Vi Bilägares forum

Transportstyrelsen: Nya regler leder inte till att fler cyklar

Transportstyrelsen: Nya regler leder inte till att fler cyklar

De nya trafikreglerna för cyklister som förra regeringen ville införa leder inte till att fler väljer bort bilen, enligt Transportstyrelsen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-01 06:40

Kommentarer

Inte så konstigt, många cyklister har kört mot rött i alla tider så att få köra till höger mot rött gör ingen skillnad.
Dessutom bor inte alla svenskar i storstäder.
På väg till mitt jobb, hade jag bara ett trafikljus på 3,6 mil.

Uppdaterat: 2022-11-01 08:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

" Vi hoppas att nästa regering vill fortsätta med den här frågan, sa miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) när förslagen presenterades."
Det får vi verkligen inte hoppas och jag tror inte vår nya regering är så urbaniseringsivriga som MP och deras lakejer i S.
Det vore bättre att sätta till kraftåtgärder så att cyklisterna håller sig till trafikreglerna och ta till rejäla böter för cykling på trottoarer, på gator och vägar där det finns parallella cykelbanor, mot enkelriktat och rött ljus och de har väjningsplikt vid övergångsställe för gående, något som många har svårt att förstå..
Cyklister som inte håller sig till trafikregler är ett otyg och de blir dessutom oförskämda när man hövligt och försiktigt påpekar att de gjort fel och bör lära sig vad som gäller.

Uppdaterat: 2022-11-01 09:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det vore bättre att sätta till kraftåtgärder så att cyklisterna håller sig till trafikreglerna och ta till rejäla böter för cykling på trottoarer, på gator och vägar där det finns parallella cykelbanor, mot enkelriktat och rött ljus och de har väjningsplikt vid övergångsställe för gående, något som många har svårt att förstå..

Sedan några år är det helt lagligt att cykla på gator och vägar, även om parallella cykelbanor finns. De övriga oskicken är olagliga...

Uppdaterat: 2022-11-01 09:31

40-talisten
"Sedan några år är det helt lagligt att cykla på gator och vägar, även om parallella cykelbanor finns."
Jag vet det, men det innebär inte att det är vettigt, jag vet flera gånger som dessa ofta svartklädda trikåputtar med huvudet över framhjulet drar fram vilt vevande i farter upp mot 50 km/t på en livligt trafikerad 70-väg trots en parallell nylagd bred cykelbana!
https://www.youtube.com/watch?v=KLLyetL_2PM
Fullkomligt livsfarligt!
Jag har talat med några ett par gånger och de har hållit med om att det vore lämpligare med annan klädsel och det har också kommit fler gula vevare, men fortfarande på vägen utan sikt framåt.

Uppdaterat: 2022-11-01 09:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

https://www.youtube.com/watch?v=KLLyetL_2PM

Uppdaterat: 2022-11-01 09:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Då kanske du förstår varför man kan vara irriterad och ogilla a-traktorer.

Uppdaterat: 2022-11-01 11:55

Javisst, men förarna är faktiskt bättre skyddade än cyklisterna och de är hastighetsbegränsade till 30 km/t, det är inte cyklisterna.
Att köra A-traktor över 30 km/tär olagligt. men det är inte olagligt att cykla i 70 km/t om vägens maxhastighet tillåter det.

Uppdaterat: 2022-11-01 12:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant hur många regler som finns och funkar i Norge, Danmark och även på kontinenten som absolut inte skulle göra nytta här enligt styrelsen.

Uppdaterat: 2022-11-01 13:46

I t.ex Frankrike och Italien finns en helt annan cykelkultur. Där tar bilisterna hänsyn till cyklister, och hatiska påhopp mot dessa liknande detta forum saknas helt.

Uppdaterat: 2022-11-01 14:55

Transportstyrelsen har misslyckats med sitt uppdrag. De fick följande på bordet:
"Uppdrag att analysera regelfrågor så att andelen som reser med cykel kan öka"

Nu säger de sig hittat saker som INTE ökar den cyklande andelen, så Transportstyrelsen får väl leta vidare bland alla regler...

Uppdaterat: 2022-11-01 15:20

Kan man hoppas att Transportstyrelsens rapport äntligen sätter stopp för politikernas hattande med utspel som inte gör någon skillnad i praktiken.

I stort sett alla städer saknar stråktänkande för cykelbanorna. Istället har man först byggt två eller tre filer för bilarna, sedan har cykelbanan klämts in där det råkat finnas plats. Kortare snuttar kan vara breda och raka som en bilväg, men istället oftast med tvära kurvor, och tätt mellan korsningar med dålig sikt.

Kan man cykla 25 km/h går det på sträckor upp till 5-10 km nästan lika fort som att köra bil i stadstrafik. Då får man samtidigt lite frisk luft och lätt motion, som man ändå hade behövt sätta av tid för. Självklart skulle fler använda cykelbanorna om de faktiskt byggdes med utgångspunkt från cykeltrafikens behov.

Uppdaterat: 2022-11-01 22:40

I mitt bostadsområde har man smalnat ner bilvägen så att knappt 2 bussar kan mötas men gjort en mycket bred kombinerad gång/cykelbana. Säkert bra för cyklisterna men grejen är att det knappt förekommer några som cyklar där - däremot många bussar och annan trafik. Rätt prioritering ?

Uppdaterat: 2022-11-02 09:52
Pi skrev:

I mitt bostadsområde har man smalnat ner bilvägen så att knappt 2 bussar kan mötas men gjort en mycket bred kombinerad gång/cykelbana. Säkert bra för cyklisterna men grejen är att det knappt förekommer några som cyklar där - däremot många bussar och annan trafik. Rätt prioritering ?

Avsmalnande av bilvägar i tätort brukar automatisk göra trafiktempot lugnare. Om bilar och bussar kan mötas på din väg, vad är problemet?

Uppdaterat: 2022-11-02 09:56

Det är helt riktigt som 40-talisten skriver. Detta är en klassisk TS åtgärd. Smal väg som sänker medelhastigheten, finns även lösningar där det bara är en centralt ställd busshållplats så att när bussen stoppar så skall ingen kunna köra om/förbi bussen och passagerarna skall kunna passera vägen utan att bli överkörda.

Uppdaterat: 2022-11-02 10:04
Mr Snoid skrev:

Det är helt riktigt som 40-talisten skriver. Detta är en klassisk TS åtgärd. Smal väg som sänker medelhastigheten, finns även lösningar där det bara är en centralt ställd busshållplats så att när bussen stoppar så skall ingen kunna köra om/förbi bussen och passagerarna skall kunna passera vägen utan att bli överkörda.

Senast jag tvingade åka till Staden och in i den hamnade jag i ett nybyggt område med just ett sånt hinder, bussen stod just på hållplatsen i tio minuter och skapade hundratals meter kö.
När bussen slutligen rörde sig, kanske 50 meter, syntes en skylt "Ej i trafik",
Vad sjutton hade han då på hållplatsen att göra?
Mendet är ju en typisk "Bolundare", istället för att underlätta trafiken hittar man på allt mer utstuderade åtgärder för att försvåra.

Uppdaterat: 2022-11-02 10:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min "point" var att man försämrade framkomligheten för bilar utan att behovet fanns för cyklisterna. Det fanns nämligen en fullt fungerande och mera "normal" cykelbana där tidigare - lika lite använd då. Och nån "racer-bana" har det heller inte varit på vägen. Känns som att det hade funnits bättre saker att lägga pengarna på helt enkelt. T ex att bygga en normal cykel/gångbana efter samma vägsträcka men där det inte finns nån sån ö h t. Denna breda cykel/gångbana känns helt enkelt malplacerad. Nåja - inget stort problem utan bara en reflektion.

Uppdaterat: 2022-11-02 10:29

saabnisse - staden var möjligen inte Eskilstuna...:) Och där finns dessa buss-stopp även i de gamla bostadsområdena. Så långt har man dock inte drivit det ännu (såvitt jag sett) i "min" stad - f ö grannstad till nämnda Eskilstuna. Ja - frånsett då ett ställa längs den tidigare beskrivna vägen men där finns en stor skola så där känns det mera befogat.

Uppdaterat: 2022-11-02 10:34

Om antalet bilar ökar och trafikarbetet ökar så spelar det ju ingen roll hur mycket kommunerna satsar på cykelstråk. Dessa kommer ju uppenbarligen ändå inte användas som tänkt. Så istället för att skapa förutsättningar för smidig biltrafik skapar man hellre köer och kaos. Smart.

Uppdaterat: 2022-11-02 10:44

Axa, det är absolut en tanke bakom de där lösningarna. Det skall vara prio för kollektivtrafik, gående och cyklande. Bilen kommer sist.
Ett klassiskt ”verktyg” för att få bilister att ändra färdsätt för att sänka CO2 utsläppen och förändra stadsmiljön.
Självklart ivrigt påhejat av MP vars väljarbas framförallt är storstadsmänniskor.

Uppdaterat: 2022-11-02 12:27
Axa skrev:

Om antalet bilar ökar och trafikarbetet ökar så spelar det ju ingen roll hur mycket kommunerna satsar på cykelstråk. Dessa kommer ju uppenbarligen ändå inte användas som tänkt. Så istället för att skapa förutsättningar för smidig biltrafik skapar man hellre köer och kaos. Smart.

Vilket var vad jag menade i tidigare inlägg, varför lägga hundratals miljoner på långa cykelbanor när cyklisterna ändå kör på vägen?
Varför lägga lika mycket pengar på cykelbanor i tätorten och samtidigt försvåra för biltrafiken genom att strypa framkomligheten och avlägsna så mycket parkeringsplatser som möjligt när folk ändå inte cyklar?
En kompis som bor i Staden säger att det inte går att cykla och det har ingenting med cykelbanor att göra utan det faktum att man kan cykla till ett mål, men när man ska hem får man gå, eller vänta ett bra tag på bussen, den egna cykeln är spårlöst försvunnen sedan länge.

Uppdaterat: 2022-11-02 12:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Snoid
I min kommun har olika färg regerat. Båda sidorna har haft liknande ambitioner när det gäller trafiken. Har inget med MP att göra.

Uppdaterat: 2022-11-02 12:40
Axa skrev:

Snoid
I min kommun har olika färg regerat. Båda sidorna har haft liknande ambitioner när det gäller trafiken. Har inget med MP att göra.

I grunden handlar det om trafiksäkerhet.
Men vad sker nu då allt fler kör elbil? och jag skrev inte att det var annat än ivrigt påhejat av och absolut ett av MP:s huvudfokus, se bara på Stockholm.

Uppdaterat: 2022-11-02 12:55
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Snoid
I min kommun har olika färg regerat. Båda sidorna har haft liknande ambitioner när det gäller trafiken. Har inget med MP att göra.
I grunden handlar det om trafiksäkerhet.
Men vad sker nu då allt fler kör elbil? och jag skrev inte att det var annat än ivrigt påhejat av och absolut ett av MP:s huvudfokus, se bara på Stockholm.

Elbil är bra där bilen behövs, men i stadstrafik har den samma problem som fossilbilen med olyckor och ineffektivt utrymmesbehov.

Uppdaterat: 2022-11-02 13:29

Masterplanner
Idag har befolkningen större behov än tidigare av effektiva och smidiga transportlösningar. Kollektivtrafik eller annat transportslag fyller inte det behovet helt och hållet. Därför växer trafikproblemen i större städer.

Idag är inte heller längre tåg det effektivaste transportslaget. Förra vecka var jag på konferens 30 mil bort. Åkte tåg men konstaterade efteråt att elbil hade gått snabbare och varit billigare. Jag hade förmodligen varit mer utvilad oxå. Och jag hade inga förseningar med tåget vilket annars brukar vara normalfallet.

Uppdaterat: 2022-11-02 13:41

Köra bil OCH cykel i Stockholm har blivit katastrof.
Som bilist måste man efter varje korsning hålla reda på om man fortfarande är i körfältet för bilar, eller per automatik hamnat i bussfil eller på cykelbanan.
Cyklar man eller åker moped, kan man hamna var som helst, efter korsningen kan cykelbanan upphöra, bli enkelriktad eller vara en bussfil. Det finns ingen logik alls.
När det börjar snöa vet ingen var de ska åka, då försvinner alla markeringar på gatan.

Uppdaterat: 2022-11-02 14:03

Rikard - ett annat exempel där jag "tvingas" köra rätt ofta och där det är struligt med cyklisterna tycker jag är Uppsala. I det fallet tycker jag att t ex hemstaden är väsentligt bättre.

Uppdaterat: 2022-11-02 17:05
Pi skrev:

Rikard - ett annat exempel där jag "tvingas" köra rätt ofta och där det är struligt med cyklisterna tycker jag är Uppsala. I det fallet tycker jag att t ex hemstaden är väsentligt bättre.

Kul att du nämner Uppsala. Bara åkt genom centrala Uppsala en gång, men det blev en minnesvärd tur.
Jobbade på sjukhuset nära ån, vägen uppåt universitetet stod helt stilla, så jag tog bron in i stan.
Innan jag hittade ut igen hade jag åkt i bussfil, cykelbana och mot dubbdäcksförbud, satan vad rörigt det var. Där ger jag mig inte in igen ;)

Uppdaterat: 2022-11-03 07:12

Är 70 år , har artros i höften så att cykla för mig går bort. Vi blir allt äldre och fler, vilket gör att fler av den äldre befolkningen ställer undan cykeln. Sedan finn det säkert 80+ som fortfarande använder cykeln, även om det hör till undantagen.

Uppdaterat: 2022-11-03 08:20
Lås inga trådar.
Leif Kavander skrev:

Är 70 år , har artros i höften så att cykla för mig går bort. Vi blir allt äldre och fler, vilket gör att fler av den äldre befolkningen ställer undan cykeln. Sedan finn det säkert 80+ som fortfarande använder cykeln, även om det hör till undantagen.

Är 70+, mina knän krånglar, kan inte gå långt längre. Däremot funkar cykling fortfarande fint, och jag köpte en ny racercykel för ett par år sen. Körde fem vätternrundor för ca 30 år sen, men det är inte aktuellt längre, haha! Saabnisse, jag använder cykelbanorna, om de finns...

Uppdaterat: 2022-11-03 09:05

40-taklisten
Jag tror säkert du använder cykelbanorna. Du hör till den generation som lärde sig respektera de trafikregler som gäller för cyklister.
Vad gick fel med nästa generation ? Och nästa efter den?
Nå, det går inte att generalisera, majoriteten sköter sig säkert perfekt, oftast.
Men jag kan inte låta bli att fundera över att säkerheten för cyklister är minimal, absolut inga krav på säkerhetsutrustning av något slag!
Utom för kidsen, men det är ju bara ett huvudskal.
Nåja, användningen av cykelhjälmar har ju ökat, men det är ju bara en rekommendation, det finns fortfarande de som är mer rädda om frisyren än innehållet i huvudet, men det kanske inte finns något.

Uppdaterat: 2022-11-03 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Passerade 2 cyklister i backen ner mot färjan, den ena var föredömligt klädd, både jacka och byxor med reflexer utmed sidorna, och bra belysning fast på cykeln med fast sken.
Den andra var svart, hade en svagt blinkande lampa på hjälmen bakåt, och en LED strålkastare i pannan.
Kör på färjan och båda cyklisterna står bredvid mig, klev ur och sa tydligt "Får jag ge dig beröm för föredömlig belysning och klädsel, tänk om alla cyklister gjorde som du"
Minen från den andra var obetalbar, han hörde vad ja sa.

Uppdaterat: 2022-11-03 21:37

Inga vet vilka regler som gäller längre.

Det hade varit bättre om en informationsbroschyr hade skickats ut till samtliga hushåll.

Uppdaterat: 2022-11-04 05:03