I samband med premiärvisningen av Volvo EX90 dök det också upp en mindre Volvomodell. Nu ryktas det om att den skulle kunna döpas till EX30 eller EX40.
I samband med premiärvisningen av Volvo EX90 dök det också upp en mindre Volvomodell. Nu ryktas det om att den skulle kunna döpas till EX30 eller EX40.
Kommentarer
Vi alla borde verkligen tala gott om Volvo som är en oerhört viktig del i skapandet av resurser till svensk välfärd. Tänk på det Axa!
Så det är med utgångspunkt i dagens bilar som Axa har synpunkter på en kommande modellserie som är helt nyutvecklad?
Ja det förefaller ju som att herr Axa är synsk.
Men så är derbykung givetvis inte.
Axa tycker inte om bilen ifråga på grund av varumärket. Så enkelt är det
Ett milt uttryckt omoget sätt att göra en bedömning på.
MVH AL
Haha, det är svårt att erkänna att Volvo har usla elbilar? Man måste vara ganska fanatisk för att tro att kommande elbilar av Volvo kommer ”dominera”.
Jag har inget mot Volvo mer än att de gör onödigt fula bilar.
Det jag vill veta är hur svenska de kommer att förbli, med den senaste feta flodhästen verkar det ju inte så trevligt, den är ju helt kinesisk.
Bara ett järnhandlarmärke i fronten som påminner om det svenska, men det är väl också kinesiskt.
Saabnisse:
Är inte inga svenska ingenjörer, underleverantörer, ekonomer mfl som är med och utvecklar nya Volvo EX90?
Vad vi vet är att Volvo dominerat det större och mellanstora SUV-segmentet i premiumklassen och då i EU och EFTA (inte Europa Axa - du har blandat ihop siffrorna). Fast det har varit med förbränningsmotorer. Man missade tyvärr tåget med XC40 - eftersom Ford stoppade projektet i och med att bolaget skulle säljas.
Hade Ford inte gjort det skulle det ha presenterats en XC40 i tid.
Hur Volvo kommer klara sin SUV-nisch med elbilar kan ingen svara på ännu. Inte Axa, inte undertecknad och ingen annan heller.
Måhända att köparna väljer en elektrisk version av XC90 och är nöjda med det på samma sätt som idag? Det är ju förmodligen så Volvo gjort sin kalkyl.
Framtiden får utvisa.
MVH AL
Jo det är det. Volvo har sugit upp varenda ingenjör i GBG och omnejd i sådan hög grad att andra producenter har fått svårt att rekrytera elektroingenjörer.
MVH AL
Jo, men hur mycket folk blir det kvar på verkstadsgolvet?
Det går naturligtvis åt en del folk till utvecklingen, men när det är dags för hårdvaran IRL krävs det fler.
Och de är tydligen kineser!
Ehm, och snart får man höra att XC40 Recharge har dominerat sitt segment?
”Hur Volvo kommer klara sin SUV-nisch med elbilar kan ingen svara på ännu.”
De har haft XC40 ett tag. Inte särskilt populär.
Nisse:
Då är det väl fastlagt att Volvo har engagerat och avlönat mängder av bl.a ingenjörer och andra underleverantörer mm. Att just EX90 kommer att tillverkas i USA gör väl inte alla svenska nedlagda arbetstimmar mindre värda eftersom varje arbetad Volvotimme skapar enorma förutsättningar för att utveckla fortsatt svensk välfärd, och det är väl det som till syvende och sist räknas?
Hur mycket välfärd skapar tex toyota eller andra riskokare i Sverige?
Inte mycket, försumbart jämfört med Volvo och andra svenska företag.
Axa:
Visste du om att Volvo XC40 blev årets bil 2018? Att den är oerhört populär i Europa och att kvaliteten också är hög åtminstone hos dem som äger Volvon.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210923/statistik-hur-saljer-volvos-eldrivna-xc40-battre-an-vantat/
https://blipp.se/magazine/begtest-guide-volvo-xc40
Att du jämställer XC40 med en kommande SPA-bil visar ju bara att du inte har koll på tekniken.
Men det är ju inte direkt förvånande det heller.
Vad jag känner till är det svårt att få tag på någon XC40, så Axa;s påstående är nog en sanning med modifikation.
För har man inga bilar att leverera så säljer man ju heller inget.
MVH AL
Enligt vad jag förstår kommer bilar också att byggas i Sverige och Belgien.
I alla fall är det vad som har kommunicerats hittills.
MVH AL
År 2055 väntas Skoda lansera en ny Superb.
Den kommer inte bli någon succé
;-)
MVH AL
AL
Haha, jag skiter väl i att ny Superb kommer. Jag har elbil från Skoda nu men det betyder inte att nästa elbil blir från VAG.
Det är viktigt att hålla isär VolvoAB och VolvoCars. VolvoCars har genom sitt problematiska ägande med ytterst kinesiska staten som bestämmer visat att den sysselsättning bolaget skapar i Göteborg inte får kritiseras för att störa kinesiska intressen. De Göteborgska ingenjörerna är köpta av kineserna och bidrar till tekniköverföringen till ett fientligt land Kina likt Ryssland, som ingen vill ta i med tång numera.
Swenssons
Kolla försäljningsstatistik för elbilar i Europa. XC40 säljer sämre än konkurrenterna. Ju fler nya modeller inom segmentet desto sämre.
Axa:
Har du läst artiklarna som jag länkade till? Om inte gör gärna det och du, det är inte Volvos PR avdelning som har skrivit dem.
Japp. Jag är konsult på Volvo AB, tidigare i år fick vi en bra månadslön i bonus bara för ett tips om någon ifall hen blev anställd. Erfarna ingenjörer anställs från Brasilien, Tyskland och Indien.
Det var ironi enligt samma synska resonemang som du själv för i tråden.
År 2033 kommer Renault och PSA att presentera en ny elbil i ett joint Venture projekt.
Den blir inte heller succé eftersom den inte är konkurrentskraftig nog;-)
MVH AL
Swensson
Ja jag läste dem. Framför allt var det att modellen sålde bättre än Volvo förväntat sig. Tittar man på 2020 såldes 4580 elektriska XC40. Det såldes nästan 55000 ID3.
Ja och Ahlgrens bilar sålde 1000 ggr mer än ID3.
Det gäller att inte jämföra äpplen och päron, inte ens när man har ett behov av att mäta vem som är störst, bäst och vackrast ;-)
MVH AL
Att jämföra försäljning över livscykeln och inte kortare perspektiv är ungefär lika dumt som att påstå att Stefan Holm var en bättre höjdhoppare än Sjöberg. Han hoppade mer, men inte högre.
Haha, naturligtvis kan man inte jämföra ID3 med XC40 enligt AL. Måste vara jobbigt när elektrifiering vänt upp och ner på dinosaurietänket. Men ok, även EQC sålde bättre.
Där anser jag att du gör en radikal felbedömning Mäkinen.
PLC visar produktens totala försäljning och lönsamhet och den speglar också hur volymen rör sig. Därför bör och skall man jämföra med hjälp av PLC då man på så vis sorterar bort olikheter som stör (d.v.s var i cykeln som respektive produkt ligger)
MVH AL
Nej precis, ID3 ligger i en annan klass än Volvon. De vänder sig inte till samma köpare.
Det du inte har förstått är att elbilarnas intåg inte på något sätt påverkar relevansen i måttet som jag hänvisar till. Elbilars försäljning (som ju till råga på allt bygger på subventioner) och konkurrenskraft är ett helt annat resonemang än att XC90/60 dominerar i sin klass. Du tycks inte kunna förstå det.
På svenska betyder det att PLC;n förändras för XC60/90 med förbränningsmotor. Och det är ju därför de kommer i elektrifierat utförande nu när de fasas ut.
Inte lätt det här med ekonomi;-)
MVH AL
Fast A.L - det finns faktiskt andra än du som också förstår sig på ekonomi - och allt annat ...
Jämn låg volym under en lång period leder till höga totalantal utan att man är med i toppen. Har andra bytt modell flera gånger och konstant legat högre med de respektive modellerna kan man inte se sin egen produkt som mer lyckad. Det tar bara längre tid att få tillbaka investerat kapital.
Ja det klart det finns fler som både kan räkna och förstå grundläggande företagsekonomi. Det räcker ju med ett besök på närmaste universitet för att förstå det.
Dock är de ganska sällsynta här i trådarna;-)
MVH AL
Det skall du inte vara så säker på... Alla kanske inte måste framhålla sin utbildningsnivå för jämnan.
Det här försökte jag förklara tidigare. Då blir jämförelsen till nackdel för framgångsrika modeller med kortare produktionscykel.
AL
Så nu blandar du in subventioner? XC40 som elbil har väl också omfattats av subventioner och det har inte hjälpt försäljningsmässigt.
Volvo har hittills inte visat sig framgångsrika med eldrivna XC40/C40. Även Polestar kämpar i motvind. Nej, jag kan inte veta hur det kommer gå men jag har svårt att tro att de ska kunna klara av konkurrensen från de som lyckats bättre med elektrifieringen (BMW och MB) samt invällande kineser.
Det PLC;n visar är dels lönsamhet och volym kontra dess livslängd. Produkter som ligger i slutfasen av sin PLC tappar av naturliga skäl båda.
När man då jämför är det viktigt att man studerar samma del av PLC för att undvika missförstånd kring volym. Det gäller särskilt om man jämför i dagens läge där vi har en dopad situation hos elbilarna (som ligger i tillväxtfasen).
Att klaga på att en modell som ligger i utfasning har en svag volym med plats nummer tre är att betrakta som okunnigt, eller så drivs man av andra faktorer som är svårare att fånga upp i en statistisk analys (hat mot specifika märken etc)
MVH AL
Det PLC;n visar är dels lönsamhet och volym kontra dess livslängd. Produkter som ligger i slutfasen av sin PLC tappar av naturliga skäl båda.
När man då jämför är det viktigt att man studerar samma del av PLC för att undvika missförstånd kring volym. Det gäller särskilt om man jämför i dagens läge där vi har en dopad situation hos elbilarna (som ligger i tillväxtfasen).
Att klaga på att en modell som ligger i utfasning har en svag volym med plats nummer tre är att betrakta som okunnigt, eller så drivs man av andra faktorer som är svårare att fånga upp i en statistisk analys (hat mot specifika märken etc)
MVH AL
Sorry för dubbelpost. Det går inte att radera
MVH AL
Det är ett annat resonemang än vad jag tog upp i mitt inledande inlägg och som diskussionen sedan kom att handla om.
Jag tror man skall vara försiktig att dra för stora slutsatser om olika elbilar och deras framgångar. Marknaden är dels dopad, och dels är utvecklingen knappt ens påbörjad ännu.
Så mycket kommer att ändras under nästkommande tio och tjugo åren, framförallt med avsikt på det du nämner i ditt inlägg men även på resandet i stort.
MVH AL
Jo det går att radera AL, kika på tandhjulet nederst till höger. Mvh Helpdesk
Jo men det buggar, kommer till förbjuden infart;-)
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.