Vi Bilägares forum

Volvo pausar C40 och XC40 – och byter till bakhjulsdrift

Volvo pausar C40 och XC40 – och byter till bakhjulsdrift

Orderböckerna för Volvo Cars är fulltecknade och därför införs ett tillfälligt beställningsstopp för de eldrivna modellerna C40 Recharge och XC40 Recharge.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-28 11:36

Kommentarer

Typisk "klick-rubrik" på hemsidan - att Volvo "pausar" beställningsmöjligheten ett par dagar är ju knappast nåt att hetsa upp sig över och göra stora rubriker av.

Uppdaterat: 2022-11-28 12:08

Par dagar? Nja, jag tror det kommer handla om månader.. men visst, detta är "gratis" publicitet om att de har för mycket att göra. Halvledarkrisen skenar inom andra sektorer, undrar inte om man till väldigt stor del kan skylla detta på biltillverkarna nu när bilarna är som "rullande iphones"?

Uppdaterat: 2022-11-28 12:14

hx30 - har du ö h t läst artikeln ? Möjligheten skall återkomma senare under denna vecka enl Volvo.

Uppdaterat: 2022-11-28 12:23

Härligt att Volvo har fulla orderböcker som ger mängder av jobb huvudsak i Sverige som ger förutsättningar för skatteintäkter som blir välfärd i Sverige tex löner åt lärare, sjukvårdspersonal, poliser, försvarsmakten, vägar mm mm.

Bra gjort alla Volvoköpare och alla ni som arbetar inom Volvos olika verksamheter.

Uppdaterat: 2022-11-28 20:21

Swensson, vad jag vet så tillverkar Volvo inte en endaste av de bilar man har fulla orderböcker på i Sverige.
Så dom jobben och skatteintäkterna Mm som du ramsar upp hamnar väl i Belgien.
Men man kanske har fullt i orderböckerna även på de modeller som byggs i Torslanda, men det förtäljer inte artikeln.

Uppdaterat: 2022-11-28 21:27

Inte lätt att vara nybilskund idag. Hos Volvo får man först vänta 34 veckor som ordinarie leveranstid, därtill kommer 10 veckors försening. Just nu är min beställning uppe i 44 veckors leveranstid på en elbil, då har jag inte sett slutet ännu. Men visst, det är ju bra att de har fullt i sina orderböcker. En önskan till jultomten är att leveranstiderna skulle kunna vara en aning kortare.

Uppdaterat: 2022-11-28 21:41

Grattis Belgien och till deras skatteintäkter från den fullbelagda VolvoCarsfabriken, som bygger en bil med kinesiska komponenter. En elbil fungerar bäst om den är bakhjulsdriven, ett rätt åtminstone, men fortfarande en aerodynamik som en tvärställd spånskiva, en 240 skär luften bättre trots högre cd värde. Räckvidden blir i praktiken 35-40 mil.

Uppdaterat: 2022-11-28 21:58

Var glad för det du.
En bekant till mig fick vänta 72 veckor på sin Ioniq 5, jag själv beställde första minuterna det var möjligt och fick min efter 36 veckor. Någon som beställt någon timme senare fick vänta 48 veckor.
Inte lätta att varesig vara bilkund eller bilfabrikant nu för tiden.

Uppdaterat: 2022-11-28 22:02

Varför funkar bakhjulsdrift på elbil bäst? Snävare vändradie, finns mer?

Uppdaterat: 2022-11-28 22:02

Bakhjulsdriften tar upp momentet bättre och driver bättre med mindre "krafsande" än framhjulsdriften. Vid acceleration reser sig bilen och bakhjulen får mer marktryck.

Uppdaterat: 2022-11-28 22:12

Mindre svängradie är bonus på köpet.

Uppdaterat: 2022-11-28 22:13

Tar upp moment? Menar du att den bakhjulsdrivna bilen ger högre förluster eller vad?

Bakhjulsdrift har sådana fördelar som du beskriver så länge vägbanan är torr.

I halka är förhållandet det motsatta. Då får man bättre framkomlighet med en framhjulsdriven bil och en betydligt bättre riktningsstabilitet

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-28 22:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Möjligtvis om bilen väger mer på framaxeln än bakaxeln. Men nu har ju moderna elbilar oftast en 50-50 viktfördelning.

Jag gick från 5500 mil i en bakhjulsdriven bil till min tredje framhjulsdrivna. Har bara upplevt nackdelar.

Uppdaterat: 2022-11-28 23:19

Ja det är sant att det bygger på viktfördelning.

Plus att en framhjulsdriven bil också kan tillåta mer hjulspinn utan att trotteln behöver gå mjukare. Något man snabbt märker av när det är halt

Uppdaterat: 2022-11-28 23:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Som APEX skriver så är viktfördelningen gynnsammare för en elbil än en fossilbil där fossilbilen får bättre framkomlighet med framhjulsdrift. Vad jag avser är att mer kraft och mindre hjulspinn för en bakhjulsdriven elbil. Kika på VAGs MEB elbilsplattform som är optimerad för eldrift jämfört med konverterade framhjulsdrivna motsvarigheter.

Uppdaterat: 2022-11-29 06:07

Ingen ingenjör hade byggt framhjulsdrivet om det inte hade varit ekonomer inblandade.
Framhjulsdrivna bilar kommer fram bättre i snö om man backar.

Uppdaterat: 2022-11-29 14:47

Skall den där diskussionen komma igång igen, som var när Saab var ganska ensamma om framhjulsdrift. Den diskussionen slutade väl med att de flesta var överens om att framhjulsdrift var säkrare i vinterväglag och de flesta bilmärkena gick över till framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Eller? Sedan kom ju antispinn och antisladd systemen som jämnade ut skillnaderna mellan bak och framhjulsdrift.

Uppdaterat: 2022-11-29 14:59

Att framhjulsdrift anses säkrare vintertid är för att man har krockzonerna framtill när bilen har vägrat att svänga.
Det är bara en ursäkt för att göra bilarna billigare att tillverka när allt monteras i samma moment.
En drivaxel som måste vinklas för att kunna styra blir svagare än om den enbart ska driva.

Uppdaterat: 2022-11-29 15:08

Ska jag förstå det som att bakhjulsdrivna elbilar kan axa snabbare med mindre hjulspinn? Gäller det inte fossilbilar med bakdrift också? Varför flyttar Volvo motorn från fram- till bakaxeln? Framgår inte av artikeln, ekonomi?

Uppdaterat: 2022-11-29 15:10

40-talisten,
Man behöver inte nödvändigtvis acca snabbare med bakhjulsdrift, men man kan slippa onödigt hjulspinn.
Varför Volvo går över vet jag inte, men att det handlar om ekonomi är väl troligt. Det bör vara billigare att göra hållbar drivning med axlar som inte ska svänga och elmotorn kräver inte samma utrymme som en avgasmotor.

Uppdaterat: 2022-11-29 15:51

Jag tycker det verkar vara de med bakhjulsdrift som spinner loss mest när man ser de svarta märkena i asfalten :)

Uppdaterat: 2022-11-29 19:00

Det enklaste sättet och därmed billigast var förr att ha motorn bak och drivning bak, något som Tatra var bland de första med på moderna bilar och som Porsche tog efter när han var med och konstruerade VW typ 1.
Gregoire förespråkade framhjulsdriften och deras konstruktioner låg till grund för åtskilliga bilmärken sedan man upptäckt att det gav många bättre möjligheter till mer kostnadseffektiva lösningar än den konventionella med motor fram och drivning bak.
Det finns för och nackdelar med systemen, men jag minns en debatt för länge sedan på en bilmässa där några tekniker diskuterade just det här.
En förespråkare för VW framhöll just framkomligheten med svansmotor som en avgörande fördel.
En från Saab gjorde en liknelse med att kasta två pilar mot en tavla, en med spetsen först och en med fjädrarna först och se hur det går.
En tredje såg bara problemen med under och överstyrning och ansåg att det bara handlade om man ville köra i diket med fronten eller baken först!
Nåja, när det handlar om elbilar och dessa där man inte har en effektiv momentbegränsning är det nog bäst med bakhjulsdrift, men för en mindre skicklig bilförare är det säkert säkrare med framhjulsdrift trots alla antispinnsystem.

Uppdaterat: 2022-11-29 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Under snökaoset för någon vecka sedan var det rejäl halka hemmavid. Jag försökte provocera fram en bakhjulssladd med Enyaqen. Hjälpsystemet fungerade effektivt.

Uppdaterat: 2022-11-29 21:08

Hittills har konstruktionen av elbilar - till stor del - styrts av personer/organisationer som är "uppfödda" med ICE-motorer, där - historiskt - motor/drivning bak gjort bilarna - i viss mening - svårkörda, ex. VW1200/911.
Med dagens effektiva- och ibland - enligt min mening - "onödigt strikta" säkerhetssystem, är de flesta - alla? - nackdelar eliminerade.
Då blir kombinationen motor/drivning bak det mest ekonomiska - inga drivknutar som måste tåla styrning/moment. Dessutom är elmotor lättare än ICE- balanseras av batteri.
Ytterligare en fördel är att det finns större utrymme i fronten för krockstruktur - utan en stor, odeformerbar klump - samt att det ger möjlighet till "mer spännande" frontparti.

Återstår då bara en sak: symaskinsljudet. Det finns nu system som - via ljudanläggning - kan skapa "vilket ljud som helst". Jag körde för flera år sedan en 24hk AMI, som i kupe n, kunde låta som en Ferrari, Porsche eller US V8.

Uppdaterat: 2022-12-04 08:43

Tjalle
Drivknutar har du ju var än motorerna är placerade utom om de skulle sitta i hjulet, men det medför andra olägenheter.
Enda fördelen är väl att de yttre knutarna inte behöver utsättas för lika stora vinkelkrafter vid bakhjulsdrift, men det problemet löstes ju för väldigt länge sedan när man började med Rzeppaknutar.
Men jag tror också att allt fler kommer att gå över till bakhjulsdrift, men så har vi ju de fall där man även vill erbjuda fyrhjulsdrift och då faller ju finessen med en smidigare front.

Uppdaterat: 2022-12-04 10:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har inte haft bakhjulsdriven sedan Sierran och är glad att det kommit tillbaka mer och mer. En annan fördel med bakhjulsdrift är betydligt mindre vändradie. Min vänder på en femöring. Sedan tycker jag bakhjulsdriften levererar bättre i kurvorna som märks även i vardagskörning.

Uppdaterat: 2022-12-04 15:11

Jag kollar alltid vändradien i specen på nya bilar. Alla med sväng över 11 m går fetbort, passar illa i vårt trånga parkeringsgarage. Något behov att "leverera" (sladda) i kurvorna har jag dock inte...

Uppdaterat: 2022-12-04 15:20

40-taklisten
Jag menade inte leverans genom sladd. Utan att det är betydligt behagligare och samtidigt snärtigare när drivlinan puttar på bakifrån i svängar än när den krafsar.

Enyaq har för övrigt 9,3 m i vändradie.

Uppdaterat: 2022-12-04 16:55