Vi Bilägares forum

Efter dödsolyckorna – hård kritik mot regler för A-traktorer

Efter dödsolyckorna – hård kritik mot regler för A-traktorer

Efter flera allvarliga trafikolyckor med så kallade A-traktorer höjs nu allt fler röster för att ändra på reglerna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-20 06:30

Kommentarer

Det är märkligt att de är så slappa lagar och regler för A-traktorer. Ingen (förutom tjänstemän på transportstyrelsen) är förvånad över att de lättare reglerna har gjort att de flesta kör trimmat. Gör om och gör rätt eller förbjud eländet. det ska vara mycket svårt att manipulera strypningen, självklart kontrollbesiktning varje år precis som med äldre bilar och körkortsutbildning precis som ett vanligt bilkörkort-det är ju en bil de kör och inte en automatväxlad moppeskoter.

Uppdaterat: 2022-10-20 06:54

Så ungdomarna som trimmar sina traktorer är oskyldiga. Felet är alltså regelverket som tvingar ungdomarna att trimma sina traktorer så de kör i 100 km/h och krockar med träd. Så bara A-traktorerna får köra i 45 km/h istället för i 30 så kommer dödsolyckorna i 100 km/h helt att upphöra.
Mycket märklig logik.

Uppdaterat: 2022-10-20 08:08

Det spelar ju ingen roll vilka regler som krävs om de inte följs.
Vid olyckan utanför Trelleborg hade inte föraren fyllt 15 och hade alltså ingen rätt att köra A-traktor.
Så länge inte föräldrar eller vårdnadshavare inser att det är deras skyldighet att se till att deras frön uppför sig rätt kommer det att vara mycket svårt att förhindra olyckor.
Ok, det är väldigt svårt eftersom fröna oftast anser sig veta bättre och att föräldrarnas råd härrör från en avlägsen forntid då man inte visste något.
Det finns en viss begränsad trafikutbildning i skolan, men den bör intensifieras och kraven på lämplighetsintyg och körkort för A-traktor och moped klass 1 bör höjas.

Uppdaterat: 2022-10-20 08:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra där Saabnisse, det är ju barn som kör bilarna och därav är föräldrarna ansvariga och bör straffas. Dessutom är föräldrarna( pappan ) oftast medvetna om att barnen kör trimmat-många gånger pappan som trimmat eller hjälpt till. Detta vet jag av egen erfarenhet av min son. Han fick inte trimma sin moped eftersom jag är rädd om min son och tänker på konsekvenser vid en olycka om man kör olagligt. Jag provkörde regelbundet. Tyvärr blev han frånåkt av kompisar med trimmade mopeder och A-traktorer där jag vet att Pappan var inblandad i trimningen.

Uppdaterat: 2022-10-20 09:23

Fast om dessa trim-glada ynglingar inte har tillgång till dessa bilar så kan dom ju inte heller "trimma" dom. Så avveckla dessa onödiga fordon - har svårt att tro att de förekommer i övriga EU. Och vi i Sverige vill ju gärna följa allt som EU beslutar. De på Transportstyrelsen som varit med och genomfört denna förändring av reglerna som gjordes för ca: 2 år sedan borde inte må riktigt bra när de ser konsekvenserna...

Uppdaterat: 2022-10-20 09:52

Håller med Pi. Enbart regeländring tror jag inte på. Det enda som skulle kunna fungera är att fysiskt ersätta originalmotorn med en gräsklipparmotor som inte klarar av mer än 30 km/h.

Men jag gissar att intresset för A-traktorer skulle gå ner kraftigt om det inte var lika lätt att manipulera till högre hastigheter.

Uppdaterat: 2022-10-20 09:58

Precis Axa - det är ovanligt blåögt att tro att en höjning av maxhastigheten skulle lösa problemet. Fortfarande är det outbildade bilförare i 15-årsåldern som kör dessa, fortfarande skulle de vara proppar på 70-vägar och fortfarande är det säkert lika intressant att forcera hastighetsspärren. Och likaså en helt onödig produkt i mina ögon. Och jag är uppväxt i den norrländska landsbygden där typ 99 % av kompisarna inte hade annat än en moppe (i bästa fall) att transportera sig med. Och det även vintertid. Så varför måste 15-åringar i större städer idag plötsligt köra bil till skolan ?

Uppdaterat: 2022-10-20 10:09

"EPA" traktorn kom till för att "bonden" skulle kunna använda på "gården".
Behovet finns inte längre.
Ta bort!
Alla andra försök till förändring kommer att misslyckas.
Finns - mig veterligen - ingen annanstans i världen.

Uppdaterat: 2022-10-20 10:22

Det kvittar vilka regler som än införs, så kommer ungdomarna att bryta mot dem. Och där kom jag osökt in på problemet: Ungdomar - eller barn, om man så vill! Den mänskliga hjärnan är inte färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern. Resten förstår alla själva, hoppas jag. Jag skriker extremt sällan efter förbud, men i det här fallet ska A-traktorerna bort från vägarna helt och hållet!

Uppdaterat: 2022-10-20 13:10
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag vet inte om övriga världens alla mopeder och lätta motorcyklar är så mycket säkrare.

Uppdaterat: 2022-10-20 19:08

Mäkinen - antagligen så dör eller skadas inte så många om en fartglad yngling kör omkull med moppen - och troligen inte heller några i en bil om moppen krockar med bilen. Däremot kan ju kollisioner mellan moppar och cyklister eller fotgängare sluta illa. Men det lär det göra om ynglingen kör en personbil också.

Uppdaterat: 2022-10-20 19:26

Inmålade i ett hörn- transportstyrelsen - finns det ingen snabb och bra lösning, men...
Mopeder och mopedbilar - 45km/h - är ju ingen höjdare - men uppenbart inte lika dödliga som "trimmade" A-traktorer.
Vad jag kunnat hitta: dödsfall med mopeder, lätta motorcyklar och mopedbilar är "måttliga"? Dessutom: det är svårare att få passagerare att åka med - dom är helt utsatta - och aningslösa?- i A-traktorer - utan bälten?!
Eftersom aningslösa/omdömeslösa föräldrar skickar ut sina "gullepluttar" i "vad som helst" - bara dom inte fryser eller blir fuktiga, kanske den minst dåliga lösningen är:
-förbjud A traktorer
-ta fram rimliga säkerhetskrav på mopedbilar - tar tid. Speciellt om vi styrs av EU.

Uppdaterat: 2022-10-20 20:36

Alla begriper att en A-traktor som är byggd av en relativt modern bil är avsevärt säkrare än en tvålkopp till mopedbil.
Detta under förutsättning att de färdas i samma hastighet.
När A-traktorn trimmas för att gå fortare är det inte längre en A-traktor utan en olaglig oregistrerad bil.
Nog måste det finnas möjlighet att begränsa en A-traktors hastighet så att den i princip blir omöjlig att trimma.
Nog måste det vara möjligt att införa samma krav på bältesanvändning som i en personbil.
Nog måste det vara möjligt att kräva en utökad trafikutbildning för att framföra mopedbil eller A-traktor.
Nog måste det gå att få vårdnadshavare att ta sitt ansvar!
Eller?
Är det bara förbud som gäller?

Uppdaterat: 2022-10-20 21:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Alla begriper att en A-traktor som är byggd av en relativt modern bil är avsevärt säkrare än en tvålkopp till mopedbil.
Detta under förutsättning att de färdas i samma hastighet.
När A-traktorn trimmas för att gå fortare är det inte längre en A-traktor utan en olaglig oregistrerad bil.
Nog måste det finnas möjlighet att begränsa en A-traktors hastighet så att den i princip blir omöjlig att trimma.
Nog måste det vara möjligt att införa samma krav på bältesanvändning som i en personbil.
Nog måste det vara möjligt att kräva en utökad trafikutbildning för att framföra mopedbil eller A-traktor.
Nog måste det gå att få vårdnadshavare att ta sitt ansvar!
Eller?
Är det bara förbud som gäller?

Kom igen. Jag skrev ovan att den mänskliga hjärnan inte är färdigutvecklad förrän i 25- årsåldern. På vilket stadium tror du då att hjärnan på en 15-åring befinner sig? Och vårdnadshavare kan omöjligen övervaka allt som barnen gör. Det kvittar hur mycket arbete föräldrarna lägger ner på uppfostran. Och detta vet du.

Som jag skrev: Jag skriker sällan - eller aldrig - efter förbud, men ibland är det nödvändigt. Som nu.

Uppdaterat: 2022-10-21 02:09
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Den Nya Regeringen har ju som främsta mål att - kraftigt - reducera dödsskjutningar. Det vore "lämpligt" om den också kunde innefatta dödsfall som sker pga "dåliga" bestämmelser!

Tips 1: börja med att beordra polisen att kontrollera alla A-traktorer map bestämmelsen att baksäte inte får finnas. Uppenbarligen har det funnits - och varit använt - i några av de värsta dödsolyckorna.
Tips 2: de som har "svartmålade" bakre sidofönster HAR baksäte!

Uppdaterat: 2022-10-21 08:09

Förtydligande: transportstyrelsen stiftar inga lagar - det gör riksdagen. Majoritet under aktuell period hade (S) med stödpartier, ex, det i andra avseenden, "kända" MP. Speciellt för "sitt" borgarråd i Stockholm.

Uppdaterat: 2022-10-21 08:22

SnookerPro
Det finns de som inte har hjärnan färdigutvecklad oavsett ålder!
Det är därför det finns lämplighetsprövning.

Uppdaterat: 2022-10-21 08:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

SnookerPro
Det finns de som inte har hjärnan färdigutvecklad oavsett ålder!
Det är därför det finns lämplighetsprövning.

+100
Ja vad skall man säga om de som dagligen åker igenom samhällen som har 30, 40 och 50 km/t som hastighet, i 60-80 km/t , och därmed skiter fullständigt i de som bor där. De kör definitivt inte A-traktor och är inte 15 år och borde ha utvecklade hjärnor.

Uppdaterat: 2022-10-21 09:20

Christer
Ja det är dock några av dessa personer som fastnat i en fartkontroll och beroende på hastighet blivit av med sitt körkort.
I vissa, kanske alltför få, fall krävs ett nytt lämplighetsintyg och körprov för att återfå kortet.

Men det är kanske dessa förebilder vissa av de ungdomar har som kör A-traktor?
Jag hörde om en stolt förälder med tydligen en stor fet plånbok, som köpt en ny Porsche till sin nyfyllda femtonårige son och låtit bygga om den till A-traktor.
"Då lär han sig köra och att ta hand om traktorn och om tre år återställer vi den till en bil" sa han".
Fan tro´t, men han kanske har rätt.

Uppdaterat: 2022-10-21 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Finns det verkligen trafikpoliser med fartkontroller idag? Har inte sett någon fartkontroll i samhället där jag bor de sista 20 åren. Enda gången man ser en polisbil överhuvetaget, är när de åker i gles kolonn, 10-20 bilar, är när de åker igenom samhället till någon utbildning eller halkkörning i Kumla, som idag.

Uppdaterat: 2022-10-21 10:57
Tjalle skrev:

Tips 1: börja med att beordra polisen att kontrollera alla A-traktorer map bestämmelsen att baksäte inte får finnas. Uppenbarligen har det funnits - och varit använt - i några av de värsta dödsolyckorna.
Tips 2: de som har "svartmålade" bakre sidofönster HAR baksäte!

Eftersom det inte finns något krav på att använda bilbälte så sitter man upp till 5-6 ungdomar i framsätet, har jag sett många gånger med egna ögon, så det behövs inget baksäte för att åka flera i en A-traktor. Mötte nyligen en A-traktor som gick omkring 90km/h med 4 ungdomar i framsätet, på en 90-väg. Så inte undra på att olyckor får dödlig utgång.

Uppdaterat: 2022-10-21 13:41
saabnisse skrev:

SnookerPro
Det finns de som inte har hjärnan färdigutvecklad oavsett ålder!
Det är därför det finns lämplighetsprövning.

Ge dig.

Uppdaterat: 2022-10-21 17:43
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Ursäkta, det var absolut inget personligt menat!

Uppdaterat: 2022-10-21 18:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Tjalle skrev:

"EPA" traktorn kom till för att "bonden" skulle kunna använda på "gården".
Behovet finns inte längre.
Ta bort!
Alla andra försök till förändring kommer att misslyckas.
Finns - mig veterligen - ingen annanstans i världen.

Bra där Tjalle. Märklig skapelse dessa A-traktorer. Ta bort!
EPA-traktorn hade kanske sitt berättigande under och strax efter andra världskriget. Men nu? Ta bort!

Uppdaterat: 2022-10-21 19:01
Villevalle

Det märkliga är hycklerin som finns i debatten om trafiksäkerhet. Är det en vägsträcka där någon stukar foten vid lite för hård inbromsning så ska hastigheten sänkas, sätter upp fartkameror, etc.
Men hur många dödsolyckor har hänt med A-traktor redan i år?

Uppdaterat: 2022-10-21 21:20

I fråga om trafikarbetet som A-traktorer genererar så måste olyckskvoten fatala olyckor vara tiopotenser högre. Här krävs en riktad insats från polisen. Smyg i buskarna och lagför förarna och konfiskera och destruera bilarna. Behövs inte mer än några rejäla kraftsamlingar varje år så lär sig ungdomarna att det nog är lite väl riskabelt att åsidosätta hastighetsspärren. Ser dagligen dessa A-traktorer (eller bilar med LGF skylt i aktern) som framförs fortare än 30 km/h.

Uppdaterat: 2022-10-21 21:39

Snoid
Inte bara A-traktorerna. Även mopederna är toktrimmade.

Uppdaterat: 2022-10-21 22:19
Axa skrev:

Snoid
Inte bara A-traktorerna. Även mopederna är toktrimmade.

Jo då, jag hade själv en trimmad moped. 70km/h gjorde min moppe både med och utan passerare😜

Uppdaterat: 2022-10-21 23:36

Föräldraansvar ? Vart finns det ?

Uppdaterat: 2022-10-21 23:59

"Boven" i dramat (delvis - riksdagen fattar beslut) heter Anders Gunneriosson - utredare på Transportstyrelsen.
Källa: Bohusläningen.
Han har fått "sparken" - fast undangömd någonstans i korridorerna - och Josefin Hallenberg är ny utredare. Skall presentera nytt förslag 1:a nov!!!?? Internt Transportstyrelsen eller officiellt?
Vad kan en ny - handlingskraftig? - regering/riksdag göra?

Tips till Generaldirektören: skicka Gunneriosson till Ryssland - dom kan behöva lite kreativa människor.

Uppdaterat: 2022-10-22 08:48

Jag glömde: jag visste inte att det var "tillåtet" (dvs inte förbjudet) att åka fler än två i framsätet! Tredubbelt "hål i huvet". Skicka Gunneriosson till Sibirien! Polisen avrådde - enligt Bohusläningen - från att genomföra förslaget - men ingen lyssnade. Regering/riksdag? M? ViB? Jag blev aldrig tillfrågad.

Uppdaterat: 2022-10-22 09:06

Det är märkligt att läsa om alla dessa förbudsivrare som högljutt ropar på förbud, men samtidigt erkänner sina förbrytelser i sin ungdom.
Vidsyntheten minskar i takt med förgubbningen!

Uppdaterat: 2022-10-22 09:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det är märkligt att läsa om alla dessa förbudsivrare som högljutt ropar på förbud, men samtidigt erkänner sina förbrytelser i sin ungdom.
Vidsyntheten minskar i takt med förgubbningen!

+100

Uppdaterat: 2022-10-22 11:07

Saabnisse
Trams. Jag hade varken moppe eller A-traktor i min ungdom. Jag cyklade dit jag skulle och skaffade körkortet ett par veckor efter 18-årsdagen.

Uppdaterat: 2022-10-22 13:28

Axa
Jag har hört talas om att det fanns sådana figurer, men det fanns inga i min umgängeskrets så jag trodde det var påhitt.
Men det var ju bra att du talade om det så att vi fick reda på vilken perfekt gosse du var.
Men du kanske inte hade 10-20 km till närmaste nöjesställe?

Uppdaterat: 2022-10-22 16:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Körde moppe men faktiskt otrimmat för jag var lite orolig för lämplighetsintyget när man snart skulle ta körkort. Men moppen gick ändå rätt hyggligt trots att den var orörd...:)

Uppdaterat: 2022-10-22 17:04
saabnisse skrev:

Axa
Jag har hört talas om att det fanns sådana figurer, men det fanns inga i min umgängeskrets så jag trodde det var påhitt.
Men det var ju bra att du talade om det så att vi fick reda på vilken perfekt gosse du var.
Men du kanske inte hade 10-20 km till närmaste nöjesställe?

Axa är av en betydligt nyare generation, då fanns det faktiskt många som cyklade och den klassiska moppen var på utdöende, blev mer sådana där scootrar. När jag hade moppe på 70-talet så hade alla moped och de flesta var mer eller mindre trimmade, från jackad kanna och drevad, till 70cc cylinder 22mm förgasare och expansionsljuddämpare.
Fanns nån enstaka EPA-traktor. Men moppe var det som gällde, buffalostyre och ett fårskinn på sadeln.

Uppdaterat: 2022-10-22 17:19

Samma även på 60-talet, Guran. Men en kompis hade en Jeep-EPA men han fick å andra sidan en Mercedes 190 SL av sin pappa när han fyllde 18 så han var nog inte så representativ för ynglingar i gemen. Men på den tiden vill jag minnas att det var s k traktorkort som gällde för EPA och då var nedre åldersgränsen 16 år vill jag minnas. Apropå lite ovanligare bilar även på den tiden så hade en kompis en Lancia Appia, en hade en Chevrolet Corvair och sen den riktiga komfortbilen - en Mercedes 300 som en av kompisarna hade lyckats komma över.
Mina barn hade i o f s en moppe men den användes väldigt sporadiskt för dom cyklade hellre.

Uppdaterat: 2022-10-22 17:37

Saabnisse
Cyklade 1,2 mil för att vara med på träningar. Cyklade överallt. Var en mil till centrum från mig.

Uppdaterat: 2022-10-22 18:37

Snoid
Vad snackar du om? Det var poppis med moppe på min tid. Många hade dt50. Scootrar fanns inte.

Det fanns en del epa men inte som idag.

Uppdaterat: 2022-10-22 18:40

Jag började köra moppe när jag var 12 i skogen. Föräldrarna tillät oss att leda mopederna till en gammal järnvägsbank där vi kunde köra tre km utan att korsa vägar. Jag avslutade mopedåkandet med en Zundapp med fem växlar och 70cc cylinder veckan innan jag fick börja övningsköra med bil.

Bilarna har ofta framförts med bakhjulen i samma radie som de främre eller bredare än så. Redan den första bilen fick uppgradering av motoreffekt och väghållning innan den plötsligt hade 1,5 dm kortare hjulbas på höger sida.
Det gör att jag har full förståelse för att unga vill odla ett intresse och för mig är fordon bättre än narkotika eller fotboll.

Uppdaterat: 2022-10-22 18:56
Axa skrev:

Saabnisse
Trams. Jag hade varken moppe eller A-traktor i min ungdom. Jag cyklade dit jag skulle och skaffade körkortet ett par veckor efter 18-årsdagen.

Tänk att det fanns sådana gullgossar på 70-talet. Du måste ha varit ett undantag. Cykla jo tjena. Det var moppe som gällde.

Uppdaterat: 2022-10-22 18:58
Axa skrev:

Snoid
Vad snackar du om? Det var poppis med moppe på min tid. Många hade dt50. Scootrar fanns inte.
Det fanns en del epa men inte som idag.

Okej då, en generation yngre. Puch Dakota, Zündapp KS50, Suzuki K50 var de ”hetaste” modellerna. Men bra att du cyklade, det var inte många som gjorde på 70-talet. Då var det höjden av töntighet.

Uppdaterat: 2022-10-22 19:27

Haha nu är det smådement i tråden.
I slutet av 80-talet var jag i mopedålder. Vet inte ifall jag var guldgosse men det var en i parallellklassen som körde ihjäl sig på moppe vid skolan. Testade utan hjälm och körde in i en stolpe. Tragiskt.

Det normala var att man inte körde moppe eller epa under den tiden. Lite som idag med andra ord.

Uppdaterat: 2022-10-22 21:43
Axa skrev:

Haha nu är det smådement i tråden.
I slutet av 80-talet var jag i mopedålder. Vet inte ifall jag var guldgosse men det var en i parallellklassen som körde ihjäl sig på moppe vid skolan. Testade utan hjälm och körde in i en stolpe. Tragiskt.
Det normala var att man inte körde moppe eller epa under den tiden. Lite som idag med andra ord.

Som jag skrev, du är av en yngre generation. Jag minns att mopparna försvann ganska fort på 80-talet och cykeln tog över. Jag är född -62 och ännu inte allt för dement, men mopparnas popularitet avtog helt klart ganska fort under tiden jag gick på teknis.

Uppdaterat: 2022-10-22 22:20

Mopeder verkar numera mest vara av intresse för mogna män. Men då ska det vara de klassiska med tvåtaktsmotor. På mopedrallyn tillåts inga modeller från 80-talet och framåt. Nutidens skotermodeller med fyrtaktsmotorer anses inte som "riktiga" mopeder.

Jag sålde min tvåväxlade Crescent på 60-talet för motsvarande nu 8 000 kr. Såg för en tid sen samma mopedmodell till salu hos en mc-handlare för 30 000 kr...

Uppdaterat: 2022-10-23 07:56

Detta med hur gamla (nya) moppar som tillåts på "moppe-rallyn" beror nog på hur renläriga arrangörerna är. Dom är ju i vart fall inte mera renläriga än att dom tycks tillåta moderna trimdelar och t o m hela motorer på mer eller mindre alla deltagande moppar.
Men för att återgå lite till ursprungsfrågan så har nog olika former av elfordon tagit över en del av den klassiska moppens roll - om inte annat så är nog dessa betydligt billigare att driva och i många fall behövs heller ingen (numera) dyr moppe-försäkring. Och i staden med dess omgivningar borde det räcka för många ungdomar kan man tycka.

Uppdaterat: 2022-10-23 08:35

Pi, jo det krävs en dyr försäkring till elmoped klass 1, den kan vara lika dyr som en helförsäkring på en bil!

Uppdaterat: 2022-10-23 08:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - jag talade inte om elmoppar - det finns många andra eldrivna hjulförsedda fordon som inte kräver försäkring.

Uppdaterat: 2022-10-23 09:35

Problemet är att så många epa-traktorägare trimmar sina epa så de går fortare och det är inte bra på en bil med dålig väghållning som det blir med stel bakaxel (de har väl fortfarande det?)
Lätt att få kast med bakvagnen och köra av vägen eller krocka med andra i högre farter då.

Uppdaterat: 2022-10-23 10:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.