Vi Bilägares forum

Efter dödsolyckorna – hård kritik mot regler för A-traktorer

Efter dödsolyckorna – hård kritik mot regler för A-traktorer

Efter flera allvarliga trafikolyckor med så kallade A-traktorer höjs nu allt fler röster för att ändra på reglerna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-20 06:30

Kommentarer

Nej det är väl inget krav på stel bakaxel på en A-traktor
Här kan du läsa detaljer:
https://dekra-bilbesiktning.se/wp-content/uploads/2020/12/Tips_och_rad_vid_ombyggnation_av_bil_till_A-traktor_201210.pdf

Uppdaterat: 2022-10-23 10:59

Ja i princip är det ju en vanlig bil som kräver en alltför primitiv form av hastighetsbegränsning.
Och det var vad jag ville belysa i mitt tidigare inlägg om pappan som köpte en ny Porsche till sin 15-årige son i present!

Uppdaterat: 2022-10-23 11:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Snoid
Mjo, det är möjligt att det var hetare med moppe 10 år innan min högstadietid.
Minns dock att det var en hel del moppar vid min skola.

Uppdaterat: 2022-10-23 13:27

Det var de gamla EPA-traktorerna som saknade bakfjädring och jag tror att det var 1975 det inte gick att registrera såna längre. De hade ingen hastighetsspärr, men krav på utväxlingsförhållandet. Bristen på fjädring kompenserades med hög sida på däcken.

Uppdaterat: 2022-10-23 16:03

Det är nog tyvärr så att fjortisarna tycker det är tufft att köra ofjädrat, tyvärr. Utan kunskap om effekterna.

Uppdaterat: 2022-10-23 16:37
Pi skrev:

Det är nog tyvärr så att fjortisarna tycker det är tufft att köra ofjädrat, tyvärr. Utan kunskap om effekterna.

Fjortisar? Då är det väl olovlig körning också.

Uppdaterat: 2022-10-23 17:21

Tycker hela debatten om A-traktorer är sned. Det är väl lagstiftaren som har begått den största blundern genom att inte de sett till att farten 30 km/t kan manipuleras på A-traktorer. Genom att inte kräva ett körkort som är utformat för fordonen och i det närmaste vara samma krav som vanligt körkort. Genom att inte kräva bältestvång. Genom att inte kräva max 1 passagerare. Genom att inte bestraffa överträdelse med minst 2 års väntan på vanligt körkort. Därefter tillåta 45 km/t som högsta hastighet.

Uppdaterat: 2022-10-23 17:32

Christer
Man ska inte ta fjortisar bokstavligt

Uppdaterat: 2022-10-23 17:33

Exakt som du skriver Axa - ett gammalt begrepp - i detta fall avser jag mognads-nivån om det är klart nog uttryckt för Christer.

Uppdaterat: 2022-10-23 17:51

Fånigt att skriva fjortisar, det krävs uppnådd ålder, lämplighetsbevis och körtillstånd förutom kraven på fordonet!
Det som behövs är vettiga krav gällande utbildning och modifiering av fordonen.

Absolut inga förbud, det fungerar aldrig, det fick amerikanerna lära sig när de införde alkoholförbud. Det påstås att det aldrig funnits så mycket sprit som mellan 1920 och 1932!

Uppdaterat: 2022-10-23 18:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Alkoholförbud funkar inte för svenskar är så jävla beroende av spriten.

Det finns massa förbud att förhålla sig till. Det är bara att ungdomen lär sig att förhålla sig detta. Så det är klart att det fungerar med förbud. Att det är en klick ungdomar eller för den delen vuxna som bryter mot olika förbud är inte argument för att inte ha förbud.

Uppdaterat: 2022-10-23 19:02

Axa, nu var det förstås amerikaner i mitt exempel, men jag tror att det gäller generellt!

Uppdaterat: 2022-10-23 19:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Ja, spritförbudet gick ju att smyga förbi på olika sätt, lönnbränning och lönnkrogar, men hur ska man kunna smyga förbi i trafiken i sin EPA?
:-)

Uppdaterat: 2022-10-23 19:13
Villevalle

Det var förbud generellt det handlade om.
Man ska alltid söka lösningar och förbud är sällan en utväg!

Uppdaterat: 2022-10-23 19:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tja, det finns ju väldigt många saker som är förbjudna här i samhället så ett förbud mot just detta udda fordon borde inte vara så kontroversiellt. Visst - absolut inom målgruppen för fordonen men man får ju t ex inte heller köra vanliga personbilar utan behörighet - eller för den delen MC även om man har fullt med bokstäver f ö i körkortet. Så nog finns det mycket som är förbjudet - av goda orsaker. Men visst - höj ålderskravet till 18 år,. kräv användande av säkerhetsbälte och kräv dessutom vanligt bilkörkort - då kan också hastigheten ökas till 45 km/t. Det brukar emellanåt talas om att det inte är nån mänsklig rättighet att få köra bil - och det borde heller inte vara nån mänsklig rättighet för 15-åringar att få köra dessa fordon på allmän väg. Polisen verkar ju ha ungefär samma ståndpunkt också.

Uppdaterat: 2022-10-23 19:53

Saabnisse
Nej, det finns inget ”generellt så fungerar inte förbud”.

Uppdaterat: 2022-10-23 22:14
Mr Snoid skrev:

Nej det är väl inget krav på stel bakaxel på en A-traktor
Här kan du läsa detaljer:
https://dekra-bilbesiktning.se/wp-content/uploads/2020/12/Tips_och_rad_vid_ombyggnation_av_bil_till_A-traktor_201210.pdf

Ah, ok det var väl förr de hade stel bakaxel som någon skrev här.

Uppdaterat: 2022-10-24 07:29
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Axa, läs båda raderna i vad jag skrev och tänk gärna efter vad jag menar innan du svarar.

Uppdaterat: 2022-10-24 08:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om nu Bohusläningen har rätt, att Josefin Hallenberg/Transportstyrelsen, skall presentera nytt förslag 1/11, så kan vi förvänta oss en debatt i Riksdagen, som får ovanstående debatt att blekna. Det är ju - uppenbarligen - lätt att ha en stark åsikt i frågan - vilket är perfekt för alla nya/oerfarna riksdags"män" att visa upp sig.

PS Hacken: Stel bakaxel behöver INTE betyda dåliga vägegenskaper: se 99/900 Gen.I och 9000. DS

Uppdaterat: 2022-10-24 09:22
Hackenbush skrev:

Mr Snoid skrev:
Nej det är väl inget krav på stel bakaxel på en A-traktor
Här kan du läsa detaljer:
https://dekra-bilbesiktning.se/wp-content/uploads/2020/12/Tips_och_rad_vid_ombyggnation_av_bil_till_A-traktor_201210.pdf

Ah, ok det var väl förr de hade stel bakaxel som någon skrev här.

Ja det var EPA-traktorerna. A-traktorn har aldrig haft stel bakaxel.

Uppdaterat: 2022-10-24 09:26

Snoid, varför skulle inte A-traktorn kunna ha stel bakaxel?
Det beror ju på vad den byggs på.

Uppdaterat: 2022-10-24 09:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Snoid, varför skulle inte A-traktorn kunna ha stel bakaxel?
Det beror ju på vad den byggs på.

Krav på, du förstår säkert. Eller rättare sagt ofjädrad bakaxel.
Stel var inte rätt ord.

Uppdaterat: 2022-10-24 09:51

Saabnisse
Jag förstår vad du menade. Du tog upp alkoholförbudet i USA som exempel för att visa på att förbud generellt sällan fungerar.

Jag menar tvärtom. Generellt fungerar förbud. Och i det här fallet skulle det fungera ypperligt med förbud mot a-traktorer.

Uppdaterat: 2022-10-24 10:21
Mr Snoid skrev:

Krav på, du förstår säkert. Eller rättare sagt ofjädrad bakaxel.
Stel var inte rätt ord.

Ok, jag kopplade det till stel, t.ex. torsionsaxel som är så vanligt, men ändå fjädrad axel.
Nu vet jag vad du menade.

Uppdaterat: 2022-10-24 10:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Axa, var skall dom förbjudas?
Det har fungerat bra med dessa fordon, både EPA- och A-traktorer, fram till 2020 då de nya reglerna som tog bort kravet på utväxlingsförhållande infördes.
Då var det lite mer jobb att bygga om bilen med dubbla växellådor och även så var det lite krångligare att enkelt ändra utväxlingen under färd.
Nej ändra reglerna, för om gör rätt. Borde också vara vikt och storleksbegränsningar på bilarna.

Uppdaterat: 2022-10-24 10:42

Det var det jag menade med att hitta lösningar istället för att ropa på förbud!

Uppdaterat: 2022-10-24 11:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förbud är svenskens normalbeteende. Hitta på lösningar är jobbigt.

Uppdaterat: 2022-10-24 13:15

Som jag redan sagt -ALLT kan inte vara tillåtet och det får vi nog finna oss i. Det är t ex inte tillåtet att köra personbil utan giltigt körkort. Försök hitta en annan lösning på detta med bibehållande av rimlig trafiksäkerhet.

Uppdaterat: 2022-10-24 13:41

Saxat ur en värmlandsblaska:
” Under vecka 40 och vecka 42 gjorde trafikpolisen en insats mot A-traktorer och mopeder i länet. Fokus låg på Karlstad, Hammarö, Forshaga, Kil, Kristinehamn, Arvika och Åmotfors.

Och resultatet av de 85 flygande inspektionerna förskräcker, med bland annat 40 olovliga körningar, där lejonparten beror på att man manipulerat a-traktorn på ett sådan sätt att den anses vara en personbil.

– Det kan handla om att man manipulerat den konstruktiva hastigheten, men också att man ertappats med att ha baksäte eller bagageutrymme som en a-traktor inte ska ha, säger Petter Magnusson.

Bland resultatet i insatsen hittas sju fall av tillåtande av olovlig körning. Där handlar merparten om föräldrar som på något sätt känt till manipulationer av fordonen.”

Uppdaterat: 2022-10-24 14:15

På min tid vågade man inte göra något fuffens innan 18 år, då var lämplighetsintyget för det eftertraktade körkortet i fara. Men detta intyg hör bara forntiden till?

Uppdaterat: 2022-10-24 14:29

Om jag skulle köra om ett hölass eller en dyngkärra och såg att det drogs av en A/EPA skulle jag inte säga nå't.
Har aldrig sett något i dragkroken på dessa traktorer..

Uppdaterat: 2022-10-24 14:31
Villevalle
40-talisten skrev:

På min tid vågade man inte göra något fuffens innan 18 år, då var lämplighetsintyget för det eftertraktade körkortet i fara. Men detta intyg hör bara forntiden till?

Nej då, läs här:
https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/moped/
Men en möjlighet är ju en översyn med vissa skärpta krav.

Uppdaterat: 2022-10-24 15:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vill inte vara "petig", men kan man inte skilja på stel bakaxel och ofjädrad bakaxel, bör man vara tyst.....

40-talisten: man kunde göra "fuffens" innan 16 - om man inte tänkte ta kort för lätt MC. Annars fanns också FMCK i Strängnäs som utbildade "alla" med Monark Albin 700, JAWA 250 OCH Triumph TR5.

Uppdaterat: 2022-10-24 16:50
Pi skrev:

Som jag redan sagt -ALLT kan inte vara tillåtet och det får vi nog finna oss i. Det är t ex inte tillåtet att köra personbil utan giltigt körkort. Försök hitta en annan lösning på detta med bibehållande av rimlig trafiksäkerhet.

Genom att se till att hastigheten 30 km/t inte kan manipuleras på A-traktorer. Genom att kräva ett körkort som är utformat för A-traktor och i det närmaste vara samma krav som vanligt körkort. Genom att kräva bältestvång. Genom att kräva max 1 passagerare. Genom att bestraffa överträdelse med minst 2 års väntan på vanligt körkort. Genom att tillåta att A-traktorer får framföras i 45 km/t , så skulle en rimlig trafiksäkerhet kunna bibehållas.

Uppdaterat: 2022-10-24 18:07

Nu är det på "riktigt" - rapport tog upp problemet. Manegen är krattad för: "vi hade ingen aning", "det var det jävligaste", "så får det inte gå till", "vem är den skyldige?" Fritt efter Hasse och Tage.

Uppdaterat: 2022-10-24 18:31

Möjligen skulle en återgång till dubbla växellådor försvåra manipulering men även med denna lösning går att manipulera.

Men att inte tillåta att begränsningen sker elektroniskt är ju ett faktiskt ett förbud.

Uppdaterat: 2022-10-24 19:21

Ett av exemplen på Rapport var en Duett som hade blivit påkörd bakifrån. Det är inte ett exempel på den nya sortens A-traktorer och uppenbarligen kördes den långsamt.
En gissning är att den hade dubbla växellådor.

När jag var tonåring kunde man lägga i fyran på den bakre lådan och vips hade man en vanlig bil. Det krävde förstås en spak och den kunde inte sitta där i händelse av poliskontroll.

Uppdaterat: 2022-10-24 20:04

Att den blivit påkörd bakifrån, borde vara ett bevis på att triangeln bör lysa när det är mörkt, enkelt att fixa med dagens LED teknik.

Uppdaterat: 2022-10-24 20:28

Jag tycker det är vettigt att läsa det här där det framgår att procentuella andelen olyckor med A-traktorer inte ökat.
https://www.vibilagare.se/nyheter/karta-har-finns-flest-traktorer-och-mopedbilar
Givetvis ger det inte någon skillnad i ändring av regelverket, en olycka är alltid oönskad!

Uppdaterat: 2022-10-25 09:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Christer - men ditt förslag är ju i princip ett förbud eftersom det i stort sett innebär att förarna skall ha B-behörighet och då upphör ju i praktiken anledningen med att denna fordonstyp skall finnas.
F ö håller jag med Rikard om att LGF-skylten borde vara belyst för att enklare se den nattetid. Och inte sitta högt upp - alltså dit halvljuset inte når på det upphinnande fordonet. Har man en noll-vision på riktigt så är det många fel som begåtts.

Uppdaterat: 2022-10-25 10:17

Det är väl ändå väldigt få av olyckorna som beror på att någon kör in i häcken på någon. Så typiskt PK Rapport och inte visa huvudorsaken, som polisen är solklar över, dvs att tonåringar framför sina traktorer i allt för hög hastighet. Då har man ett inslag med en Duett som blivit påkörd i aktern av en ouppmärksam yngling som inte ens bromsat, troligen ett gott exempel på rattsurfning.

Uppdaterat: 2022-10-25 10:25

Guran - det kanske är få fall som blivit en olycka men jag är helt övertygad om att det finns massor av incidenter p g a detta med dessa fordons dåliga synbarhet nattetid eller när det är dålig sikt av andra orsaker.

Uppdaterat: 2022-10-25 10:33
Pi skrev:

Christer - men ditt förslag är ju i princip ett förbud eftersom det i stort sett innebär att förarna skall ha B-behörighet och då upphör ju i praktiken anledningen med att denna fordonstyp skall finnas.

Nää! Inget förbud men däremot skärpta krav, vilket manipuleringen av hastighet är svårast att uppfylla tydligen. Övriga krav är ju bara lagstiftning om bältestvång, teoretisk körkortsbehörighet, max antal passagerare och straff vid överträdelse.

Uppdaterat: 2022-10-25 11:29

Christer - jag skrev "i princip förbud" för avsevärt högre krav på både fordon och förare lär minska intresset drastiskt så effekten blir nog snarlik. Men grundfrågan kvarstår - vad har vi för unikt behov av denna fordonstyp och dess unga förare ?

Uppdaterat: 2022-10-25 12:09
Pi skrev:

Guran - det kanske är få fall som blivit en olycka men jag är helt övertygad om att det finns massor av incidenter p g a detta med dessa fordons dåliga synbarhet nattetid eller när det är dålig sikt av andra orsaker.

Dom syns väl inte sämre än andra bilar? Och nattetid så brukar dom av någon outgrundlig anledning gå lika fort som övrig trafik. Samt att dom oftast har massor av lampor.
Här kan du förövrigt se vilka regler som gäller för LGF skylten.
https://youtu.be/gIDWg2rLK7w

Uppdaterat: 2022-10-25 12:51
Pi skrev:

Christer - jag skrev "i princip förbud" för avsevärt högre krav på både fordon och förare lär minska intresset drastiskt så effekten blir nog snarlik. Men grundfrågan kvarstår - vad har vi för unikt behov av denna fordonstyp och dess unga förare ?

Ja du verkar inte ha något behov alls. Men du kan väl ta och fråga de som brukar A-traktorerna istället för att bara ropa på förbud.

Uppdaterat: 2022-10-25 13:48

Det gäller att skapa täta regler, inte förbud, det skapar bara problem som kan bli mycket större.
När det gäller hastighetsspärren bör det inte vara omöjligt, det var t.ex. ganska bökigt och dyrt, att komma förbi stämpellådan i dieselbilarna på den tid det var km-skatt och det är länge sedan. Det borde vara enklare att hindra omkoppling av hastighetsspärren nu.
Sedan är det ju helt klart att ungdomarna bör få en bättre trafikutbildning och den skulle börja i skolan långt tidigare och innehålla både teoretiska och praktiska prov, precis som vid körkortsprov för körkort A och B.

Uppdaterat: 2022-10-25 17:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är väl bara att fixa geofencing på traktorerna och ha hela Sverige som område. Oavsett så bör det nog vara en plomberad anordning som monteras av ackrediterat företag.

Uppdaterat: 2022-10-25 18:00

Ett skäl för epa-traktorer, som framförts, är att säkerheten hos mopedbilar är "urusel".
-jag kan ha missat, men har inte sett något dödsfall med mopedbil.
-det finns mopedbilar som har trepunktsbälten, förarairbag och "förstärkta" dörrar vid sidokrock.
-mopedbilar finns med el - alt. diesel. Max 6kw.

Om man räknar in 3-hjuliga fordon, kan "gullet" åka torrskodd från c:a SEK 60.000 upp till SEK 250.000

Uppdaterat: 2022-10-25 18:57

Det var ju en polisbil som mosade en mopedbil för ett par år sen med dödsfall som följd.
Det är väl inte lika stor risk att man dör i en singelolycka med mopedbil, men när andra fordon är inblandade är man förlorare.

Uppdaterat: 2022-10-25 19:04