Vi Bilägares forum

EU kan kräva B-körkort för A-traktorer

EU kan kräva B-körkort för A-traktorer

Om EU inte godkänner de svenska reglerna kan det innebära krav på B-körkort – vilket skulle innebära slutet för A-traktorn som tonårsbil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-10 15:05

Kommentarer

80% trimmade?

Enligt Polisen så kunde 67% ha brister. Av dom så kan en del vara trimmade såklart.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/november/veckans-kontroller-i-vast-visar-att-majoriteten-a-traktorer-har-allvarliga-brister-forenat-med-trafikfara/

Publiceringen är 5 dagar gammal. Finns det ännu nyare data?
Eller är Epa-ägarna ovanligt laglydiga i region väst?

Uppdaterat: 2022-11-10 16:26

"Redan i februari 2021 skrev Equal ett brev till EU-kommissionen där de hävdar att A-traktorer inte borde få köras av tonåringar med moped- eller traktorkörkort eftersom de inte inte uppfyller EU-förordningens definition av vad en traktor är – alltså ett motoriserat fordon ”vars främsta funktion är dess dragkraft”."

Nähä och draget sitter väl bara där för att glänsa med?
En A-traktor är en traktor och den får köras av 15-åringar med körkort AM!
Går den fortare än 30 km/t är det inte längre en A-traktor och då är den olaglig om den inte registreras som personbil eller lastbil och då kräver den minst B-kort.
Trams, det här är bara ett försök att lobba för de livsfarliga franska tvålkopparna som ju får gå 50% fortare, men i princip helt utan krockskydd!

Uppdaterat: 2022-11-10 16:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det här är vad Transportstyrelsen skriver vad som gäller angående körkort AM
Moped klass I (EU-moped)
Behörighet AM ger även rätt att köra:
Moped klass II
Traktor a (gjorda för en hastighet på högst 40 km/tim)
Motorredskap klass II (gjorda för en hastighet på högst 30 km/tim).

Uppdaterat: 2022-11-10 16:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vet inte om jag skulle kalla en hastighetsspärrad personbil av nyare modell för ”traktor” eller ”motorredskap”.

Uppdaterat: 2022-11-10 17:22
Axa skrev:

Vet inte om jag skulle kalla en hastighetsspärrad personbil av nyare modell för ”traktor” eller ”motorredskap”.

Det spelar väl ingen roll vad du kallar den om den uppfyller de krav som lagen föreskriver!

Uppdaterat: 2022-11-10 18:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Uppenbarligen spelar det roll då EU ska titta närmare på frågan.

Uppdaterat: 2022-11-10 18:39
saabnisse skrev:

"Redan i februari 2021 skrev Equal ett brev till EU-kommissionen där de hävdar att A-traktorer inte borde få köras av tonåringar med moped- eller traktorkörkort eftersom de inte inte uppfyller EU-förordningens definition av vad en traktor är – alltså ett motoriserat fordon ”vars främsta funktion är dess dragkraft”."
Nähä och draget sitter väl bara där för att glänsa med?
En A-traktor är en traktor och den får köras av 15-åringar med körkort AM!
Går den fortare än 30 km/t är det inte längre en A-traktor och då är den olaglig om den inte registreras som personbil eller lastbil och då kräver den minst B-kort.
Trams, det här är bara ett försök att lobba för de livsfarliga franska tvålkopparna som ju får gå 50% fortare, men i princip helt utan krockskydd!

Suck ... Det här verkar ge dig sömnlösa nätter. Du vet precis vad som menas med "dragkraft". Att det sedan på vissa A-traktorer sitter en dragkrok beror på att den satt där när bilen var en vanlig personbil. En A-traktor är inte längre ett arbetsredskap, utan en personbil - som får gå lite saktare. Jag har då aldrig sett en A-traktor med släpkärra.

Seriöst: Förbjud A-traktorerna.

Uppdaterat: 2022-11-10 18:51
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Vore väl ypperligt om 16 åringar, som har en frisk hjärna, kunde få ta ett ”riktigt” körkort och köra A-traktor.

Uppdaterat: 2022-11-10 18:56
SnookerPro skrev:

saabnisse skrev:
"Redan i februari 2021 skrev Equal ett brev till EU-kommissionen där de hävdar att A-traktorer inte borde få köras av tonåringar med moped- eller traktorkörkort eftersom de inte inte uppfyller EU-förordningens definition av vad en traktor är – alltså ett motoriserat fordon ”vars främsta funktion är dess dragkraft”."
Nähä och draget sitter väl bara där för att glänsa med?
En A-traktor är en traktor och den får köras av 15-åringar med körkort AM!
Går den fortare än 30 km/t är det inte längre en A-traktor och då är den olaglig om den inte registreras som personbil eller lastbil och då kräver den minst B-kort.
Trams, det här är bara ett försök att lobba för de livsfarliga franska tvålkopparna som ju får gå 50% fortare, men i princip helt utan krockskydd!

Suck ... Det här verkar ge dig sömnlösa nätter. Du vet precis vad som menas med "dragkraft". Att det sedan på vissa A-traktorer sitter en dragkrok beror på att den satt där när bilen var en vanlig personbil. En A-traktor är inte längre ett arbetsredskap, utan en personbil - som får gå lite saktare. Jag har då aldrig sett en A-traktor med släpkärra.
Seriöst: Förbjud A-traktorerna.

Nej du Snooker, det är inte så att dragkroken satt där från början. Det är ett av kraven på en A-traktor, att dom har dragkrok.
Läs på lite om kraven innan du fördömer allt.

Uppdaterat: 2022-11-10 18:57

SnookerPro skrev: " Jag har då aldrig sett en A-traktor med släpkärra."

Då har du aldrig varit ute i verkligheten.

Uppdaterat: 2022-11-10 19:01

Jag gillade verkligen EPA- och A-traktorer på den tiden när de oftast var kreativt ombyggda Volvo Duetter och inte så många till antalet. I dag har jag känslan att A-traktorerna har blivit för många, de stoppar upp trafiken och de flesta av dem är inte mycket att titta på.

Uppdaterat: 2022-11-10 19:16
SKF skrev:

Jag gillade verkligen EPA- och A-traktorer på den tiden när de oftast var kreativt ombyggda Volvo Duetter och inte så många till antalet. I dag har jag känslan att A-traktorerna har blivit för många, de stoppar upp trafiken och de flesta av dem är inte mycket att titta på.

Vad skall vi förbjuda då härnäst? Grävmaskiner med släpkärra efter i 30 km/t, på väg hem klockan 16-17.00 efter dagens jobb, på 70-90 km/t väg?

Uppdaterat: 2022-11-10 19:26

Där jag bor så går det ungefär 100 A-traktorer på varje grävmaskin med släpkärra, så just grävmaskinerna stoppar inte upp trafiken lika ofta.

Uppdaterat: 2022-11-10 19:31

Grävmaskinen bidrar till något produktivt. Kan man väl inte säga om ungdomen i en A-traktor.

Uppdaterat: 2022-11-10 20:04
Axa skrev:

Grävmaskinen bidrar till något produktivt. Kan man väl inte säga om ungdomen i en A-traktor.

Jo då, där börjar parbildningen som sedermera leder till ökad population av homo sapiens.
Men med tanke på den biologiska mångfalden och balansen mellan arterna så borde absolut A-traktorer förbjudas, vi håller ju på att ödelägga hela jordklotet genom vår överpopulatin. Vi slår inte ens ihjäl varandra med knölpåkar i tillräcklig omfattning för att få balans i populationen 😜
Nu är det mest yngre arga män som tar kål på varandra.

Uppdaterat: 2022-11-10 20:16

Hehe. Det är inte särskilt produktivt att skaffa barn för tidigt och missa möjligheter att gå klart skola och minskad chans till akademiska studier.

Uppdaterat: 2022-11-10 20:40
Axa skrev:

Hehe. Det är inte särskilt produktivt att skaffa barn för tidigt och missa möjligheter att gå klart skola och minskad chans till akademiska studier.

Jag sa inte att man skulle skaffa barnen, men själva parbildningen börjar då.
Sedan är frågan om akademiska studier är lösningen på allt. Det behövs även duktiga hantverkare. Hantverkare som sedan kan sadla om och bli duktiga konsulter. Men icke i Norge, där måste du ha en akademisk utbildning för att kvalaificera dig in och kunna säljas till dom högsta timpriseran eller vara ledare inom ditt teknikområde. Där är vi tack och lov ännu inte i Sverige.

Uppdaterat: 2022-11-10 20:55
Axa skrev:

Grävmaskinen bidrar till något produktivt. Kan man väl inte säga om ungdomen i en A-traktor.

Jag är inte så jävla säker på att du har rätt där Axa.

Uppdaterat: 2022-11-10 21:04

Jag är relativt övertygad om att t ex en grävmaskinist fakturerar avsevärt mycket mera än en A-ytaktorförare, Christer...:)

Uppdaterat: 2022-11-10 21:36

Christer
Det är sant. En del grävjobb verkar ju stå stilla mest. 😂

Uppdaterat: 2022-11-10 22:56

Jag ser A-traktorer varje dag ute på vägarna. Inte en gång har jag sett en A-traktor med släp. De verkar mest användas till att köra till/från skolan/gymnasiet (för ungdomen vill inte åka med bussen) och nöjeskörning på kvällar.
Mopedbilar duger gott. De är inte lika trafikfarliga för de kan inte göras om till att gå i 120 km/h på 70-vägar genom en enkel elektronisk omkoppling.

Uppdaterat: 2022-11-11 02:47

Raphael
Mopedbilar duger inte, de franska och kinesiska tvålkopparna ger ungefär samma skydd som en plastsäck när man cyklar.
Man blir inte så blöt!
Ok.
Sedan finns det inte någon A-traktor som går fortare än 30 km/t, gör fordonet det är det inte någon A-traktor.
Beträffande fordonsregler gällande A-traktorer pågår en utredning och det är nog klokt att vänta med generaliserande åsikter tills den är klar.

Uppdaterat: 2022-11-11 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även mopedbilar verkar ha justerbar toppfart. Jag har legat bakom såna i 60-65 km/h.

Uppdaterat: 2022-11-11 09:42

Politikerna vill ju göra allt, speciellt MP, för att minska, försvåra och fördyra bilkörning för vanligt folk för arbetsresor, matinköp etc. Bidrar till stor del till den brinnande klimatkatastrofen. . Cykla, gå eller åk kollektivt är påbudet. Eller köp en elbil. Men inte ett ord om A-traktorerna. De ska tydligen få öka hur mycket som helst. Var är miljötänket där? Som bortblåst!

Uppdaterat: 2022-11-11 09:47
Togga
Togga skrev:

Politikerna vill ju göra allt, speciellt MP, för att minska, försvåra och fördyra bilkörning för vanligt folk för arbetsresor, matinköp etc. Bidrar till stor del till den brinnande klimatkatastrofen. . Cykla, gå eller åk kollektivt är påbudet. Eller köp en elbil. Men inte ett ord om A-traktorerna. De ska tydligen få öka hur mycket som helst. Var är miljötänket där? Som bortblåst!

Vi får hoppas att EU sätter stopp för dessa leksaker nu när Kristersson med Åkesson i baksätet inte gör det. :)

Uppdaterat: 2022-11-11 14:24
Villevalle

Det sker många olyckor med A-traktorer för de lätt genom fiffiga omkopplingar kan gå mycket fortare och uppenbart är det väldigt många som har sådan omkoppling så de bara är A-traktor vid besiktningen men inte ute i trafiken. Ungdomarna är fiffiga, en del kopplar om knappen till stolsvärmen, eller andra knappar, så det bara är en knapptryckning att ställa om mellan vanlig bil och A-traktor.

—-
Anders Hallqvist, gruppchef på trafikpolisen i Vänersborg, säger att manipulerade A-traktorer som kan köra över 30 km/h är ett återkommande problem på vägarna.

– Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att det finns fler manipulerade A-traktorer än vanliga, med tanke på hur ofta vi ser dem ute och kör, säger han.
https://www.dn.se/sverige/polis-finns-fler-manipulerade-a-traktorer-an-vanliga/
—-
Det finns även flera firmor som säljer att manipulera A-traktorer. Och på ungas forum är det fullt av tips på hur man kopplar om…

Gällande mopedbilar, ja precis som med mopeder kan man trimma mopedbilar, då byter man ut motorstyrningen och installerar en effektbox, det är görbart men du får inte en mopedbil att gå i 200 km/h för inte ens byte av motorstyrning kan få den lilla motorn att lämna så mycket effekt.

Men har du en A-traktor byggd på en vanlig bil, då har du motorn för det. Begränsningen till 30 km/h är elektroniskt. Motorn är strypt, men den kan gå fortare. Det är denna man kopplar bort.

Har du en Porsche som A-traktor och kopplar bort strypningen så har du ett fordon som lätt går fortare än 200 km/h.

Därför är A-traktorer farligare än mopedbilar, det ska till ett väldigt brant nerförsluft och medvind för att en trimmad mopedbil ska nå 200 km/h…

Man kan t o m bygga om en lastbil till en A-traktor! Här har vi Ronjas A-traktor som är en Scania Vabis. En 11 kg ton tung lastbil i händerna på en 15 åring…
https://youtu.be/GurwhTfeSwo

Men Saabnisse anser att mopedbilar är farligare i trafiken än 11 ton lastbilar framförda av 15-åringar.

Uppdaterat: 2022-11-13 12:12

Raphael, försök att förstå att det inte finns några A-traktorer som går fortare än 30 km/t och då är de avsevärt säkrare än plastskalen som mopedbilarna har till skydd och dessa får ändå köra 45 km/t.
Om en A-traktor går fortare än 30 km/t är det ingen A-traktor, det är ett fordon som inte får framföras på allmän väg, enbart inom inhägnat, säkrat område!

Uppdaterat: 2022-11-13 17:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - och du kanske då i samma anda måste tillstå att det finns massor av bilar registrerade som A-traktorer men som går avsevärt snabbare än 30 km/t med outbildade, minderåriga förare. Du håller bara på med en lek med ord - du vet lika fullt som t ex Raphael att dessa i väldigt många fall snabba fordon som får köras av 15-åringar med AM-körkort är registrerade som s k A-traktorer men givetvis inte uppfyller kraven för den fordonstypen. Vi talar trots allt om samma fordonstyp nämligen A-traktorer även om de byter skepnad till en vanlig bil med normala körkortskrav efter att de manipulerats.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:00

Att 15-åringar kör bilar med LGF-skylt har inget med regelverket för A-traktorer att göra. Det är ett problem för polisen.
De kan lika gärna ta familjebilen.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:21

Pi
Det är ingen lek med ord, det är ett juridiskt faktum!
Om en förare kör ett fordon som är registrerat som A-traktor och kör fortare än den för fordonet lagliga hastigheten gör sig föraren skyldig till ett brott oavsett om föraren är 15 eller 50 år!
Och det spelar ingen roll vad det är för bokstäver på körkortet.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, jag tycker fortfarande att du leker med ord även om du givetvis har rätt rent juridiskt. Men vi talar om fenomenet A-traktorer och de synnerligen låga krav som finns för att få framföra ett sådant fordon även i lagliga farter - och den uppenbara enkelhet som finns med att manipulera fordonet så att det går fortare.
Och om föraren har t ex ett B-körkort så har han ju trots allt behörigheten att köra fordonet även om det som sådant inte uppfyller kraven för A-traktor. Och det är ju en rätt stor skillnad jfr en förare med en underårig förare med AM-körkort.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:40

Rent praktiskt kan du ha rätt att det är skillnad om en förare med B-behörighet kör fordonet i för hög hastighet än om en femtonåring med AM-behörighet gör det, men juridiskt är det samma lagbrott och föraren med B-behörighet skulle förmodligen få ett strängare straff!

Att det sedan är låga krav på att framföra A-traktor är knappast fordonets fel, inte heller förarens, det är lagen som gäller och det är den som ska följas, inte åsikter från pöbeln.
Nu pågår ju en översyn av lagen som ska ut på remiss och den kommer att skärpa kraven.

Beträffande enkelheten att koppla förbi hastighetsspärren så är ju spärren egentligen onödig, fordonet får inte gå fortare än 30 km/t för att vara lagligt, det borde räcka med det.
Om föraren är laglydig!
I Sverige har vi en högsta hastighet på 120 km/t, majoriteten av alla bilar som trafikerar våra vägar idag går avsevärt fortare.
Det skulle alltså behövas en hastighetsspärr, men det finns inte och behövs inte.
Om föraren är laglydig!

Uppdaterat: 2022-11-14 12:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - men nu talar vi om 15-åriga förare med ett helt outvecklat konsekvenstänk - det är en viss skillnad. Sen finns det förvisso behöriga förare som bl a kör alldeles för fort eller på annat sätt farligt. Men det försvara inte denna fordonstyp med sina förare Ett helt svenskt fenomen som är väldigt märkligt eftersom vi har försökt profilera oss som föregångare i trafiksäkerhet. I detta fall får jag hoppas att EU drar det längsta strået även om det är försvårande att det är tillverkare av andra farliga fordon som ligger bakom EUs nymornade intresse.

Uppdaterat: 2022-11-14 13:11

Man kan tycka "vad man vill" om gällande körkortsregler,regler för bilar etc., men de har fungerat - rimligt - i många år, och är - trots allt - i stor utsträckning accepterade. Inklusive det faktum att ex. bilar har högre topphastighet än vad reglerna i Sverige tillåter.
Det är - trots allt - stor skillnad på vad 15/16 åringar kan tillåtas göra. Dvs, om vi 18+ :o), förväntas ha ett rimligt omdöme, kan vi inte begära det av 15/16. De måste då "skyddas" - för allas bästa.
Man gör det med EU-regler för mopedbilar - på gott och ont - inte "världens bästa". De regler som finns för A-traktorer saknar några ingredienser, av vilken "lätt att lura systemet", sannolikt är den farligaste - både för förare/passagerare och medtrafikanter.

Uppdaterat: 2022-11-14 13:13

Det verkar som att det faktum att översyn av regler för A-traktorer är pågående har, trots flera påminnelser, ännu inte observerats.
Jag tycker vi väntar med fördömanden och förbud tills det är klart vad ändringarna innebär.

Uppdaterat: 2022-11-14 18:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror att de flesta som skriver här är fullt medvetna om att det pågår revidering - liksom att EU börjat intressera sig. Trots detta hoppas jag att det är tillåtet att tycka till om dessa fordon och deras förare.

Uppdaterat: 2022-11-14 19:12

Att ställa högre krav på A-traktorer för att det finns individer som inte följer reglerna är lika snedtänkt som att höja kraven på motorcyklister för att folk kör ihjäl sig på dem utan att ta med i beräkningen att merparten av olyckorna sker med förare som saknar behörighet, är onyktra och/eller kör stulna fordon.

Uppdaterat: 2022-11-14 20:21

Mäkinen
Och ändå har körkortsbehörigheterna för motorcykel reviderats: A1, A2 och A

Uppdaterat: 2022-11-14 20:34

Mäkinen
Och ändå har körkortsbehörigheterna för motorcykel reviderats: A1, A2 och A

Uppdaterat: 2022-11-14 20:34