Vi Bilägares forum

Engelska elbilsägare åker på skattepropp från år 2025

Engelska elbilsägare åker på skattepropp från år 2025

Britterna inför vägskatt för elbilar – men de blir inte helt utan förmåner.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-21 07:10

Kommentarer

Ja se och lär Sverige!

Elbilarna både behöver nya vägar och sliter ner den i precis samma omfattning som vanliga fossilbilar.

Något de också skall betala så klart

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-21 08:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, en skatt som baseras på både utsläpp och vägslitage vore bra.

Uppdaterat: 2022-11-21 09:59

Ja enligt marginalkostnadsprincipen, så den som kör mer får en högre räkning än den som kör mindre. Förslagsvis via kilometeravgift som lagts som förslag av tokstollarna.

Fordonsskatten bör sedan enbart bekosta investeringarna i nya vägar att övriga administrativa kostnader som bilarna orsakar.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-21 10:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Den viktbaserade skatten vi hade tidigare kanske trots allt inte var en så dålig lösning...

Uppdaterat: 2022-11-21 10:31

Pi; Jag vet inte om den är bättre än att slå ut investeringsutgiften på årsbasis rakt över på samtliga bilägare?

Enligt lagt förslag skall vägarna byggas ut för cirka 46 miljarder inom den närmaste tioårsperioden. Och vi räknar för enkelhetens skull att det finns sisådär en sex miljoner fordon som använder vägarna per år.

Det ger oss 4,6 miljarder dividerat med 6 miljoner och en årlig fordonsskatt på 766 kr.

Det är väl en rimlig avvägning tycker jag.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-21 11:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det var bara ett hugskott och inget jag på nåt sätt analyserat men med dagens allt tyngre fordon där t ex en 3-tons elbil kommer väldigt mycket billigare undan (oavsett årlig körsträcka) än t ex en liten bil som Kia Picanto som dessutom oftast kör relativt korta årliga körsträckor så kanske det trots allt skulle träffa lite bättre - men fortfarande bara rent spontana funderingar.

Uppdaterat: 2022-11-21 12:00

Fast då låter det mer som att ni önskar ett rörligt perspektiv Pi. Och investeringsutgiften är ju tämligen fast till sin karaktär, även om de som tar nyttan förstås skiljer sig åt beroende på hur mycket man kör.

Vikten med mera ser jag inte som relevant här utan det bör ligga med på exempelvis bränslet, vilket ju också är fallet via förbrukningen.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-21 13:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Fast då låter det mer som att ni önskar ett rörligt perspektiv Pi. Och investeringsutgiften är ju tämligen fast till sin karaktär, även om de som tar nyttan förstås skiljer sig åt beroende på hur mycket man kör.
Vikten med mera ser jag inte som relevant här utan det bör ligga med på exempelvis bränslet, vilket ju också är fallet via förbrukningen.
MVH AL

Så klart att vikten är relevant A.L Det har ju hx30 predikat nu i flera år, så det har väl vissa fattat :)

Uppdaterat: 2022-11-21 14:58

Jo men det är ju i huvudsak fantasier och inget som har bärighet i de underlag som finns inom området.

Så det trollandet är inte så mycket att på allvar

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-21 15:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tror ni blandat ihop fordonsskatt och vägskatt? Vägskatt är specifik för vissa större vägar och städer. Finns förslag på ca 2 kr / mil på större vägar och 6 kr / mil i städer osv. Sen tillkommer trängselskatten och årliga fordonsskatten på det.

Uppdaterat: 2022-11-21 16:16

Skall man anpassa skatten utifrån vad som förorsakar slitaget på våra vägar så borde det vara:
Skatt på dubbdäck, lägg 1000kr/däck på inköpspriset som oavkortat går till beläggningsunderhåll
Viktbaserd skatt baserat på axeltryck och beskatta de som sliter, dvs 1 lastbilsaxel sliter som 10.000 personbilasaxlar.
En fortsatt "realtivt lätt" Volvobil skodd med odubbade däck sliter ytterst marginellt mer än en Kia Picanto.

Uppdaterat: 2022-11-21 16:38
Mr Snoid skrev:

Skall man anpassa skatten utifrån vad som förorsakar slitaget på våra vägar så borde det vara:
Skatt på dubbdäck, lägg 1000kr/däck på inköpspriset som oavkortat går till beläggningsunderhåll
Viktbaserd skatt baserat på axeltryck och beskatta de som sliter, dvs 1 lastbilsaxel sliter som 10.000 personbilasaxlar.
En fortsatt "realtivt lätt" Volvobil skodd med odubbade däck sliter ytterst marginellt mer än en Kia Picanto.

Nej du! Stora Tunga VolvoSUVar sliter massor på vägarna. Det har hx30 sagt:)

Uppdaterat: 2022-11-21 17:23

A.L skrev: "Elbilarna både behöver nya vägar och sliter ner den i precis samma omfattning som vanliga fossilbilar. Något de också skall betala så klart."

Exakt så! Men jag menar att de generellt tyngre elbilarna med högre vridmoment från start, sliter MER på vägarna än vanliga bilar. Därför ska elbilarna betala mer för sin del av slitaget. Rättvist så det förslår!

Uppdaterat: 2022-11-21 18:18
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Nej Snooker, möjligen sliter som mer på däcken. Eller så slirar dom loss på grusvägar.
Men inte sliter dom loss stora asfaltsjok med sitt våldsamma vridmoment.

Uppdaterat: 2022-11-21 20:27

Tur att vi har en vägmästare på forumet!

Uppdaterat: 2022-11-21 20:42
Power to the people

Och för att kommentera artikeln så ger åtminstone den brittiska finansministern tydliga spelregler med 2-3 år framförhållning än sin svenska dito.

Uppdaterat: 2022-11-21 21:06
Power to the people

Mr Snoid: Några asfaltsjok har jag aldrig pratat om.

Uppdaterat: 2022-11-21 23:06
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker, då får du gärna redovisa på vilket vis och hur mycket mer en elbil, på sommardäck, sliter på våra vägar. För det är ju det du påstår

Uppdaterat: 2022-11-22 08:40