Vi Bilägares forum

Nios första svenska batteribytesstation invigd

Nios första svenska batteribytesstation invigd

Nu har den kinesiska elbilstillverkaren Nios första svenska batteribytesstation invigts. Stationen, placerad i Varberg intill E6:an, är den första av sitt slag i landet, men kommer att följas av flera liknande.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-18 16:40

Kommentarer

Hur går detta batteribyte till? Är det personal som gör det? Öppet bara under kontorstid?

Uppdaterat: 2022-11-18 17:10

Allt sköts automatiskt. Ingen personal. Öppettider vet jag inte men borde vara öppen dygnet runt. Tycker inte om denna unika lösning som bara gynnar Nio ägare. Laddning är viktigt för alla.

Uppdaterat: 2022-11-18 17:25
Förnuftig

Nåja, det lär väl dröja innan det blir någon kö till den här bytesstationer, så många Nio har väl inte levererats så att det finns en fysisk möjlighet att bilda kö!
Ide’n med batteribyte är naturligtvis bra, men förutsätter en obunden standard liknande den för små elprodukter, batterier ”a”, ”aa”, ”aaa” m.fl. standardiserade storlekar är ju något man vant sig vid och en liknande standard för elbilsbatterier vore önskvärt.
Då skulle inte några jättebatterier behövas och bilarna kunde få en normal storlek.

Uppdaterat: 2022-11-18 18:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Totalt slöseri med både pengar och resurser. Det kostar enorma pengar att hålla dessa stationer i bruk. Först ska de byggas och sedan måste de ha ett antal fulladdade batterier på lager hela tiden. Sett frånNorge att de haft t.ex. 6 batterier på ett ställe och några fler på ett annat.

Batteripack är snordyra, så att istället för att bygga 6-9extra elbilar per station så bygger de dessa stationer istället och jo, de har personal. I Norge har det funnits en person på plats, för att om något inte funkar så måste det finnas någon som kan hjälpa till.

Inte bara det. Att byta batteripack blir ju bara intressant om man kan göra det mest överallt. Det innebär att det måste finnas flera tiotals stationer i hela landet och det blir väldigt dyrt och väldigt stort resursslöseri på batterier.

Man ser nu från kina hur de utvecklat snabbladdning på 600-700 kW eller nåt sånt. Att ladda ett batteri nästan fullt tar 8 minuter.

Tror mer att det är framtiden än att lägga 6-7 minuter på att byta batteriet. Nio hävdar att det skulle ta 5 minuter, men i verkligheten tog det nog närmare 7 minuter när TeslaBjörn på Youtube har testat.

En stor nackdel är också att man får inte lämna bilen under tiden batteriet byts, för då avbryts processen, så glöm att gå och pissa under tiden, det får man göra efteråt, medans den som snabbladdar kan göra det samtidigt som laddningen pågår, så när vi väl har bilar och laddare på plats som kan laddas på 10 minuter,vilket kan vara närmre än man tror, kanske några få år, så blir NIO's lösning helt onödig och alla deras pengar är kastade i sjön.

Uppdaterat: 2022-11-18 18:17
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Jag håller med dig. Men vill bara tillägga att redan idag kan 10 min snabbladdning ge en hel del mil.

Uppdaterat: 2022-11-18 18:24
Axa skrev:

Bejje
Jag håller med dig. Men vill bara tillägga att redan idag kan 10 min snabbladdning ge en hel del mil.

Ja absolut, vissa bilar idag laddar vid låg laddning över 200 kW så visst kan man få mycket laddning på kort tid och det räcker för de flesta om man inte ska köra nån gigantisk sträcka på säg 80 mil eller nåt sånt på en dag, men vem vill inte kunna ladda nästan fullt på 8 minuter?

Då blir det i princip samma sak som att ha en bensinbil. Man gör ju oftast något annat medans man stannar och tankar. Om det inte är att pissa så är det att äta, är det inte att äta så ska man rengöra vindrutan, är det itne det så kanske man vill röra på benen lite så 8-10minuter går väldigt snabbt, nästan för snabbt.

Jag minns hur jag innan jag hade elbil klagade på det mesta som hade med laddning och elbilar att göra, men insåg ganska snabbt efter jag skaffat elbil att jag kanske mest klagade för att jag trodde att det skulle vara så dåligt.

Men i verkligheten så kör jag inte 50 mil utan att stanna. Jag har blivit äldre och kör inga maratonlopp längre utan stannar kanske efter 20-25 mil. Speciellt på vintern blir det extra jobbigt. Har inte lika bra mörkersyn som jag hade när jag var yngre, så det blir extra påfrestande att köra i mörker och då vill jag stanna oftare.

Men oavsett om det är sommar så kör jag inte mer än 25 mil utan att stanna, även om det hade varit en bensinbil. Om det så handlar om att äta eller pissa eller att bara ta en paus. Som du säger så får man rättmycket laddning på kort tid, speciellt om man kör smart och vågar köra ner batteriet till så låg laddning som möjligt.

T.ex. min bil har ett "litet" batteri så den tar max 100 kW laddning sägs det, men jag är imponerad över laddningen.

I somras när jag körde långt och laddade på Ionity och hade 12% batteri kvar så gick laddning enligt Ionity displayen upp i 101 kW.

Det är jävligt bra för att utlova 100kW max!
Den höll också den hastigheten up till 22% och då droppade den en aning.

Så om jag hade varit mer bekväm med min nya bil och vågat köra ner den till säg 5% så hade jag fått jävligt mycket laddning på kort tid.

Uppdaterat: 2022-11-18 18:49
- Peugeot e-208 GT 2022

Verkar vara mer en dyr marknadsföringsgimmick. 5 minuter hit eller dit på det stora hela vad gör det. Ska det dessutom vara en serviceperson blir det ytterligare minus. Svindyrt system som passar bättre för kommersiella fordon som entreprenadmaskiner, lastbilar mm.

Uppdaterat: 2022-11-19 07:41

Jag skulle kunna tänka mig att ha en bil med liten batterikapacitet till vardags för att hålla ner förbrukning och kostnad och sen ha möjlighet att byta till ett större paket vid behov.

Uppdaterat: 2022-11-19 09:52

En säljare sa något smart till mig för ett par år sedan när jag började kolla på elbilar.
En bil som jag kollade på var Mini Electric.

Den var jävligt rolig att köra, men hade bara 20 mils räckvidd och hade för litet bagage.
När jag tog upp räckvidden så frågade säljaren mig: hur ofta kör du längre än 20 mil?
Mitt svar var att det är ganska sällan. Han sa då att varför skaffa en dyr elbil med 40 mils räckvidd om du i 95% av resorna kör mindre än 20 mil?

Det där sitter kvar hos mig och har en bra poäng. Säg att du 2-3-4 gånger per år kör 60 mil, men annars nästan alltid kör mindre än 20 mil per gång. Varför behöver man då en elbil som kan gå 40 mil?

Uppdaterat: 2022-11-19 15:36
- Peugeot e-208 GT 2022

I mitt fall så har jag fem mil till jobbet och om jag kör dit och hem har det gått åt teoretisk räckvidd på 17 mil eftersom det är två resor som startar med kall kupé. Då kan jag inte åka in till Uppsala om jag skulle råka trampa på en spik eller behöva köpa något. Åtminstone inte om jag vill åka hem igen.

Uppdaterat: 2022-11-19 18:51

Redan 2007 testade ett företag som hette "Better Place" detta. Hette då det inte gick att få lönsamt. Mer att läsa om detta på wikipedia. De höll dock ut i 6 år och var bl.a. sponsrade av Renault.

Uppdaterat: 2022-11-19 22:18

Ja det var anledningen till att jag inte skaffade en Mini, dels var det ju det lilla bagaget, men också att även om jag nästan alltid skulle klara mig på 20 mils räckvidd,så vill man ju ha lite i reserv så att säga.
Min nuvarande bil ska kunna gå 34 mil på en laddning, men jag kör inte mer än 25 mil utan att stanna eftersom de uppgifter som uppges alltid är fantasisiffror.

Uppdaterat: 2022-11-19 22:21
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja skall vi ha detta med batteribyte måste alla stödja en standard annars kommer det aldrig bli nått mer än en fluga. En fördel miljömässigt är ju dock att batterierna antagligen kommer hålla längre då de laddas långsamt på "macken" och inte blir stressade med supersnabbladdning.
Men jag tror nog att detta blir en fluga då laddnätverken börjar bli hyfsat utbyggda redan nu. Och fler laddpunkter byggs hela tiden. Dock vore det ju bra om det var lika enkelt att byta batteri på alla elbilar i vilket fall.

Uppdaterat: 2022-11-21 15:26