Orsaken är utan tvivel att 80 % på s.k. "sociala media" i Europa, entydigt har framhållit Opel som bättre än VW på grund av förarmiljön, och en mer svidande förolämpning kan VW inte tänka sig, till slut blev det väl outhärdligt.
Bra! Då får vi hoppas de sätter belysta fysiska knappar under skärmen också när de ändå håller på.
Idag är touchknapparna där varken belysta eller haptiska!
Obegripligt hur de tänkte där!
Glöm inte alla motorjournalister ( och forummedlemmar på VIB) som runt 2010 tjatade om bilar med knapphysteri, men som nu krupit till korset och erkänt att sköta allt på en skärm inte är så lyckat alltid. Nu vill man ha knapparna tillbaka för det är så skämmigt att använda röststyrning.
Nej du Christer, jag har aldrig tjatat om nån tryckknappahysteri. Och då har jag haft en bil från fabrikatet som uppfann tryckknappen och sedermera gödslade frikostigt med sådana i sina bilar :)
Men så klart 2010 hade jag inget konto här.
Glöm inte alla motorjournalister ( och forummedlemmar på VIB) som runt 2010 tjatade om bilar med knapphysteri, men som nu krupit till korset och erkänt att sköta allt på en skärm inte är så lyckat alltid. Nu vill man ha knapparna tillbaka för det är så skämmigt att använda röststyrning.
Allt behöver inte vara med knappar.
Ford för 10 år sedan varvning hysterisk med knappar.
Tror det var 30 funktioner i ratten.
Det ska vara lämpligt och på dom alldagliga funktionerna.
Uppdaterat: 2022-10-24 19:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ja, det gäller att hitta en balans mellan knapphysteri och totalt avskalat. VW gick tydligen för långt vad gäller avskalat men sedan tror jag att de nya typen av knappar tex ID4 har fungerat för dåligt helt enkelt.
Och naturligtvis är det Opels förtjänst att VW bytt knappstrategi. Haha.
Bra! Då får vi hoppas de sätter belysta fysiska knappar under skärmen också när de ändå håller på.
Idag är touchknapparna där varken belysta eller haptiska!
Obegripligt hur de tänkte där!
Inte Belysta...???
Av allt att döma finns ingen belysning av spåren fingret ska glida i för inställning, på Golf och ID3, ID4 har mycket svag symbolbelysning men inget för övrigt, tanken är att man inte ska använda händerna i mörker så därför har man tagit bort belysningen för att hindra någon från att göra det, ser ut som VW hämtat expertis från Frankrike.
En nyhet, att de var så galna kunde inte ens jag tro.
Håller fullständigt med om att knappar o reglage ska vara lätta att hitta och använda. Utvecklingen(?) hos VW(och andra) har gått åt fel håll.
På de billigare/enklare modellerna av VW finns fortfarande riktiga knappar o reglage kvar, så helt borta är de inte(finns i lager)
Jösses va tramsigt. Varför ska de hämta experter från Opel…förlåt Frankrike när de har färdiga lösningar inom koncernen. I Enyaq är knapparna upplysta och övrigt som behöver vara upplyst är det.
"Orsaken är utan tvivel att 80 % på s.k. "sociala media" i Europa, entydigt har framhållit Opel som bättre än VW på grund av förarmiljön, och en mer svidande förolämpning kan VW inte tänka sig, till slut blev det väl outhärdligt."
Den tiden är långt passerad då VW ens bemödade sig att titta på Opel. Denna halvfranska skapelse.
Jag kan tycka att en kombination fyller sin funktion, men självklart ska de funktioner som man använder mest styras med fysiska knappar.
Uppdaterat: 2022-10-25 02:02
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Har kört Id4 med touch-knappar i 1,5 år. Fungerar hur bra som helst. Jag gillade det men majoriteten av bilförare är nog för korkade gör att klara av några förändringar oavsett om de är till det bättre eller sämre.
Jag har en Peugeot e-208 och även om de knappar jag menar inte sitter på ratten utan nedanför infotainmentskärmen, så förstår jag inte alls hur ingenjörerna tänkte. Hälften av knapparna är trevliga vanliga knappar att trycka på, nej inte ens vanliga utan mer åt pianoknapps-hållet, väldigt trevliga att trycka på. Andra hälften är touchbaserade knappar!!?? Varföfr blanda knapptyp på samma område i bilen?
De borde så klart gjort alla knappar till "pianoknappar". Nån slags hysteri på gång att göra allt för moderna som inte blir mer praktiskt utan bara krångligare.
Kommentarer
Så kan det gå när ivriga utvecklingsingenjörer får en idé som kanske inte var så genomtänkt objekt heller utprövad bland brukarna.
Förmodligen bara billigare i tillverkningen. Bönräknarna bestämde...
Orsaken är utan tvivel att 80 % på s.k. "sociala media" i Europa, entydigt har framhållit Opel som bättre än VW på grund av förarmiljön, och en mer svidande förolämpning kan VW inte tänka sig, till slut blev det väl outhärdligt.
Åntligen åt rätt håll. Men jag förstår inte hur bilingenjörer ö h t kunde tänka så här. När gör Volvo och fler märken detsamma?
Bra! Då får vi hoppas de sätter belysta fysiska knappar under skärmen också när de ändå håller på.
Idag är touchknapparna där varken belysta eller haptiska!
Obegripligt hur de tänkte där!
Glöm inte alla motorjournalister ( och forummedlemmar på VIB) som runt 2010 tjatade om bilar med knapphysteri, men som nu krupit till korset och erkänt att sköta allt på en skärm inte är så lyckat alltid. Nu vill man ha knapparna tillbaka för det är så skämmigt att använda röststyrning.
Nej du Christer, jag har aldrig tjatat om nån tryckknappahysteri. Och då har jag haft en bil från fabrikatet som uppfann tryckknappen och sedermera gödslade frikostigt med sådana i sina bilar :)
Men så klart 2010 hade jag inget konto här.
Allt behöver inte vara med knappar.
Ford för 10 år sedan varvning hysterisk med knappar.
Tror det var 30 funktioner i ratten.
Det ska vara lämpligt och på dom alldagliga funktionerna.
Ja, det gäller att hitta en balans mellan knapphysteri och totalt avskalat. VW gick tydligen för långt vad gäller avskalat men sedan tror jag att de nya typen av knappar tex ID4 har fungerat för dåligt helt enkelt.
Och naturligtvis är det Opels förtjänst att VW bytt knappstrategi. Haha.
Inte Belysta...???
Av allt att döma finns ingen belysning av spåren fingret ska glida i för inställning, på Golf och ID3, ID4 har mycket svag symbolbelysning men inget för övrigt, tanken är att man inte ska använda händerna i mörker så därför har man tagit bort belysningen för att hindra någon från att göra det, ser ut som VW hämtat expertis från Frankrike.
En nyhet, att de var så galna kunde inte ens jag tro.
Håller fullständigt med om att knappar o reglage ska vara lätta att hitta och använda. Utvecklingen(?) hos VW(och andra) har gått åt fel håll.
På de billigare/enklare modellerna av VW finns fortfarande riktiga knappar o reglage kvar, så helt borta är de inte(finns i lager)
Jösses va tramsigt. Varför ska de hämta experter från Opel…förlåt Frankrike när de har färdiga lösningar inom koncernen. I Enyaq är knapparna upplysta och övrigt som behöver vara upplyst är det.
"Orsaken är utan tvivel att 80 % på s.k. "sociala media" i Europa, entydigt har framhållit Opel som bättre än VW på grund av förarmiljön, och en mer svidande förolämpning kan VW inte tänka sig, till slut blev det väl outhärdligt."
Den tiden är långt passerad då VW ens bemödade sig att titta på Opel. Denna halvfranska skapelse.
Jag kan tycka att en kombination fyller sin funktion, men självklart ska de funktioner som man använder mest styras med fysiska knappar.
Har kört Id4 med touch-knappar i 1,5 år. Fungerar hur bra som helst. Jag gillade det men majoriteten av bilförare är nog för korkade gör att klara av några förändringar oavsett om de är till det bättre eller sämre.
"Korkade"! Dum kommentar av Raywave. Det där med minskad trafiksäkerhet är ju fastslaget.
Jag har en Peugeot e-208 och även om de knappar jag menar inte sitter på ratten utan nedanför infotainmentskärmen, så förstår jag inte alls hur ingenjörerna tänkte. Hälften av knapparna är trevliga vanliga knappar att trycka på, nej inte ens vanliga utan mer åt pianoknapps-hållet, väldigt trevliga att trycka på. Andra hälften är touchbaserade knappar!!?? Varföfr blanda knapptyp på samma område i bilen?
De borde så klart gjort alla knappar till "pianoknappar". Nån slags hysteri på gång att göra allt för moderna som inte blir mer praktiskt utan bara krångligare.
Hoppas att även Volvo tar sig i kragen och lyssnar på sina kunder.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.