Vi Bilägares forum

Ionity: Priserna ligger kvar – åtminstone just nu

Ionity: Priserna ligger kvar – åtminstone just nu

Laddnätverket Ionity planerar inga prishöjningar på kort sikt, enligt chefen Michael Hajesch.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-14 13:07

Kommentarer

Priserna verkar än så länge (genomsnittligt sett) inte vara så mycket högre idag än tidigare.
Den enda skillnaden nu är att det uppstår enorma variationer när det är vindstilla/blåst, eller om det är natt/dag, eller helg.

Det verkar som alla övriga laddföretag tänker att de ska alltid tjäna på sin elförsäljning, oavsett vilken situation, tid på dagen eller veckodag det är. Om priserna fluktuerar mellan 5 öre söndag natt och 600 öre på måndag morgon så verkar det som dessa företag anse sig behöva sätta sina priser med minst 600 öre plus vinstmarginal, vilket är galet som jag ser det. De hade behövt tänka lite mer "genomsnittligt" tycker jag....

Uppdaterat: 2022-11-14 16:06

Någon form av tidsdifferentiering eller viss hänsyn till faktiskt elpris hade varit önskvärt, men jag misstänker att det kommer på sikt när marknadsmodellen för snabbladdning mognat ytterligare något.

Uppdaterat: 2022-11-14 17:58
Power to the people

Jag är nöjd med att de inte höjer, betalar 2,88 kr/kWh hos Ionity med mitt avtal. Ett tag var det billigare än att ladda hemma. :)

Uppdaterat: 2022-11-14 20:12

Mercedes Me är förmånligt värre Gaston. :-)
I juni, augusti och september var det billigare hos Ionity med det avtalet.

Uppdaterat: 2022-11-14 20:17
Power to the people

Om man nu har behov att snabbladda ofta och mycket så är det nog mer förmånligt att ha något slags abonnemang. För sällananvändaren spelar det mindre roll.

Uppdaterat: 2022-11-14 20:19
Axa skrev:

Om man nu har behov att snabbladda ofta och mycket så är det nog mer förmånligt att ha något slags abonnemang. För sällananvändaren spelar det mindre roll.

Tja, ingår det med bilen så är det väl bra även för sällansnabbladdaren? :)
Ingår ett år med EQ-bilarna, sen kostar det 149 kr/månaden. Med andra ord tjänar man in det på drygt en halv laddning i månaden mer eller mindre om man ser kontra ordinariepriset hos Ionity.

Uppdaterat: 2022-11-14 21:21
Grosser skrev:

Mercedes Me är förmånligt värre Gaston. :-)
I juni, augusti och september var det billigare hos Ionity med det avtalet.

Ja det är ett riktigt bra avtal de förhandlat fram både med Ionity och med övriga till stor del, och så jädra smidigt. Jag får erkänna att jag var tveksam och höll kvar i Tesla för jag var skeptisk till laddningen med annan elbil.
Så för den sakens skull kan man hoppa Tesla utan oro, däremot finns det annat jag saknar där Tesla fortfarande är kungarna helt klart.

Uppdaterat: 2022-11-14 21:23

Gaston
Jo, det är klart. Får man med det på köpet så…

Uppdaterat: 2022-11-14 21:34
Axa skrev:

Gaston
Jo, det är klart. Får man med det på köpet så…

Vet inte om du läste resten, även om man betalar för det så sparar man in månadskosten på en halv laddning typ så definitivt prisvärt även för den som inte laddar så mycket som mig utmed vägarna.
Idag passerade bilen 2400 mil sen 15:e juli, så jag kör ju något mer än normalbilisten.....:)

Uppdaterat: 2022-11-14 21:41

Gaston
Nja, jag laddar väldigt sällan på snabbladdare och det är inte alltid jag väljer IONITY.
Kollar jag i appen så kostar IONITY passport 190 kr i månaden och man binder sig i 12 månader.
Kör man Powerpass finns det fler olika alternativ, som även är billigare men för min del sparar jag nog inte något. Har laddat på IONITY 2 gånger.

Uppdaterat: 2022-11-14 22:32

Axa, du kan hellre välja Elli om du vill ha ett bredare abb, då ingår Ionity, Recharge, InCharge, Virta, Allego och säkert några till, med 3:15/3:90 för snabbladdning och typ 130kr/månad.
Det är typ samma upplägg som du har via Skoda eller vw.

Uppdaterat: 2022-11-16 17:34
*Robban
Mikael62 skrev:

Priserna verkar än så länge (genomsnittligt sett) inte vara så mycket högre idag än tidigare.
Den enda skillnaden nu är att det uppstår enorma variationer när det är vindstilla/blåst, eller om det är natt/dag, eller helg.
Det verkar som alla övriga laddföretag tänker att de ska alltid tjäna på sin elförsäljning, oavsett vilken situation, tid på dagen eller veckodag det är. Om priserna fluktuerar mellan 5 öre söndag natt och 600 öre på måndag morgon så verkar det som dessa företag anse sig behöva sätta sina priser med minst 600 öre plus vinstmarginal, vilket är galet som jag ser det. De hade behövt tänka lite mer "genomsnittligt" tycker jag....

du vet om att de har rätt feta kostnader för anslutning av effekten till ett 6-pack 350-laddare? Utöver själva strömmen som de troligen köper på termin, inte på timme.

Uppdaterat: 2022-11-16 17:37
*Robban

Robban
Nja, det behöver räknas på isåfall. Som sagt. Väldigt sällan man använder snabbladdare.

Uppdaterat: 2022-11-16 17:37