Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Ska jag köpa ett elverk för att ladda elbilen?

Bilfrågan: Ska jag köpa ett elverk för att ladda elbilen?

Planerade elavbrott i vinter – går det att ladda bilen då?

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-26 05:00

Kommentarer

Bättre satsa på egna solceller till villan än ett dieselverk.

Uppdaterat: 2022-10-26 08:06

Solceller är inte mycket att ha en under en mörk snörik vinter.

Uppdaterat: 2022-10-26 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De kontakter jag har norröver är förvånade över hur mycket det ger vintertid. Troligen tack vare reflektion i snön.

Uppdaterat: 2022-10-26 10:43

Men nu var det ju södra Sverige det handlar om och visst kan det finnas vinterdagar då det blir lite över, men för det mesta är det mulet och snöigt med väldigt reducerad effekt så någon elbilsladdning kan nog inte ge många mil.
Solceller tycker jag man ska ha ändå förstås.
Men ska man sedan ladda på natten som de flesta flesta elbilsägare vill kommer det att krävas en ganska maffig batteripack också och jag tror nog att en dieselkragg är ett alternativ de få gånger det blir strömlöst hur tokigt det än låter.
Alternativet är ju att ha en fossilbil i reserv eller att stanna hemma.

Uppdaterat: 2022-10-26 11:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Verkningsgraden blir ohyggligt låg med egen generator och därmed klimatpåverkan oaceptabelt hög.
Bensingenerator motsvarande ca 3 l/mil i förbrukning!

Uppdaterat: 2022-10-26 13:20

Om elen skulle brytas, som verkar otroligt nu när gaslagren i Europa rapporteras vara fyllda, så sker det kort tid. Kanske en timme eller så.
Om det otroliga sker så påverkar det knappast elbilsladdningen - för det kan ske på natten och elavbrott sker vid höglast- dvs förmiddag eller tidig kväll.

Uppdaterat: 2022-10-26 13:23

Klimatkrisen är ett mycket större problem och har mer långtgående konsekvenser än energikrisen. Elbilar kan laddas på natten när tillgången på el är bättre och utsläppen reduceras förstås. Solceller ger också ett välkommet tillskott.

Uppdaterat: 2022-10-26 15:15

Nja Mäkinen - eftersom det är väldigt korta perioder med ljus under den mörkaste vintern så är min egen erfaren, av ett off grid-system med solpaneler, inte samma som de du refererar till. Dessutom är det få som håller sina paneler snö- och isfria och därmed minskar effekten ytterligare vintertid i vårt land. Våra paneler är placerade så att vi kan hålla dom hyggligt snöfria så liiite el får vi dec--jan/feb om än med betoning på lite.
Det som är positivt är de låga temperaturerna men tyvärr så kompenserar dessa inte frånvaron av lite mera ljus. När sen ljuset börjar återkomma lite mera under februari så blir det ju lite annorlunda men ändå långt ifrån produktionen sommartid.

Uppdaterat: 2022-10-26 16:55

Varje dag, året runt exporterar Sverige el. Elområde 4 (skåne) exporterar mest. Med den kunskapen, varför skulle elen stängas av för hushåll förutom om elbolagen är giriga?

Uppdaterat: 2022-10-27 05:07
Mythbuster skrev:

Varje dag, året runt exporterar Sverige el. Elområde 4 (skåne) exporterar mest. Med den kunskapen, varför skulle elen stängas av för hushåll förutom om elbolagen är giriga?

För att några dagar på året, när det är kallt, så importeras ström till EO4 då effektbehovet är större än överföringspaciteten norr ifrån.

Uppdaterat: 2022-10-27 09:18

Tror också att girigheten är den mest drivande orsaken...

Uppdaterat: 2022-10-27 10:56

För det första; de planerade avbrotten kommer vara 1 timme. Ett normalt år drabbas 80% av hushållen av ett eller flera elavbrott. Så jag skulle fråga personen: hur klarar du elavbrott idag? Och "dyr elbil"? Kom igen nu ViB, era egna tester visar ju att totalkostnaden totalt sett är lägre med elbil jämfört med motsvarande bensin/dieselbil..

Uppdaterat: 2022-10-27 13:29
-------

Ja de evt. planerade elavbrotten/roterande bortkopplingarna (eller vad man nu vill kalla dem) kommer inte vara så långa, så de är inte en anledning att göra något alls eg. Däremot kan man ju fundera på hur man klarar oplanerade elavbrott, som ju kan vara hur långa som helst. Men då är kanske inte bilen det som är jobbigast att vara utan.

Uppdaterat: 2022-10-27 14:35

Kalle - ungefär så ser jag det också även om jag inte har en elbil. Vi får helt enkelt hålla tummarna att bl a vårt elnät kommer att fungera hyggligt för vill man försöka försäkra sig mot allt som kan hända så leder ju detta väldigt långt.

Uppdaterat: 2022-10-27 18:26

Kalle_ samt Pi; Elnätet kommer fungera hyggligt i vinter, Svenska kraftnät har en mycket bra övervakningsfunktion i sina delar av eldistributionen och skulle det vara så att man gör en planerad frånkoppling så är det ju faktiskt för att nätet skall fungera bra. Och frånkopplingen är kontrollerad och tidsmässigt kort. Fel i nätet är okontrollerade, och kan ta längre tid att avhjälpa

Apropå reservelverk har Energimyndigheten gjort en bra test för några år sedan; https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/

Där fördelar och nackdelar med bensin/dieselverk synas. Bland annat har verken problem med spänningsvariationer, övertoner, balansering mellan faserna mm. Men allt beror ju på vad som ska drivas; datorer och elektronik är mer känsligt än säg en slagborrmaskin. Och även diesel/bensinbilister drabbas ju av strömavbrott; om pumparna/betalsystemet på macken inte fungerar så är det svårt att få den flytande energin i tanken..

Uppdaterat: 2022-10-27 18:52
-------
Pi skrev:

Tror också att girigheten är den mest drivande orsaken...

Har inte ett skit med girighet att göra. Men så klart rödgröna sidan brukar kalla allt företagande för girighet.
Läs gärna om hur den europeiska elmarknaden och de åtaganden som åvilar de svenska leverantörer fungera:
https://www.svk.se/press-och-nyheter/temasidor/tema-elmarknad-och-elpriser/den-gemensamma-elmarknaden-i-europa/

Orkar du inte läsa hela innehållet i länken så ser du ”slutklämmen” här:

EU:s regelverk bestämmer
I och med den nya elmarknadsförordningen (bindande EU lagstiftning) från 2019 infördes ett uttryckligt krav på att systemoperatörerna – Svenska kraftnät i Sverige – måste lämna minst 70 procent av transmissionskapaciteten till marknaden för handel.
I klarspråk innebär det att Sverige, med hänsyn taget till driftsäkerheten, inte får begränsa överföringskapaciteten till andra EU-länder med vilka vi har överföringsförbindelser. Sveriges är således bunden att vara en del av den europeiska elmarknaden.

Uppdaterat: 2022-10-27 19:33

”Och även diesel/bensinbilister drabbas ju av strömavbrott; om pumparna/betalsystemet på macken inte fungerar så är det svårt att få den flytande energin i tanken..”

Men det finns reservdunkar och är man inte komplett handlingsförlamad har man sett till att ha minst en sådan fylld.
Samma sak gäller vatten och mat för några dygn.

Uppdaterat: 2022-10-27 19:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre