Vi Bilägares forum

Svenskt pris på Ora – så mycket kostar elbilen

Svenskt pris på Ora – så mycket kostar elbilen

Ora har släppt de första priserna på den nya elbilsmodellen som ska lanseras under hösten.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-14 09:47

Kommentarer

Ovanligt att först erbjuda den enklare varianten. Volvo m.fl introducerar alltid värstingmodell, följd långt senare av billigare.
Nå, är leasing 2 995 kr/mån billigt eller inte för denna Ora? Diskutera i små grupper...

Uppdaterat: 2022-10-14 10:01

Min diskussionsgrupp har kommit fram att de lägger sig på liknande prisnivå som när ID3 lanserades.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:06

31 mil kommer antagligen många uppleva som för lite. Det är mindre än Citroën ë-C4 som ligger i samma storleksklass. Ora är billig, men kort räckvidd verkar inte efterfrågat i Sverige. Vi får väl se hur det går.
Frågetecken för hur den klarar vintern. Bakpartiets form gör att jag tror den behöver bakrutetorkare, som saknas.
Frågetecken för värme/kupéanläggning där t ex MG visat sig fungera sämre än konkurrenterna, så dåligt att ViB t o m ställde frågan om de inte har vinter i Kina i sitt test.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:09

Vi får väl se vad proffstyckarna anser när de fått tillfälle att testa.
Om priset är rimligt kommer väl att framgå bättre då och jag tycker det är bättre att vänta tills man vet lite mer och helst, efter en provkörning, göra en egen bedömning som inte grundar sig på antaganden och förutfattade meningar.
När det gäller batteriets storlek finns ju alternativ, det är ju en kostnadsfråga, men jag har en känsla av att många väljer större batteri än de behöver.

Uppdaterat: 2022-10-14 11:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst batteriet kostar mkt men bilen i övrigt ser lågbudget ut. En sån simpel småbil som man för några år sen kunde köpa för max 150 tusen. Att en sån liten bil 2022 skulle kosta uppåt en halv miljon är helt galet egentligen. Ingenting jag hade väntat mig. Finns mkt vettigare och roligare saker man kan göra för en halv milljon.

Uppdaterat: 2022-10-14 12:37

Ytterligare en överprisad nykomling som kommer få det svårt.
MG4 är ett avsevärt bättre val för samma peng.

Uppdaterat: 2022-10-14 16:47

Dana, det är spännande att en bil på 4,20m kallas för ”liten” och ”simpel” småbil. Det är VW Golf storlek. Eller VW ID.3.
Bara lite kortare än Citroën BX på sin tid. Liten småbil?
Vilken bil på 4,20m kostade 150 000 kr ny för bara några år sedan? På 1980-talet var 4,20 mellanklassen och Golf-klassen var på 3,80 m.
Idag är en småbil, en liten bil på 4,0 m. Som Peugeot e-208.
Men en Fiat e-500 är på 3,6m. Där kan vi prata om en liten bil..

Uppdaterat: 2022-10-14 17:29

Visst var väl både Saab 96 och Lamborghini Countach 4,20?
Allt beror ju på vad man gör mellan yttermåtten.

Uppdaterat: 2022-10-14 18:53

Saab 96 var 4,0 m.
Lamborghini Countach var 4,1m. Så Ora Cat är längre än både Saab 96 och Lamborghini Countach.

Uppdaterat: 2022-10-14 20:21
Raphael skrev:

Saab 96 var 4,0 m.
Lamborghini Countach var 4,1m. Så Ora Cat är längre än både Saab 96 och Lamborghini Countach.

Enligt bilregistret är åtminstone 74 års modell av Saab 96 420 cm lång precis som Lamborghini Countach LP5000S.

Så, nej.

Det jag menar är att yttre måtten inte säger så mycket om vad som finns innanför. Ora ser ut som bilar, tycker jag. Inte klumpiga SUV-äckel.

Uppdaterat: 2022-10-14 21:34

Saab 96 är 4,050 m lång.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_96

Lamborghini Countach, originalmodellen, första generationen, är 4,14 m lång.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_Countach

Uppdaterat: 2022-10-15 09:00

Nej Raphael, Saab 96 har längd: 402 cm (1960-64), 418 cm (1965-75),
1965 flyttades kylaren framför motorn och då ändrades fronten.
Men Mäkinen har ju rätt, längden har inte allt med rymden att göra, och jag gillar också utseendet på Ora som en trevlig kontrast till alla klumpiga förväxta träskor.

Uppdaterat: 2022-10-15 09:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om vi ska vara petiga är Ora Cat 4,24 m lång. Och den har 70 kW snabbladdning så 20-80% beräknas ta nästan 40 minuter med det lilla batteriet och nästan 50 minuter med det större batteriet som ger 42 mil.

Uppdaterat: 2022-10-15 09:27

Sen ser jag ingen som helst naturlig koppling till gamla Saab och Lamborghini-bilar vs denna nya Ora. Skall ni jämföra yttermått så är det väl mera relevant att jämföra med rimligt moderna bilarsom flera kan relatera till. Fast yttermåtten säger ju egentligen inte så mycket - som Mäkinen redan påpekat.

Uppdaterat: 2022-10-15 09:31

Ora är jämförelsevis "billig" som elbil för 415 000 kr. Ska man jämföra ICL-bil med längdmått, så ligger väl klassursprunget VW Golf närmast till. En 1.0 eTSI med DSG kostar fr 293 400. Trots att Golf ansetts ha blivit rejält dyr, så skiljer det avsevärt till en "billig" elbil. Men elbilsbonusen då? Ja, den kan regeringen sänka eller ta bort helt när den vill...

Uppdaterat: 2022-10-15 10:26

Cupra Born från 479000 kr med 58 kWh batteri. Betydligt snyggare.

Uppdaterat: 2022-10-15 12:07

Det står i specen att den har 48 kWh LFP resp. 63 kWh NMC.
LFP antar jag är litium-järn-fosfat, men vad är NMC?

Uppdaterat: 2022-10-15 12:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nickel-kadmium

Uppdaterat: 2022-10-15 12:35

Grejen med LFP är att de kan laddas tre ggr så många gånger och inte tar ngn speciell skada av 0-100% därav är det bättre att välja LFP om man inte behöver räckvidden. LFP är även säkrare.
Tesla och de flesta kineser använder numera LFP på bilarna med kort räckvidd. Ford Mustang Mach-e för Kina kommer växlas över till LFP också.

LFP utvecklas snabbt just nu så även bilar med upp till 80kWh kommer ha LFP. BYD:s samtliga bilar även med stort batteri har LFP.

De flesta hemmabatterier för solcellsanläggningar är numera LFP.
Teslas powerwall ryktas gå över till LFP snart också.

Uppdaterat: 2022-10-15 13:09
Axa skrev:

Cupra Born från 479000 kr med 58 kWh batteri. Betydligt snyggare.

Helt klart snyggare, men är det värt 100.000kr mer. För det blir merkostnaden om man vill ha samma förarstöd och utrustning i övrigt.
För som vanligt är Tyskarnas frånpris baserat på en gamla ”spartanskt” utrustad bil.

Uppdaterat: 2022-10-15 13:21
Axa skrev:

Nickel-kadmium

Nix, det är det inte, det är ju gammal teknik som ersattes av nickelmetallhydrid och det förekommer inte särskilt mycket numera om överhuvudtaget och absolut inte i elbilssammanhang.

Uppdaterat: 2022-10-15 15:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

MG4 är väl en allvarlig konkurrent.
Batteriet är på 64 kWh, räckvidden 43 mil enligt WLTP och max snabbladdning är 135 kW. 0-100 km/h går 7,9 sekunder.
415000:-

Uppdaterat: 2022-10-15 15:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Axa skrev:
Nickel-kadmium

Nix, det är det inte, det är ju gammal teknik som ersattes av nickelmetallhydrid och det förekommer inte särskilt mycket numera om överhuvudtaget och absolut inte i elbilssammanhang.

Läs här

Both NMC and LFP are lithium-ion batteries, but the cathode material differs between the two. NMC uses lithium, manganese, and cobalt oxide as cathode material while LFP uses a lithium iron phosphate chemistry. Both battery types utilize a graphite anode.

Uppdaterat: 2022-10-15 15:06
saabnisse skrev:

Axa skrev:
Nickel-kadmium

Nix, det är det inte, det är ju gammal teknik som ersattes av nickelmetallhydrid och det förekommer inte särskilt mycket numera om överhuvudtaget och absolut inte i elbilssammanhang.

Jo, jag vet. Det var sarkasm med tanke på kinas miljötänk.

Uppdaterat: 2022-10-15 15:52
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Cupra Born från 479000 kr med 58 kWh batteri. Betydligt snyggare.

Helt klart snyggare, men är det värt 100.000kr mer. För det blir merkostnaden om man vill ha samma förarstöd och utrustning i övrigt.
För som vanligt är Tyskarnas frånpris baserat på en gamla ”spartanskt” utrustad bil.

Fast det är väl ett större batteri i Born med det priset?

Uppdaterat: 2022-10-15 15:53

Tack Guran!

Uppdaterat: 2022-10-15 16:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

NMC bör hållas mellan 10-80% så 58kWh praktiskt blir 41kWh.
LFP kan använda 0-100% så LFP 41kWh ger praktisk användning samma resultat men NMC kan utnyttjas 0-100% enstaka gånger utan problem.
DVS behöver man inte den extra räckvidden så köp LFP.
Behöver du den extra räckvidden ofta så bör man köpa större NMC-batteri så att 10-80% täcker den räckvidden man behöver.
Behöver man den extra räckvidden mer sällan men måste ha den så kör på NMC.

Uppdaterat: 2022-10-15 16:10
Axa skrev:

Mr Snoid skrev:
Axa skrev:
Cupra Born från 479000 kr med 58 kWh batteri. Betydligt snyggare.
Helt klart snyggare, men är det värt 100.000kr mer. För det blir merkostnaden om man vill ha samma förarstöd och utrustning i övrigt.
För som vanligt är Tyskarnas frånpris baserat på en gamla ”spartanskt” utrustad bil.

Fast det är väl ett större batteri i Born med det priset?

Ja 10kWh.

Uppdaterat: 2022-10-15 16:56

Ora Cat har extremt hög lasttröskel och en liten baklucka, det kommer irritera många. Där är MG4 betydligt bättre.

Det är inte bara kineser som jobbar på LFP och NMC. Stellantis har LFP-liknande batteri (inte identiskt med LFP, men liknande) och NMC. För nya STLA plattformen och kommer tillverkas i Stellantis batterifabriker, i Frankrike och Tyskland som samägs med Total och Mercedes, och en i Italien och två i USA, den ena där är ett samarbete med LG och den andra är ett samarbete med Samsung SDI.

Plus energieffektiva motorer.

Kineserna verkar inte få ut så mycket räckvidd ur sina i förhållande till batteristorleken, det visar att de inte är så energieffektiva.

Uppdaterat: 2022-10-15 16:59

Vi får inte glömma att Ora klarar 5 stjärnor i EuroNcap. Det har tex Stellantis lite svårare att göra...

Uppdaterat: 2022-10-16 10:31
Peter E skrev:

Vi får inte glömma att Ora klarar 5 stjärnor i EuroNcap. Det har tex Stellantis lite svårare att göra...

Och vad spelar antalet stjärnor i EuroNCAP för någon roll i hur bra bilen är att köra och äga?

Uppdaterat: 2022-10-16 11:19
Mr Snoid skrev:

Peter E skrev:
Vi får inte glömma att Ora klarar 5 stjärnor i EuroNcap. Det har tex Stellantis lite svårare att göra...

Och vad spelar antalet stjärnor i EuroNCAP för någon roll i hur bra bilen är att köra och äga?

Man kanske har större möjlighet att kunna fortsätta att köra om bilen man körde hade många stjärnor även om det kommer att bli i en annan bil?

Uppdaterat: 2022-10-16 11:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Mr Snoid skrev:
Peter E skrev:
Vi får inte glömma att Ora klarar 5 stjärnor i EuroNcap. Det har tex Stellantis lite svårare att göra...
Och vad spelar antalet stjärnor i EuroNCAP för någon roll i hur bra bilen är att köra och äga?

Man kanske har större möjlighet att kunna fortsätta att köra om bilen man körde hade många stjärnor även om det kommer att bli i en annan bil?

Har väl inget med stjärnorna att göra. Mycket av det man testat är bara tramsiga system. Däremot att bilen har ett bra krockskydd kan ju vara bra. Men bältespåminnare för baksätet ?
Som vanligt har det gått inflation i även denna test och säkerhetsknarkandet driver upp bilens vikt, pris och möjliga felkällor.
Att bilen har massa system är ju ingen säkerhet för att de skall fungera. Vilket många inte heller gör då det är ruskväder som förblindar sensorerna.

Uppdaterat: 2022-10-16 11:47

Nu var väl mitt lilla inlägg tänkt att visa att det kanske finns anledning till att Ora inte riktigt är så billig som de flesta här verkar tycka att den skall vara.

Uppdaterat: 2022-10-16 14:30

Ora räknar med 70000:- premie medan MG4 räknas med 50000:- däran den stora skillnaden på privatleasing.

Uppdaterat: 2022-10-16 14:54
Raphael skrev:

31 mil kommer antagligen många uppleva som för lite. Det är mindre än Citroën ë-C4 som ligger i samma storleksklass. Ora är billig, men kort räckvidd verkar inte efterfrågat i Sverige.

Ska man tro det som flera brukar skriva om räckvidd för elbilar här i forumet, ska 31 mil vara fullt tillräckligt för de allra flesta i Sverige.

Uppdaterat: 2022-10-21 00:13
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John, jag skulle vilja påstå att 31 mil inte är något som avskräcker ”vana” elbilsförare. Men däremot är det troligen allt för lite för förstagångsköpare, sedan får man inte glömma att den också måste ha den viktiga dragkroken….

Uppdaterat: 2022-10-21 08:32

Tror inte att de entusiastiska elbils-skribenterna här på forumet är representativa för bilköparna i allmänhet så t ex 31 mils räckvidd (i bästa fall - sommartid( anses nog inte tillräckligt för den presumtive elbilskunden. Sen kan man ironisera om detta med dragkroks-behov men det är ett faktum för många bilägare - oavsett vad bilen drivs av för drivmedel.

Uppdaterat: 2022-10-21 10:47
Pi skrev:

Tror inte att de entusiastiska elbils-skribenterna här på forumet är representativa för bilköparna i allmänhet så t ex 31 mils räckvidd (i bästa fall - sommartid( anses nog inte tillräckligt för den presumtive elbilskunden. Sen kan man ironisera om detta med dragkroks-behov men det är ett faktum för många bilägare - oavsett vad bilen drivs av för drivmedel.

Pi, det var ju exakt det jag skrev.

Uppdaterat: 2022-10-21 11:48

Om du syftade på att du ironiserade över dragkroksbehovet så håller jag med dig.

Uppdaterat: 2022-10-21 12:01

För oss med en liten släpkärra (som används två gånger per år) som tom väger 130 kilo är den nya MG4 intressant då den får dra 500 kilo. Om ORA har dragkrok vet jag inte.

Uppdaterat: 2022-10-23 11:03