Vi Bilägares forum

Transportstyrelsen vill skärpa reglerna för A-traktorer

Transportstyrelsen vill skärpa reglerna för A-traktorer

Efter flera allvarliga olyckor presenterar Transportstyrelsen en plan på hur trafiksäkerheten kan förbättras för A-traktorer.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-01 09:04

Kommentarer

I denna artikel står inget om höjda utbildningskrav från en mycket låg nivå. jag hoppas att de skärper kraven på förarna och deras föräldrar. Du får köra en bil eller lastbil! på ett mopedkörkort-några körlektioner och ett teoriprov. Om man ska köra en A- traktor är det rimligt att man övningskör och kör upp i en sådan med teoriprov. Ett körkort motsvarande bilkörkort är rimligt med riskutbildning och halkkörning. Därmed minskar antalet A-traktorer på vägarna och de som kör har en bra utbildning för fordonet. Förälder/na ska också krävas deltaga i utbildningen och krävas större ansvar om vi ska tillåta barn att köra bil.

Uppdaterat: 2022-11-01 09:22

Här på Forumet finns säkert nån som kan svaren: Är baksätet borttaget även på t ex relativt nya Audi, BMW som byggts om? Är bältesvarnaren bortkopplad? Varför 45 km/tim på mopedbilar?

Uppdaterat: 2022-11-01 09:43
Togga

Togga
Här är de gällande reglerna som nu ses över:
https://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf
Beträffande mopedbilar är det ett EU-beslut, de finns inte bara i Sverige.

Uppdaterat: 2022-11-01 10:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

-"EU" - och Sverige - tillåter 45km/h för mopedbilar - rimligt att även A-traktor får samma krav.
-flera har krävt bättre utbildning - jag instämmer.
-nuvarande "begränsning" går att "gå runt". Det krävs "proffs" för att säkerställa att "ny" begränsning" inte kan "sabbas". Det är - i min värld - det viktigaste med "nya" regler.
-krav på max. två personer. Svetsade bakdörrar. Stålnät bakom framstolar. Inget baksäte.
-vinterdäck är givet. Borde även gå att implementera på mopedbilar!? EU kan tillåta "lokal" regel av klimat skäl.

Det blir ju en stökig period tills "allt" är utsorterat. Det överlåter jag med varm hand till TRP STYR - dom har bäddat för det.

Uppdaterat: 2022-11-01 10:41

För ”EU-moped” gäller:
Mopedbil får köras av den som är över 15 år och har:

AM-körkort, eller körkort med annan behörighet (A1, B, BE osv.)
förarbevis för moped klass I utfärdat före 1 oktober 2009
traktorkort utfärdat före 1 oktober 2009

En 15 åring idag får alltså inte köra en EU-moped utan ett körkort. Man kan absolut klassa om A-traktorer som mopedbilar och med krav på körkort.
Vilket säkert skulle minska intresset för dem men höja trafiksäkerheten.

Uppdaterat: 2022-11-01 13:14

Förslagen är ju bättre än inget, men varför inte också en "minikörkortsutbildning" på körskola bestående av två, tre teorilektioner med fokus på säkerhet följt av typ tre körlektioner, varav den ena skulle vara "risktvåan", alltså halkövning? Samhället måste våga ställa krav! Jag tror som Raphael, att många skulle avstå en A-traktor då. (Och kom inte och säg att ungdomarna inte skulle ha råd med en "minikörkortsutbildning", när de har råd att slanta upp för själva bilen och alla kostnaderna för att bygga om den.)

Uppdaterat: 2022-11-01 14:04
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Nya regler? Javisst.
men, man kan tyvärr inte lära sig omdöme.
(Den som hittar en metod att mäta "omdöme" har nog ett Nobelpris direkt i brevlådan!)
30 kmh motsvarar nog tämligen omdömet hos en 15-åring. (Även jag har varit 15..)
Har ni förresten sett grabben med en 15-20-tons lastbil som A-traktor?
Vad gör man åt sånt? Viktgräns?

Uppdaterat: 2022-11-01 16:27

Att inte tillåta 45 beror bl a på att inga traktorer får gå att köra över 40 km/t för att få framföras utan att föraren har minst B-kort- det sas i alla fall av en representant för TS idag.

Uppdaterat: 2022-11-01 17:18
Eric H skrev:

Nya regler? Javisst.
men, man kan tyvärr inte lära sig omdöme.
(Den som hittar en metod att mäta "omdöme" har nog ett Nobelpris direkt i brevlådan!)
30 kmh motsvarar nog tämligen omdömet hos en 15-åring. (Även jag har varit 15..)
Har ni förresten sett grabben med en 15-20-tons lastbil som A-traktor?
Vad gör man åt sånt? Viktgräns?

Ja, jag tog upp den där 15-åringen i en annan tråd. Horribelt! Betänk följande. För att få ta C-körkort krävs det att:

Du har ett svenskt körkort med B-behörighet.
Du har ett körkortstillstånd.
Du är permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex månader studerar här.
Du har fyllt 21 år (eller 18 år om du utbildat dig för att köra godstransporter*).
Du har gjort ett godkänt körkortsprov (kunskapsprov och körprov).
Du har inget körkort från något annat EES-land. Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.
*Du kan utbilda dig till yrkesförare (yrkesförarkompetens) i gymnasieskolan eller hos utbildare med tillstånd av Transportstyrelsen.

För de allra flesta gäller alltså du ska ha ett B-körkort och vara 21 år för att få ta C-körkort - som kräver ytterligare körlektioner och teori. Och ska man ha CE-körkort ska man också kunna hantera släp. Men likt förbannad kan alltså en 15-åring sätta sig bakom ratten på en tung lastbil och köra omkring med påkopplad trailer på ett "AM-körkort" helt lagligt. Det är hisnande. Och fullständigt åt skogen!

Uppdaterat: 2022-11-01 18:19
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Läste härom dagen att en 16 åring körde en 18 ton långtradare, som A-traktor, till skolan. Hur kan detta vara möjligt. Kan någon vettig person försöka förklara för mig varför detta skall vara tillåtet. Finns A-traktor i alla EU-länder och eller våra grannländer. Varför skall A-traktor över huvud taget vara tillåtet? /Vilhelm44

Uppdaterat: 2022-11-01 19:23

Läste härom dagen att en 16 åring körde en 18 ton långtradare, som A-traktor, till skolan. Hur kan detta vara möjligt. Kan någon vettig person försöka förklara för mig varför detta skall vara tillåtet. Finns A-traktor i alla EU-länder och eller våra grannländer. Varför skall A-traktor över huvud taget vara tillåtet? /Vilhelm44

Uppdaterat: 2022-11-01 19:23

Nya regler har ju presenterats, men av det som är känt hittills behöver nog en justering ske, fortfarande ingen som helst skärpning på utbildning.
Men vi får se, sista ordet är inte sagt, bara det nu inte blir en typisk långbänk av det här.

Uppdaterat: 2022-11-01 20:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
1323274 skrev:

Läste härom dagen att en 16 åring körde en 18 ton långtradare, som A-traktor, till skolan. Hur kan detta vara möjligt. Kan någon vettig person försöka förklara för mig varför detta skall vara tillåtet. Finns A-traktor i alla EU-länder och eller våra grannländer. Varför skall A-traktor över huvud taget vara tillåtet? /Vilhelm44

Om ynglingen har AM-kort går det bra att vara 15 år. Kostar förstås flera tusenlappar, så bäst att vänta till 16-årsdagen och ta ett enkelt och billigt, 600-700 kronor, traktorkort.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/a-traktor/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/traktor/

Uppdaterat: 2022-11-01 20:22
Villevalle

Ungdomarna betalar ju inte för detta själva, det är föräldrarna som betalar för A-traktorerna. Möjligen att ungdomarna betalar drivmedlet själva genom sommarjobb och annat. Men A-trakorerna betalas av föräldrarna.
Det gör även att det framförallt är ungdomar i medelklassen och uppåt som har dem. Ungdomar i de fattigaste familjerna har ingen för föräldrarna har inte råd.

Uppdaterat: 2022-11-02 09:57

Det där är dina fördomar, Raphael. De dyraste är förstås ofta bekostade av föräldrar, men det är inte ovanligt att unga har extrajobb utanför att de går i skolan.

Uppdaterat: 2022-11-02 20:20

Jag har en granne här i byn vars son byggt om två fådda 740 med en hel del arbete och den ena blev rätt bra.
Men han har fixat åket med egna pengar och eget jobb så Raphael teorier stämmer inte alltid.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag håller till stor del med Raphael, de ungdomar som själva betalat för en ny eller nästan ny mopedbil 120-150000kr är lätträknade likaså dem som åker i en A-traktor nyare Volvo, BMW eller Audi 50000-100000kr. Jag tycker att nyare A-traktorer än gamla 740 och 940 dominerar sedan de ändrade lagkraven-ialla fall i STHLM.

Uppdaterat: 2022-11-03 09:24

Om man får tro nåt så är det att det är relativt få 14--15-åringar som jobbar och fått ihop pengar den vägen till sin A-traktor.

Uppdaterat: 2022-11-03 11:07

Det verkar som att EU kommer sätta ner foten när det gäller A-traktorer.
https://svt.se/nyheter/inrikes/eu-kan-forbjuda-a-traktorer-nasta-ar

Uppdaterat: 2022-11-03 19:13

Axa
Nu var det ju inte riktigt så, det var nasarna av tvålkoppar som inte ville ha konkurrens från A-traktorerna och därför bett om en undersökning om de bryter mot EUs regler med en förhoppning att istället få sälja sina osäkra skal.

Uppdaterat: 2022-11-03 19:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Ehm, vad menar du? Det spelar ingen roll vad som initierade utredningen. Resultatet kan mycket väl bli att EU sätter stopp för A-traktorer.

Uppdaterat: 2022-11-03 19:47
Axa skrev:

Saabnisse
Ehm, vad menar du? Det spelar ingen roll vad som initierade utredningen. Resultatet kan mycket väl bli att EU sätter stopp för A-traktorer.

Blir det stopp från EU, så lyder Sverige direkt. Vi är alltid bäst i klassen (eller tror det)...

Uppdaterat: 2022-11-03 20:06

40-talisten
Vad menar du? Varför skulle inte Sverige lyda? För övrigt, är inte Sverige ett av de länder med flest undantag?

Uppdaterat: 2022-11-03 20:53
Axa skrev:

40-talisten
Vad menar du? Varför skulle inte Sverige lyda? För övrigt, är inte Sverige ett av de länder med flest undantag?

I t.ex sydeuropa verkar EU:s regler vara något som är flexibelt, och används om det passar där. Så icke hos oss...

Uppdaterat: 2022-11-03 20:58

Axa
Det spelar en väldig roll vad som initierade utredningen.
I det här fallet är det helt klart ett klagomål som syftar till en konkurrensbegränsning.
Helt klart mot EUs regler!
För du tror väl ändå inte att det skulle vara något säkerhetstänk från tvålkoppsfabrikanterna som ligger bakom?

Uppdaterat: 2022-11-03 21:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

40-talisten
Så du vill alltså att man ska ha ett halvt korrupt land som tex Italien?

Uppdaterat: 2022-11-03 21:28

Lätt som en plätt att fixa. Ställ samma krav på att framföra en A-traktor som en moppebil. Det är väl faktiskt det minsta man kan kräva.
Fullkomligt idiotiskt att kunskapskraven på färdighet och är så låga för en A-traktor, som inte har några begränsningar infråga om storlek och vikt.

Uppdaterat: 2022-11-03 21:29

Saabnisse
Om resultatet är att A-traktorer försvinner så spelar det ingen roll ifall det var pga det ena eller andra.

Uppdaterat: 2022-11-03 21:30

Inte att undra på att dessa ynglingar inte tar så hårt på regelverket när man kan göra så här mycket fel och ändå bara få 35 timmars samhällstjänst - https://www.expressen.se/nyheter/har-jagas-a-traktorn--av-polisen-nu-javlar/ Föraren/ägaren var trots allt 16 år så han var ju lagligt sett inte minderårig.

Uppdaterat: 2022-11-05 11:43

Pi
Men var ligger då felet?
Givetvis hos ungdomarna, men nog bör väl ändå myndigheterna ha ett visst ansvar när de låter tillsägelsen bestå av ett ”aja-baja, fy!”.
Jag tror att straffet ”samhällstjänst” utnyttjas fel och för lite.
Kanske borde samhällstjänst innebära hjälp till vårdpersonal som har hand om gamla och sjuka?

Uppdaterat: 2022-11-05 17:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra insats av polisen. Men tydligt att det fuskas en hel del.

https://svt.se/nyheter/lokalt/halland/kontroller-pa-a-traktorer-i-vast-2-3-bilar-ar-ej-godkanda

Uppdaterat: 2022-11-05 19:45

Jag kom ifatt ett långsamtgående bilsläp med en Audi A1 på idag. Förklaringen kom när jag såg LGF-skylten på dragbilen.
Nyttofordon!

Uppdaterat: 2022-11-05 20:27

Finns alltid undantag som bekräftar regeln, Mäkinen. Sen hade du kanske inte ens "kommit ifatt" ekipaget om dragbilen varit en helt vanlig personbil. Vilket det vanligtvis är, lyckligtvis.

Uppdaterat: 2022-11-06 10:32

Jag kan inte se att det var ett problem att komma ifatt den. Det var vanlig landsväg och bara att svepa förbi.

Uppdaterat: 2022-11-06 13:10

I torsdags var det tvärtom för mig, då blev jag omkörd av en stor bamsetruck med släp.
På motorvägen!
Och jag åkte inte Yaris.
Men jag såg förstås ingen LGF skylt.

Uppdaterat: 2022-11-06 13:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Svepa förbi" är tyvärr sällan det fungerar på 70-vägarna runt stan här. Nästan jämt mycket trafik och bara en fil i vardera riktning. Kanske fungerar på landsbygden med relativt gles trafik men inte i och omkring våra större städer.

Uppdaterat: 2022-11-06 15:34

Det måste vara en tröst för de föräldrar vara son/dotter åkte med och omkom i A-traktor som körde i 100 km/h, att det finns ETT ekipage som används som nyttofordon.

Förslaget till modifierade krav är INTE komplett, förrän en "bombsäkert" strypning till 30 (alt.45km/h) är utvecklad och verifierad. En sak är "bombsäker" - Transportstyrelsen är INTE byxade att utveckla den.

Uppdaterat: 2022-11-06 18:36