Vi Bilägares forum

Regeringen erkänner: Avskaffad bonus ger högre utsläpp

Regeringen erkänner: Avskaffad bonus ger högre utsläpp

Mitt under klimatkonferensen väljer den svenska regeringen att lansera flera nyheter som kommer öka utsläppen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-08 10:37

Kommentarer

Verkligen ett sorgligt kapitel. Inte så mycket den slopade bonusen som det dåliga fokuset på att förbättra vårt klimat. Det kommer gå åt fanders verkligen och ingen politiker verkar ta tag i problemet utan duckar. Det är som om att det är näste man på posten som få ta skiten, jag duckar under min mandatperiod. Skjuter problemet framför mig....
Det vore mer rakryggat att stå upp och verkligen göra något åt saken.

Uppdaterat: 2022-11-08 10:43

"Sverige har ett svårt läge och vi måste prioritera det som är viktigt."
Dvs. att tillfredsställa så mycket som möjligt av regeringsmedlemmarnas och vapenindustrins önskemål.

Uppdaterat: 2022-11-08 10:49

För en gångs skull är jag helt överens med N-iklas

Uppdaterat: 2022-11-08 10:57

Allt bonusen har lyckats med är att ha gjort elbilar extremt dyra här i Sverige. Att ta bort bonusen lär inte göra någon skillnad för för utsläppen.

En värsting just nu är eldrivna Opel Corsa-e som kostar 470.000 här i Sverige, 360.000 i Finland. Bensindrivna Opel Corsa (som saknar klimatbonus) kostar 214.000 här, och 210.000 i Finland...

-blir intressant att se hur de tänkt prissätta när bonusen försvunnit. Sätter de priset på finsk nivå så lär försäljningen snarare öka, och utsläppen minska.

Uppdaterat: 2022-11-08 11:04

Den svenska ekonomin är på väg att sakta in vilket borde medföra sänkta koldioxidutsläpp.

Uppdaterat: 2022-11-08 11:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nästa steg blir samma nivå på den årliga fordonsskatten, oberoende av drivmedel!

Uppdaterat: 2022-11-08 11:32

Priserna lär sjunka vartefter försäljningen minskar pga gapet mellan pris och vad kunderna kan betala. Vänta bara 6-12 månader så skall ni se att de tvingas sänka priset på den Svenska marknaden om de vill sälja bilar. Tyvärr är vi en liten marknad ur globalt perspektiv, så effekten kan bli så att vissa tillverkare inte satsar på Sveriges marknad.

Uppdaterat: 2022-11-08 13:00

Tror som andra att våra priser är satta för högt jämfört med andra länder mycket p.g.a. bonusen. Bort med bonusen så kanske priserna måste gå ner. Speciellt nu när hushållen inte har enorma pengar att lägga på överprissatta elbilar utan måste spara pengar.

Kanske vi kan få ner priserna till mer normala nivåer utan bonus.

Uppdaterat: 2022-11-08 13:08
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, problemet är det som hx30 skriver.
Våra grannländer har ju lättnader av olika slag. Varför sälja till nästan ingen marginal i Sverige om det går att sälja samma bil i ex. Tyskland med bättre marginal?

Uppdaterat: 2022-11-08 16:01

Begmarknaden blir allt viktigare för bilhandlarna.
VW Up såldes för 204tkr ny för några år sedan efter bonusavdraget. Nu kostar samma bil med några tusen mil på mätaren mellan 250 till 300tkr. Rimligt?

Uppdaterat: 2022-11-08 16:05

I takt med tiden ? Medeltiden!

Uppdaterat: 2022-11-08 16:47

Är det domedagsspalten det här? Slopad elbilbonus, imorgon dör vi allihop.
Varför ska man få bidrag för att köpa bil? Handlarna kommer säkert sänka priserna en del annars får de sälja mindre, de höjde ju när bonusen startade.

Uppdaterat: 2022-11-08 16:48

walle_x, klockrent! Jag håller med dig 100%. Samma sak hände med ROT/RUT. Skattepengarna förskingras väldigt lätt. Sverige är världsbäst på att slösa med våra skattepengar. Bara vänta och se, priserna kommer att gå ned i Sverige på elbilar och även vanliga bilar när nybils marknaden rasar ihop... när gapet mellan konsumenten och säljaren blir för stort så måste någon göra något, bara vänta och se.

Uppdaterat: 2022-11-08 17:09
walle_x skrev:

Är det domedagsspalten det här? Slopad elbilbonus, imorgon dör vi allihop.
Varför ska man få bidrag för att köpa bil? Handlarna kommer säkert sänka priserna en del annars får de sälja mindre, de höjde ju när bonusen startade.

Precis, tycker även det finns andra hål att stoppa de budgeterade 7 miljarderna (plus de ytterligare tillsatta 1.9 miljarerna) än att ge pengarna till alla generalagenter för märkena i Sverige. Leasingen av varje laddbar bil ger rena pengar rakt in i tex Hedin Bils, Volvo, VAG och alla andra märkesåterförsäljare som är leasinggivare. 3000 sålda id3 x 70.000kr = 210 000 000kr i miljöbonus till leasinggivaren.

Det är ju detta som är grunden till problemet vilket lett till att bonusen försvunnit. Alternativkostnaden kan använads till massa andra saker än att sponsra bilimportörer och leasinggivare.

Uppdaterat: 2022-11-09 09:44
lsoderlund skrev:

walle_x skrev:
Är det domedagsspalten det här? Slopad elbilbonus, imorgon dör vi allihop.
Varför ska man få bidrag för att köpa bil? Handlarna kommer säkert sänka priserna en del annars får de sälja mindre, de höjde ju när bonusen startade.

Anledningen är ju att folk ska ha råd att köpa nya bilar. Elbilarna är brutalt mycket dyrare i inköp än vad fossila bilar är, speciellt för de lägre prissatta bilarna. Den som knappt, nätt och jämt har råd med en ny bil kanske hade råd med en elbil igår, men inte idag då de redan var så sjukt dyra, men nu blir ännu dyrare.
Perfekt sätt att driva politik om man vill gå tillbaka i tiden och klimatet och få så många som möjligt att köpa nya fossila bilar.

Uppdaterat: 2022-11-09 10:36
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje, de som knappt har råd med en ny bil borde absolut avstå från att köpa den där nya bilen som en ett "billigt" leasingavtal lockar med. Har man inte marginaler så man kan hantera en kostnadsökning på någon eller några tusenlappar per månad så bör man absolut avstå den där ny lockande bilen.

Uppdaterat: 2022-11-09 12:54

Ja precis och det ät min poäng och jag tror inte folk är dumma utan de kommer göra just det, istället för att beställa den där nya bilen så avstår dom. Bilhandlarna kommer ju gå under eller i alla fall få säga upp massor av folk.

Dessutom kommer mycket färre köpa ny elbil

Uppdaterat: 2022-11-09 15:38
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Ja precis och det ät min poäng och jag tror inte folk är dumma utan de kommer göra just det, istället för att beställa den där nya bilen så avstår dom. Bilhandlarna kommer ju gå under eller i alla fall få säga upp massor av folk.
Dessutom kommer mycket färre köpa ny elbil

Nej då, problemet är bara bristen på begagnade bilar.
Och dom har haft stora problem då dom inte heller haft nya bilar att sälja, Säljarna får ingen provision utan måste leva på den lilla grundlönen, företaget får inga intäkter. Så begagnatförsäljningen har troligen räddat många handlare

Uppdaterat: 2022-11-09 19:27

Men hur ska begagnatmarknaden överleva om folk köper all mindre nya bilar?
Om bilarna är så dyra att ingen har råd med dom så tillkommer inga begagnade bilar till andrahandsmarknaden heller vilket kommer driva upp priserna på begagnat.

Uppdaterat: 2022-11-09 22:12
- Peugeot e-208 GT 2022

Så blir det nog bejje. Jag har tidigare kommenterat detta med att man är dum som köper nytt när begagnat är mycket billigare med kommentaren att hur kan det ö h t finnas några begagnade bilar om inga köper nytt... "Tänkte inte på det"....

Uppdaterat: 2022-11-10 11:09

Då får jag se mig som barmhärtig samarit som fyller på begagnatmarknaden med ganska täta intervall. :)

Uppdaterat: 2022-11-10 11:49
bejje skrev:

Men hur ska begagnatmarknaden överleva om folk köper all mindre nya bilar?
Om bilarna är så dyra att ingen har råd med dom så tillkommer inga begagnade bilar till andrahandsmarknaden heller vilket kommer driva upp priserna på begagnat.

Har ingen råd med de dyra bilarna lär väl marknaden ersätta/komplettera med billigare bilar som köparna har råd med.
Trygghetsknarkande och EURONcap har drivit upp bilarnas pris in absurdum. Plocka bort allt detta lullul så ser vi kanske snart billigare modeller hos handlarna

Uppdaterat: 2022-11-10 12:04
Gaston skrev:

Då får jag se mig som barmhärtig samarit som fyller på begagnatmarknaden med ganska täta intervall. :)

Fast du är väl snudd på slutanvändare med alla mil du kör...

Kollade min gamla e-up i bilregistret häromdagen. Den hade gått knappt 8800 mil när jag sålde den efter tre år. Fem år senare är den uppe i 14100 mil. Undrar hur långt den går på en laddning nu.

Uppdaterat: 2022-11-10 13:33

L. Mäkinen, uppenbarligen rullar den på fint.. hur kan den annars rulla över 3000 mil/år? (vilket är mer än när du ägde den antagligen). Utsläppen kan ni sitta och prata om, vi i lilla Sverige kommer knappast ens påverka klimatet med vår lilla fordonspark, där dessutom många bilar idag är hybrider eller rena elbilar som laddar sin el från källor med väldigt låga utsläpp jämfört med 99.9% av alla andra jordens länder. Det liknar hysteri, när folk skriker "vi får högre utsläpp, hjälp!" .. det är som du skulle skrika hjälp om du sitter i en båt och ser vattnet komma in i en liten spricka i botten på fören i båten, men hela aktern är borta och båten håller på att sjunka pga detta. Det är ju löjligt!!!

Uppdaterat: 2022-11-29 10:31

hx30,
Jag tror du behöver räkna lite på mina siffror. 14100-8800=5300. Det får jag till lite över 1000 mil/år...
Jag körde cirka 3000 mil/år, men hade lånebil under en period så där försvann 250 mil. Lokala verkstaden behagade knöla till min bil och fick låna ut en likadan ett tag.

Uppdaterat: 2022-11-29 14:53