Vi Bilägares forum

”Det blir svårare för elbilsköparen att få ihop kalkylen”

”Det blir svårare för elbilsköparen att få ihop kalkylen”

Plötsligt kan kostnaden för att ladda vara högre jämfört med att köra på bensin eller diesel, skriver Fredrik Diits Vikström.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-16 13:30

Kommentarer

Jag undrar ju hur de kör om de får vinterförbrukningen att öka med 70% på sina testbilar?!
15-20% ökning har jag upplevt beroende på vart och hur jag kör.
Sen vet jag inte hur aktuell artikeln är egentligen, nu är ju priserna rätt hyfsade igen, körde för 3,20 kr/mil på hemmaladdningen i oktober här i syd och snabbladdning utmed vägen kostade mig 5,50 kr/mil ungefär.
Men ja, vill man köra skrämselpropaganda och få igång stollarna i bensinupproret ett varv till kan man såklart leta upp worst case scenario och måla fan på vägen lite till om man vill.
Nej alla har inte hemmaladdning, men tror inte någon som förlitar sig helt på laddning utanför hemmet kör utan att ha nån form av abonnemang.

Uppdaterat: 2022-11-16 13:52

Gaston,
En sträcka jag kört många gånger och som är proppad med fartkameror kan jag jämföra med. Sträckan är strax under 20mil.
Vid 15 grader och sol, så brukar förbrukningen hamna på 1,4kWh per mil.
När det är 15-20 minusgrader så hamnar förbrukningen på ca 2,1kWh per mil.
Det är 50% mer.
Skulle körsträcka vara betydligt kortare, så stiger skillnaden.

Uppdaterat: 2022-11-16 15:24

Håller med Gaston
Nu har jag kört snart ett år och närmer 3000mil med Ioniq 5 och kan konstatera att Vinterförbrukningen är ca 25% högre än sommarförbrukningen. Varierar så klart med körmönster och mer kortkörninger driver så klart upp skillnaden.

Uppdaterat: 2022-11-16 15:35

Håller med. Fjantig artikel.

Uppdaterat: 2022-11-16 20:30

Ja, vinterförbrukningen är högre. Men 70%? Herrejisses vilken enorm överdrift. Var nånstans kör ni då? I Sibirien i -50 graders kyla? En normal svensk vinter i elområde 3 innebär ungefär 20-30% merförbrukning i snitt. En del av detta går att kompensera med mindre fälgar på vinterhjulen, om bilens specifikation tillåter det. Det säger jag efter 7 års elbilsägande med 5 olika elbilar och flera 10-tusentals mil. Det är med andra ord ingen jätteskillnad jämfört med en dieselbil som oftast behöver en bränslevärmare för att komma upp i temperatur.
Och elpriset? Räkna igen. Det finns väl ingen som vardagsladdar bilen mitt på dagen när elen är som allra dyrast? Elbilar ska laddas på natten när elen är billig. Milkostnaden har för mig aldrig överstigit 3 kronor senaste året. Det är mer än tidigare, ja, men visa mig en dieselbil som drar 0,1 liter milen.
Elbilar har sina nackdelar, men sprid inte en massa dynga som saknar relevans.

Uppdaterat: 2022-11-18 07:30

Bäst att förtydliga, våra elbilars förbrukning är alltid inklusive laddförluster. Det baserar sig alltså inte på vad bilarnas färddatorer säger utan den el som lämnat eluttaget – det är ju den man betalar för.
Förutom att bilarnas förbrukning går upp när det är kallt, gör även laddförlusterna det. Står elbilen ute i en carport och laddar över natten går det åt en del ström till att motionera själva batteriet. Så också vid snabbladdning på resa.

Förbrukningen vi hänvisar till är den vi mätt upp på våra långtestbilar under perioden december-februari. För Hyundai Ioniq handlar det om en körsträcka på 849,4 mil. För ID.3 handlar det om en körsträcka över 420 mil. Även vår MG Marvel hade liknande förbrukning mellan dec-feb. Den kördes 952 mil till en elförbrukning som ger ett snitt av 27,2 kWh. Den var dock ute på en långkörning till Paris t.o.r. så jag inkluderade inte det snittet till det här knäcket. Ioniq 5 och ID.3 är körda på samma sätt, majoriteten pendling i Mälardalen med en fjällresa till Härjedalen samt några jobbresor till annan ort emellanåt.

Vi ser att laddförlusterna vid snabbladdning ligger i regel mellan 5–7% på vintern. Men vid långsamladdning över natten är laddförlisterna alltid "tvåsiffriga" och inte sällan över 20 % laddförluster vid 1-fasladdning.
Med många kallstarter och ökar förbrukningen, även på elbilar. Förvärmer man bilen på morgon så får man förvisso lägre förbrukning för själva körningen (och välkommet mer räckvidd), men elen kommer från vägguttaget – som man betalar för.

//Nils Svärd
Testresporter

Uppdaterat: 2022-11-18 09:19
Reporter/Testare på Vi Bilägare

Tror jag har skrivit om det tidigare, men mina erfarenheter och statistik säger en ökning med ca 40% i vinterförbrukning vid ladduttaget.

Gammel-Ioniqen har en sommarförbrukning strax under 1,4 kWh/mil och en vinterförbrukning 1,9-2,0 kWh/mil vid uttaget inkl. laddförluster och förvärmning. Snittförbrukning över snart 5 års ägande och 10 000 mil är 1,60 kWh/mil.

Uppdaterat: 2022-11-18 09:55
Power to the people

Ja, det är lätt att jämföra äpplen med päron och inte minst när det gäller elektrisk energi och elbilar. Nils Svärd förklarar hur ViB mäter men jag är rätt övertygad om att många elbilsägare inte mäter på samma sätt. Men nu vet vi i alla fall hur ViB mäter och hur de använder sina långtestbilar.

Uppdaterat: 2022-11-18 11:11

Pi
Menar du att vi som har elbil mäter på annat sätt?

Uppdaterat: 2022-11-18 12:22
Pi skrev:

Ja, det är lätt att jämföra äpplen med päron och inte minst när det gäller elektrisk energi och elbilar. Nils Svärd förklarar hur ViB mäter men jag är rätt övertygad om att många elbilsägare inte mäter på samma sätt. Men nu vet vi i alla fall hur ViB mäter och hur de använder sina långtestbilar.

+100

Uppdaterat: 2022-11-18 12:27
Grosser skrev:

Tror jag har skrivit om det tidigare, men mina erfarenheter och statistik säger en ökning med ca 40% i vinterförbrukning vid ladduttaget.
Gammel-Ioniqen har en sommarförbrukning strax under 1,4 kWh/mil och en vinterförbrukning 1,9-2,0 kWh/mil vid uttaget inkl. laddförluster och förvärmning. Snittförbrukning över snart 5 års ägande och 10 000 mil är 1,60 kWh/mil.

Intressant! Kul med er intresserade ägare som håller koll på era bilar.

Jag kollade upp hur det var med vår Hyundai Kona EV som vi hade 2019. Tyvärr var vi lite slarviga med att få med laddförlusterna den första vinterperioden, innan vi finslipade våra loggboksrutiner för elbilarna, men den är sannolikt inte jättefel.
Konans vinterförbrukning december-februari hamnade på (ungefär) 21,7 kWh/100 km.
Sommarförbrukningen juni-aug hamnade på 13,2 kWh/100 km.
Det ger en vinterförbrukningsökning på 64 % för Kona.

Uppdaterat: 2022-11-18 12:42
Reporter/Testare på Vi Bilägare

Axa - jag är övertygad om att många INTE tar med laddförlusterna inkl förvärmningsförluster när dom talar om sin bils elförbrukning - alltså varför skulle det vara ovanligare att frisera siffrorna för elbilar jfr ICE-bilar ?

Uppdaterat: 2022-11-18 14:54

Pi
Jag tänker att man ska vara noggrann så mäter man vid ”pump” oavsett om det är bränsle eller el.
Gör man det så får man med laddförlusterna.

Även inkluderat laddförlusterna så uppfattar jag att det är ovanligt höga siffror i ViBs redovisning.
Det har hunnit bli kallt där jag bor men har inte noterat särskilt beaktansvärd avvikelse…ännu.

För övrigt tycker jag kostnadsberäkningen fortfarande är missvisande.

Uppdaterat: 2022-11-18 15:37

Detta blir fjärde vintern jag går in på med elbil, har "bara" runt 21 000 mil i elbil under mina hjul så anser nog att jag har rätt bra koll, kört elbil i allt från mild vinter nere i syd till riktigt jävla skitkallt i norr. Jag vidhåller att mina elbilar jag kört vinterkörning med, båda Teslor, legat på en merförbrukning på 15-20 % inkl. allt.
De kanske är mycket bättre än övriga elbilar även på detta, vad vet jag, det återstår att se nu när jag går in på en vinter med Mercedes EQ.
Sen är det så att elbil fortfarande kräver en viss "lyhördhet" som jag tror ofta saknas av iaf de som inte kör elbil så mycket, man lär känna sin bil. Ungefär som när man körde V8 förr och de som sa de var toktörstiga inte hade nån känsla alls för bilen och "att åka på vridet" som man gjorde med sina vans.
Just detta tror jag motorjournalisterna ofta saknar, de lär aldrig känna bilen och de kör alla möjliga olika bilar och hoppar fram och tillbaks. Där tror jag ligger en del av förklaringen med. Det ser man ju ofta även på sommarsiffrorna, som när ViB testade Model Y som jag samtidigt hade och de angav så löjligt hög förbrukning så man blev mörkrädd. Hade jag pressat min så den drog så mycket hade jag inte haft körkort nu....
Sen skriver Svärd ovan om laddförluster vid en-fasladdning? Hur många som kör elbil och laddar hemma laddar med enfas? Kan väl ändå inte vara många....Sen tar han upp "underhållsladdningen" när bilen står efter den laddat klart. Den är väl otroligt valfri, vill man inte ha den är det ju bara dra ur sladden. Ta med den i en kalkyl bara för man är lat och vill måla fan på väggen lite extra....
Och återigen, laddpriser och allt annat är ju helfel räknat på hur "folk som har elbil" faktiskt har det.
Jag räknar med att mina 21 000 mil i elbil kostat runt 4,50 - 5 kronor milen i el baserat på mixen hemmaladdning/snabbladdning/gratisladdning för just mig. Och då kör jag ovanligt mycket snabbladdning mot de som kör normalsträckor. Motsvarande fossilbilar med tanke på prestanda, storlek och körsätt hade legat på minst 15-16 kronor milen i soppa.
Jag kör ungefär 200 privatmil varje månad, så elbilen kan kosta mig en hel del mer i fast kostnad per månad innan det går jämt upp.

Uppdaterat: 2022-11-18 16:07
Nils Svärd skrev:

.
Vi ser att laddförlusterna vid snabbladdning ligger i regel mellan 5–7% på vintern. Men vid långsamladdning över natten är laddförlisterna alltid "tvåsiffriga" och inte sällan över 20 % laddförluster vid 1-fasladdning.
Med många kallstarter och ökar förbrukningen, även på elbilar. Förvärmer man bilen på morgon så får man förvisso lägre förbrukning för själva körningen (och välkommet mer räckvidd), men elen kommer från vägguttaget – som man betalar för.
//Nils Svärd
Testresporter

Ja enfasladdning skall man inte ägna sig åt. Lägst laddförluster får du på trefas, helst skall du ladda med 11kW. Eller vad nu bilen maximalt kan ladda på trefas AC.
Vid enfas och låg effekt och kallt så skulle jag gissa på att 50% av tillförd energi försvinner.

Uppdaterat: 2022-11-18 16:24

Ett par funderingar: För aningen äldre elbilar fanns väl bara enfas-laddning att tillgå. 3-fas med i regel max 11 kW har ju blivit vanligare först de typ 2 senaste åren om jag inte missuppfattat detta.
Sen har Henrik absolut kört väldigt mycket elbil senaste åren men kör man runt 6000 mil/år så lär det bli många långkörningar vilket jag misstänker är positivt för förbrukningen - det är det i alla fall med min ICE-bil. Så det är nog inte helt jämförbart med medelbilistens körmönster och förbrukning skulle jag misstänka.
Axa - där vi bor så har det ju bara varit neråt 0-punkten ett par dagar så du lär inte ha fått några stora skillnader ännu. Sen är det ju sällan så speciellt kallt här så du kommer nog att klara dig med rimliga förbruknings-ökningar.

Uppdaterat: 2022-11-18 17:13

Stämmer Pi, de "äldre" elbilarna har ofta 1-fas 32A (6,6-7,2 kW) ombordladdare - och därmed laddar man ofta med max 16A laddström eller lägre för att hålla nere ev. effekttariff.

Uppdaterat: 2022-11-18 19:50
Power to the people

Pi, som du nämner så förbrukar den första kvarten, även på en elbil, mycket ström. Kupén och batteriet värmas upp till drifttemperatur. Det kräver energi, precis på samma vis som en kallstart på en ICE bil (som man faktiskt även bör inräkna kupé- och motorvärmarbruk i totala energiförbrukning). Så korta körningar, som jobbpendlarna på ett par mil, driver upp förbrukningen vintertid. Jag själv har 21mil till jobbet, så därav en ganska moderat ökning av energiförbrukningen vintertid.
Men som vi tidigare konstaterat så kan man inte jämföra sin egen förbrukning med någon annan, oavsett ICE, BEV eller andra bokstavskombinationer.

Uppdaterat: 2022-11-18 20:01

Vi får väl också hoppas att detta kaos / haveri av elmarknaden kommer att lösas snart. Så här kan det ju inte få fortsätta.

Uppdaterat: 2022-11-19 15:48

Tja, så snabbt går det nog inte att åtgärda elmarknaden för plötsligt spökar tydligen verkligheten vilket oförhappandes uppkom efter den 11/9...:)

Uppdaterat: 2022-11-19 19:34