Vi Bilägares forum

Resultatet av rusningen: 55 nya elbilar – i timmen

Resultatet av rusningen: 55 nya elbilar – i timmen

Det registrerades nästan en ny elbil i minuten under dagen när regeringen beslutade att skrota elbilsbonusen, visar nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-25 07:30

Kommentarer

Fast källan till artikeln redovisar såvitt jag kan se alla typer av personbilar och inte bara elbilar så siffran 55 el-bilar/timme är nog feltolkad. 55 nya bilar varje dygnets timme är nog riktigare även om det stora intresset säkert fanns bland elbilar resp laddhybrid-bilar när det gäller dessa "bidrags-bilar". Sen ligger väl normala "dygns-timtakten" runt 20--25 registrerade fordon.

Uppdaterat: 2022-11-25 11:05

Då tycker jag du behöver läsa lite bättre Pi.
”Totalt under dagen registrerades 1 341 elbilar” och det stämmer ganska bra med Car.Info. 1353 får jag men av dom är 8 importerade.
Det registrerades också 450 laddhybrider denna dagen.

Uppdaterat: 2022-11-25 12:06

Fast dessa 1300 bilar har ju inget med försäljningen att göra. De bilar som beställdes sista dagen innan bonus-stoppet kommer ju levereras under nästa år, de flesta kanske efter sommaren (9-12 mån leveranstid)

De 1300 elbilar som registrerades den 8 nov är bilar som återförsäljarna förmodligen inte har påskrivna kundordrar på, och registrerar istället dessa bilar på bilhandlarna själva för att inte missa chansen till bonus på dessa.

Uppdaterat: 2022-11-25 17:26

Widell, jag är Ytterst tveksam till din slutsats.
Med tanke på leveranstider på dryga året och det stora ”suget” efter elbilar så är det med största sannolikhet bilar som sålts och registrerats på kund. Går ju inte att registrera en obygd bil.

Uppdaterat: 2022-11-25 17:31

Tittar man närmare på statistiken ser man att tex MG ställde på 450 elbilar den 8 nov, mot normalt 10-20 bilar/dag. Lika med Ford som ställde på ca 100 elbilar istället för normalt 10-20 st/dag.
Volvo och VW däremot hade ungefär normala antalet registreringar för den dagen, men förmodligen väldigt höga siffror på kundbeställningar istället, men det syns ju inte i siffrorna för den 8 nov.

Uppdaterat: 2022-11-25 17:41

Men finns inte en chans att en bilhandlare ”ställer på” ett gäng bilar, som måste stå hos handlaren 6 månader innan den kan byta ägare om nu bonusen skulle vara det avgörande.
Det är sånt sug på elbilar så allt som finns tillgängligt säljs.

Uppdaterat: 2022-11-25 20:41

Då det inte går att redigera så får jag fortsätta här.
Om det är MG så är det Hedin bil, och dom kan så klart beslagtagit 400 MG som dom kommer få ut på marknaden via privatleasing på ett år, suga upp bonusen och sedan sälja bilen i Sverige eller exporteras med god förtjänst.

Uppdaterat: 2022-11-25 20:45

Guran - vad har jag fattat fel? Om man tittar på länken så var det totala antalet registrerade bilar oavsett drivmedel - eller hur var fördelningen enligt dig?

Uppdaterat: 2022-11-25 20:54

Guran - jag tar tillbaka mitt påstående - missuppfattade tidigare ett av valen i tabellen.

Uppdaterat: 2022-11-25 20:56

Det är alldeles självklart att det är handlare som ställt på lagerbilar. Det såldes långt långt fler bilar den dagen men levereras inte förrän 1-12 månader framåt. Bara VW i Stockholm sålde över 1000 bilar.

Uppdaterat: 2022-11-25 20:59

Hedin ställde på mängder med Ford och MG som båda är fabrikat som de har agenturen för och det fanns många Mustang i lager pga att de upplevs dyra.

Uppdaterat: 2022-11-25 21:01

V8, då lär vi få se många erbjudanden på korttids privatleasing på Mustang och MG (vilken modell de nu kan ha haft i lager)
Efter inkasserad bonus lär dom exporteras eller säljas, om det nu är möjligt
Mustang verkar inte ha blivit en jättehit.

Uppdaterat: 2022-11-25 21:08

Mustang lider av dollarkursen och är för dyr.

Uppdaterat: 2022-11-25 21:28

Någon större kostnad blir det nog inte för bilhandeln. De ställer helt enkelt av bilen dagen efter första registrering.

Uppdaterat: 2022-11-28 10:11
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong, det lär ju bli en saftig kapitalkostnad för handlaren som nu ”låser in” bilen i ett halvår om dom ämnar kvittera ut någon bonus. Samtidigt som kunderna suktar efter nya bilar som aldrig kommer.

Uppdaterat: 2022-11-28 11:39

Om det Guran skriver blir effekten så lär det nog trots allt finnas en kalkyl bakom agerandet.

Uppdaterat: 2022-11-28 12:10

F ö borde väl handlaren kunna korttids-leasa ut bilarna på t ex 12 månader och då blir det ju ingen saftig kapitalkostnad.

Uppdaterat: 2022-11-28 12:12

70000:- på 6 månader för en bil som kostar 700000:- motsvarar 20% ränta så det är så klart lockande.

Uppdaterat: 2022-11-28 17:50

V8, förutsatt att dom kan sälja bilen för 700kkr efter ett halvår. Men det fanns så klart en anledning att dom hade en hög med lagerbilar som ingen ville köpa för 700kkr och få bonus på 70kr efter ett halvår.
För onekligen har det inte funnits något i lager av attraktiva bilar som du kunnat få ett inom ett halvår.

Uppdaterat: 2022-11-28 18:31

Så är det.

Uppdaterat: 2022-11-28 18:40