Vi Bilägares forum

Mer effekt i Mercedes elbilar – för 1 000 kr/mån

Mer effekt i Mercedes elbilar – för 1 000 kr/mån

Mercedes erbjuder effekthöjningar i prenumerationsform för de eldrivna EQ-bilarna. Resultat: Mer kraft och snabbare acceleration – men enbart under den period som du betalar för det.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-23 10:57

Kommentarer

Härligt, de lägger tid på att utveckla system för att ta extra betalt för vissa tjänster. Detta kommer du som köpare att få vara med att betala även om du inte vill ha tjänsterna. Lite för mycket fokus på "ploj saker" istället för att se till att minska priset och förenkla modellerna så att vi har råd att köra runt i dem.

Uppdaterat: 2022-11-23 12:21

Eftersom servicebehovet på elbilar är avsevärt lägre än på fossilbilar, måste tillverkarna hitta nya sätt att mjölka bilköparna - gärna med råge, då ...

Uppdaterat: 2022-11-23 15:11
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Nog blir man gruvligt trött på att precis allt är prenumerationer idag. Så man ska alltså leva med att de stryper ens motor? Eller håller sätesvärmen som gisslan? Snart kanske fönsterhissarna endast fungerar för premium-medlemmar? Neeej tack.

Uppdaterat: 2022-11-23 16:18

Mercedes kunder anses nog vara prisokänsliga, så det här blir en naturlig utveckling... :)

Uppdaterat: 2022-11-23 16:22

Polestar kan man åtminstone välja att köpa till mer effekt till en engångskostnad.

Uppdaterat: 2022-11-23 17:12

Är det värt pengarna att bli först till nästa rödljus?
Är den pausen verkligen så värdefull?
Tur att man bor på vischan och har lärt sig att uppskatta mer verklighetsnära företeelser.

Uppdaterat: 2022-11-23 18:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Till Tesla kan man köpa till snabbare acceleration och olika nivåer av stödsystem.

Uppdaterat: 2022-11-23 19:06

Snooker, det är inte MB som tjänar pengar på servicen. Det är det handlarna som gör.

Uppdaterat: 2022-11-23 19:27

Helt sjukt att man måste hyra mer effekt! Om man vill ha mer effekt så måste man kunna köpa det! Vart är moderna bilar på väg? Skönt att man börjar bli så gammal att man kan köra äldre bilar resten av livet!

Uppdaterat: 2022-11-23 22:23

Det kommer troligen "piratdonglar" som finns till de flesta bilar som trim.

Allt går att hacka och sälja.

Uppdaterat: 2022-11-24 00:27

Guran skrev: "Snooker, det är inte MB som tjänar pengar på servicen. Det är det handlarna som gör."

Välkommen in i den internationella handelns värld. Du behöver lära dig att tänka utanför boxen. Du tror väl inte på allvar att moderbolaget Mercedes avstår en del av vinsten när en auktoriserad Mercedes-verkstad beställer hem originaldelar till service och reparationer? Delarna beställs GENOM Mercedes!

Uppdaterat: 2022-11-24 00:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag tror att DB bitit sig själva i tummen: jag har en "dyr" bil, men pengarna var hopsamlade - är borta - och saknas inte. Däremot är bilen - tydligen - "svartklassad" av försäkringsbolagen och har skyhöga försäkringspremier - det minst dyra kostar mig SEK 800-1000 i månaden, beroende på hur mycket jag kört - bolaget har installerat GPS, med ett svensk-utvecklat program som "ser" hur lång jag kör -var - och hur snabbt.
Den höga månadspremien retar mig mer än de "förlorade" pengarna så till den grad att jag kör min historiska bil på vintern, vilket - tack och lov - fungerar bra. Dyrbilen är avställd och i garage. Jag hade tidigare en 911, och tekniken med vinter-avställning tillämpas av de flesta 911 ägare, då den är lite svårkörd på snö och is -om inte rallydubb.

Uppdaterat: 2022-11-24 08:21

Håller med om att detta nya med prenumerationer på nästan allt är tjatigt och ointressant.
Men visst, jag testar nu prenumeration på glasögon, man kan byta styrka kostnadsfritt och går glasögonen sönder får man nya kostnadsfritt. Får se om det är något att ha.

Uppdaterat: 2022-11-24 08:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Snooker, delarna ja. Dom är väl oftast kopplade till reparationer. Vanlig service så tar man in bilen, tittar lite på den, fyller i en checklista och tar bra betalt.
Är väl på sin höjd nått luftfilter och lite bromsvätska som byts
Men även elbilar behöver repareras så karossverkstad, glas, elektronik Mm behövs då detta går sönder i minst lika stor omfattning som en fossilbil.

Uppdaterat: 2022-11-24 08:57

Fantastisk utveckling av forumet att inte kunna redigera sitt eget inlägg längre….

Uppdaterat: 2022-11-24 08:57

Jag kan inte moderera längre heller, att detta försvinner hela tiden är inget nytt.

Uppdaterat: 2022-11-24 13:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Håller med Draxon. Det kommer inte dröja länge innan det är hackat och vips får man full effekt.

Uppdaterat: 2022-11-24 15:46

"Hacka". Problemet är garanti - hackad bil tappar garantin. Tillverkare/åf, kan sannolikt upptäcka - även - "raderat" hack.

Uppdaterat: 2022-11-25 10:42

Tjalle
Garantin är vad? 3 år? Sedan är det fritt fram.

Uppdaterat: 2022-11-25 10:54

På s k Premium-bilar är det nog generellt kortare garanti-tid är 3 år, Axa.

Uppdaterat: 2022-11-25 11:17

Två års nybilsgaranti på MB sedan kan man köpa till ytterligare 1-3 års förlängning, skall göras innan ordinarie löper ut. Var inte alls dyrt jag fick offert på detta då jag körde MB, men nappade inte då bilen ändå skulle bytas

Uppdaterat: 2022-11-25 11:57

Hacka en gammal Merca? Känns som "raggarstuk". Klarar batteriet detta?

Uppdaterat: 2022-11-25 14:41

Tjalle
Ehm, det finns redan idag verksamhet som sysslar med chiptrimning. Jag kan inte se varför trimning genom liknande metod om än ej godkänt av tillverkaren skulle vara svårt.

Uppdaterat: 2022-11-25 16:18

Axa, det var inte mitt "concern"- jag vet vad chiptrimning är - och att det tullar på tillverkarens marginaler = man utsätter sig själv för ekonomisk risk.

Min concern, var: batteriet: är det tillräckligt "friskt" efter tre år, för att ge den eftersträvade effekthöjningen?

Dessutom, MB ägare är inte kända för tekniskt kunnande/intresse: har ägaren /verkstaden hållit den i trim med bromsvätska, bromsbelägg etc? Däck? Prestanda bil "kräver"- av flera skäl - prestanda däck. Förhoppningsvis har DB utrustat de bilar som kan "lagligt" trimmas, med adekvata däck.

PS Ni vet väl att en stor del av - framförallt - vinterdäck - tillverkas/tillverkades i Ryssland, då det är en arbetsintensiv produktion- utan krav på skicklighet. Så icke mer. Innebär sannolik brist på vinterdäck inför säsongen. DS.

Uppdaterat: 2022-11-25 16:54

Tjalle
Menar du att det skulle vara mer problem än motsvarande effektstinn Tesla?

Uppdaterat: 2022-11-25 18:05

Ja du Tjalle. Batteriet är garanterat tillräckligt friskt för att avge erforderlig effekt även efter tre år.
Begränsningen ligger i växelriktaren och maxeffekt motorerna kan ge.

Uppdaterat: 2022-11-25 20:38

…och allt är redan dimensionerat att minst tåla effekttillskottet man får via prenumerationen…

Uppdaterat: 2022-11-25 20:40

Ja du Axa, vete tusan om man får nått effekttillskott via att prenumerera 🤣
Men den når oavsett inte upp i samma nivå som maxeffekten. Du har väl möjlighet att se momentan energiförbrukning för både drivning/rekurperation, värme och batterikonditionering ?

Uppdaterat: 2022-11-25 20:52

Vet ni vad!?, hur tror ni någon som inte vill köpa mer effekt kommer att tänka den dagen en omkörning resulterade i en olycka där någon dör som antagligen inte hade hänt om bilen inte haft sin fulla potential. Jag tycker detta MB håller på med är moraliskt fel och kan sluta i etiska diskussioner när vi användare av en produkt blir "labb råttor" och skall sugas ut under "tvång" (betalar hellre för man vågar inget annat). Hade jag varit MB, hade jag nog lagt ner dessa ideér om att ha prenumerationer på delar av bilen. Helt ok om man kan ha prenumeration på själv bilen, men ej OK på ingående delar av bilen.

Uppdaterat: 2022-11-28 10:23