Hur lång är leveranstiden på dessa idag panikbeställda elbilar? Minst ett år? Men om ett halvår kanske ordinarie pris är 70 000 kr lägre än idag??
Går inte göra annat än gissa idag. Som jag skrev i annan tråd så klippte jag två nya bilar åt företaget idag. Och det som jag tror en del här inte förstår, även om priserna sjunker motsvarande bonusen så blir det dyrare leasing än med bonusen.
V8-Power
Pinjong behövde ju inte bry sig om bonusen när han ändå sparade 900000!
Men jag tror att ändå att han kan köpa den bilen minst 70000 billigare om ett antal månader om han vill.
Bonusen har ändå varit en trevlig extra inkomstkälla för somliga.
Uppdaterat: 2022-11-08 20:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Nollsummespel... betala extra idag och få tillbaka pengarna (klimatbonusen) lite senare.
Som exempel, Peugeot e208 Allure har listpris 490 tkr här, och 420 tkr i helt jämförbara Finland -det skiljer 70.000 vilket är förvånansvärt likt klimatbonusen...
LeiFx, i Finland har man ett anskaffningsstöd till elbilar som uppgår till 2 000 euro (ca 20 000 kr). Det betalas ut till den som köper en elbil upp till 50 000 euro. Den som köper en Peugeot e208 för 42 000 euro i Finland får alltså 2 000 euro så nettokostnaden blir 40 000 euro.
LeiFx, i Finland har man ett anskaffningsstöd till elbilar som uppgår till 2 000 euro (ca 20 000 kr). Det betalas ut till den som köper en elbil upp till 50 000 euro. Den som köper en Peugeot e208 för 42 000 euro i Finland får alltså 2 000 euro så nettokostnaden blir 40 000 euro.
Vill du se helheten, så har vi samma system här, och detta med anledning av att malusskatten fortfarande finns kvar på icke eldrivna bilar eller pluginhybrider. Du sparar alltså malusskatten (som är rejält högre än vad som är rimligt), vilken du inte har på elbilen, som faktiskt sliter mer på vägarna och drar upp mer partiklar i luften. Skatten på elbilar måste upp från 360kr/året. Rimligare vore kring en 3000-5000kr sett til vikten och rejält ökade slitaget de ger på vägarna kontra dito fossilbil.
Lsoderlund
Vilket slitage? Det har väl tidigare konstaterats på forumet vilket fordonstyp som står för vägslitage.
På vilket sätt menar du att elbilar bidrar till mer partiklar? De är ju fria från utsläpp.
Partiklar från däcken kommer även från elbilar. Det brukar vara större däck på dessa bilar också...
Forskningsrapport den 2022. En av många som visar på detta. Elbilarna är tyngre, sliter mer på vägen. Högre direkt vridmoment ger även högre partiklar från däcken per körd km än med dito fossilbil
Egentligen rena självklarheter. Alla som kör elbil är eller blir snabbt varse att man sliter däck mycket snabbare än med en vanlig bil.
Bland ViB's långtestbilar verkar ju de eldrivna äta däcken lite snabbare så det är möjligt att dessa kan orsaka mera partiklar. Sen beror det givetvis på hur man kör och hur enkelt det är att starta "mjukt" för det finns ju ofta vridmoment i överflöd redan ifrån start hos elbilarna.
Lsoderlund
Men du missade att det var dubbdäcken framför allt som var bidragande orsak.
Det var en av flera rapporter som visar på högre partikelustläpp med elbilar än med dito fossilbilar, och då kopplat till däck och vikt. Vikten sliter mer än man tror, så även det kratiga momentet som kommer på en gång.
Fossilbilen är inte så dålig som alla vill påvisa. Elbilen är inte så bra som man vill påvisa heller. Bägge har sina för och nackdelar.
Lsoderlund
Nja, du behöver nog titta närmare på forskningsartikeln.
Jag ifrågasätter inte att tyngre bilar kan ha mer däckslitage men…
I forskningen utgår man från att elbilspopulationen sliter på väg lika mycket som tung godstransport. Vidare utgår man från att elbilspopulationen är utrustad med dubbdäck och vidare utgår man från att elbilspopulationen väger 24% mer än fossilbilspopulationen. Något de själva menar kan vara för hög siffra sett till annan forskning. De har även tagit i när det gäller både väg och däckslitage där de själva hänvisar till forskning som visar annat.
Det är en hel del antaganden i rapporten. Det finns heller inget om påverkan pga det ”kraftiga momentet”.
Jag vidhåller att en elbil med samma vikt och däck som en fossilbil har lika utsläpp av slitagepartiklar. I övrigt behövs det mer studier för att avgöra effekterna av en större elbilspopulation.
Kommentarer
Hur lång är leveranstiden på dessa idag panikbeställda elbilar? Minst ett år? Men om ett halvår kanske ordinarie pris är 70 000 kr lägre än idag??
40
Jag tror faktiskt inte priserna kommer sjunka.
Går inte göra annat än gissa idag. Som jag skrev i annan tråd så klippte jag två nya bilar åt företaget idag. Och det som jag tror en del här inte förstår, även om priserna sjunker motsvarande bonusen så blir det dyrare leasing än med bonusen.
Gjorde mitt livs affär idag. Stannade hemma och sparade 900.000 kr.
900000 hade ändå inte givit bonus då gränsen var 700000
V8-Power
Pinjong behövde ju inte bry sig om bonusen när han ändå sparade 900000!
Men jag tror att ändå att han kan köpa den bilen minst 70000 billigare om ett antal månader om han vill.
Bonusen har ändå varit en trevlig extra inkomstkälla för somliga.
Nollsummespel... betala extra idag och få tillbaka pengarna (klimatbonusen) lite senare.
Som exempel, Peugeot e208 Allure har listpris 490 tkr här, och 420 tkr i helt jämförbara Finland -det skiljer 70.000 vilket är förvånansvärt likt klimatbonusen...
Högre råvarupriser och komponebtbrist gör att elbilarna inte kommer sjunka i pris de närmaste åren.
LeiFx, i Finland har man ett anskaffningsstöd till elbilar som uppgår till 2 000 euro (ca 20 000 kr). Det betalas ut till den som köper en elbil upp till 50 000 euro. Den som köper en Peugeot e208 för 42 000 euro i Finland får alltså 2 000 euro så nettokostnaden blir 40 000 euro.
Vill du se helheten, så har vi samma system här, och detta med anledning av att malusskatten fortfarande finns kvar på icke eldrivna bilar eller pluginhybrider. Du sparar alltså malusskatten (som är rejält högre än vad som är rimligt), vilken du inte har på elbilen, som faktiskt sliter mer på vägarna och drar upp mer partiklar i luften. Skatten på elbilar måste upp från 360kr/året. Rimligare vore kring en 3000-5000kr sett til vikten och rejält ökade slitaget de ger på vägarna kontra dito fossilbil.
Lsoderlund
Vilket slitage? Det har väl tidigare konstaterats på forumet vilket fordonstyp som står för vägslitage.
På vilket sätt menar du att elbilar bidrar till mer partiklar? De är ju fria från utsläpp.
Partiklar från däcken kommer även från elbilar. Det brukar vara större däck på dessa bilar också...
40
Jo, jag förstår att det även kommer partiklar från elbilsdäck. Men är det mer däckpartiklar än en motsvarande fossilbil?
https://www.forskning.se/2022/09/06/fler-elbilar-samre-luft-staderna/#
Forskningsrapport den 2022. En av många som visar på detta. Elbilarna är tyngre, sliter mer på vägen. Högre direkt vridmoment ger även högre partiklar från däcken per körd km än med dito fossilbil
Egentligen rena självklarheter. Alla som kör elbil är eller blir snabbt varse att man sliter däck mycket snabbare än med en vanlig bil.
Bland ViB's långtestbilar verkar ju de eldrivna äta däcken lite snabbare så det är möjligt att dessa kan orsaka mera partiklar. Sen beror det givetvis på hur man kör och hur enkelt det är att starta "mjukt" för det finns ju ofta vridmoment i överflöd redan ifrån start hos elbilarna.
Lsoderlund
Men du missade att det var dubbdäcken framför allt som var bidragande orsak.
Det var en av flera rapporter som visar på högre partikelustläpp med elbilar än med dito fossilbilar, och då kopplat till däck och vikt. Vikten sliter mer än man tror, så även det kratiga momentet som kommer på en gång.
Fossilbilen är inte så dålig som alla vill påvisa. Elbilen är inte så bra som man vill påvisa heller. Bägge har sina för och nackdelar.
Lsoderlund
Nja, du behöver nog titta närmare på forskningsartikeln.
Jag ifrågasätter inte att tyngre bilar kan ha mer däckslitage men…
I forskningen utgår man från att elbilspopulationen sliter på väg lika mycket som tung godstransport. Vidare utgår man från att elbilspopulationen är utrustad med dubbdäck och vidare utgår man från att elbilspopulationen väger 24% mer än fossilbilspopulationen. Något de själva menar kan vara för hög siffra sett till annan forskning. De har även tagit i när det gäller både väg och däckslitage där de själva hänvisar till forskning som visar annat.
Det är en hel del antaganden i rapporten. Det finns heller inget om påverkan pga det ”kraftiga momentet”.
Jag vidhåller att en elbil med samma vikt och däck som en fossilbil har lika utsläpp av slitagepartiklar. I övrigt behövs det mer studier för att avgöra effekterna av en större elbilspopulation.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.