tröjor. Det finns restauranger som gör minst lika god mat och små kinesiska barn som kan göra kläder och ändå finns det folk som frivilligt gör samma sak.

Uppdaterat: 2022-12-01 14:04

Ja det är själva resan som är nöjet och vad man gör när man kommit fram. Inte att sitta och trampa på en kopplingspedal eller att rycka i en växelspak eller sitta i en dåligt fjädrad och stötdämpad bil, bara för att känna vägen och bilens kontakt med asfalten. Det är inte motorsport av något slag jag vill syssla med, utan komfort och en säker resa mellan A och B.

Uppdaterat: 2022-12-01 17:12

Christer
En lite undring bara, har du någon gång legat på rygg under en gammal bil, skruvat ner tråget och bytt ett pajat vevlager någon gång?
Eller i ett dike med bilen ovanför, med en nerplockad växellåda på magen för att kunna byta en slirande lamellplatta?
Det är inte roligt idag och var det nog inte heller då, men när man ser tillbaka blir det roligt.

Uppdaterat: 2022-12-01 19:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul diskussion. Jag är nog benägen att hålla med om att det är roligt att köra en bil med manuell växellåda och utan turbo. Var på vippen att köpa en ny Subaru BRZ, men det föll på att jag var för snål och kul Max en timme. Obekvämt att veckla in 192cm kropp i bilen, strutsar runt och överösas av ett dån. Men riktigt kul på kurvig väg och troligen inte alls bra för körkortets välbefinnande. Men med facit i hand så bedrog snålheten visheten, nu betingar dom begagnatpriser som är i paritet med vad jag kunde köpa den ny för.

Uppdaterat: 2022-12-01 20:06

Undrar vad det kan bero på?

Uppdaterat: 2022-12-01 20:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Christer
En lite undring bara, har du någon gång legat på rygg under en gammal bil, skruvat ner tråget och bytt ett pajat vevlager någon gång?
Eller i ett dike med bilen ovanför, med en nerplockad växellåda på magen för att kunna byta en slirande lamellplatta?
Det är inte roligt idag och var det nog inte heller då, men när man ser tillbaka blir det rolig"

Ja du saabnisse nog har jag skruvat bil i mina fattiga yngre dagar, det kan du ge dig fan på. Jag bytte kopplingar på flera Opel Rekord och utbytesmotor på en Opel Rekord. Otaliga avgasrörsbyten på Opel Rekord -65, -68, -76 , -84 och Opel Omega -88. Förgasarrengöringar av 2-port solexförgasare. Byte hjullager fram och bak på några Oplar och bromsback, bromsskive, trummor och handbromsvajer byten.
Det var inte så jävla roligt alla gånger att skruva halva nätterna ibland, men det fanns inga alternativ när man skulle ha bilen till jobbet nästa morgon och pengarna måste in för att betala hus och en familj med 3 barn och hemmafru, som ensamförsörjare. Dagis och dagens vabbande fanns inte. Om det var roligt? Nej! Men lärorikt och bra för självförtroendet.

Uppdaterat: 2022-12-01 20:40

Min snålhet Nisse ?
Eller du kanske menar andrahandsvärdet 🤣

Uppdaterat: 2022-12-01 20:41