Vi Bilägares forum

Prissmäll på privatleasing efter skrotad elbilsbonus

Prissmäll på privatleasing efter skrotad elbilsbonus

Att privatleasa en elbil har i flera fall blivit rejält mycket dyrare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-14 06:30

Kommentarer

Har elbilarna kommit för att stanna nu? 🤔

Uppdaterat: 2022-11-14 09:25
Togga

Varför skulle det bli dyrare? Beg. elbilar säljs ju till högre pris än när de var nya, vilket bör påverka leasingpriset i väldigt positiv riktning, kanske t o m finansiera allt och göra kostnaden till noll...

Uppdaterat: 2022-11-14 09:41

Leif
Hur tänker du nu?

Uppdaterat: 2022-11-14 09:49

De enda som "tjänar" på privatleasing av en elbil, baserat på de begagnatpriser vi sett de senaste åren, är finansbolagen och stora bilhandlare, som Hedin, som baserar priset på ett restvärde som är ganska lågt.
Finns självklart ingen finnansiär som går in i en kalkyl med en medveten risk.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:10

Leifx, det blir dyrare eftersom leasingkostnaden är baserad på bilens pris. Och finns det bonus så blir priset lägre = lägre leasingkostnad. Nu när bonusen tas bort så blir bilen dyrare i inköp och därmed ökar leasingkostnaden eftersom den baserar sig nu på ett högre pris.
Begagnatpriserna flukturerar löpande, och är inget man kan sätta leasingkostnaden efter på nya bilar.
Det är svårt att sia om prisutvecklingen på begagnatmarknaden. I somras sjönk begagnatpriserna på elbilar pga. hög nyförsäljning. Dvs större efterfrågan på nya elbilar än begagnade.
Nu när bonusen är borta så stiger priserna på nya elbilar och troligen kommer även begagnatpriserna stiga eftersom det bör bli mer efterfrågan på de begagnade eftersom nya elbilar blivit mindre ekonomiskt åtkomliga efter regeringens beslut.
Men det återstår att se. Eftersom regeringen vill att man kör bensinbil istället för elbil så kan den politiken även göra att konsumenterna väljer att fortsätta med fossilbilar för att det är för ekonomiskt osäkert med elbilar pga. den nuvarande regeringens negativa syn på elbilar.
Och då köper man inte en begagnad elbil heller.
Men oavsett vad den svenska regeringen har för synsätt så har EU bestämt ett slutdatum för fossilbilar.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:13

Vill man förenkla leasingkalkylen så har man ju kunnat ta de 70.000 kr man hittills fått i bonus och i fallet 12-månaders-leasing dela det beloppet med 12 - i 36-månadersfallet med 36. Det blir rätt många "pengar" per månad i båda fallen som tidigare var fördelaktigt för leasing-tagaren i form av lägre månadskostnad men nu kommer att slå hårt.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:20

Blir lite av dubbelsmäll med hänsyn till räntorna. Kan mycket väl betyda jätteras för leasing.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:24
Raphael skrev:

Leifx, det blir dyrare....

Inte alls säkert... om din 480 tkr elbil (efter ev prutning och/eller kampanj) kan säljas 2-3 år senare till 550 tkr så har man 70 tkr som kan finansiera tiden för privatleasingen.

Med andra ord -viktigt att avtalet hanterar även sådana situationer. Dvs vad som händer utifall värdeökning inträffar.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:30
Axa skrev:

Blir lite av dubbelsmäll med hänsyn till räntorna. Kan mycket väl betyda jätteras för leasing.

Absolut lär det bli så.
Marknaden har ju varit dopad i alla ändar. Extremt låga räntor, bonus och höga begagnatpriser.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:30

Det blir intressant att se vad som händer med priserna på nya elbilar. Blir det bara kinesiska bilar med statligt dopade priser som säljs framöver och ytterligare stärker diktaturens styrka?

Det som ska finansieras är kostnaden över leasingtiden. Skillnaden i nypris, andrahandsvärde och ränta plus en vinst är det som ska delas upp på ett antal månader.
För mig som helst inte har bilar speciellt länge blir det nog en annan finansieringsmetod om jag inte ger mig på "re-leasing" och kör begagnat.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:31

Det är nog också min högst personliga bedömning, Axa. Och eftersom många som inte tidigare haft möjlighet att slanta upp +500.000 kr för en ny elbil men klarat en (innan räntehöjningarna) relativt låg leasingkostnad så finns risken att hela elbils-marknaden i Sverige drabbas av en rejäl nedgång nästa år. Ja, det kommer givetvis också att påverka ICE-bilar eftersom även dessa följt med i pris-racet uppåt där elbilarna agerat draglok.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:31
LeifX skrev:

Raphael skrev:
Leifx, det blir dyrare....

Inte alls säkert... om din 480 tkr elbil (efter ev prutning och/eller kampanj) kan säljas 2-3 år senare till 550 tkr så har man 70 tkr som kan finansiera tiden för privatleasingen.
Med andra ord -viktigt att avtalet hanterar även sådana situationer. Dvs vad som händer utifall värdeökning inträffar.

Du kommer aldrig få se ett avtal som kommer begränsa förtjänsten för finansbolaget. Då lär du få finansiera din bil själv, vilket för övrigt ger en helt annan frihet.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:33
Pi skrev:

Det är nog också min högst personliga bedömning, Axa. Och eftersom många som inte tidigare haft möjlighet att slanta upp +500.000 kr för en ny elbil men klarat en (innan räntehöjningarna) relativt låg leasingkostnad så finns risken att hela elbils-marknaden i Sverige drabbas av en rejäl nedgång nästa år. Ja, det kommer givetvis också att påverka ICE-bilar eftersom även dessa följt med i pris-racet uppåt där elbilarna agerat draglok.

Pi, även leasingtagare skall genom en kreditkoll innan dom får godkänt från finansbolaget. Ingen skillnad mot att låna "på bilen", förutom att du inte behöver punga ut med kontantinsatsen.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:36

Guran - det kan nog trots allt innebära en rätt stor skillnad för den enskilde leasingtagaren. Vilket jag tror är en del i den finansieringsformens popularitet under senare år. Inte minst bland en del av de yngre bilköparna.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:44

Det börjar bli vanligt med privatleasing med kontantinsats också.

Uppdaterat: 2022-11-14 14:34

Raphael, varför säger du så här? "nuvarande regeringens negativa syn på elbilar".. bara för att man tar bort bidraget är det inte alls så att man tycker att elbilar är dåligt. Det blir ohållbart att vi har alla dessa bidragen! Kolla nu vad som händer med räntebidraget, en smäll där vi skattabetalare måste hosta upp 20+ miljarder extra per år för att räntan stiger. Bara den korkade idén att ha räntebidrag är ju helt galen, skall man ha bidrag för att låna pengar.. helt upp och ner om du frågar mig. Samma sak med bostadsbidrag, skall dessa finnas för att folk skall kunna ha en normal hyra? Alla dessa bidragen har kostat oss skattebetalare massor med pengar som hamnar i rika folkets fickor!!!

Uppdaterat: 2022-11-14 15:18

Kanske dags för gemene man att inse vad det faktiskt kostar. Att en id3:a kostar lite över 90.000kr per år att privatlesasa visar att den är dyr, och inget annat. Privatleasing är en ytterst konstig form för ett ett bilägande. Att säga att den öppnar dörrar för folk som annars inte har råd är rent av felaktigt. Endera har man råd, eller så har man det inte.
Du betalar ju värdefallet + lite till i leasing, såldes är det bättre att äga bilen, och köpa den på avbetalning, då du även kan välja fast ränta över hela leasingtiden i många fall.

Ex Mg5, försäljningspris 389.000kr, Slå ut ägandet under säg en ägandeperiod om 7 år (batterigarantin). Eventuellt restvärde skiter vi där, ger en månadskostand på 4630kr och en årskostand på 55.571kr. Därtill tillkommer skatt och försäkring, säg totalt 7000kr till per åsbasis, vilket ger 5214kr / månaden.

Leasar du samma bil kostar det 6759 per månad. Detta ger 81100kr per år i kostand för att ha bilen, skatt tillkommer om 360kr, men det kan vi räkna bort här. Ponera att du leasar en MG5 i 3 år, har du således betalat 243300kr. Restvärdet är mycket mer än de 166.000kr som är kvar till nypris (försäkringskostnaden i leasingen borttagen).

Som sagt, har du råd med privatleasing, har du garanterat råd att köpa. Om än med avbetalning.
Är det instasten som är svårt att nå (20%) är bilen för dyr från början.

Uppdaterat: 2022-11-14 16:07

Lsoderlund
Det finns ju mer förmånliga leasingerbjudanden och då är det mindre skillnad mellan leasing och att äga.

Sedan kanske en uträkning bör baseras med liknande förutsättningar för att den ska ge en rättvisande bild.

Uppdaterat: 2022-11-14 16:15

Det kan vara så att leasing är enda alternativet för att få en ny bil.
Jag har en granne som nu är inne på sin tredje treårsleasing.
Det har gått bra, men att låna pengar gick inte trots en fastighet som är värd ett par mille, är man pensionär blir det svårt även om han har en hyfsad pension.
Samma med avbetalning, det nobbades, men leasing gick bra..

Uppdaterat: 2022-11-14 19:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dubbelsmockan.. rak höger (avdraget borttaget) och sedan en uppercut (räntan går upp). Om nu räntan går upp, varför blir inte bilen billigare (inköpspris)? Bostäderna blir ju billigare med högre ränta.. I alla fall gick priserna upp i raketfart när folk kunde låna miljoner till nästan noll procent. A.L kanske kan förklarar hur ekonomi folket och bankerna tänker?
Jag fattar inte du vi lyckats dopa ekonomin snart i 25 år, flödat ut billigare pengar med låga räntor och noll krav på återbetalning under tesen att saker behåller sitt värde eller ökar i värde (tex bostäder). Detta resulterade bara att alla kommer att betala dyrare för sitt boende än vad vi behövt, och att bankerna kan leva gott på räntepengar. Nu sitter vi där alla, med skägget i postlådan.. antagligen en krasch som får 2009 likna en krusning på vattenytan.

Uppdaterat: 2022-11-28 09:42

En sak som få känner till är att privatleasing inte syns vid en lånekalkyl (tex huslån) Praktiskt för de som inte egentligen har marginal till bilköp.

Uppdaterat: 2022-11-28 18:35
Gillar kurvor och rondeller