Vi Bilägares forum

Renault: ”Nonsens” med stora batterier i elbilar

Renault: ”Nonsens” med stora batterier i elbilar

Renaultchefen tror inte att elbilar blir billigare än förbränningsbilar på kort sikt – och han sågar onödigt stora batteripaket.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-19 09:44

Kommentarer

Han har rätt!
Säkert skulle många elbilsägare, speciellt tätortsbor, klara sig med betydligt mindre batterier.
Om man kör max 50 km per dag behöver man knappast släpa på ett tungt, dyrt batteri för 400 km.

Uppdaterat: 2022-10-19 20:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här kan man verkligen snacka om right sizing.

Uppdaterat: 2022-10-19 21:02

Håller helt med!

Uppdaterat: 2022-10-19 21:20

Right-sizing är ordet!

Uppdaterat: 2022-10-19 21:31
Power to the people

Honda E har räckvidd på "bara" 20 mil, vilket torde räcka för många. Men bilen är nästan omöjlig att sälja här. Ingen dragkrok heller, huga...

Uppdaterat: 2022-10-20 18:11

40-taklisten
En anledning till att Hondan säljer dåligt är väl priset, en annan att det finns för få representanter av märket.
En annan liknande bil är ju Mazda MX 30 som också har litet batteri.
Men jag tror att det annars är bilar som skulle passa många väldigt bra och speciellt de som bor i tätort.
När det gäller dragkrok är det ju en typisk svensk företeelse, man måste ha krok för att kunna köra skräp till tippen.
Jag var själv likadan och givetvis har jag haft krok på mina senaste bilar, men numera använder jag den aldrig.

Uppdaterat: 2022-10-20 18:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hondan är riktigt tuff liten bil. Men jag, likväl dom som valt mellan bilarna, sväljer Mazdan. Knappt 400 valde Hondan och 1500 Mazdan. Hondan är som Nisse påpekar på tok för dyr.

Uppdaterat: 2022-10-20 18:45

Sedan kan det finnas fler förklaringar till varför man vill ha lite större batteri. Man kanske bara har en bil och då vill man att den även duger till lite längre resa än vardagspendlingen.

Uppdaterat: 2022-10-20 19:06

Jag ratade Honda på grund av laddluckans placering. Den ska inte sitta utsatt för vädret eller i bilens framände.

Uppdaterat: 2022-10-20 19:24

Om luckan fungerar i ur och skur kan den väl i o f s få sitta i nosen på bilen - men fryser den fast på vintern är det ju inte så kul.

Uppdaterat: 2022-10-20 19:29

Fronten brukar vara ganska utsatt vintertid.

Uppdaterat: 2022-10-20 22:10

Lite siliconolja brukar lösa den typen av problem.

Uppdaterat: 2022-10-21 08:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ViB provkör Mazda MX-30 med räckvidd 20 mil: "Tänk om en bensin- eller dieselbil som drar en halvliter milen skulle ha en bränsletank på bara tio liter. Det skulle ingen acceptera – men i en elbil är det plötsligt okej."

Tja, om den bilen automatiskt laddade bränsletanken varje natt hemma, så skulle det kanske vara okej. Alltså som elbilen gör...

Uppdaterat: 2022-10-21 08:55

Det är säkert riktigt och just att elbilen då är fulltankad var morgon måste ju vara en fördel.
Men, bensinbilen har en annan fördel, det går att ta med sig en reservdunk på 5-10 liter som man fyller i tanken på ett par minuter.
Men lite slaskigt blir det förstås!

Uppdaterat: 2022-10-21 09:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men skall man vara en aning kritisk så laddar ju inte en elbil "automatiskt" varje natt - det krävs dels ett ladduttag/laddbox, dels att man ansluter sin bil till detta uttag på kvällen och sen kopplar loss det på morgonen. Och just 20 mils räckvidd i allra bästa fall är det nog inte så många som skulle acceptera för annat än en utpräglad andra-bil med få dagliga mil. Synd på exemplet Mazda för det är f ö en trevlig elbil i det mindre formatet.

Uppdaterat: 2022-10-21 10:52
saabnisse skrev:

Lite siliconolja brukar lösa den typen av problem.

Nja, på en elbil producerar man inte en massa överskottsvärme så risken för att skarvar fryser ökar. Helt igenmurad front har jag råkat ut för vid körning vissa vinterdagar även på avgasbilar.

"Besväret" att koppla in sladden varje gång jag kommer hem är betydligt mindre än att åka till macken. Dit ska jag inte av andra skäl än just att tanka medan hemmet angörs av ett otal skäl.

Uppdaterat: 2022-10-21 19:34

Mycket olika tyckanden och antaganden i detta med att äga och köra elbil. Skulle vilja påstå att de som inte ägt en elbil har FEL.
Men så klart tror man sig veta exakt hur det är och vad som är bra eller dåligt. Så att diskutera detta ämne är helt bortkastat.

Uppdaterat: 2022-10-21 19:56

OK, vi som inte hamnat i som det verkar elbils-sekten skall hålla käften. Bra att veta din åsikt, Guran. Men jag tror inte att sådana åsikter ökar förståelsen för elbilar och suget att skaffa en.

Uppdaterat: 2022-10-22 08:51
Pi skrev:

OK, vi som inte hamnat i som det verkar elbils-sekten skall hålla käften. Bra att veta din åsikt, Guran. Men jag tror inte att sådana åsikter ökar förståelsen för elbilar och suget att skaffa en.

Nej för det är inte lönt att diskutera detta då man presenterar fakta baserat på egna erfarenheter så är det som att hälla vatten på en gås.
Sen om du tror det är en Sekt, ja då förstår jag att du är ytterst skeptisk, sekter skall man passa sig för 😉

Uppdaterat: 2022-10-22 10:37

Jag är absolut inte skeptisk till elbilar men att man uppenbarligen enligt en del elbils-ägare måste äga en elbil för att få uttala sig om dessa fordon - ja, det är jag väldigt skeptisk till.

Uppdaterat: 2022-10-22 10:59

Jag har inte så stor erfarenhet av elbilar, men mitt körmönster har ändrats och några längre tjänsteresor med egen bil är inte så många och jag skulle därför klara mig utmärkt med en bil med litet batteri för 20 mil.
Och någon krok behöver jag inte heller, jag har upptäckt andra möjligheter att bli av med skräpet.

Jag har ju en elmoppe och det är väldigt trevligt att bara sätta sig, stoppa i nyckeln och dra iväg, den är utmärkt till korts turer när det är bra väder och skönt att slippa slaska med bensin.
Jag svor över min åkklippare som bara används när det gäller att mosa löven en gång om året och därför är den tjurig att få igång, utan startspray går det inte trots fulladdat batteri.
Den har en vacuumdriven bensinpump!
Den skulle jag önska vore elektrisk, men det var annat när den köptes för 25 år sedan.

Men en elbil är beställd i familjen, dock dröjer det väl ett år till leverans och den kommer inte att köras av mig mer än någon enstaka gång.
Den är fyrhjulsdriven, har onödigt hög effekt, har krok och är för stor.
Men vi får se den kanske får en liten snål färggrann kompis?
Men utan krok.

Uppdaterat: 2022-10-22 11:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre