Vi Bilägares forum

8 gånger högre elpris – ändå kostar laddningen lika mycket

8 gånger högre elpris – ändå kostar laddningen lika mycket

Trots att elpriset skiljer enormt mycket mellan norra och södra Sverige kostar snabbladdningen lika mycket. Så är det inte i Norge. ”Det finns för- och nackdelar”, säger chefen för laddnätverket Incharge.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-21 06:50

Kommentarer

Höj laddpriserna till vad de faktiskt kostar så vi får lite rättvisa i detta batterifordonsjippo.

Men vad vet jag, det kanske verkligen behövs batterifordon för klimatet? Var det så mänskligheten löst klimatkriserna historiskt, genom att elektrifiera sina fordonsflottor? Kan det vara så att vi faktiskt inte har en aning om vad detta ger? Egentligen.

Uppdaterat: 2022-10-21 07:55

Verkligt pris för snabbladdning betalar man redan, så jag förstår inte vad Dunder yrar om.

Uppdaterat: 2022-10-21 11:03
Power to the people

ja ingen kan påstå att det är billigt att snabbladda nu. Kostar väl närmare 9 kr kWh att snabbladda nu om man inte har abonnemang. Och att ha abonnemang är oftast meningslöst om det inte ingick med bilen eftersom man måste ladda en hel del för att det ska vara värt det och laddar man mestadels hemma som jag gör och bara enstaka gånger per år kör långa sträckor, så är det inte värt det.

Då får jag punga ut dessa monsteravgifter per laddning när jag väl behöver det.

Reagerade dock på bilden i artikeln från OKQ8 "150 kW, här laddar du bilen supersnabbt!"
Ja 150 kW är väl helt OK, min egen bil tar max 100 kW laddning så för mig är det inga problem, men Ionity har väl erbjudit 350 kW länge nu.

Att då komma nu och erbjuda 150 kW och kalla det supersnabbt är väl lite att överdriva när det finns bilar som tar över 200 kW i laddning. För de som annars kanske får över 200 kW på Ionity så är ju knappast 150 kW supersnabbt. De borde ändra sin slogan för att inte fortsätta att skämma ut sig själva.

Uppdaterat: 2022-10-22 06:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Nåja, 150 kW räcker nog rätt långt för det är nog ännu inte så många bilar som förmår ta hand om den laddeffekten speciellt långa stunder. Bara att kolla de laddkurvor som en del motortidningar redovisar vid sina biltester. Sen kanske du har rätt i att det inte är "supersnabbt" men så är det med reklam - man får alltid ta den med en nypa salt.

Uppdaterat: 2022-10-22 09:06

@bejje, jag reagerade likadant. Det är precis som du skriver, 150kW är vanlig snabbladdning, men inte supersnabbt. Det var bra för 4-5 år sedan, men inte nu längre. Så länge det finns alternativ skulle jag inte ställa mig vid en (snabb)laddare som är långsammare än 150kW med min Ioniq 5 som kan ta emot en bra bit över 200kW.

@Dunderkommentatorn
Vad anser du är ett rimligt pris för snabbladdning då? Redan idag är priset för snabbladdning i paritet med att tanka diesel, eller rentav dyrare. Snabbladdning kan vara uppemot 10 gånger dyrare än hushållselen (dvs hemmaladdning) och således är det helt ointressant för elbilister att snabbladda till vardags. Det är ingen som sponsrar snabbladdning, om det är det du menar.

Uppdaterat: 2022-10-22 09:12

Håller med om att det är mer reklam än fakta kring benämningen på 150 kW laddning, men å andra sidan så handlar snabbladdning om hur lång tid du förväntas spendera på ställe, ex käka en burgare/korv, handla etc etc.
150 kW duger gott några ytterligare år för persontrafik.
Flera av laddarna som monteras idag kan även uppgraderas med relativt enkla medel, ex byta ut eller komplettera kraftmoduler till högre laddström.

Uppdaterat: 2022-10-22 20:55
Power to the people

Det är väl egentligen inte energin man betalar för när man snabbladdar utan att någon har ställt dit stolpen och dragit fram ledningen.

Uppdaterat: 2022-10-22 21:04

Det är väl en kombination, både energin och investeringen. Vet inte vilken avskrivningstid man har på själva snabbladdare. Men kablar och transformator har väl ganska lång livslängd. Likriktare, elektronik, kylanläggning till likströmskabeln mm har troligen betydligt kortare livslängd. Allt detta plus strömmen skall så klart inkluderas i priset per kWh.

Uppdaterat: 2022-10-22 21:09

150 kW duger till många men skulle heller inte kalla det för snabbt. Lagom hastighet är det.

Uppdaterat: 2022-10-22 21:35
Axa skrev:

150 kW duger till många men skulle heller inte kalla det för snabbt. Lagom hastighet är det.

Håller med om att det är lagom. Fullt tillräckligt och mer än vad merparten av dagens elbilar kan ta emot. Och det räcker, man hinner fika och sträcka på benen. Viktigast är oavsett laddkurvan och att bilen laddar med hög effekt under lång SOC.

Uppdaterat: 2022-10-22 22:04