Vi Bilägares forum

Familjebil - Corolla vs Octavia

Familjebil - Corolla vs Octavia

Jag och sambon väntar barn. Så nu behöver vi byta ut vår lilla halvkombi mot en vettig bil. Vi har kollat runt en hel del och försöker hitta den mest prisvärda, begagnade, kombin med följande kriterier:

 - Lätt att få in barnvagn.
 - Bra i krocktester
 - Får max kosta 200k
 - Ska helst gått under 7000 mil.
 - Bensinmotor - tror att det passar oss bäst, ingen laddstolpe och diesel känns riskabelt (allt högre priser, kommer det förbjudas??)

Kia ceed (2019) har legat på topplistan tills att vi provkörde den, lite väl högt vägljud tyckte vi. 

Vi har även provkört en toyota avensis som vi gillade men just den hade gått för långt för vår smak, över 12000 mil. Vi är nu inne på att en toyota corolla 2019 kan passa oss ganska perfekt - vad tror ni om det?

Vi har hört mycket gott om skoda octavia/superb men vi har rätt många vänner som har en sådan så kanske lutar mer åt toyotan av den märkliga anledningen ;)

Och förresten, duger det med 116hk i en sådan bil? 

Tips och diskussioner tas tacksamt emot!

Uppdaterat: 2022-11-16 23:22

Kommentarer

Som alltid så rekommenderar jag Opel Astra kombi. Klart mest bil för pengarna. Du får en nästan ny bil för 200kkr

https://www.blocket.se/annons/uppsala/opel_astra_sport_tourer_1_4_aut_gps_s_v_hjul/103568373

Uppdaterat: 2022-11-17 07:46

Håller helt med Mr Snoid!

Uppdaterat: 2022-11-17 09:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, ditt argument för att skippa Octavia var rätt udda måste jag säga...:)
Sen är det frågan om du kan få tag i en bra, välutrustad Octavia eller Corolla från 2019 för max 200.000 kr - beg-priserna har som sagt höjts rätt rejält. Har kört båda och föredrar i de flesta avseenden Octavian i den jämförelsen om man inte är väldigt förtjust i hybrid-drivlinan i Corollan. Men man får bl a plikta med en ljudligare bil "inombords". Du klarar dig säkert med den lilla 1,0-motorn speciellt om det sitter en automatlåda i bilen. Med lite tur klan Octavian dessutom vara utrustad med bensinvärmare vilket inte är så dumt vintertid.
Opeln som Guran föreslår har jag ingen erfarenhet av vilket jag torde dela med många eftersom Opel varit rätt anonyma i vårt land under många år. Därmed inte sagt att den inte är bra men eftersom det är en familjebil så provsitt baksätet eftersom nån av er med stor sannolikhet kommer att tillbringa en hel del tid där...:) Och just baksätet gissar jag att ni kommer att uppskatta i Octavian som jag vill minnas har ett relativt rymligt sådant - ofta lite rymligare än de övriga konkurrenterna i C-segmentet eftersom den faktiskt är något större än dessa konkurrenter. Sen finns det ju ett antal andra C-kombisar men det var dessa 2 du nämnde som tänkbara. Talar vi prisvärda bilar i den klassen så brukar Ford Focus också kunna räknas in i den skaran. Men som sagt - "provkör" även baksätet när ni kollar bilar för det kommer att användas rätt frekvent när man får småbarn...:)
Sen måste man ju utan tvekan medge att "Gurans" länkade Astra känns som mycket bil för pengarna.

Uppdaterat: 2022-11-17 09:20

Håller med ovanstående om Opel Astra. Som komplement till Mr Snoids länk kommer ytterligare en.
https://www.blocket.se/annons/sodermanland/opel_astra_sport_tourer_1_4_cvt_145hk_classic_edition_navi/105021117

En välutrustad bil.
Har själv ägt Opel Astra med 150hk bensinmotorn. Bilen känns som en större bil ute på landsvägen, motorn har riktigt bra drag utan att förbrukningen är hårresande. Absolut att rekommendera en provkörning.

Uppdaterat: 2022-11-17 09:39

Inte första gången denna fråga är uppe på forumet :) men octavia får min röst också, mest för utrymmena men också för att det är en bil utan några direkta plumpar. Relativt mycket av effekten på låga varv och automatlåda gör att det nästan alltid räcker med 115hk, men kör du mycket 90-100 vägar där man behöver köra om kommer du tycka det är jobbigt för det är snorsegt, där märker man att toppeffekten trots allt är låg.

Uppdaterat: 2022-11-17 14:56

Tack för alla svar!

Hur skulle ni som rekommenderat Opel Astra uttala er om ljudet i kupéen? Och för Octavian? Vi är inte extremt ljudkänsliga men tyckte det var svårt att hålla mer eller mindre normal samtalston i Kia ceeden så fort vi låg i ca 80 och över.

Hoppas att någon kan täcka upp för confirmation bias-behovet vi har kring toyotan också ;)

Uppdaterat: 2022-11-17 20:29
Astrosnout skrev:

Tack för alla svar!
Hur skulle ni som rekommenderat Opel Astra uttala er om ljudet i kupéen? Och för Octavian? Vi är inte extremt ljudkänsliga men tyckte det var svårt att hålla mer eller mindre normal samtalston i Kia ceeden så fort vi låg i ca 80 och över.
Hoppas att någon kan täcka upp för confirmation bias-behovet vi har kring toyotan också ;)

Hur man uppfattar oljud i en bil är väldigt individuellt. Det är du som skall ha bilen, så ge dig ut och provkör är min andra rekommendation.

Uppdaterat: 2022-11-17 21:44
Mr Snoid skrev:

Hur man uppfattar oljud i en bil är väldigt individuellt. Det är du som skall ha bilen, så ge dig ut och provkör är min andra rekommendation.

Så kan det ju vara men det är rätt långt för oss att åka för hitta en bra variant att provköra så vill först få en uppfattning genom andras erfarenheter :)

Uppdaterat: 2022-11-17 22:06

*Raderar en dubbelkommentar som jag inte lyckades ta bort...*

Uppdaterat: 2022-11-17 22:07
Astrosnout skrev:

Mr Snoid skrev:
Hur man uppfattar oljud i en bil är väldigt individuellt. Det är du som skall ha bilen, så ge dig ut och provkör är min andra rekommendation.

Så kan det ju vara men det är rätt långt för oss att åka för hitta en bra variant att provköra så vill först få en uppfattning genom andras erfarenheter :)

Jag har provkört Astran och tycker det är en helt acceptabel ljudnivå. Betydligt tystare än Kia/Hyundai Ceed/I30. Skulle tro även tystare än Toyota som inte på något vis är tysta.
Du får betydligt mycket nyare bil med Opel jämfört med Octavia som tack vare sin popularitet är onödigt dyr.

Uppdaterat: 2022-11-18 10:02

Opeln är det självklara valet bland i den bilklassen.

Uppdaterat: 2022-11-19 05:56

När jag hade Opel Astra var det sedan modellen eller vad den kallas, den hade jag inga anmärkningar på ljudet. Hur en sportstourer låter kan jag tyvärr inte svara på.

Uppdaterat: 2022-11-19 10:43

Astra är ett bra val men hur man än vrider och vänder efter att ha ägt och provkört mycket så är octavian mer bil på alla plan.
Tyst och bekväm och dessutom störst i klassen.

Om det är slantarna det sitter i så glöm inte att octavian med 1,0 tsi är snålare än Astra och lägsta skatten och är du en försiktig person kan du ligga riktigt långt under 0,5 på en landsvägsresa.

Och octavians 115 hk känns faktiskt betydligt mer än vad siffrorna visar.
Nästan sportbil mot corollans som känns som ett sendrag.

Uppdaterat: 2022-12-12 00:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Astra är ett bra val men hur man än vrider och vänder efter att ha ägt och provkört mycket så är octavian mer bil på alla plan.
Tyst och bekväm och dessutom störst i klassen.

Så tycker jag med, men som sagt det är beroende på vad man prioriterar.
Toyota Auris hybrid är riktigt bra. Inte lika stor men BRA.
Ingen slump att många taxiåkare kör dom.

Uppdaterat: 2022-12-12 19:04
Gillar kurvor och rondeller

Vill inledningsvis poängtera att mina tankar är ingen reklam eller rekommendation. Subjektiv känsla som kanske går i uppfyllelse för min egen del. Vill helst ha en större kombi eller en rymlig suv nästa gång jag byter bil...Kan mitt simpla inlägg vara till nytta så är jag ärad.

Personligen så skulle jag undvika små motorer (1,0 eller 3 cylindriga) i medelstora bilar. Corolla TS Hybrid med 2,0 liters motor är enormt populär. Skulle 2,0 vara svår att hitta så duger 1,8 för mig. Det viktiga är att få tag i minimum "style utförande" inklusive teknik-paketet. Auris Hybrid känns som ett giftermål baserat på "förnuft" jämfört med drömbruden Corollan. Ljud/oljud inne i bilen diskuteras ofta.. Subjektiv känsla. Provkör inte bilarna med en bullermätare i handen och behöver inte ha det lika tyst som i ett bibliotek. Man får lägga upp över 200.000 SEK för en sådan Corolla men jag åberopar inledningen av mitt inlägg.

Generellt så skulle mitt val (200.000 SEK) mellan Skoda och Opel innehålla Superb L&K och Insignia med AGR-stolar. Lite mer mil på mätaren men fortfarande fräscha, välutrustade och rymliga kombin. Diesel hade det blivit av olika anledningar... Föredrar också bensin eller hybrid.

Lycka till med ditt bilköp

MVH

Uppdaterat: 2023-01-02 20:43
Micke82 skrev:

Auris Hybrid känns som ett giftermål baserat på "förnuft" jämfört med drömbruden Corollan. Ljud/oljud inne i bilen diskuteras ofta.. Subjektiv känsla.

Ja vi människor upplever buller olika, så man ska testa själv.

Har man småbarn skulle jag inte glömma alla familjebussar som finns.
Ford S-max och Galaxy är fina.
Vi har haft Seat Alhambra och Ford Galaxy i familjen. S-Max är mindre men vi hade 4 barn...
Galaxyn var tyst och väldigt rymlig.
Vi har haft 9000, 9-5, V70, V50 under "barnaåren" och Galaxyn var den ungarna gillade bäst. Alla 7 sätena kunde lutas individuellt (ryggen), och ungarna såg bra ut.

Uppdaterat: 2023-01-03 11:17
Gillar kurvor och rondeller

Familjebussar? Absolut! Tyvärr så är det ett krympande segment.

Trådskaparen nämner Avensis. Vettig bil men för 200.000 SEK skulle jag begära lite bekvämligheter (spelar ingen roll hur ofta man använder dem) och guldkornen är få enligt mig. Driftsäkerhet och bränsleekonomi i all ära men man vill ju ha lite annat också. Jag hade först och främst kikat på de exemplar som står hos Toyota-handlare. TKG är givetvis meriterande...

Annars så har jag 2 förslag som "tänjer" på budgeten. Det är bilar som faller mig i smaken men vem vet...Mazda 6 (2018 och framåt) är läcker, 10 års garanti* (intresserade hänvisas till hemsidan) låter underbart. Vi har tyvärr ingen auktoriserad Mazda-verkstad på orten. Det innebär inte "rött ljus" eller "stopp" men jag hade behövt fundera lite extra...

Kia Optima 1,6 T-GDI GT-Line. Rymlig och välutrustad bil. Min efterforskning gav ett resultat på 70 liter i tanken. Personligen skulle jag gärna ha den som pendlarbil. Gott om auktoriserade Kia-verkstäder vilket ger utrymme till konkurrens och jämförelse...Sist men inte minst 7 års nybilsgaranti.

MVH

Uppdaterat: 2023-01-05 20:17

Glöm dock inte att alla dessa långa garantitider kräver att man följt tillverkarens anbefallda serviceintervaller minutiöst - annars är det i dessa 2 fall 3 år som gäller som max. En enda miss och garantin kan vara förfallen.

Uppdaterat: 2023-01-05 22:24

Med tryggheten följer ansvaret. Man gör ett medvetet val. Personligen är jag FÖR långa garantier och auktoriserade verkstäder men viktigast av allt är att bilens "ägarmönster" och "servicehistorik" är transparenta.

Nu när jag har presenterat min ståndpunkt så kan jag vara lite dryg och berätta mer. Jag servar mina bilar på auktoriserade verkstäder även bortom alla möjliga garantier. Känslan att man gjort sitt yttersta (auktoriserad service + assistans) få en att slappna av. Kör man mycket så vill man gardera sig. Jag anlitar dem även till mindre jobb. Skulle den lokala auktoriserade verkstaden mista mitt enorma förtroende så vänder jag mig till konkurrensen. Auktoriserad verkstad som servar samma märke på en annan ort. Det medför lite besvär eftersom man är van att få sig 2 härliga promenader och lite tid för sig själv där hemma. Därmed så blir ett sådant märke uteslutet vid nästa byte. Det kan vara skönt att variera lite och jag är inte märkesfixerad så det gör inget.

Om vi pratar en gammal bil som används sparsamt så gäller inte ovanstående påståenden. Då behöver man givetvis inte vara lika djupgående och ambitiös.

Uppdaterat: 2023-01-08 15:24

Jag är också förespråkare för långa garantitider så mitt inlägg ovan var bara som en upplysning att bara för att t ex KIa annonserar 7 års garanti så är det inte säkert att detta gäller det specifika exemplar man kollar - det beror helt på hur noga tidigare ägare varit med att följa Kia's serviceplan. Sen skall man vara medveten om att garantin sällan gäller slitdetaljer - t ex det mesta vad gäller bromsar även om det säkert finns undantag även där. Vi är Kia-ägare så en viss erfarenhet finns i det avseendet.

Uppdaterat: 2023-01-08 18:01

Men du vet väl Pi, märkeshandlarna byter även in bilar som råkat serva för sent eller på annat vis klarat att kassera garantin, för kraftigt reducerat pris.
Testar och servar bilen enligt konstens regler och säljer den med garantier nya fräscha garantier som om inget hänt.

Uppdaterat: 2023-01-08 18:48

Det varierar säkert, Guran. Sen byts det ju inte jämt in hos aktuell märkeshandlare. Fast jag vet ju att du nästan alltid måste anmärka när jag skriver nåt.

Uppdaterat: 2023-01-08 19:07
Pi skrev:

Det varierar säkert, Guran. Sen byts det ju inte jämt in hos aktuell märkeshandlare. Fast jag vet ju att du nästan alltid måste anmärka när jag skriver nåt.

Det handlade inte om att anmärka. Förtydliga då jag vet att garantin som är så helig faktiskt kan återupprättas via märkeshandlare. Dock inte privatperson, som du skriver.
Apropå att anmärka Pi? Du är en lika god kålsupare 😉
Men du kanske även har 10år komponentgaranti på den hemliga bilen?

Uppdaterat: 2023-01-08 19:46