Vi Bilägares forum

Skärpta utsläppskrav på gång – även elbilar omfattas

Skärpta utsläppskrav på gång – även elbilar omfattas

Biltillverkarna kan snart tvingas klara ännu hårdare utsläppskrav. Men så mycket tuffare blir inte de nya kraven – och nu får EU-kommissionen kritik för att ha lyssnat för mycket på lobbyisterna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-10 14:24

Kommentarer

Väldigt ofta man kör på 1800 meters höjd. Skönt att man ställer kraven på den altituden. Det är ju där mesta trafiken framförs.

Uppdaterat: 2022-11-10 16:08

Vem vill köpa en 2,8 tung bil nu? ..

Uppdaterat: 2022-11-10 16:27
hx30 skrev:

Vem vill köpa en 2,8 tung bil nu? ..

Fler än du tror i din lilla snäva värld.

Uppdaterat: 2022-11-10 17:30

Det är ironi..sunt förnuft försvann för länge sedan inom bilindustrin. Delvis klandrar jag bortkomna kunder.

Uppdaterat: 2022-11-10 17:33

"Euro 7-regelverket sätter gränsvärden även för däckslitage och bromsslitage, ett ämne som debatterats flitigt eftersom den här typen av utsläpp även gäller elbilar."

Det här är det enda vettiga i förslaget. Tunga kolosser till elbilar sliter självklart mer däck och bromsbelägg än lättare "vanliga" bilar. Dessutom sliter de mer asfalt. Det är väl utmärkt att alla fordon bidrar! Att Euro 7-regelverket för fossilt drivna bilar är ett hysteriskt fantasiförslag, har ju alla fattat. Dessutom är det med dagens tekniknivå omöjligt att nå. Verklighetsfrånvänt är ett ord som kan användas flitigt idag.

Uppdaterat: 2022-11-10 18:59
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Undrar hur många kryphål & bakdörrar Euro 7 innehåller, eller har politikerna lärt sig nu?

Uppdaterat: 2022-11-10 20:53
SnookerPro skrev:

"Euro 7-regelverket sätter gränsvärden även för däckslitage och bromsslitage, ett ämne som debatterats flitigt eftersom den här typen av utsläpp även gäller elbilar."
Det här är det enda vettiga i förslaget. Tunga kolosser till elbilar sliter självklart mer däck och bromsbelägg än lättare "vanliga" bilar. Dessutom sliter de mer asfalt. Det är väl utmärkt att alla fordon bidrar! Att Euro 7-regelverket för fossilt drivna bilar är ett hysteriskt fantasiförslag, har ju alla fattat. Dessutom är det med dagens tekniknivå omöjligt att nå. Verklighetsfrånvänt är ett ord som kan användas flitigt idag.

Snooker, elbilar sliter knappt på bromsarna. Tunga elbilar kan så klart regenerera mer energi. Men bromsarna på en elbil används såpass lite att dom behöver smörjas med jämna mellanrum.
Så det lär inte bli ett problem för elbilarna. Så vikten på en elbil är inte lika avgörande för förbrukningen som på en ICE bil. Ser jag på min bil så kan den regenerera ca 200kW som går tillbaka till batteriet, självklart lite förluster. Men inte alls som en ICE bil där allt blir värme.

Uppdaterat: 2022-11-10 21:04

Tycker att jag aldrig haft så lite slitage på bromsar och däck sen vi köpte vår Tesla. Förmodligen för att man kör mjukare med enpedalskörningen.
Sen är det naturligtvis till största delen "Driver Behavior" och inte drivmedel eller vikt som gör att man behöver byta däck oftare.
Vår tidigare Avgas Volvo vägde dessutom mer.
Bromsbeläggen efter några tusen mil ser ut som nya fortfarande. Använder normalt aldrig bromsen när jag kör.
Däcken kommer hålla några år till.
Väldigt mycket hackande på elbilar om att däck och bromsar går åt.
Är för övrigt utmärkt att vi utvecklar vår teknik.
Nu kommer dessutom bromsar som är elektroniska. Så slipper vi hydraloljan och får en säkrare bil. Nya däck är på gång som håller längre och nedbrytbart matrial. Olje och filterbyten är ett minne blott till motorer. Massa garantiservicar som skall stämplas är också borta.
Jag ser över det som behövs själv. Vilket är minimalt. Inte ens alla kamrems och teknikremsbyten är kvar.
Att lägga 3,5 timmar på golvet för att byta kamrem gör jag hellre nått annat kul.
Till och med spolarvätskan minimeras eller försvinner.
Så om man vill påskynda biltillverkerkarna att ställa om till den nya världen är väl toppenbra.
Jag vill aldrig åter. Ens till att vara kund på macken.
Tänk nytt. Tänk tvärtom Så blir livet oftast roligare och kanske vi på köpet kan spara mängder av liv.

Uppdaterat: 2022-11-10 21:12

Guran - tror det var AMS som i en elbilstest nyligen kom till den "häpnadsväckande" slutsatsen att bilens vikt hade tämligen stor påverkan på förbrukningen - klart mera än vad man tidigare trott.

Uppdaterat: 2022-11-10 21:40
Pi skrev:

Guran - tror det var AMS som i en elbilstest nyligen kom till den "häpnadsväckande" slutsatsen att bilens vikt hade tämligen stor påverkan på förbrukningen - klart mera än vad man tidigare trott.

Vadå trott. Är ju bara att beräkna, vikten är en parameter att få fart på ekipaget, men den är linjär. Däremot är luftmotståndet exponentiellt. Så där behöver man inte ens tro, detta kan man beräkna. Rörelseenergin som du lagrar i den tunga bilen då du får upp farten kan du till stor del lada tillbaka i batteriet om du kör med eftertanke. Däremot är energin för att övervinna luftmotståndet helt bortkastad.

Uppdaterat: 2022-11-10 21:51

Fast under många körförhållanden så kommer man inte ifrån många accelerationen, Guran. Och sen behöver du ju inte ta "trott" så bokstavligt.

Uppdaterat: 2022-11-10 21:56

DU Christer P -- Mitt förslag till dej är att alla som har råd att köpa en elbil måste köpa en till , kanske inte så fin som din men ändå en elbil och ge den (eller låta köps till ett pris av en "liten" elbil) till oss som inte har råd med en Tesla lik elbil eller inte ens den billigaste elbilen. Ditt inlägg visar att du har mer pengar än förstånd, och jag har mer förstånd än pengar !!!

Uppdaterat: 2022-11-10 23:55

Alfie
Det är ganska precis det jag kommer att göra. Skall anmäla den till Robotaxi när det kommer så fler kan nyttja bilen. Korkat att den står still mesta delen av dygnet. Har köpt till FSD redan för att ta första steget. Med Robotaxi kommer vi bara behöva 1/7 del av alla bilar. Samt kanske slippa äga dom själva.
Ja jag är på min egen definition av rik, väldigt rik.
1 Att få vara frisk ( Hyfsat frisk)
2 Att ha vänner som man tycker om och ömsesidigt.
3. Bestämma över sin kalender.
Resten är I- Landsproblem.
I övrigt har jag en pension på 5,800 kronor i månaden efter skatt.
Jag tänker annorlunda och gör annorlunda.
Vi få andra att se vad som sker då. Att vara bitter eller fastna i att jag kan inte. Det går inte Jag vill inte. Ger sällan förändring. Dessutom tar det tid att nå sina mål. Ibland lång tid. Väldigt lång.
Det är inte min mening att göra folk upprörda. Jag vill visa att det går.
De som följt min resa vet vad jag menar.
Tyvärr har vare sig politiker eller samhället gjort sin omvärldsanalys på länge, tillräckligt väl. Därför nyper det i alla stora omställningar. Nu nyper det rejält. Dessutom kommer mera.
Hur jag gjort min resa är för liten plats här att skriva ner. Men omvärldsanalysen har jag gjort hela livet.
Ha en bra dag Alfie.

Uppdaterat: 2022-11-11 05:19
Christer.P skrev:

Tycker att jag aldrig haft så lite slitage på bromsar och däck sen vi köpte vår Tesla. Förmodligen för att man kör mjukare med enpedalskörningen.
Sen är det naturligtvis till största delen "Driver Behavior" och inte drivmedel eller vikt som gör att man behöver byta däck oftare.
Vår tidigare Avgas Volvo vägde dessutom mer.
Bromsbeläggen efter några tusen mil ser ut som nya fortfarande. Använder normalt aldrig bromsen när jag kör.
Däcken kommer hålla några år till.
Väldigt mycket hackande på elbilar om att däck och bromsar går åt.
Är för övrigt utmärkt att vi utvecklar vår teknik.
Nu kommer dessutom bromsar som är elektroniska. Så slipper vi hydraloljan och får en säkrare bil. Nya däck är på gång som håller längre och nedbrytbart matrial. Olje och filterbyten är ett minne blott till motorer. Massa garantiservicar som skall stämplas är också borta.
Jag ser över det som behövs själv. Vilket är minimalt. Inte ens alla kamrems och teknikremsbyten är kvar.
Att lägga 3,5 timmar på golvet för att byta kamrem gör jag hellre nått annat kul.
Till och med spolarvätskan minimeras eller försvinner.
Så om man vill påskynda biltillverkerkarna att ställa om till den nya världen är väl toppenbra.
Jag vill aldrig åter. Ens till att vara kund på macken.
Tänk nytt. Tänk tvärtom Så blir livet oftast roligare och kanske vi på köpet kan spara mängder av liv.

Instämmer och är också supernöjd med Teslan.

Uppdaterat: 2022-11-11 05:54
J.L skrev:

Christer.P skrev:
Tycker att jag aldrig haft så lite slitage på bromsar och däck sen vi köpte vår Tesla. Förmodligen för att man kör mjukare med enpedalskörningen.
Sen är det naturligtvis till största delen "Driver Behavior" och inte drivmedel eller vikt som gör att man behöver byta däck oftare.
Vår tidigare Avgas Volvo vägde dessutom mer.
Bromsbeläggen efter några tusen mil ser ut som nya fortfarande. Använder normalt aldrig bromsen när jag kör.
Däcken kommer hålla några år till.
Väldigt mycket hackande på elbilar om att däck och bromsar går åt.
Är för övrigt utmärkt att vi utvecklar vår teknik.
Nu kommer dessutom bromsar som är elektroniska. Så slipper vi hydraloljan och får en säkrare bil. Nya däck är på gång som håller längre och nedbrytbart matrial. Olje och filterbyten är ett minne blott till motorer. Massa garantiservicar som skall stämplas är också borta.
Jag ser över det som behövs själv. Vilket är minimalt. Inte ens alla kamrems och teknikremsbyten är kvar.
Att lägga 3,5 timmar på golvet för att byta kamrem gör jag hellre nått annat kul.
Till och med spolarvätskan minimeras eller försvinner.
Så om man vill påskynda biltillverkerkarna att ställa om till den nya världen är väl toppenbra.
Jag vill aldrig åter. Ens till att vara kund på macken.
Tänk nytt. Tänk tvärtom Så blir livet oftast roligare och kanske vi på köpet kan spara mängder av liv.

Instämmer och är också supernöjd med Teslan.

Instämmer x2, är också väldigt nöjd med min Tesla :)

Uppdaterat: 2022-11-11 07:07

Amen!

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-11 09:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Christer.P skrev:

Att lägga 3,5 timmar på golvet för att byta kamrem gör jag hellre nått annat kul.

Hur många ägare av ICL-bil har ens tanken på att byta kamrem själva? Långt mindre att faktiskt göra det... Det är numera bara en minoritet som vill skifta hjul själva, nåt som var självklart förr.

Uppdaterat: 2022-11-11 11:38

Ett extremt välbetalt jobb i sig att byta kamrem. När jag körde bil som mest typ 7-8 tusen mil om året vart det ofta man låg på verkstadsgolvet. Är ju inte bara detta som skall pysslas om på gammelbilar. Dessutom vart det för många fordon i vagnparken. Så ibland undrade jag om jag vart bilmekaniker. Dessutom kostade det mycket pengar i underhåll. Även om man gör allt själv. Nej det är en fröjd nu. Byter däck två gånger om året. Fyller på spolarvätska några gånger. Snart är det också ett minne blott.
Kikar över lite punkter i övrigt. Men inga krav på garantiservice på verkstad. En uppdatering av ett skydd på en slang från Tesla har gjorts. Det kom en Ranger till bilen där jag bor och gjorde jobbet hemma hos mig. Fantastiskt. Räknade ut att jag sparade 5 timmar.
Gammelbilarna och dess leverantörer känns som en kulram i jämförelse med Tesla. Bara bilköpet vart busenkelt. Gjorde som jag gör på Amazon. Kryssade i några rutor på nätet och betalade bilen den vägen. Enkelhet.. Nej jag vare sig provsatt eller provkörde innan. Passade den inte, kan jag ju alltid sälja den, var min tanke.

Uppdaterat: 2022-11-11 12:19

Ett extremt välbetalt jobb i sig att byta kamrem. När jag körde bil som mest typ 7-8 tusen mil om året vart det ofta man låg på verkstadsgolvet. Är ju inte bara detta som skall pysslas om på gammelbilar. Dessutom vart det för många fordon i vagnparken. Så ibland undrade jag om jag vart bilmekaniker. Dessutom kostade det mycket pengar i underhåll. Även om man gör allt själv. Nej det är en fröjd nu. Byter däck två gånger om året. Fyller på spolarvätska några gånger. Snart är det också ett minne blott.
Kikar över lite punkter i övrigt. Men inga krav på garantiservice på verkstad. En uppdatering av ett skydd på en slang från Tesla har gjorts. Det kom en Ranger till bilen där jag bor och gjorde jobbet hemma hos mig. Fantastiskt. Räknade ut att jag sparade 5 timmar.
Gammelbilarna och dess leverantörer känns som en kulram i jämförelse med Tesla. Bara bilköpet vart busenkelt. Gjorde som jag gör på Amazon. Kryssade i några rutor på nätet och betalade bilen den vägen. Enkelhet.. Nej jag vare sig provsatt eller provkörde innan. Passade den inte, kan jag ju alltid sälja den, var min tanke.

Uppdaterat: 2022-11-11 12:21

@Christer.P: Jag gör som du, byter däck två ggr om året, och fyller på spolarvätska. Sen låter jag verkstan byta olja och filter för en ringa penning en gång om året. Något som jag nog skulle kunna göra själv, men är för slö för. Byta kamrem? Den har kamkedja, håller bilen ut.
Jag kan inte uppleva känslan av befrielse från service och underhåll, vid byte till en Tesla. Bilen måste ju ändå tvättas, vilket är gemensamt oavsett framdrivning.
Elbilen som sådan har andra fördelar, vilket jag också erkänner.

Uppdaterat: 2022-11-11 13:18

Har man haft elbil så har jag svårt att tro att man vill gå tillbaka till ICE. Vem vill liksom ha en tjock-tv idag?

Uppdaterat: 2022-11-11 13:44

Christer P - OK förstår dej för vi lever i TOTALT skilda värdar. Undrar hur Robotaxi klarar sig i snöstorm, -12 grader kallt 4 mil från "samhället" och 3 km oplogad väg så smal att mötesplatser finns sporadiskt utplacerade! Om man bor i stora städer med populationen runt omkring sig och nästan alltid uppkopplad telefon samt ofta med människor i närheten att få hjälp av om det strular förstår jag dig. Som TV-serien skilda världar. Sköt om dig !

Uppdaterat: 2022-11-11 13:51

Ehm, varför skulle inte en elbil klara av snöstorm och minusgrader? Eller oplogad väg? Fungerar inte modern teknik som mobiltelefoner, internet, el utanför storstäderna?

Uppdaterat: 2022-11-11 14:40
Axa skrev:

Ehm, varför skulle inte en elbil klara av snöstorm och minusgrader? Eller oplogad väg? Fungerar inte modern teknik som mobiltelefoner, internet, el utanför storstäderna?

Beror väl på. Läser i DN om Sorseles enda eldrivna bil, en VW E-Up. Den går i bästa fall 15 mil om man stänger av klimatanläggningen. Hur kul är det i minusgrader.. :) 15 mil är nog på sommaren också.

Uppdaterat: 2022-11-11 14:56
Villevalle
Villevalle skrev:

Axa skrev:
Ehm, varför skulle inte en elbil klara av snöstorm och minusgrader? Eller oplogad väg? Fungerar inte modern teknik som mobiltelefoner, internet, el utanför storstäderna?

Beror väl på. Läser i DN om Sorseles enda eldrivna bil, en VW E-Up. Den går i bästa fall 15 mil om man stänger av klimatanläggningen. Hur kul är det i minusgrader.. :) 15 mil är nog på sommaren också.

Jo så klart tar man en snart tio år gammal elbil som riktmärke för det fungera på vintern så har man fullkomligt missat den utveckling som skett under dessa år. Eller är man helt oförstående eller vägrar inse för att det skett en rejäl utveckling.

Uppdaterat: 2022-11-11 15:02

Ehm, märkligt att ta upp en gamma elbilsmodell som exempel. För övrigt verkar det fungera utmärkt med elbil i norr då det säljs en hel del elbilar dit, om jag minns statistiken rätt.

Någon här på forumet med en modern elbil i obygden k norra Sverige lär väl kunna vittna om huruvida det funkar i vinterväder?

Uppdaterat: 2022-11-11 15:25