Vi Bilägares forum

Kontroversiella uttalandet: Laddboxen helt onödig?

Kontroversiella uttalandet: Laddboxen helt onödig?

Det brukar sägas att det krävs en laddbox för att ladda elbilen säkert. Nu går professorn Mats Leijon ut och hävdar att laddboxen är onödig. ”För privatpersoner duger det ofta utmärkt att ladda i ett vanligt vägguttag”, säger han.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-15 15:00

Kommentarer

Han har ju rätt i så motto att det fungerar utmärkt när anläggningen är i bra skick. Tyvärr är det många elinstallationer i landet som börjar få några år på nacken.

Uppdaterat: 2022-11-15 15:06

Håkker med, är skruvar dragna och inga glapp förekommer samt att fasen är korrekt avskärmad och rätt kablar (och inte för långa) är det inga problem att belasta, man kan i flera fall ställa ner laddningen till 6 A, har man bara tiden att vänta och ser över sitt uttag är det inga problem, men vill man ha snabbar laddning så är såklart 3-fas ett bättre alternativ, även bättre då det inte belastar hemmets elsystem snett utan sprider ut uttagen effekt över alla faser samt ofta kan kombineras med balansering så man kan koppla på och av andra belastningar utan att "skjuta" säkringar.

Uppdaterat: 2022-11-15 15:17

Körde utan laddbox i ca 1 år, inte några större problem mer än att uttaget blev lite "ljumet" varmt. Numera kör jag med den installerade laddboxen, vilket också öppar upp för mer kontroll och logik, tex ladda när det är billig el osv.

Uppdaterat: 2022-11-15 15:39

Belastar man en fas "tungt" så måste man säkerligen också säkra upp så att huvudsäkringen inte skall "flyga".
Dessutom har det ju visat sig att förlusterna vid shuko-laddning är större.

Uppdaterat: 2022-11-15 15:59

@McTar, ska till mycket förluster innan man är uppe i priset för en laddbox!

Jag använde också vanlig kontakt första året med elbil. Nöjer man sig med att ladda 5-6 ampere så är det ingen som helst risk med schukouttag. Vem bekymrar sig för att folk ansluter elelement på 1200 Watt?

10-16 A är en helt annan sak.

Uppdaterat: 2022-11-15 16:11

Kan man köra elmotorvärmare + kupé-varmare till bilen/bilarna så är det nog högst osannolikt att man behöver säkra upp om man ersätter dessa med elbils-laddning.

Uppdaterat: 2022-11-15 17:38

Haha, nu kommer Hasse boendes i stuga från 50-talet börja ladda Teslan i fullt ös för att det minsann stod så på ViB.

Uppdaterat: 2022-11-15 19:34

Han lär knappast ha mera säkrat än 10 A, kanske t o m bara 6 A om stugan är från 50-talet, så "fullt ös" är inte så väldigt mycket ändå, Axa.

Uppdaterat: 2022-11-15 19:45

Jag frågade Elsäkerhetsverket om vad de kom fram till när de testade elbilsladdning i ett vanligt vägguttag... -de svarade att några sådana tester aldrig varit aktuella.

Elsäkerhetsverket baserar alltså sina åsikter på rykten och hörsägen... inget som har med fakta att göra.

Uppdaterat: 2022-11-15 19:57
Pi skrev:

Kan man köra elmotorvärmare + kupé-varmare till bilen/bilarna så är det nog högst osannolikt att man behöver säkra upp om man ersätter dessa med elbils-laddning.

Snittbilen rullar ca 3 mil/dag och för det räcker 6A laddning (säkring) gott och väl.

Uppdaterat: 2022-11-15 19:59

Bilar sägs stå still 95-97% av tiden, och ändå har folk så bråttom att ladda -var är logiken?

Visst behövs snabbladdare för långfärdsbruk, men i övrigt räcker det ju bra med väldigt långsam långsamladdning så det är märkligt att inget fokus alls finns på den fronten. Laddar man långsamt blir det små strömstyrkor och inget bekymmer alls för ett vanligt vägguttag att hantera.

Med kommande effektdebitering lär det bli än viktigare att elbilen tar låg effekt över längre tid, vilket gör det än märkligare att inget fokus finns på laddning med låg ström, och då talar vi om laddning runt 2-8A med en tonvikt på de lägre.

Uppdaterat: 2022-11-15 20:17

Jag har relativt nytt hus men är glad att jag skaffat laddbox. Finns som sagt andra fördelar än elsystem som inte överhettar.

Uppdaterat: 2022-11-15 20:35
Axa skrev:

Jag har relativt nytt hus men är glad att jag skaffat laddbox. Finns som sagt andra fördelar än elsystem som inte överhettar.

Vitvaror är den i särklass största brandorsken i hem. Du har väl skaffat en "torktumlarbox" -uppkopplad, för trygghetens skull?

Lite intressant var en gång när man ville visa hur farlig elbilsladdning var, och uttaget man lyckades få fram och visade var illa bränt av just en torktumlare - men inte ett ord om vikten av en speciell, uppkopplad torktumlarbox... -mycket märkligt.

Uppdaterat: 2022-11-15 20:51
L. Mäkinen skrev:

Han har ju rätt i så motto att det fungerar utmärkt när anläggningen är i bra skick. Tyvärr är det många elinstallationer i landet som börjar få några år på nacken.

Egentligen en rätt viktig bit. Nu är det ju inte bara elbilar som drar mycket ström och egentligen bör ju elanläggningen kontrolleras av elektriker innan man kopplar in någon strömkrävande utrustning alls. T ex om man tänkt koppla in en terrassvärmare i ett uttag som inte använts till tyngre saker på länge eller ens alls.

Uppdaterat: 2022-11-15 21:14

Leif
Uppenbarligen läste du inte vad jag skrev. Det finns andra fördelar förutom risken att man bränner kablar pga elbilsladdning.

Uppdaterat: 2022-11-15 21:22

Jag hade nya uttag när jag började ladda min bil för åtta år sen och efter ett tag gav uttaget jag använde dagligen upp. Värmen hade gjort att blecken tappat spänsten. Då laddade jag aldrig över 10 A.

Uppdaterat: 2022-11-16 00:04

Man kan inte låta bli att undra hur framtiden blir med alla klämmande/fjädrande snabbkopplingar vi använder i husens elsystemen idag, typ Wago jämfört med äldre Torix och skruvplintar.
Det finns videos på You Tube där de belastas med höga strömmar och håller fint, men hur blir det över lång tid och högre effekter ??

Uppdaterat: 2022-11-16 08:08

Rikard, du har rätt i dina funderingar, det kan nog börja ryka i en del kopplingsdosor om effektuttagen ökar.
De äldre skruvkopplingarna var absolut säkrare än de nya snabbkopplingarna, speciellt när glada amatörer började koppla ledare.
När det gäller Schuko är det ju viktigt att komma ihåg att det finns väldigt många kvaliteter och innan man börjar belasta dem med över 6A bör de kollas och kanske bytas ut.
Sedan ska man komma ihåg att även om ett Schuko är godkänt för upp till 16A om 2,5mm2 ledare använts, gäller det inte kontinuerlig belastning som det blir vid batteriladdning.

Uppdaterat: 2022-11-16 09:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rikard har förmodligen helt rätt.
Inte bara inom el utan även VVS har börjat med klämmande kopplingar i.s.f. hederlig kapillärlödning. Den där gummiringen som sätts i kläm vid installation av bergvärmepumpar lär knappast hålla lika längre som lödtenn!

Uppdaterat: 2022-11-16 09:58

Men lyckligtvis så använder man i alla fall inte längre förtenning av ledarna/kardelerna inom elbranschen - det var ju inte helt ovanligt tidigare och använde man sen ett "skruvförband" - typ de vanliga "sockerbitarna" - så var ju risken uppenbar att det kunde bli glapp i den med tiden.

Uppdaterat: 2022-11-16 10:03
bgl skrev:

Rikard har förmodligen helt rätt.
Inte bara inom el utan även VVS har börjat med klämmande kopplingar i.s.f. hederlig kapillärlödning. Den där gummiringen som sätts i kläm vid installation av bergvärmepumpar lär knappast hålla lika längre som lödtenn!

Det är en fundering jag själv haft och tyvärr gäller det ju inte enbart vid värmepumpinstallation, det har använts till hela stammar och kommer förmodligen att resultera i väldiga försäkringsärenden i en framtid.

Pi- riktigt, inom flygunderhåll kom man tidigt fram till krypningen av förtenta ledare med skruvförband och erfarenheterna gick ut på den civila marknaden, men det förekom ändå långt in på 1970-talet.

Uppdaterat: 2022-11-16 10:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: Inom flyget används försilvrade ledare.

Uppdaterat: 2022-11-16 11:03

Fast vi talade om förtenning av ledare och de konsekvenser detta kunde, och kan, få i våra "hushålls-installationer".

Uppdaterat: 2022-11-16 11:24

Självklart är en laddbox "bättre" sett till att den går smarphonemanövreras och du har separat uppsäkring och fas och hej kom och hjälp mig. Samt att det såklart kan var nice att erbjuda vänner en snabbladdning efter bjudningshelgen - men det är ju inte mervärdena som är själva sakfrågan. Utan det ständiga tjatet om att "det är inte att rekommendera att ladda i ett vanligt uttag" - Det är väl inte rekommenderat att använda särskilt många vardagsprodukter på det sätt de används dagligen av miljoner människor?

Dock ska man såklart vara medveten att bränner man ner huset/garaget för att man attack-laddar sin bil så tror jag försäkringsbolaget vänder en ryggen helt i värsta fall. Ergo: En laddbox är en lyxig drulleförsäkring med lite extra skrytfaktor.

Uppdaterat: 2022-11-16 13:21

Att jämföra en torktumlare som går i en timme eller två på 6-8A med en elbil som kan behöva ladda ett halvt dygn med jämna mellanrum om man kör mycket och laddar på enfas… som man dessutom kopplar in och ut ur uttaget typ varje gång…

Uppdaterat: 2022-11-16 17:28
*Robban

Att jämföra en torktumlare som går i en timme eller två på 6-8A med en elbil som kan behöva ladda ett halvt dygn med jämna mellanrum om man kör mycket och laddar på enfas… som man dessutom kopplar in och ut ur uttaget typ varje gång…

Uppdaterat: 2022-11-16 17:28
*Robban

Märkligt att man anser att en laddbox är en lyxprodukt när det inte behöver kosta mer än en ordentlig krogrunda i Stockholms innerstad.

Uppdaterat: 2022-11-16 17:42

Laddboxen är ju bara en intelligent strömbrytare med uttag som kan låsa fast stickproppen. Då börjar man ju nästan misstänka att problemet med ett vanligt uttag uppstår just vid in/urkoppling under belastning.

Uppdaterat: 2022-11-16 18:29

Att ladda endast med 6A är ju sjukt trögt.
En normal dag så förbrukar jag ca 20% av batteriet. Det skulle då ta 11,5timme att ladda denna körsträcka, med testade förluster. Vill jag dessutom värma bilen på morgonen innan jag skall iväg så kommer batteriet att ha mindre ström när jag åker iväg än dagen innan.
Skulle enbart använda shukokotakt i nödfall.
Det är värt varenda krona att kunna övervaka, få lastbalansering och att kunna ställa in laddtider mm.

Uppdaterat: 2022-11-16 19:47

Håller med McTar.

Ett vanligt uttag må vara dimensionerat för den belastning som behövs för att ha sin långsamma laddning. Men jag tar alla dagar i veckan hellre kraftigare doningar genom en laddbox.

Och om man nu ska köra elbil framöver och det kommer nya modeller med bättre kapacitet och möjlighet till snabbare laddning så har man till viss del framtidssäkrat.

Uppdaterat: 2022-11-16 20:16

Det finns laddboxar som har värmeövervakning av schukokontakten. Det har då min. Så då är man lite skyddad mot ett dåligt uttag iaf. Man ställer även in laddströmmen på boxen vilket gör att man slipper greja runt med inställningar i bilen. Har min på 6A. Den använder jag dock inte hemma. Där har jag en annan box som är ansluten i ett CEE uttag.

Uppdaterat: 2022-11-20 22:20
gmogmo skrev:

@McTar, ska till mycket förluster innan man är uppe i priset för en laddbox!
Jag använde också vanlig kontakt första året med elbil. Nöjer man sig med att ladda 5-6 ampere så är det ingen som helst risk med schukouttag. Vem bekymrar sig för att folk ansluter elelement på 1200 Watt?
10-16 A är en helt annan sak.

Egentligen är ju 10A på en 4,0 mm² kabel med riktigt uttag (alltså ej billigaste på tex biltema) inga som helst problem. 10a är ju mindre än vad tex en ugn eller induktionshäll drar.

Uppdaterat: 2024-02-05 13:22

Kört 10A Laddning länge på våra tidigare elbilar och plugin-hybrider. Funkat superfint och känner även på uttaget med jämna mellanrum och det är knappt varmt. Däremot finns ju flertalet fördelar med en modern laddbox. Tex lastbalanseringen och att kunna styra via telefonen vilka timmar som skall ladda (då det är förmånligast).
Tror även det finns ett visst mervärde att ha en laddbox installerar när man tex säljer ett hus eller brf med parkering och laddning. Det kanske inte ökar värdet, men gör bostaden mer lättsåld.

Däremot har det gått hysteri, och vissa laddboxar som sålts har ju varit mindre lämpliga, tex Easee där man skall förlita sig på en digital jordfelsbrytare.

Uppdaterat: 2024-02-05 13:31

Lastbalanseringen är det som är viktigt för mig.

Uppdaterat: 2024-02-05 16:06

Lastbalanseringen är det som är viktigt för mig.

Uppdaterat: 2024-02-05 16:06