Vi Bilägares forum

Elbilsförsäljningen tar fart i Tyskland – då minskar subventionerna

Elbilsförsäljningen tar fart i Tyskland – då minskar subventionerna

Tysklands generösa elbilsbidrag är på väg att försvinna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-28 13:36

Kommentarer

Phev får 5-10 000:- från 2023 i Sverige detta borde tas bort helt för den summan är ej avgörande för köpet av bilen.

30g Co2 är Bonus Taket (2023) men Malus skatten från 75g Co2 kvarstår. Idag så är 50g Co2 Bonus taket.

Borde inte Malus skatten justeras så att den följer Bonus taket hela tiden.

Är Bonus taket 50g Co2 börjar Malus från 51g Co2.

Är Bonus taket 30g Co2 börjar Malus från 31g Co2.

Vore smidigt och enkelt system.

Uppdaterat: 2022-07-28 15:49
Elbilar

Enklast och bäst vore att bara ge subvention till rena elbilar.
Varför hybrider ska få subventioner har jag aldrig tyckt vara bra, då de oftast ändå drivs med fossilbränsle.
Möjligen för hybrider som går 10mil på el. Då kommer de nämligen oftast gå på el till vardags.

Uppdaterat: 2022-07-28 17:48
Gillar kurvor och rondeller

Jag brukar snitta 0,2 med min laddhybrid så proportionerligt tycker jag subventionerna stämmer.
Kan man ladda gör man, köra för 4:- milen istället för 14:-

Uppdaterat: 2022-07-28 18:48

Hur många av Phev ägarna har en egen wallbox för antar att det endel av hyresgästerna och dom som bor i brf som inte har egen wallbox och valt att köpa Phev för att få lägre bilskatt när man köper en ny bil. Då blir det som en fossil bil men med en riktigt låg skatt som miljöbil. Även företag bilar som körs betydligt mer sträckor lär köra med betydligt mindre el vs bensin.
Detta T&E har lyft några ggr och säkert därför Tyskland nu slopar rabatten på dessa men fortfarande om dessa räknas som Miljöbilar och inte Co2 utsläpp som stämmer överens hur helheten hur mycket dessa körs med El vs Bensin.
Men även om Malus skatten blir från 31g Co2 så är det många som Volvo V60 & Mercedes C300 som klarar detta också idag men kan ändras 2024.

Uppdaterat: 2022-07-28 18:58
Elbilar
motorcykelentusiasten skrev:

Enklast och bäst vore att bara ge subvention till rena elbilar.
Varför hybrider ska få subventioner har jag aldrig tyckt vara bra, då de oftast ändå drivs med fossilbränsle.
Möjligen för hybrider som går 10mil på el. Då kommer de nämligen oftast gå på el till vardags.

Är väl ingen skillnad om hybridbilen går 5 eller 10 mil till vardags. 5 mil till vardags ger 1300 mils körning om jag inte räknar på övriga helgdagar. Skulle tro att det faktiskt är inte är så många som kör mer än 5 mil till vardags. 10 mil, undrar hur många som kör 10 mil varje vardag. Men köp dig gärna en MBE300DE. Den uppfyller troligen alla dina behov med råge. El till vardags och en effektiv dieselhybrid på långkörningarna. Du skall veta att jag var väldigt nära att slå till på en fullutrustad AMG, Hyacintröd sådan. Men den såg bara så antik ut vid sidan av faceliften så jag orkade inte bestämma mig 😁

Uppdaterat: 2022-07-28 19:16

Finns väl en uppenbar fördel med större batterikapacitet på laddhybrider och det är att man minskar antalet årliga ladd-cykler - vilket borde främja livslängden. Men i andra skålen ligger ju typ dubblerad vikt på batteripaketet och kostnaden för denna ökning.

Uppdaterat: 2022-07-28 19:41
Pi skrev:

Finns väl en uppenbar fördel med större batterikapacitet på laddhybrider och det är att man minskar antalet årliga ladd-cykler - vilket borde främja livslängden. Men i andra skålen ligger ju typ dubblerad vikt på batteripaketet och kostnaden för denna ökning.

Exakt, och där finns en balans att söka. Toyota har i många år förfinat sina hybrider till perfektion. Senaste versionen är en riktigt bra drivlina.
Mercedes har sina dieselhybrider med stort batteri där dieselmotorn mer får formen av räckviddsförlängare.
Skall bli intressant att se hur det utvecklas framgent. Jag är i alla fall glad att jag hoppade över laddhybriden. Dagens elbilar tillfredställer mina behov.

Uppdaterat: 2022-07-28 19:47

Toyota kommer självdö om några år när de saknar elbilar som är vettiga.
Nytt rekord för min Phev igår, kom 80km på el.
Gjorde av med 0,56 l bensin på en 90 km resa sedan laddade jag fullt på publik elstolpe för 40:- så ytterligare 7-8 mil men nu lite dyrare med 3:- per kWh.

Uppdaterat: 2022-07-28 20:10

Dumheter, Toyota skulle klara sig åtskilliga år utan att behöva en enda elbil!
Världens bilmarknad består inte av det som säljs inom EU, det finns en enorm marknad som helt struntar i elektrifiering.
Men jag är säker på att Toyota kommer att hänga med även i elbilsutvecklingen, det har de resurser till.

Uppdaterat: 2022-07-28 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Dumheter, Toyota skulle klara sig åtskilliga år utan att behöva en enda elbil!
Världens bilmarknad består inte av det som säljs inom EU, det finns en enorm marknad som helt struntar i elektrifiering.
Men jag är säker på att Toyota kommer att hänga med även i elbilsutvecklingen, det har de resurser till.

Det har du helt rätt i Nisse.
Hade t.ex Shogun eller annan Toyotanörd varit välkomna på forumet så hade du fått en lång utläggning om planer och kommande framgång 😜

Uppdaterat: 2022-07-28 22:02
saabnisse skrev:

Dumheter, Toyota skulle klara sig åtskilliga år utan att behöva en enda elbil!
Världens bilmarknad består inte av det som säljs inom EU, det finns en enorm marknad som helt struntar i elektrifiering.
Men jag är säker på att Toyota kommer att hänga med även i elbilsutvecklingen, det har de resurser till.

Du har helt rätt i att det finns stora marknader som inte ställer om till el omgående, men Europa gör det och det finns goda indikationer om att även USA är på väg att sticka iväg uppåt i kurvan nu. Enligt analytiker så börjar det på allvar ta fart när försäljningen av nya bilar består av mer än 5% elbilar. Detta passerade ju Sverige för länge sedan, vi är väl på 30% rena elbilar eller nåt sånt eller är det mer nu? Ja det går fort som sagt.

USA har i alla fall nu passerat 5% sträcket och kollar man på länder som gått före så har det verkligen tagit fart när 5% överskridit så USA kan vara på väg att explodera.

Om inte Toyota är medveten om det och tror sig sälja enormt mycket fossila bilar så kan det gå snabbt nedåt för dom. De är ju stora så de kommer inte dö på länge, men de borde verkligen ha gått in mer på el snabbare än de gjort. De är ju bland de sista vanliga biltillverkare på elfronten. Så på så sätt ligger de dåligt till.

Det är ju inte bara att ställa om och tillverka elbilar. Om de inte tecknat mångåriga avtal för batterier i enorm skala som Tesla tagit den största marknaden av och många andra tagit resten, så finns inte mycket kvar till Toyota. Finns inga batterier och allt fler vill ha elbilar så kommer det gå åt skogen för Toyota.

Uppdaterat: 2022-07-29 00:02
- Peugeot e-208 GT 2022

V8 Power har du Mercedes Phev med 52 kW DC. för vem annars har tiden att använda publika stolpar och tanka i flera timmar via AC när man reser.

Uppdaterat: 2022-07-29 06:44
Elbilar

Därför det tagit sådan tid för Toyota är att dom investerat mycket pengar i vätgas och Mirai som sålts i många år och pratat emot Elbilar.

Därför har dom hamna efter och vet att dom har ett samarbete med BYD som ska bygga Elbilar åt Toyota och vet inte om dom varit med i utvecklingen av deras nya elbil som börjat sälja nu.

Byd ska börja sälja Atto 3, Dolphin och Seal i Japan 2023.
https://en.byd.com/news/byd-enters-the-passenger-vehicle-market-in-japan-ushering-in-a-new-era-of-e-life/

Dessa 3 bilar hade jag velat att dom säljs i Sverige också så fler prisvärda Elbilar lanseras.

Byd har enbart Phev och Elbilar idag och har slutat sälja Ice bilar och ingen annan Oem tillverkare har tagit samma beslut redan nu som jag vet om.

Uppdaterat: 2022-07-29 06:57
Elbilar
Elbil_Vw skrev:

V8 Power har du Mercedes Phev med 52 kW DC. för vem annars har tiden att använda publika stolpar och tanka i flera timmar via AC när man reser.

Hade 9 mil till målet det det tog 2h att tanka el fullt. Åkte hem efter ytterligare en tid.

Uppdaterat: 2022-07-29 08:20
saabnisse skrev:

Dumheter, Toyota skulle klara sig åtskilliga år utan att behöva en enda elbil!
Världens bilmarknad består inte av det som säljs inom EU, det finns en enorm marknad som helt struntar i elektrifiering.
Men jag är säker på att Toyota kommer att hänga med även i elbilsutvecklingen, det har de resurser till.

Världens största bilmarknad är Kina, där går det rekordfort med lvergången till el liksom Europa som också är en stor marknad, USA finns miljontals elbilsbeställningar i men företagen kan inte leverera, när de kan det kommer det gå fort även där. Vad har Toyota kvar sedan?

Uppdaterat: 2022-07-29 08:23

Kan tillägga att BYD är inne i Indien och flera Kineser i Thailand.
Konesiska elektriska Scooters väller också in i de länder där dessa är vanliga.
Toyota har sagt att de siktar på att 80% av deras produktion har fossilmotor 2030, det kanske de kommer ha men särskilt många lär de inte sälja.

Uppdaterat: 2022-07-29 11:17

BYD kan knappast sägas vara prisvärda, de riktar in sig mot premiumsegmentet och med premiumpriser. Bara MG av kineserna som kan sägas vara prisvärd.

Uppdaterat: 2022-10-25 18:22

BYD har dock fördelen med att de har bladebatterier. De trivs av att laddas till 100% jämfört med vanliga lithiumbatterier där det bör undvikas för att inte försämra batteriets kapacitet över tid.

Tycker själv det är lite jobbigt att bry mig om att inte ladda för mycket för ofta. Hade önskat att man alltid bara kunde koppla in sladden och glömma bort och alltid ha 100% varje dag om man så ville, det är fördelen med BYD och framöver också Tesla eftersom de har köpt batterier från BYD eller ska köpa, som jag har förstått det.

Uppdaterat: 2022-10-25 20:02
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - det är kemin som avgör om ett batteri "trivs" att laddas till 100 % - inte formatet. Så jag antar att du syftar på det som i bilkretsar brukar kallas LFP-batterier.

Uppdaterat: 2022-10-25 20:23
Pi skrev:

bejje - det är kemin som avgör om ett batteri "trivs" att laddas till 100 % - inte formatet. Så jag antar att du syftar på det som i bilkretsar brukar kallas LFP-batterier.

Det har du såklart rätt i, men jag vet faktiskt inte vilken typ av batterikemi som BYD använder, men troligen LFP. Läste bara om hur deras batterier var lämpade för att laddas till 100% mest hela tiden vilket låter som LFP.

Tror det var kanske här jag hörde det,på en video från Auto motor & sport
https://youtu.be/DpJXe0h0a_I

Uppdaterat: 2022-10-25 20:56
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

BYD har dock fördelen med att de har bladebatterier. De trivs av att laddas till 100% jämfört med vanliga lithiumbatterier där det bör undvikas för att inte försämra batteriets kapacitet över tid.
Tycker själv det är lite jobbigt att bry mig om att inte ladda för mycket för ofta. Hade önskat att man alltid bara kunde koppla in sladden och glömma bort och alltid ha 100% varje dag om man så ville, det är fördelen med BYD och framöver också Tesla eftersom de har köpt batterier från BYD eller ska köpa, som jag har förstått det.

Du kan säkert ladda fullt i din bil med gott mod.
Jag tror inte för en sekund att biltillverkarna släpper ut bilar som inte har har ett såpass bra BMS att även den mest korkade bilägare kan använda bilen. Eller har du läst i instruktionsboken en tydlig anvisning om att bilen absolut inte skall laddas till 100%. Lika dumt som att du inte skall fylla tanken fullt. Jag hävdar att moderna elbilar är utrustade med BMS som säkrar batteriets väl och ve på bästa sätt.
Själv laddar jag alltid fullt på AC och 80% på DC då det trycker in 20 gånger mer energi på samma tid, så det lär om möjligt slita på batteriet, förövrigt går det så sakta <100kW (har testat en gång 40kW var segt från 80-90%)

Uppdaterat: 2022-10-25 21:33

Snoid,du kanske tänker så, men kolla på de som testar det hela som TeslaBjörn t.ex. så ser man stor batteridegration efter några år om man skiter i laddningen. Kan vara 10% tapp i batterikapacitet efter några år.

Det vill man ju inte ha.

Uppdaterat: 2022-10-25 21:46
- Peugeot e-208 GT 2022

Skall vi tala generellt så är det som bejje säger att den ofrånkomliga degraderingen av kapaciteten är något högre om man ständigt toppladdar och ofta laddar med hög effekt. Likaså om man tömmer batterierna alltför mycket. Visst har tillverkarna bra BMS-system (får vi hoppas) men detta kan inte ändra på grundproblemet med batterier nämligen att både cykler, tid, temperaturer, urladdningseffekter, laddeffekter och säkert andra saker också och inte minst laddnivåer påverkar livslängden. Alltså till stor del användarstyrda parametrar - sen tar BMS hand om de värsta avarterna och inte minst övervakningen av enskilda celler eller moduler. Vilket i sig är synnerligen viktigt för livslängden.

Uppdaterat: 2022-10-26 07:20
bejje skrev:

Snoid,du kanske tänker så, men kolla på de som testar det hela som TeslaBjörn t.ex. så ser man stor batteridegration efter några år om man skiter i laddningen. Kan vara 10% tapp i batterikapacitet efter några år.
Det vill man ju inte ha.

Samtidigt måste du komma ihåg att ladda batteriet fullt, allra minst en gång per månad. Annars tappar du också kapacitet i batteriet.
” AC charge is recommended to keep the high voltage battery in optimal condition.
If the high voltage battery charge amount is below 20%, you can keep the high voltage battery performance in optimal condition if you charge the high voltage battery to 100%. (Once a month or more is recommended.)”

Men framförallt är det snabbladdning med hög effekt som försämrar batteriet.
Det är så klart upp till var och en att vara troende, jag tror på min. Laddar 100% då ingen ”varningstext” om annat än snabbladdning finns i instruktionsboken

Uppdaterat: 2022-10-26 09:43

Har aldrig hört att jag måste ladda till 100% lite då och då, så gör det aldrig.
Varför är det ett måste?

Gör bara det om jag vet att jag ska köra långt dagen efter vilket är väldigt sällan.

Uppdaterat: 2022-10-26 09:41
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Har aldrig hört att jag måste ladda till 100% lite då och då, så gör det aldrig.
Varför är det ett måste?
Gör bara det om jag vet att jag ska köra långt dagen efter vilket är väldigt sällan.

Så här står det i instruktionsboken till Ioniq 5
” AC charge is recommended to keep the high voltage battery in optimal condition.
If the high voltage battery charge amount is below 20%, you can keep the high voltage battery performance in optimal condition if you charge the high voltage battery to 100%. (Once a month or more is recommended.)”

Uppdaterat: 2022-10-26 09:44

Jag fick inte med någon instruktionsbok till min bil för första gången någonsin, så jag har inte läst vad det står till min bil. Antar att de hänvisar till digital bok på nätet som jag inte letat upp eftersom jag inte behövt några instruktioner än så länge.

Uppdaterat: 2022-10-26 09:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag fick med något som närmast liknar en broschyr till min elektriska Peugeot. Huruvida det står nåt om laddningen där minns jag inte. Jag kopplar in bilen och håller in knappen för "ladda vid inställd tid" några sekunder och så är det 20° varmt i bilen och nästan fullt batteri när jag kommer ut på morgonen. Jag tror att den börjar ladda vid 23-tiden, men jag brukar inte gå ut och kolla om det stämmer.

Uppdaterat: 2022-10-26 10:49

Har aldrig använt den där knappen, men däremot ställt in i appen några gånger när den ska börja ladda.
Menar du knappen som finns i laddluckan? Ska man hålla in den några sekunder innan man kopplar in kabeln eller efter man kopplat in den?

Hur vet den att bilen ska värmas upp till säg kl 07 om du ställt in att den ska börja ladda 23?
Annars ställer man ju in uppvärmning i appen också så förstår inte hur det knyts till knappen i luckan?

Uppdaterat: 2022-10-26 10:55
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Har aldrig använt den där knappen, men däremot ställt in i appen några gånger när den ska börja ladda.
Menar du knappen som finns i laddluckan? Ska man hålla in den några sekunder innan man kopplar in kabeln eller efter man kopplat in den?
Hur vet den att bilen ska värmas upp till säg kl 07 om du ställt in att den ska börja ladda 23?
Annars ställer man ju in uppvärmning i appen också så förstår inte hur det knyts till knappen i luckan?

Du kan läsa instruktionsboken, börja på sidan 136
https://docplayer.se/220343922-My-peugeot-208-instruktionsbok.html

Uppdaterat: 2022-10-26 11:20
bejje skrev:

Har aldrig använt den där knappen, men däremot ställt in i appen några gånger när den ska börja ladda.
Menar du knappen som finns i laddluckan? Ska man hålla in den några sekunder innan man kopplar in kabeln eller efter man kopplat in den?
Hur vet den att bilen ska värmas upp till säg kl 07 om du ställt in att den ska börja ladda 23?
Annars ställer man ju in uppvärmning i appen också så förstår inte hur det knyts till knappen i luckan?

Nä, nu var jag nog otydlig. Jag har ställt in att vid fördröjd start av laddning ska den börja vid 23. Det knappen gör är att den aktiverar fördröjningen. Elpriset brukar gå ner ungefär vid 23, ikväll betalar jag 61 öre/kWh mellan 23 och 24. Hade jag bara tryckt i sladden när jag kommer hem från jobbet är det ungefär en krona dyrare.

Förvärmningen sköter jag via appen. Där har jag veckoschema inlagt så den värmer bilen till den tid jag brukar åka hemifrån, dvs 06:43.

Uppdaterat: 2022-10-26 13:33
L. Mäkinen skrev:

bejje skrev:
Har aldrig använt den där knappen, men däremot ställt in i appen några gånger när den ska börja ladda.
Menar du knappen som finns i laddluckan? Ska man hålla in den några sekunder innan man kopplar in kabeln eller efter man kopplat in den?
Hur vet den att bilen ska värmas upp till säg kl 07 om du ställt in att den ska börja ladda 23?
Annars ställer man ju in uppvärmning i appen också så förstår inte hur det knyts till knappen i luckan?

Nä, nu var jag nog otydlig. Jag har ställt in att vid fördröjd start av laddning ska den börja vid 23. Det knappen gör är att den aktiverar fördröjningen. Elpriset brukar gå ner ungefär vid 23, ikväll betalar jag 61 öre/kWh mellan 23 och 24. Hade jag bara tryckt i sladden när jag kommer hem från jobbet är det ungefär en krona dyrare.
Förvärmningen sköter jag via appen. Där har jag veckoschema inlagt så den värmer bilen till den tid jag brukar åka hemifrån, dvs 06:43.

Aha OK, använder nästan aldrig förvärmning eftersom bilen står i ett varmt garage, men däremot har jag förkylt bilen (vilket är samma funktion) några gånger på sommaren när den stått ute i solen, men då inte via timer/program utan bara tryckt igång kylningen via appen typ 10 min innan jag tänkt åka.

Dock fungerar den där appen lite som den vill. Många gånger vägrar den ta kommando. Har läst i andra forum att många andra från andra länder har samma problem.

Uppdaterat: 2022-10-26 14:16
- Peugeot e-208 GT 2022

Appen är skit. Den brukar utföra det jag ber den om, men det ser alltid ut som att den bara står och tuggar. Skulle man inse att man skickat fel instruktion får man tvinga avstängning och börja om. Tur att jag har regelbundna vanor så jag inte behöver ändra.

Uppdaterat: 2022-10-26 15:39

Vid "långtids-lagring" (utan att regelbundet använda bilen/batteriet) så har man ansett att batteriet bör hålla runt 50 % laddningsgrad för att få den minsta degraderingen så att ligga på 20 % är inte att rekommendera. Har dock heller aldrig hört att man bör toppa batteriet till 100 % minst en gång i månaden - det var nytt för mig och jag ställer mig en aning tveksam. Men som vanligt - man skall aldrig säga aldrig.

Uppdaterat: 2022-10-26 17:11

Exakt Pi. Man skall aldrig säga aldrig, jag tror faktiskt att BMS har kontroll på hur batteriet mår bäst, bättre än sägner man kan läsa på nätet och även baserade på tidiga generationer av elbilar.
Detta står att läsa om ”långtidslagring” av Ioniq 5:
” If the vehicle will not be in use for an extended period of time, charge the high voltage battery once every three months to prevent it from discharging. Also, if the charge amount is not enough, immediately charge to full and store the vehicle.”

Och toppningen är till för att ha kvar batteriets ”flexibilitet” och fulla kapacitet.

Uppdaterat: 2022-10-26 18:25
L. Mäkinen skrev:

Appen är skit. Den brukar utföra det jag ber den om, men det ser alltid ut som att den bara står och tuggar. Skulle man inse att man skickat fel instruktion får man tvinga avstängning och börja om. Tur att jag har regelbundna vanor så jag inte behöver ändra.

Det har du rätt i. Jag minns i alla fall två gånger då jag kopplat in laddkabeln, gått in i hemmet och sen vi appen försökt ställa in att den ska sluta ladda och istället börja ladda vid ett senare tillfälle, men appen har bara strejkat och visat att det inte går att utföra kommandot. Sen har jag gått till garaget av andra anledningar och ser att bilen faktiskt tagit mot kommandot och fördröjt laddningen, men appen låtsas som att det inte funkar.

Uppdaterat: 2022-10-26 18:41
- Peugeot e-208 GT 2022

Guran - nåt nytt tekniskt språng med "BMS" är det nog inte tal om utan det vanliga att bilen drar energi även när den inte används och därför måste man fylla på regelbundet - och för folk i gemen är då det enklaste rådet att ladda till 100 % för då räcker helt enkelt energin lite längre innan den når kritiskt låga nivåer. Men det bästa vore säkert om batteriet kunde hållas på ca: 50 % hela tiden och inte åka hiss upp och ner.

Uppdaterat: 2022-10-27 10:23

Men sen har vi LFP batterier som helst vill laddas till 100%. Önskade nästan att jag hade haft ett sånt batteripack i min bil, men det är väl mest Tesla och BYD som har det i vissa bilar.

Uppdaterat: 2022-10-27 10:42
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - har du nån form av bevis för att LFP-batterier mår allra bäst av att laddas till 100 % ? Detta är ingen ny batterityp - de har använts i bl a vissa handverktyg och även en del elcyklar under flera års tid. Men jag har aldrig hittills hört talas om att det bästa för denna batterityp (LiFePO4) är att alltid ligga på 100 % laddningsnivå så det vore intressant att se hur denna slutsats kommit till.

Uppdaterat: 2022-10-27 11:09
Pi skrev:

Guran - nåt nytt tekniskt språng med "BMS" är det nog inte tal om utan det vanliga att bilen drar energi även när den inte används och därför måste man fylla på regelbundet - och för folk i gemen är då det enklaste rådet att ladda till 100 % för då räcker helt enkelt energin lite längre innan den når kritiskt låga nivåer. Men det bästa vore säkert om batteriet kunde hållas på ca: 50 % hela tiden och inte åka hiss upp och ner.

Jag skrev heller inte att det är något nytt språng med BMS. Men man har troligen lärt av de åren man byggt elbilar och anpassat styrparametrarna för att ge batterierna en så bra förutsättning som möjligt. Ca 93% av batteriets bruttokapacitet finns tillgängligt i min bil. Så det finns så klart en marginal i båda ändar för att säkerställa batteriets funktion över längre tid.

Uppdaterat: 2022-10-27 12:05
Pi skrev:

bejje - har du nån form av bevis för att LFP-batterier mår allra bäst av att laddas till 100 % ? Detta är ingen ny batterityp - de har använts i bl a vissa handverktyg och även en del elcyklar under flera års tid. Men jag har aldrig hittills hört talas om att det bästa för denna batterityp (LiFePO4) är att alltid ligga på 100 % laddningsnivå så det vore intressant att se hur denna slutsats kommit till.

Nej jag har väl inget bra att länka till, men har hört detta om och om igen i flera olika Youtube videos från trovärdiga källor, från flera olika kanaler, så jag tror att det känns sannorlikt.

Alltså med andra ord att man inte förlorar någon kapacitet eller degraderar batteriet av att ofta ligga på 100%

Uppdaterat: 2022-10-27 12:51
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - men att man ev inte förlorar kapacitet eller livslängd är ju inte samma sak som du skrev - nämligen "Men sen har vi LFP batterier som helst vill laddas till 100%". Nåja - tiden får väl utvisa men denna batterityp i andra applikationer har nog ändå inte varit förskonade ifrån de generella problemen med laddningsbara batterier även om de t ex i bästa fall tål flera laddnings-cykler och inte är lika känsliga för låg cellspänning som LiIon och LiPo. Men bilens BMS tar ju normalt hand om en stor del av dessa problem.

Uppdaterat: 2022-10-27 13:20
Pi skrev:

bejje - men att man ev inte förlorar kapacitet eller livslängd är ju inte samma sak som du skrev - nämligen "Men sen har vi LFP batterier som helst vill laddas till 100%". Nåja - tiden får väl utvisa men denna batterityp i andra applikationer har nog ändå inte varit förskonade ifrån de generella problemen med laddningsbara batterier även om de t ex i bästa fall tål flera laddnings-cykler och inte är lika känsliga för låg cellspänning som LiIon och LiPo. Men bilens BMS tar ju normalt hand om en stor del av dessa problem.

Problemet brukar ju vara att vanliga Lithium Ion batterier tar skada av att vara 100% laddade för länge eller nära 0% för länge. De mår som bäst när de ligger mitt imellan, alltså 50%

Men vad jag hör så mår LFP som bäst om de laddas till 100% hela tiden. Jag har ingen bra förklaring till det, men skulle gärna vilja höra tekniken bakom detta så att man förstår bättre varför det är så.

Dock har man ju hört att LFP laddar mycket långsammare i kallt klimat, så i minusgrader i Sverige på vintern så är det en nackdel, men det kanske är bättre i det stora hela om man när som helst kan ladda till 100% utan att slita på batteriet?

Uppdaterat: 2022-10-27 13:49
- Peugeot e-208 GT 2022