Vi Bilägares forum

Larmet: Miljardbelopp saknas i bonuskassan

Larmet: Miljardbelopp saknas i bonuskassan

Det blev rusning till bilhallarna efter regeringens bonusbesked. Men köparna som slog till inom tidsgränsen kan ändå bli utan bonus.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-10 14:57

Kommentarer

Den nya regeringens politik kan sammanfattas med ”fort och fel”. Och nya miljöministerns standardsvar lär bli ”Tänkte inte på det.”.

Uppdaterat: 2022-11-10 15:40

Nu var det ju verkligen inte det frågan handlade om.
Men 7000 miljoner + 2000 ytterligare miljoner i tillskottr kan användas på bättre stätt än att sponsra leasingbolags bilar.
Tex rena östersjön, höja bidragen för solceller, bygga laddinfrastruktur, eller varför inte satsa pengarna på skola, vården och omsorgen samt kanske polis och rättsväsende?

Uppdaterat: 2022-11-10 16:01
lsoderlund skrev:

Nu var det ju verkligen inte det frågan handlade om.
Men 7000 miljoner + 2000 ytterligare miljoner i tillskottr kan användas på bättre stätt än att sponsra leasingbolags bilar.
Tex rena östersjön, höja bidragen för solceller, bygga laddinfrastruktur, eller varför inte satsa pengarna på skola, vården och omsorgen samt kanske polis och rättsväsende?

I realiteten så handlar det inte om dom summorna.
Leasingbilagen sänker avgiften, så det blir brukaren som "tjänar" på det.
Sedan så kompenserar merkostnaden för elbilen statskassan med mervärdesskatt.

Uppdaterat: 2022-11-10 16:17

Men hur tänker folk? Varför rusa till bilhallen så fort det snackas om att systemet med bonus skulle avskaffas??? Själv sitter jag stilla i båten och läser av utvecklingen.

Uppdaterat: 2022-11-10 17:30

Samma här hx30 - varför hetsa fram ett bilbyte ?

Uppdaterat: 2022-11-10 17:34

Varför rusa?
Jo för att man tror sig gå miste om ett bidrag annars. Och bidrag är något som vi i BidragsSverige är väldigt begeistrade i.

Uppdaterat: 2022-11-10 17:53

Eller så kan det vara en hel del som ändå tänkt byta bil nu eller ganska snart.

Uppdaterat: 2022-11-10 18:00
Axa skrev:

Eller så kan det vara en hel del som ändå tänkt byta bil nu eller ganska snart.

Precis min tanke, folk som funderat på att köpa elbil, men inte har någon brådska, men som nu nyttjar sista chansen de har att få ett avdrag istället för att vänta några månader med beställning som de kanske hade gjort annars.

Uppdaterat: 2022-11-10 18:46
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Axa skrev:
Eller så kan det vara en hel del som ändå tänkt byta bil nu eller ganska snart.

Precis min tanke, folk som funderat på att köpa elbil, men inte har någon brådska, men som nu nyttjar sista chansen de har att få ett avdrag istället för att vänta några månader med beställning som de kanske hade gjort annars.

Nja, fanns knappt några bilar att köpa. Som Gaston vittnar om så ”snöt” han två bilar till företaget. Troligen någon av de få köpbara bilarna.
Har liksom inte varit som förr att gå in till handlarna och beställa en bil.

Uppdaterat: 2022-11-10 18:53

Snoid
Men det var det handlarna själva vittnade om på nyheterna häromkvällen, att de hade öppet längre för att hantera just beställningar. Den 8 nov var ju sista dagen för bonus även vid beställning så bilen behöver ju knappast vara på lager.
Dock finns det risk att pengarna inte räcker och att en del blir utan förväntad bonus.

Jag känner själv till folk som gick i bilbytartankar men fick bråttom att lägga beställningen i tisdags.

Uppdaterat: 2022-11-10 18:59

Ska bli intressant att se försäljningsstatistiken för kommande månader, december och framåt.
Frågan är om vi kommer se ett stort ras på elbilar eller inte?

De som redan har en elbil, men där det börjar bli dags att byta kommer troligen inte byta till bensin eller diesel om man bara har en bil. Speciellt inte om man har laddare hemma, vilket känns som ett måste. Verkar som att de flesta som klagar på elbilar, har aldrig någonsin haft någon, men de som haft det verkar fortsätta med elbil.

Men elbilar är redan så dyra idag så att bonusen försvinner gör dom ju märkbart dyrare i alla fall den närmaste framtiden. Men mycket hänger väl också på elpriserna. Dessa har ju för stunden rasat så att det är normala eller t.o.m under normala priser i söder, men jag läste nån artikel på Aftonbladet om att man spår en riktigt kall vinter, åt hållet som det kunde vara på 90-talet.

Men folk har fel så vi får vänta och se. T.ex. skulle ju elpriserna skena, men har istället gått åt andra hållet, rakt nedåt alltså. Men blir det snorkallt och vindstilla så lär vi få se brutala priser. Stängs en reaktor av också under dom förhållandena så lär det bli illa.

Uppdaterat: 2022-11-10 19:07
- Peugeot e-208 GT 2022

Eftersom en elbil kostar 200000:- mer än fossilbil så kommer staten få in 50000:- bara i moms på det sedan tillkommer malusskatten som inte är borttagen!

Uppdaterat: 2022-11-10 19:37
Axa skrev:

Snoid
Men det var det handlarna själva vittnade om på nyheterna häromkvällen, att de hade öppet längre för att hantera just beställningar. Den 8 nov var ju sista dagen för bonus även vid beställning så bilen behöver ju knappast vara på lager.
Dock finns det risk att pengarna inte räcker och att en del blir utan förväntad bonus.
Jag känner själv till folk som gick i bilbytartankar men fick bråttom att lägga beställningen i tisdags.

Ja det finns troligen båda alternativen, så vi har nog lika rätt. T.ex fanns inga Ioniq5 att ”nybeställa” men avhopp från sådana som inte orkat vänta längre som såldes vidare. Flera säljare skrev inlägg om sådana möjligheter på Ioniq 5 grupper, men nya beställningar har inte funnits då 2023 års tilldelning varit slutsålda en stund. MB hade slut på hela 2023 års försäljning av EQA, har jag för mig det var säljaren sa då jag var där och provkörde EQE.

Uppdaterat: 2022-11-10 20:22
bejje skrev:

Ska bli intressant att se försäljningsstatistiken för kommande månader, december och framåt.
Frågan är om vi kommer se ett stort ras på elbilar eller inte?
De som redan har en elbil, men där det börjar bli dags att byta kommer troligen inte byta till bensin eller diesel om man bara har en bil. Speciellt inte om man har laddare hemma, vilket känns som ett måste. Verkar som att de flesta som klagar på elbilar, har aldrig någonsin haft någon, men de som haft det verkar fortsätta med elbil.
Men elbilar är redan så dyra idag så att bonusen försvinner gör dom ju märkbart dyrare i alla fall den närmaste framtiden. Men mycket hänger väl också på elpriserna. Dessa har ju för stunden rasat så att det är normala eller t.o.m under normala priser i söder, men jag läste nån artikel på Aftonbladet om att man spår en riktigt kall vinter, åt hållet som det kunde vara på 90-talet.
Men folk har fel så vi får vänta och se. T.ex. skulle ju elpriserna skena, men har istället gått åt andra hållet, rakt nedåt alltså. Men blir det snorkallt och vindstilla så lär vi få se brutala priser. Stängs en reaktor av också under dom förhållandena så lär det bli illa.

Resultat i statistiken lär du se om ett år ungefär, den redovisar ju inte beställningen utan när bilen registreras i trafik.
Håller med dig om själva elbilsägandet, jag skulle heller inte vilja gå tillbaks till en ICE bil.
Beträffande elpriset så tror jag det ligger högt på dagspendlingen i EU att stabilisera det och få förutsägbarhet och lägre kostnader då det är enormt pådrivande på inflationen.

Uppdaterat: 2022-11-10 20:31

Snoid
Jo, en del kanske redan har sålt slut för 2023. Men det finns ju betydligt fler tillverkare än dem du nämnt.

Uppdaterat: 2022-11-10 20:38
Axa skrev:

Snoid
Jo, en del kanske redan har sålt slut för 2023. Men det finns ju betydligt fler tillverkare än dem du nämnt.

Jag tror även Stellantis hade slut, VAG vill jag tro har haft bilar.
BMW har jag hört haft stoppförbud beställningar på iX, vet inte hur det är med i4. Men en i4 skulle jag kunna tänka mig, om jag varit lite kortare och rikare :)

Uppdaterat: 2022-11-10 20:43

Snoid
Du har ju även Nissan, Volvo, Polestar, Tesla…

Håller med om i4. Nästa elbil hoppas jag blir från BMW.

Uppdaterat: 2022-11-10 21:04

Ja det är tur att detta idiotiska spektakel nu tar slut. Det har ö.h.t inte gjort något annat än att öka bilföretagens vinster till ingen som helst nytta.

Med all rätt har det också blivit sågat av både sakkunniga som riksrevisionen.

Så nu är det slut på tokstollerierna för denna gång. Återstår reduktionsplikten tills nästa år.

Har vi då tur kan kostnaderna för transporter sänkas, vilket bör vara ett välkommet inslag lagom till konjunkturavmattningen.

Förhoppningsvis räddar det några arbetstillfällen, även om sådant inte är viktigt för mp eller dess enögda väljare.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-11-10 21:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Snoid
Du har ju även Nissan, Volvo, Polestar, Tesla…
Håller med om i4. Nästa elbil hoppas jag blir från BMW.

Volvo ? 😂 dom kan ju inte ens leverera XC40 inom avtalad tid.
Har Polestar bilar?
Nissan kan leverera Leaf, men hur är det med Ariya? En sådan har jag inte ens sett i Norge ännu.
Är väl bara Tesla av dom du ramsar upp som har haft leveranskapacitet.
Och en grönmetallic i4, skitsnygg, bävertänderna ser inte alls så fula ut IRL som på bild.

Uppdaterat: 2022-11-10 21:22
A.L skrev:

Ja det är tur att detta idiotiska spektakel nu tar slut. Det har ö.h.t inte gjort något annat än att öka bilföretagens vinster till ingen som helst nytta.
Med all rätt har det också blivit sågat av både sakkunniga som riksrevisionen.
Så nu är det slut på tokstollerierna för denna gång. Återstår reduktionsplikten tills nästa år.
Har vi då tur kan kostnaderna för transporter sänkas, vilket bör vara ett välkommet inslag lagom till konjunkturavmattningen.
Förhoppningsvis räddar det några arbetstillfällen, även om sådant inte är viktigt för mp eller dess enögda väljare.
MVH AL

Kan hålla med dig om det är så att priserna på elbilar nu rasar 70 000 kr, men det kommer ju inte hända på kort sikt. Sen beror ju allt på hur man ställer sig till elbilsomställning. Om man skiter blanka fan i det och inte vill ha elbil eller så så rik att det inte spelar minsta lilla roll så fine, men om man knappt har råd med en ny bil som det är och kämpar för att hitta nån bra anledning att köpa elbil istället för bensinbil så kommer folk nu framöver välja bensinbil och Sveriges omställning till elbilar går mycket långsammare.

Men det är väl vad denna regering vill, att den omställningen ska gå så långsamt som möjligt.
Skatterna på bränsle ger ju trots allt en enorm inkomst till staten.

Uppdaterat: 2022-11-10 22:31
- Peugeot e-208 GT 2022

Snoid
ÅF här kan leverera Aryia i maj enligt offert.

Uppdaterat: 2022-11-10 22:48

Vem vill ha en Arya? Relativt dyr bil för vad den erbjuder. Ful också.

Uppdaterat: 2022-11-10 22:58
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje vad snackar du om?
Designen kan man ju tycka vad man vill om men den kostar ungefär som övriga i storleksklassen. För övrigt verkar det vara en riktigt bekväm bil med snål drivlina, iallafall om man läser Motors provkörning.

Uppdaterat: 2022-11-10 23:05
Axa skrev:

Bejje vad snackar du om?
Designen kan man ju tycka vad man vill om men den kostar ungefär som övriga i storleksklassen. För övrigt verkar det vara en riktigt bekväm bil med snål drivlina, iallafall om man läser Motors provkörning.

Dt handlar väl mest om att den är väldigt medelmåttig, har inget speciellt och kostar ändå över a halv miljon i sitt absolut enklaste utförande. Sjukt överprissatt om du frågar mig, men sen har ju elbilar i allmänhet också rena fantasipriser. De tar ju verkligen i och tar de högsta möjliga priserna som man tror folk kan betala utan att de går i personlig konkurs... Det är pinsamt med dessa priser.

Min personliga åsikt är att betalar man över 500 000 kr så ska man få en premium fin bil, men detta är absolut inte det.

Uppdaterat: 2022-11-10 23:14
- Peugeot e-208 GT 2022
Axa skrev:

Bejje vad snackar du om?
Designen kan man ju tycka vad man vill om men den kostar ungefär som övriga i storleksklassen. För övrigt verkar det vara en riktigt bekväm bil med snål drivlina, iallafall om man läser Motors provkörning.

Ja jag har också läst positiva recensioner av bilen.

Uppdaterat: 2022-11-10 23:23

Ja det var konstigt inlägg av Bejje, det jag sett och läst om Ariya har vart förvånansvärt positivt. OCh det är en riktigt snygg bil när man ser den i verkligheten. Jag blev förvånad när jag såg en svart utanför bilfirman häromveckan.

Uppdaterat: 2022-11-11 07:16
Mr Snoid skrev:

MB hade slut på hela 2023 års försäljning av EQA, har jag för mig det var säljaren sa då jag var där och provkörde EQE.

EQA och EQB gick båda bra att beställa när jag snackade mer "min" Mercedessäljare i tisdags, men galet lång leveranstid på Mercorna nu vid nybeställning så blev inga mer såna just nu.
Nej de som verkade ha flest bilar "på lager" eller på väg hem var VAG och Ford med sin Mach-e. Ford gick att få på studs mer eller mindre.
Väldigt nöjd med att vi hittade en lager-Enyaq hemma här på orten där vi har firman, så den får vi redan på tisdag. En Sportline med mellanmycket utrustning. Sen blev det en hyfsat basutrustad ID.4 som firman på min hemort hade på gång hem, låg för tillverkning denna veckan så den borde komma innan nyåret så det blir högre bonusen.

Uppdaterat: 2022-11-11 07:23

Kan man inte köpa en bil utan bidrag är det bättre att inte köpa bil.

Uppdaterat: 2022-11-11 07:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Kan man inte köpa en bil utan bidrag är det bättre att inte köpa bil.

Nu handlar ju inte allt om att ha råd eller inte ha råd, utan som för vår del som företag och även alla privatleasare så lägger man ju bonusen till att sänka leasingkostnaden. Och 70 000 kr fördelat på 36 månader sänker rätt ordentligt. Så självklart passar man då på innan bonusen försvinner om man ändå hade tänkt köra affär inom närtid.

Uppdaterat: 2022-11-11 08:02