Vi Bilägares forum

Därför stämmer inte vanliga myten om elbilsbonusen

Därför stämmer inte vanliga myten om elbilsbonusen

Det är privatpersoner i glesbygd som köper ”vanliga” elbilar som främst gynnats av bonusen, visar nya siffror Vi Bilägare tagit del av.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-12 06:30

Kommentarer

Precis, att ta bort elbilsbonusen drabbar landsbygden. Den nya regeringen bryr sig bara om rika storstadsbor. Inte privatpersoner på landsbygden som behöver bilen och utsläppsfria transporter. Boende på landsbygden bor ofta i hus och då finns laddmöjlighet, till skillnad från storstadsbor som ofta saknar laddmöjlighet. Plus att storstadsbor har god tillgång till kollektivtrafik. Den nya regeringen är landsbygdsfientlig!

Uppdaterat: 2022-11-12 08:37

Raphael.
De har lyckats med att föra ut en känsla, för att att sedan ta politiska beslut efter den känslan.
En känsla är en känsla och behöver inte vara sann.
Gång efter gång så visar regeringen att politiska beslut inte har med verkligheten att göra. Varför lita på expertis och forskare?

Uppdaterat: 2022-11-12 08:59

Så vem gynnas av att ta bort bonusen? Förmodligen har Volvon arbetat extra med lobby och bjudresor.

Uppdaterat: 2022-11-12 10:23

Så blir det när man skjuter från höften och skall göra "avtryck".
Inget konsekvenstänk alls. Men man GÖR ju nånting..

Uppdaterat: 2022-11-12 10:30

Jag har under många års tid hävdat, i motsats till en del här, att elbilar passar utmärkt på "landsbygden" därför att där bor många på så sätt att de har laddmöjligheter hemma vid husknuten. Dessutom minskar möjligheterna att på nära håll tanka sina ICE-bilar för de som bor på landsbygden. Det som hindrar en ännu snabbare övergång är nog främst tillgången på fungerande fordon för denna kategori köpare och inte minst priset på dessa fordon. För det är nog s a s enklare att sälja dyra elbilar i Djursholm än i Ragunda.

Uppdaterat: 2022-11-12 11:08

Pi
Dock verkar det som att de upp i norr, trots en del utmaningar elbilsmässigt, köpt elbilar. Möjligen har bonusen underlättat.

https://svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/elbilar-okar-stort-i-landet-och-lanet

Uppdaterat: 2022-11-12 11:39

Axa - det finns alltid de som har ekonomisk möjlighet men har du växt upp i dessa bygder så har du också upplevt att merparten knappast lägger ut 600,000 kr på en endaste bil - även om dom gärna skulle vilja ha en elbil. Det är de ekonomiska realiteterna som styr till sist.

Uppdaterat: 2022-11-12 11:43

Pi
En av de bäst sålda elbilarna är Kia E-Niro. Kanske är den som säljs till norrlänningar? Den kostar inte 600 kkr.
Och det verkar som att elbilsförsäljningen skjutit senaste par åren uppe i norr. Tänker att det finns fler alternativ än de dyra numera.

Men det finns säkert siffror som visar i vilket län respektive modell säljer bäst i.

Edit. Japp. Det är Kia e Niro som säljer uppe i norr.

Uppdaterat: 2022-11-12 12:08

"Vanliga bilar" har länge varit ca "bonusen" dyrare här i Sverige, och den enda som gynnats är bilhandeln... -lite märkligt att inte journalisterna noterade detta uppenbara fenomen??

En Opel Mokka-e, som exempel, kostar 495.000 här i Sverige, medan den i helt jämförbara Finland ligger på 385.000 kr. Har svårt att se att detta gynnar någon svensk, vare sig man bor i glesbygd eller inte.

Uppdaterat: 2022-11-12 12:08

Har du något mer exempel Leif?
Nu är det Opel som du ctrl C + ctrl V med. Tidigare var det id.3. Då gick det inte att jämföra dem, och gör man det nu med id.3 med samma utrustning så har de samma pris i Finland som Sverige.

Uppdaterat: 2022-11-12 12:19

Axa - även 550.000 kr är rätt mycket för t ex en som jobbar på ICA-butiken ute i landsbygden. Och det räcker nog inte efter att man lagt till för vinterhjulen, dragkrok (väldigt vanligt behov där ute) och kanske t o m en lite roligare färg än solid vit. Absolut att det finns de som har ekonomiska möjlighet men högavlönade jobb är liksom inte lika vanliga ute på landsbygden. Du får väl t ex åka upp till Jämtland och kolla vilken typ av bilar som står på gårdsplanerna ute i byarna...:) Troligen en och annan inte alltför ny Subaru och givetvis Volvo av olika modeller. Men sällan nya XC90 eller liknande - om vi säger så. Det är en hög "entre-biljett" att gå över till en vettig elbil som också fungerar som familjebil. Sen bör det ju dessutom finnas service-möjligheter inom inte alltför stort avstånd när vi talar om den Norrländska landsbygden.

Uppdaterat: 2022-11-12 16:20

Pi, det finns faktiskt billigare elbilar som passar familjer.
Du får en metallicröd MG5 för under 400kkr.
https://www.mgmotor.eu/sv-SE/configurator/mg5

Uppdaterat: 2022-11-12 16:28

Pi, det är ju såklart jättemycket pengar. Det skall dock jämföras med totala kostnaden i ett alternativt bilägande.
Det kommer fortfarande att ta några år innan det finns "prisvärda" beg. anlternativ.
Jämtland verkar ju ändå ligga i topp i listan med nyförsäljning till privatpersoner.

Uppdaterat: 2022-11-12 16:29

Guran - du skall inte sälja elbilar till mig utan till människor som t ex bor på landsbygden i Jämtland. Försök gärna göra det med MG - dom får åka ner till Mellansverige för att hitta närmaste återförsäljare och gissningsvis även närmaste auktoriserade verkstad.

Uppdaterat: 2022-11-12 17:03
Pi skrev:

Guran - du skall inte sälja elbilar till mig utan till människor som t ex bor på landsbygden i Jämtland. Försök gärna göra det med MG - dom får åka ner till Mellansverige för att hitta närmaste återförsäljare och gissningsvis även närmaste auktoriserade verkstad.

Nu var det väl inte det det handlade om. Du påstod att en familjebil kostade 550kkr
Jag visade på motsatsen, och då försöker jag tydligen sälja en bil till dig 😉

Uppdaterat: 2022-11-12 17:44

Pi
I Norrbotten är LKAB stor arbetsgivare. Det är bra löner där. Så det lär inte vara problem att finansiera eller leasa elbil.
I Jämtland finns många större myndigheter stationerade. Och så dåliga löner är det inte där.

Uppdaterat: 2022-11-12 19:40
McTar skrev:

Har du något mer exempel Leif?
Nu är det Opel som du ctrl C + ctrl V med. Tidigare var det id.3. Då gick det inte att jämföra dem, och gör man det nu med id.3 med samma utrustning så har de samma pris i Finland som Sverige.

ID.3 är ju en gammal bil på väg ut, dessutom med div åkommor -inget att jämföra med längre. Peugeot, Citroen, Skoda m fl har även de rejäla prisskillnader mellan Sverige - Finland, som knappast kan motiveras med annat än bidragssnylteri, vilket knappast gynnar svenske bliköparen.

Uppdaterat: 2022-11-12 20:39
LeifX skrev:

McTar skrev:
Har du något mer exempel Leif?
Nu är det Opel som du ctrl C + ctrl V med. Tidigare var det id.3. Då gick det inte att jämföra dem, och gör man det nu med id.3 med samma utrustning så har de samma pris i Finland som Sverige.

ID.3 är ju en gammal bil på väg ut, dessutom med div åkommor -inget att jämföra med längre. Peugeot, Citroen, Skoda m fl har även de rejäla prisskillnader mellan Sverige - Finland, som knappast kan motiveras med annat än bidragssnylteri, vilket knappast gynnar svenske bliköparen.

ID.3 En Gammal bil på väg ut ?
Har du någon som helt koll ?

Uppdaterat: 2022-11-12 20:52

Haha. ID3 gammal bil?

Uppdaterat: 2022-11-12 21:02

Men Leif...
Jämförelsen är väl densamma för det var väl priset som var intressant.
Då, visade jag att du hade fel för du hade jämfört fel bilar.
Nu går det att jämföra lika id3:or, och då är priset inom 5000kr.
Ta gärna fram andra priser på andra bilar också, inte bara rabbla bilmärken.
Vi har förstått att du gillar att skriva Opel (har sett säkert det på 17 ställen), men vad jag kan se så är de inte lika utrustade.
Jag ha fel, jag kan inte Finska.
Ta ett par exempel till om det är såhär generellt, enligt dig.

Uppdaterat: 2022-11-12 23:17

Axa - alla i Norrbotten jobbar definitivt inte på LKAB - sen var mina exempel ifrån inre Jämtland. I städerna finns säkert hyggliga jobbmöjligheter men dessa stora landskap består av mera än 1 eller ev 2 städer. Och oavsett så är +550.000 kr för en endaste bil mycket pengar eftersom man i dessa trakter dessutom ofta faktiskt behöver flera bilar. Nåja - tror inte vi kommer längre i dessa diskussioner - jag har sagt mitt och att jag drog upp detta beror på att jag är uppväxt i dessa trakter och har även tillbringat en del tid där till och från under hela mitt liv.

Uppdaterat: 2022-11-13 09:28

Bonusen har bara gynnat dem som är lättlurade att tro att bonusen gjort skillnad när så inte var fallet. Hade bonusen funkat hade bilarna blivit billigare men så blev inte fallet. Priserna justerades uppåt istället i motsvarande grad.

Uppdaterat: 2022-11-13 11:48

Hx30, och svaret på det kommer vi aldrig att få reda på då vi inte kan ha två parallella världar.

Uppdaterat: 2022-11-13 11:57

Pi
Jag håller med dig men samtidigt så har försäljningen av elbilar ökat rejält i dessa otillgängliga län. Huruvida det är snabbkassörskan eller gruvarbetaren som lägger pengarna på elbil är ju svårt att veta. Sedan får man inte glömma att leasing är ett alternativ även för den som inte kan eller vill köpa.

Det intressanta här är hur borttagandet av bonusen påverkar försäljningen i nämnda län. Om det sjunker rejält. Det lär visa sig.

Uppdaterat: 2022-11-13 15:54

Borttagandet av bonusen lär i alla fall höja leasingavgifterna avsevärt och det i kombination med högre räntor torde få många som inte är högavlönade att avstå - oavsett om dessa är snabbköpskassörskor eller jobbar på LKAB. Det är i alla fall min gissning.

Uppdaterat: 2022-11-13 16:56

Kom igen nu Leffe, kom med några exempel...

Uppdaterat: 2022-11-13 17:49
McTar skrev:

Kom igen nu Leffe, kom med några exempel...

Du fick ju några exempel på varumärken att kika på, hur gick det?

Men visst, du kan ju få en aptitretare... Citroen e-C4 Feel. Ord.pris i Sverige 550.000 kr, och ord.pris i Finland ligger på €41.800 (sek 450.000)

Uppdaterat: 2022-11-13 21:38
hx30 skrev:

Bonusen har bara gynnat dem som är lättlurade att tro att bonusen gjort skillnad när så inte var fallet. Hade bonusen funkat hade bilarna blivit billigare men så blev inte fallet. Priserna justerades uppåt istället i motsvarande grad.

Exakt! Redan en tidig elbil VW e-Up fick ju "bonuspåslag" på priset och redan där borde politikerna sett att de var på väg att bli blåsta och ändrat svenska modellen till den tyska istället -där bonusen faktiskt stimulerar till köp av elbil.

Det är ju inte direkt svårt att förstå att ju närmare fossilbilens pris elbilen kommer, desto bättre försäljning och desto snabbare omställning.

Uppdaterat: 2022-11-13 21:51
LeifX skrev:

McTar skrev:
Kom igen nu Leffe, kom med några exempel...

Du fick ju några exempel på varumärken att kika på, hur gick det?
Men visst, du kan ju få en aptitretare... Citroen e-C4 Feel. Ord.pris i Sverige 550.000 kr, och ord.pris i Finland ligger på €41.800 (sek 450.000)

Vad jag kan se så kostar Shine 489.000kr i Finland och 534.000kr i Sverige.
Dessutom så verkar det vara ett Black Friday-erbjudande i Finland.

Uppdaterat: 2022-11-14 07:01
McTar skrev:

Vad jag kan se så kostar Shine 489.000kr i Finland och 534.000kr i Sverige.
Dessutom så verkar det vara ett Black Friday-erbjudande i Finland.

Tyvärr inga elbilar på finska Black Week... ord.pris för Shine i Sverige är 575.000. Vill du jämföra priser bör man jämföra äpplen mot äpplen (ord.pris mot ord.pris), inte enstaka kampanjpriser som t ex de 534.000 kr. Å andra sidan gör det inte det hela så mkt bättre, svensk "kampanj" råkar ändå hamna 50.000 högre än i Finland... -ingen vidare kampanj direkt.

Uppdaterat: 2022-11-14 09:52

McTar, bidraget försvinner och jag kan nästan garantera dig att priserna kommer att falla tillbaka på bred front i Sverige, det är bara att vänta och se. Man vill trots allt sälja bilarna, och när det blir tvärstopp så kommer de få sänka priserna för att möta kunderna. Hela världen verkar gått till en ny prissättningsmodell där man sätter priset utifrån vad kunderna "kan betala", istället för att sätta priset utifrån produktionspriset plus en liten vinst. Inte undra på att vi får inflation runt hela jordklotet när man prissätter på detta sättet.

Uppdaterat: 2022-11-14 12:42

Prissättningsmodellen "vad kunden vill betala," är inget nytt, det har alltid funnits...

Uppdaterat: 2022-11-14 13:24
LeifX skrev:

McTar skrev:
Vad jag kan se så kostar Shine 489.000kr i Finland och 534.000kr i Sverige.
Dessutom så verkar det vara ett Black Friday-erbjudande i Finland.

Tyvärr inga elbilar på finska Black Week... ord.pris för Shine i Sverige är 575.000. Vill du jämföra priser bör man jämföra äpplen mot äpplen (ord.pris mot ord.pris), inte enstaka kampanjpriser som t ex de 534.000 kr. Å andra sidan gör det inte det hela så mkt bättre, svensk "kampanj" råkar ändå hamna 50.000 högre än i Finland... -ingen vidare kampanj direkt.

Nä.
Feel kostar 509990 i Sverige.
Shine kostar 25000kr extra.

Uppdaterat: 2022-11-14 15:09

40-talisten, nja.. det har på bred front införts de senaste 10-15 åren av allt fler företag, så såg det inte alls ut förr i tiden .. och ja, jag är tillräckligt gammal för att veta. Nu på senare tid har även bostäder och mat kommit in i loopen, vilket är förfärligt eftersom vissa "business" drabbar nästan alla människor. En bil behöver man inte .. mat/bostad behöver man. Girigheten slår rekord varje år! Det blir ju nästan absurt när förtag har så stora kapital liggandes att de börjar dela ut den till välgörenhet mm (typ Gates mfl). Är det sunt att företag tjänar massor med pengar ifrån sina kunder, för att senare dela ut pengahögen... känns som ett Monopol spel där personen som äger alla gatorna plötsligt ger fri hyra till spelarna för att de skall stanna kvar.

Uppdaterat: 2022-11-14 16:01
McTar skrev:

Nä.
Feel kostar 509990 i Sverige.
Shine kostar 25000kr extra.

Du får nog träna lite på matematiken... du skrev själv att Shine kostar 534k här, 489k i Finland, närmare bestämt 45k skiljer (trots att du jämför lite knasigt med kampanjpris mot ord.pris). Feel kostar ord. pris 550k här, ett tillfälligt kampanjpris kan ju vara vad som helst och vill du jämföra kampanjpriser får vi väl vänta och se vad finnarna hittar på en vacker dag...

Uppdaterat: 2022-11-14 20:58
hx30 skrev:

40-talisten, nja.. det har på bred front införts de senaste 10-15 åren av allt fler företag, så såg det inte alls ut förr i tiden .. och ja, jag är tillräckligt gammal för att veta. Nu på senare tid har även bostäder och mat kommit in i loopen, vilket är förfärligt eftersom vissa "business" drabbar nästan alla människor. En bil behöver man inte .. mat/bostad behöver man. Girigheten slår rekord varje år! Det blir ju nästan absurt när förtag har så stora kapital liggandes att de börjar dela ut den till välgörenhet mm (typ Gates mfl). Är det sunt att företag tjänar massor med pengar ifrån sina kunder, för att senare dela ut pengahögen... känns som ett Monopol spel där personen som äger alla gatorna plötsligt ger fri hyra till spelarna för att de skall stanna kvar.

Det heter dock "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"... ICA har problem nu, de har gjort sig ett namn som icke-prisvärda och kunderna flyr till Willys & Lidl -troligen löser det sig, men kan kosta en & annan ICA-butik på kuppen.

Uppdaterat: 2022-11-14 20:56

Men snälla Leif, det är ordinarie pris när man bygger den.
Ordinarie pris på instegaren (som jag skrev) är 509.

Uppdaterat: 2022-11-14 22:01

Pi

Bor du i Jämtland?

Själv bor jag i Östersund och finns många elbilar på gårdarna runtomkring här. Självklart finns det folk med pengar som har Porsche Taycan m.m. Här också medans Kia E niro och Nissan Leaf är betydligt vanligare och se. Finns bra mycket Audi Etron 55 också antar att det har med storleken och 1800 kg på dragkroken och självklart folk på landsbygden som tidigare kört Audi Q7 istället kan lätta välja Etron 55 istället. Finns många egna företag på landsbygden som har bra omsättning och ekonomi för dessa bilar.

Uppdaterat: 2022-12-04 20:51
Elbilar