Vi Bilägares forum

Volvo smygvisar mindre elbil – ska locka nya köpare

Volvo smygvisar mindre elbil – ska locka nya köpare

I samband med premiärvisningen av Volvo EX90 dök det också upp en mindre Volvomodell. Nu ryktas det om att den skulle kunna döpas till EX30 eller EX40.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-11 09:57

Kommentarer

I praktiken en omdöpt XC40. Spännande…not.

Uppdaterat: 2022-11-11 10:38

XC90 och framförallt XC60 har kommit att dominera i sina klasser.

XC40 var egentligen tänkt att lanseras tidigare men projektet bromsades av Ford.

Det var ett av många dumma misstag som amerikanerna gjorde med Volvo.

Hade XC40 lanserats i tid och enligt ursprunglig plan skulle Volvo ”ägt” det segmentet också. Nu gav man bort det.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-11 10:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ska EX30 eller EX40 eller vad den nu kommer att heta bli ännu en kines?
Eller kommer någon liten pryttel att tillverkas någonstans i Sverige?
Kanske bara blir en Geely med järnhandlarmärket påklistrat?

Uppdaterat: 2022-11-11 11:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan inte se att XC60 dominerar försäljningsmässigt i Europa, 2021. Inte heller XC90.

Uppdaterat: 2022-11-11 13:13

Tiguan säljer fler!

Uppdaterat: 2022-11-11 15:18

Nej, men det beror på att du inte förstår hur du skall tolka siffrorna Axa.

Faktum är att Volvos SUV:ar är en sådan enorm framgång att företaget knappt existerat idag om man inte gjort satsningen i slutet av 90-talet.

Ännu mindre hade man varit med och slagits i premiumsegmentet. Det är i princip bara XC90/60 som har lyckats med det.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-11 21:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Tiguan säljer fler!

Och Ahlgrens bilar ännu fler.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-11 21:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Pajasvarning. Siffrorna finns där. Bara att kolla försäljning för 2021. Att det räknas som framgång för Volvo är en sak. Att påstå att Volvo dominerar segment är fanatism.

Uppdaterat: 2022-11-11 21:52

Axa, som sagt, att du inte förstår är inte unikt för denna tråd.

Tips: Du behöver jämföra i samma steg av PLC:n för att kunna använda siffrorna.

Och då ligger XC90 (exempelvis) betydligt bättre till än vad jag först trodde.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-11 22:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Vet inte var du hittar dina siffror. Förra året sålde XC60 73165 exemplar. Kuga sålde bäst i segmentet med 107966 bilar. Men jag antar att du trollar.

Uppdaterat: 2022-11-11 22:32

Axa, kolla gärna hur många RAV4 som såldes Worldwide 2021

Uppdaterat: 2022-11-11 22:37

Snoid
Jag har tittat på Europa.

Uppdaterat: 2022-11-11 22:46
A.L skrev:

J.L skrev:
Tiguan säljer fler!

Och Ahlgrens bilar ännu fler.

MVH AL

Aha, AL bjuder på lite humor, det är bra!

Uppdaterat: 2022-11-11 22:51
Axa skrev:

AL
Vet inte var du hittar dina siffror. Förra året sålde XC60 73165 exemplar. Kuga sålde bäst i segmentet med 107966 bilar. Men jag antar att du trollar.

Kuga och XC60 är inte jämförbara.

Däremot X3, den sålde bättre.

Den korrekta jämförelsen görs inte på ett år utan över hela PLC;n.

Då får du fram rätt siffror.

Grundläggande min vän.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-11 22:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

A.L skrev:
J.L skrev:
Tiguan säljer fler!
Och Ahlgrens bilar ännu fler.
MVH AL

Aha, AL bjuder på lite humor, det är bra!

Javisst, det kan jag bjuda på.

För man skall jämföra rätt produkter med varandra. Annars blir det tokigt.

Och för egen del gillar jag Ahlgrens bilar bättre än en XC40. Så jag är inte förvånad över att de säljer bättre;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-11 22:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det som varit kommer inte tillbaka och under Samuelsson har VolvoCars haft utifrån sina förutsättningar bra år. Dock har VolvoCars gjort några kraftiga missbedömningar om renodlade elbilar och teknologi kring detta. Det schabrak som presenterats är omodernt och de mindre bilar som planeras har troligen samma gamla tänk i sig. Misstänker att direktörerna hos VolvoAB är riktigt bekymrade över varumärket och dess degenerering med sänket VolvoCars. Spekulation om att varumärket Volvo är på väg bort från personbilar och framledes blir det Polestar om inte ekonomin knäckt bolaget.

Uppdaterat: 2022-11-11 22:58

J.L.
Nej varumärket Volvo tror jag absolut inte är på väg bort på personbilssidan, det är alltför inkört.
Men kanske kommer det mer och mer att bestå av en dekal på en sminkad kinesisk gris?
Man är ju på god väg med den senaste klumpen!

Uppdaterat: 2022-11-12 10:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Haha. Så du tar till PLC för att visa att en konservativ klump som Volvo med ljusår mellan modellbyten säljer bäst? Ok?

Uppdaterat: 2022-11-12 10:21

Garvar åt dig Axa. Jag tar givetvis till de analysmetoder som är gängse och väljer inte ut en timme, minut eller sekund för att få min egen uppfattning bekräftad. Jag tittar och jämför i cykler eftersom man på så vis får bort det som kallas för slumpmässiga variationer. Du får väl googla på vad det betyder också;-)

PLC är det man använder inom sådana här sammanhang lille vän. Ta in det nu. Och så jämför man givetvis med liknande fordon i samma segment, med en motsvarande köpare och prisnivå. Då ligger också XC90 på plats tre i registreringsstatistiken, trots att den ligger i slutet av sin PLC. Samma sak såg vi hos föregående XC60 och så även med den nuvarande. Volvo dominerar segmentet och det hade man troligen gjort också med XC40 om inte aFord stoppat projektet

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-12 11:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fast vid stora teknikskiften kanske man får vara lite försiktig med att dra alltför omfattande slutsatser av historien - detta har vi ju sett ett flertal gånger tidigare. Och övergången ifrån ICE-fordon till elfordon bör vi nog betrakta som ett sådant teknikskifte.

Uppdaterat: 2022-11-12 11:23

Vi verkar ha olika definition av begreppet dominans. Att man sedan statistiskt försöker vrida på det säger en hel del om fanatismen. Men även en hel del om AL.

Nåja, AL får vältra sig i sin egen statistikgegga.

Uppdaterat: 2022-11-12 11:29

Axa - så tänkte nog också t ex Nokia vid skiftet till s k Smarttelefoner.

Uppdaterat: 2022-11-12 11:38

Skillnaden mellan oss Axa är kunskapsnivån i dataanalys.

Du väljer ögonblick medan jag studerar helheten.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-12 12:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är klart man tar till epitet ”helhet” när man vill framställa Volvo som dominant. Särskilt mot beaktande av att de har förmodligen branschens längsta generationscyklar.

Uppdaterat: 2022-11-12 13:40

Att utgå från PLC är standard Axa. Det är bara ditt problem att du inte kände till det förrän jag förklarade det.

Och på sedvanligt vis är du för prestigeladdad för att erkänna det.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-12 19:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L, du lever i väldigt liten värld.. klappar andra på huvudet..och vet allt bäst (tror du). Volvo är varken ledande eller bäst inom segmenten du talar om eller säljer några större mängder, inte ens premium (om man nu inte anser att premium att ha en bil som ständigt krånglar). Toyota, Mazda, Honda, Kia mm ligger i topp i segmenten du snackar om. Volvo är idag ett nisch märke, som hade sina största framgångar på hemmaplan och idag säljer man mest på säkerheten och väga mest på vägen. Jag har aktier inom både Volvo Cars och Volvo .. för att jag tror att märket fyller en lucka på marknaden.

Uppdaterat: 2022-11-12 20:08

AL
Standard? Jasså? Enligt dig kanske. Annars är det normala att man presenterar försäljningssiffror på månadsbasis eller årsbasis.

Uppdaterat: 2022-11-12 20:19

Nja det är inte jag som har hittat på PLC Axa, utan företagsekonomerna.

Anmäler du dig till en kurs i ämnet på universitetet så kommer du få lära dig den, tillsammans med BCG-matrisen.

Dock kan tilläggas att jag inte är någon varm anhängare av den senare, men det beror på att jag är matematiker och inte företagsekonom i första hand.

Att presentera månadssiffror är det för övrigt ingen som pysslar med. Det beror på något som kallas för säsongsvariation. Också det ett område som man får lära sig om man studerar istället för att sitta bakom ett skrivbord till ingen nytta och kosta skattebetalarna en massa pengar.

Så sluta nu att försöka rättfärdiga din egen inkompetens och ta till dig vad jag skriver. I annat fall avslöjar du enbart din egen massiva okunnighet.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-12 20:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Fast vid stora teknikskiften kanske man får vara lite försiktig med att dra alltför omfattande slutsatser av historien - detta har vi ju sett ett flertal gånger tidigare. Och övergången ifrån ICE-fordon till elfordon bör vi nog betrakta som ett sådant teknikskifte.

Ja det är nog sant att vi ser ett stort teknikskifte som sannolikt påverkar flertalet aktörers lönsamhet.

Och det syns i PLC;n

Så jag kan inte se varför omställningen till elfordon skulle kullkasta att man mäter en produkts framgång i hela dess livscykel snarare än att hänvisa till ögonblick.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-12 20:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kul för dig Vargen att du har aktier i AB Volvo. Själv sålde jag av alla mina papper i bolaget under februari/mars 2021. Då hade jag tankat upp rejält under pandemins inledande skede, plus att jag hade nära 100 000 aktier i bolaget sedan tidigare. Så det blev en god affär. Jag planerar inte att köpa fler.

Volvo cars skulle jag ö.h.t inte satsa en krona i.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-12 21:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kunnig eller okunnig det är inte jag som har en Volvo-fanatism. Jag vet att hur siffrorna ser ut på årsbasis och Volvo har gått ut med att de ska presenter en ny E-modell per år. När konkurrenterna är redan på bollen, vilket även syns i siffrorna, så har Volvo inte ens parkerat spelarbussen.

Volvo är sakta med säkert på väg att bli bilvärldens Nokia. Och då hjälper inte ett historiskt PLC.

Uppdaterat: 2022-11-12 21:08

Historiskt PLC? …

Suck…Ibland är det bättre att vara tyst och framstå som man begriper vad man pratar om istället för att öppna munnen och avslöja sin verkliga okunnighet

Att bilvärlden ändras är nog sant. Det tycks dock inte ha påverkat Volvo riktigt ännu.

Men om man inte hoppar på tåget blir det nog så. Och av det skälet är ju nya XC90 helt eldriven. Du vet, den där som ligger på tredje plats trots att den ligger i avvecklingsfasen av sin PLC.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-12 21:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

EX90 kommer våren 2024. Innan de ens släpper sina övriga är de frånåkta.

Du vet, ett PLC blir till slut historiskt. Ingen blir hjälpt av att smårunka till Nokiamodellernas PLC.

Uppdaterat: 2022-11-12 22:04

Bilen går att beställa redan nu Axa men väntetiden är 16-18 månader…

Resten av ditt pajasinlägg är inte mycket att på allvar. Det ligger i linje med vad du förmår få ihop nu när du gång på gång visat hur tomt det är mellan öronen.

PLC står för produktlivscykel. Den finns hos alla produkter, även Nokia. Genom PLC vet styrelsen om de skall avveckla, relansera eller investera. Man kan också beräkna lönsamheten.

Hos Volvo är lönsamheten fortfarande god hos både XC60 och XC90, trots att de ligger i den delen av fasen där man normalt sett går med förlust. Det gör att man kan överlappa med den nya EX (som i intron också går back) och på så vis balansera upp introkostnaden hos EX med vinster från befintlig produkt - och måhända så småningom avvecklingskostnaderna.

Det Axa är företagsekonomi och marknadsföring på avancerad nivå, ungefär raka motsatsen till Nokia och allehanda Skodor till och med.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-12 22:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Istället för att försöka övertrumfa AL, vilket är nästintill omöjligt, borde va vara tacksamma att han orkar dividera, rätta till och undervisa oss i allt som har med bilar och statistik att göra. Stort tack AL för ditt engagemang.

Uppdaterat: 2022-11-13 04:22

Swenssons
Du behöver inte smöra. AL är endast engagerad för att det handlar om Volvo.

Uppdaterat: 2022-11-13 08:29

Nåja, vi får vara tacksamma att vi på detta forum har en klart lysande stjärna inom alla områden som kommer upp på agendan...:)

Uppdaterat: 2022-11-13 09:35

Om vi skulle försöka gå tillbaka till tråden som handlar om att Volvo smygvisar en mindre elbil så är det ju ett väldigt smyg egentligen.
Hur mycket i den kommer från svenska Volvo och hur mycket är kinesiskt?
Kommer Volvo överhuvudtaget att finnas i framtiden annat än som en underleverantör åt kineserna som låter bilen tillverkas i något afrikanskt låglöneland eftersom det blir för dyrt i Kina?
Eller kan det bli så att Volvo kommer att stanna i Sverige och tillverkas här för att det just är här som låglönelandet kommer att vara?
Förr kunde Sverige konkurrera med kvalitè, något som försvunnit både genom export och import!

Uppdaterat: 2022-11-13 11:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vinnarna kommer att vara de som förstått att optimera elbilen avseende förbrukning samt att dem är lättanvänd med attraktiva egenskaper. Geely har en av de mest svårbegripliga varumärkes och produktstrategier i bihistorien där ett privat bolag inte kunnat slösa så mycket pengar på konceptmärken och studier. Dessutom i fallet Lync o Co fruktansvärt dåligt genomfört. I VolvoCars framtidsfönster visas energislukande farokoster som likt Facit och dåvarande Nokia Phones kommer gå under.

Uppdaterat: 2022-11-13 12:05

En liten kul information från AL är huruvida han har haft aktier för drygt 20 000 000 kr och nöjer sig med en personalbil av märket Skoda, och inte åker riktig gammelpremium som Audi, BMW eller Mercedes alternativt den moderna människans Tesla Model S. Sunt i vart fall att inte satsa en spänn på VolvoCars skojerier på aktiemarknaden.

Uppdaterat: 2022-11-13 12:10
Axa skrev:

Swenssons
Du behöver inte smöra. AL är endast engagerad för att det handlar om Volvo.

Och Axa är engagerad för att han måste säga emot, oavsett hur ihåliga argumenten är.

Men vi kommer som vanligt inte vidare eftersom vi hamnat i en debatt där en viss herre påstår att jorden är platt och där undertecknad försöker förklara att vetenskapen visar att den inte är det. Alltså den sedvanliga god dag yxskaft som brukar bli utfallet när begåvningsreserven är igång och skriver här i trådarna

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-13 16:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

En liten kul information från AL är huruvida han har haft aktier för drygt 20 000 000 kr och nöjer sig med en personalbil av märket Skoda, och inte åker riktig gammelpremium som Audi, BMW eller Mercedes alternativt den moderna människans Tesla Model S. Sunt i vart fall att inte satsa en spänn på VolvoCars skojerier på aktiemarknaden.

Jag har mycket riktigt haft en gedigen aktieportfölj och så även sysslat mycket med spekulationer. Förutom Volvo också i Tesla, VAG, PSA och några till.

I nuläget har jag inte mycket aktier kvar utan har flyttat huvuddelen av mitt spekulationskapital till mer säkra hamnar, d.v.s som inte är påverkade av inflationen. Det gjorde jag faktiskt i samband med att jag sålde av huvuddelen av min portfölj eftersom jag förutspådde att vi skulle få inflation, både på grund av tokstollarna, coronan som de gigantiska stimulanspaket som världens centralbanker lanserade under pandemin.

Kriget däremot hade jag inte räknat med.

Volvo cars sedan,jag kan tänka mig att köpa upp aktier i bolaget. Men kursen måste i alla fall ned till hälften för att jag skall vara intresserad.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-13 16:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men för att återgå till ursprungliga frågan och vilken jag kommenterade.

Volvo borde ha lanserat sin XC40 långt mycket tidigare och innan Ford stoppade projektet.

Då hade man även kunnat få ut en ännu mindre SUV påmarknaden redan kring 2016-2017.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-13 16:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Haha, begåvningsreserven? Patetiskt. Din sociala förmåga är obefintlig så jag antar att det jämnar ut sig?
Det är du som tar i för att försvara Volvos siffror och vikande försäljning. Det är skrattretande med tanke på vad du kallade Toyota-fansen.
När ska EX30/40 lanseras egentligen? 2025? Naturligtvis kommer den oxå att ”dominera” enligt AL.

Uppdaterat: 2022-11-13 17:18

Nåja, det är tydligen ingen som hade för avsikt att kommentera mina frågor eller ha några åsikter om vad tråden handlar om.
Det är tydligen helt andra saker som är mer intressanta.

Uppdaterat: 2022-11-13 17:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Precis som jag inledningsvis skrev så förefaller det vara en omdöpt XC40. Av det man kunde se vid smygvisningen.
Tråkigt och ointressant anser jag. Innehållsmässigt lär de kopiera övrigt inom koncernen. Med tanke på vad konkurrenterna erbjuder och har på gång vet jag inte vad det är för incitament för att köpa Volvo.

Uppdaterat: 2022-11-13 18:21

Axa; att försäljningen viker hänger ihop med PLC;n, ja om vi bortser från komponenterna då.

Du verkar helt blunda för all fakta och tycker helt uppenbarligen illa om Volvo på grund av att den heter Volvo. Det gör inte jag dock utan konstaterar att de producerar bilar för att tillgodose ett behov ute på marknaden och med det slutliga målet att tjäna pengar.

Det är en bil vi pratar om, tänk på det.

Hur marknaden kommer att se ut om tre fyra år och hur Volvos framtida bilar kommer kunna konkurrera är för tidigt att uttala sig om. Axa har knappast varit i närheten av bilen ifråga, och troligtvis inte dess framtida eller nutida konkurrenter heller.

Utan Axa gnäller på bilarna av rent känslomässiga skäl.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-13 18:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Axa
”Den nya modellen blir istället utvecklad helt för eldrift redan från början, och baseras förmodligen på SEA-plattformen som utvecklats inom Geely.”
Alltså är det knappast en omdöpt XC40.
Vad jag tycker är intressant är om Volvo har något med utveckling och tillverkning att göra eller om det blir en sminkad kines, som jag skrev tidigare.

Uppdaterat: 2022-11-13 18:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Till utseendet.

Uppdaterat: 2022-11-13 19:26

AL
Ja, Volvo har ju verkligen rosat marknaden med sina elbilar.

Uppdaterat: 2022-11-13 19:29