Vi Bilägares forum

Premiär för Polestar 3 – här är allt om nya elsuven

Premiär för Polestar 3 – här är allt om nya elsuven

Polestar har visat upp märkets nya elsuv med fokus på prestanda och design. Polestar 3 kostar omkring en miljon kronor och börjar byggas nästa år. Här är alla detaljer om nykomlingen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-12 19:10

Kommentarer

Nu tycker jag väl inte bara att Teslas TV -spel är en del av bilens teknikinnehåll J.L. Funktionen att exempelvis kunna styra fyrhjulsdriften på mer än ett stelbent sätt och så även autopiloten (om än med undermålig funktionalitet) är exempel på hur Tesla vill positionera sig. Kameror en annan.

Och där slår man rakt in i hjärtat på tyskarna som av tradition alltid tryckt på hög grad av tekniska system, fast då som dyra tillval. Taktiken är helt uppenbar för mig.

Observera nu att jag inte tycker att detta är dåligt på något sätt. Det är mer vissa andra som har behov av att lägga in egna värderingar i resonemangen;-). Men Tesla kommunicerar teknik och tar betalt för det, oavsett det är ett TV-spel eller sofistikerad styrning av fyrhjulsdriften.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-15 12:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL
Skrattretande att du plötsligt även jämför med lyxbilar.
Nåja. Vi får se hur Trean presenterar i verkligheten. Oavsett hur ”premium” så behöver eldriften vara bra för att inte floppa.

Ja skrattar gör man när man gör en enkel argumentationsanalys av dig i denna tråd.

Du dömer ut bilens konkurrenskraft via en referensram bestående av Skoda och utan att ö.h.t har kört vare sig Polestar eller konkurrenterna, vilket inte är särskilt trovärdigt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-15 13:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ha Ha, du blir allt mer svårtydd vart du egentligen vill komma med din kritik av Tesla. Först tv-spel och nu undermålig fyrhjulsdrift ??? Tesla-Björn i början av sin "youtube karriär" gjorde dragkamp mellan model x och diverse välrenommerade fyrhjulsdrivna bilar med allt från torr asfallt till is. Gissa vilken bil som var överlägsen ? Endast Hummer på torrt väglag klarade av Teslan. Den erfarenhet undertecknad har av Teslas fyrhjulsdrift är att den är extremt bra på att blixtsnabbt reglera kraften för ett enastående grepp och då med dubbfritt.

Uppdaterat: 2022-10-15 13:27

AL
Det stämmer. Jag sätter mig inte i ett sunkigt Kina-bygge som Polestar. Åsikter kan man ändå ha. Du verkar ju ha en hel del synpunkter om min elbil fast du inte ägt sådan.

Som sagt. Det ska bli intressant att se ifall Polestar fortsätter leverera dåliga elbilar eller om dem skärpt sig. Jag tror trean inte är ett undantag.

Uppdaterat: 2022-10-15 14:25

Axa, vad baserar du din slutsats att Polestar levererar dåliga elbilar på?
Mig veterligen har dom endast 2:an, den verkar i alla fall både testare och ägare vara ganska så nöjd med.
Men din kanske var ett måndagsexemplar?

Uppdaterat: 2022-10-15 14:43

Ja du J.L, det här med läsförståelsen brister i sedvanlig ordning. Jag skrev ju precis motsatsen om fyrhjulsdriften. Ta en valium och släpp fanatismen så blir det nog lite lättare i fortsättningen;-).

Autopiloten är däremot undermålig eftersom den är så grav överrepresenterad bland dödsolyckorna, eller är den det? Här kan man resonera fram och tillbaka, men då måste man klara av att hålla huvudet kallt och inte ta kritik personligt. Det är en bil min vän;-)

Läs nu ordentligt och formulera ett svar baserat på vad som står tack,

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-15 15:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snoid
Sunkig Kina-bil med en hel del strul och ineffektiv drivlina.

Uppdaterat: 2022-10-15 16:01
Axa skrev:

AL
Det stämmer. Jag sätter mig inte i ett sunkigt Kina-bygge som Polestar. Åsikter kan man ändå ha. Du verkar ju ha en hel del synpunkter om min elbil fast du inte ägt sådan.
Som sagt. Det ska bli intressant att se ifall Polestar fortsätter leverera dåliga elbilar eller om dem skärpt sig. Jag tror trean inte är ett undantag.

Aha skall vi tolka det som att det är Kina som producerar dåliga bilar överlag, eller är det enbart Polestar?

Hur gör vi med all övriga komponenter från Kina? Döms de ut på samma sätt? För egen del har jag varit mycket i Kina, ja faktiskt redan på 70-talet, och jag vågar påstå att de inte har dåliga komponenter. Men alla har vi olika erfarenheter;-).

Vad det gäller Skoda har jag som bekant en sådan plåtlåda själv. Och det är vid min själ inte någon kvalitetsbil på min ära. Bara bakluckan är tunn som en pappskiva. Billig skit är ett annat passande ord. Funktionen? Ja skräp.

Men jag tillhör inte Skodas målgrupp. De bygger ju bilar som skall attrahera dem med lägre krav och som troligtvis inte har någon större koll på hur en bil ser ut under skalet eller fungerar heller för den delen. Ja, jag generaliserar grovt. Det är ju tydligen ok att göra det i Axa;s värld.

Kritik som slängs ut bör vara sakligt grundad. Att sitta och titta på några bilder på nätet och med sin egen Skoda som referens påstå saker om en annan bil anser jag inte vara sakligt. Jag tycker tvärtom att det både är ologiskt som milt uttryckt mindre genomtänkt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-15 16:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Snoid
Sunkig Kina-bil med en hel del strul och ineffektiv drivlina.

Strul? I jämförelse med vaddå? Skoda?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-15 16:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Snoid
Sunkig Kina-bil med en hel del strul och ineffektiv drivlina.

Vadå ineffektiv drivlina.
14,7 kWh/100km och 52 mils räckvidd enligt årets test i Motor. Det tycker jag är helt ok.

Uppdaterat: 2022-10-15 16:48

AL
Japp. Jag undviker att handla från Kina, särskilt bilar. Det finns gott om produkter från andra delar av världen. Att du gör det förvånar mig inte. Du verkar ha förkärlek till diktaturer.

Japp. Det är en massa problem med Polestar om man läser på nätet. I klass med Skoda.

Uppdaterat: 2022-10-15 17:36

Snoid
Lika mycket som en Skoda med dubbla motorer. Kolla hur det gick för Tesla.

Uppdaterat: 2022-10-15 17:39
Axa skrev:

Snoid
Lika mycket som en Skoda med dubbla motorer. Kolla hur det gick för Tesla.

IVx 16,8. Och Tesla är som vanligt i en egen divison i fråga om energieffektivitet. Det är ingen nyhet.
Skall bli intressant att se om Skoda fått ordning på den stora eltörsten vintertid. Vet du om den senaste uppdatering du fått råder bot på den osedvanligt höga förbrukningen som iV har haft vintertid?

Uppdaterat: 2022-10-15 18:23
Axa skrev:

AL
Japp. Jag undviker att handla från Kina, särskilt bilar. Det finns gott om produkter från andra delar av världen. Att du gör det förvånar mig inte. Du verkar ha förkärlek till diktaturer.
Japp. Det är en massa problem med Polestar om man läser på nätet. I klass med Skoda.

Titta gärna på komponentförteckningen till din egen bil;-).

Problemet med ett sådant resonemang är att Kina på det ena eller andra sättet är insyltade i all möjlig verksamhet. Du vet det där med att titta under skalet på bilen också.;-). Kan vara bra om man nu skall göra sådana radikala avgränsningar.

Vad gäller diktaturer är det väl snarare Axa själv som kategoriskt vägrat att ta avstånd från totalitära undertoner och rena terrorkopplingar. Men det klart, det gällde ju bara på svensk regeringsnivå så det kanske inte var lika farligt vad vet jag;-). Ta bara tokstollarnas kopplingar till självaste Putin. Bra i Axa;s värld? Antagligen är det väl det;-)

Men det är att konstatera att märkesfanatism allt som oftast resulterar i motsägelser. Det gäller inte bara för Axa utan några andra herrar här i trådarna som har svårt att hålla huvudet kallt när de resonerar.

Polestar har som sagt definierat sina konkurrenter och utvecklat sin produkt med dessa i åtanke. Axa anser via några bilder på nätet och med en plåtschabrak till Skoda som referenspunkt att man har misslyckats. Ett ställningstagande som fortfarande inte känns särskilt genomtänkt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-15 20:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snoid
Kolla igen. RS coupe 14,9.

Uppdaterat: 2022-10-15 21:16

Ja, Tesla är bara en bil, och en oerhört modern sådan och varför inte, vi kanske ska ta en varsin valium AL. Axa har definitivt en poäng med att du AL är okritisk till diktaturer, som Kina och en oljelobbyist, där man får mycket otäckt på köpet. Skoda har ju faktiskt gjort en imponerande resa inom VAG, där märket levererat mycket för pengarna och motsvarat kundernas förväntningar, vilket lett fram till en volym närmare miljonen bilar per år. Vissa andra märken försöker att komma upp till 800 k och vidare men uppenbarligen har marknadsavdelningen navigerat lite fel, och kunderna är inte så många där man är positionerad nu.

Uppdaterat: 2022-10-15 21:16

AL
Jorå, fortsätt du med dina pajaskommentarer och härskartekniker. Det du säger och det katten skiter lägger jag i samma påse.

Uppdaterat: 2022-10-15 21:19
J.L skrev:

Ja, Tesla är bara en bil, och en oerhört modern sådan och varför inte, vi kanske ska ta en varsin valium AL. Axa har definitivt en poäng med att du AL är okritisk till diktaturer, som Kina och en oljelobbyist, där man får mycket otäckt på köpet. Skoda har ju faktiskt gjort en imponerande resa inom VAG, där märket levererat mycket för pengarna och motsvarat kundernas förväntningar, vilket lett fram till en volym närmare miljonen bilar per år. Vissa andra märken försöker att komma upp till 800 k och vidare men uppenbarligen har marknadsavdelningen navigerat lite fel, och kunderna är inte så många där man är positionerad nu.

Ja läsförståelsen som sagt;-).

Vet inte om den blir bättre av valium. Troligtvis är det inte så.

Men Tesla har positionerat sig som en tekniktung bil i premiumsegmentet. Därom är vi överens(bortsett från att J.L missuppfattar eftersom han av någon outgrundlig anledning inte kan läsa innantill). Det gällde tydligen inte bara för autopiloten utan också med fyrhjulsdriften. Står det Tesla på bilen blir det tydligen svårt med både förståelsen som att hålla huvudet kallt;-).

Så för att klargöra så att J.L får in det i huvudet; Tesla erbjuder en intressant lösning med sitt fyrhjulsdriftsystem (hos modell tre). Jag tycker man ligger före konkurrenterna här.

Hos autopiloten är man däremot snett ute. Det var alltså autopiloten som hade dålig funktion och inte fyrhjulsdriften;-).

Angående oljelobbyism lider nog J.L av vanföreställningar, kanske på grund av för mycket valium. Det gällde också med kopplingen mellan Kina och Tesla.

Det är som sagt inte lätt att via bilmärken göra politiska ställningstaganden. Skälet till det stavas pengar. Bilproducenterna är ute efter lönsamhet i första hand. Rädda världen genom lokala meningslösa åtgärder är det mest tokstollarna som vill ägna sig åt, med ekonomiskt stöd av Putin;-).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-15 22:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL
Jorå, fortsätt du med dina pajaskommentarer och härskartekniker. Det du säger och det katten skiter lägger jag i samma påse.

Ja och du kan också behöva en valium och att hålla huvudet kallt.

Ty inkonsekventa resonemang är alltid lätta att pulvrisera, något inte minst denna tråd visat.

Men det skall bli intressant att testa bilen Polestar och efter att ha kört den formulera påståenden om huruvida den är premium eller inte. Att via bilder på nätet påstå något annat är att betrakta som ungefär kattskit. D.v.s det hör hemma i soptunnan, bredvid alla övriga faktafel, förnekelser, ärekränkningar och antidemokratiska ställningstaganden som kännetecknat Axa;s framfart här i trådarna under årens lopp.

Och detta på grund av något så trivialt som en sunkig Skoda;-)

P.s läs komponentförteckningen på ditt plåtschabrak, vad skall du göra med alla Kina-prylar i bilen? Montera ur dem? För att inte tala om den solcellsanläggning som din bil är byggd med hjälp av. Den härstammar från ett halvt korrupt bolag med direkta kopplingar till Putin, Erdogan och Kina…

Så skall du leva som du lär är det nog dags att sälja schabraket;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-15 22:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

När skall A. L börja respektera andras åsikter och sluta med dessa ständiga nedvärderingar av de som inte tycker lika? Trodde detta var ett seriöst forum med skribenter som respekterar även meningsmotståndare. Är med i andra forum liknande detta och där uttrycker man sig alltid respektfullt - även om man inte tycker lika. Är det så svårt, A. L? Och skyll inte på andra även om det i undantagsfall kan vara så - var istället storsint nog att strunta i sådant och gå vidare utan att ytterligare eskalera sådana diskussioner. Först då åtnjuter man respekt.

Uppdaterat: 2022-10-15 22:47
Axa skrev:

Snoid
Kolla igen. RS coupe 14,9.

Såg faktiskt den också. Tvålkoppsformen gör verkan, men så mycket till effekt har den ju inte tillgängligt speciellt ofta ” För att få maximal effekt krävs det att högvoltsbatteriet är mellan 23 °C och 50 °C och har laddningsnivån > 88 %.”
Men absolut bra testförbrukning.

Uppdaterat: 2022-10-15 22:52

Pi; delta i debatten istället för att ikläda sig rollen som moralpolis. För jag antar att du inte heller har provat Polestar? Eller har du det,? Om du nu har gjort det, anser du att den klarar av att konkurrera med de traditionella (och nya) premiumvagnarna?

Jag argumenterar för min sak och står för mina uppfattningar. Och jag är ganska duktig på att analysera, därav att jag alltid kommer i konflikt med fanatiker som inte förstår hur enkelt man avslöjar deras inbyggda agenda.

Jag blir ofta utsatt för både spott och spe. Och jag står ut med det. Pi får gärna ta den pöbeln i örat istället för att attackera folk för att de kan argumentera. Men det är den gamla vanliga sossevalsen om att tro att man är något och allt det där som triggar dig Pi. Jag vet det sedan tidigare. Släpp klasskampen nu. Det är ett föråldrat resonemang.

Och Skriv om Polestar istället!

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-15 22:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - ja, jag förstår att det är svårt att hålla sig till en sakdiskussion för dig utan personangrepp är din stil. Tråkigt, tyvärr.

Uppdaterat: 2022-10-15 23:23

Läs om läs rätt Pi!

Polestar alltså.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-15 23:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Måste bekänna att det är ett rent nöje att få AL gå igång med lite lätt provokation, som oftast slutar likt en enarmad bandit, Jackpot varje gång. Det är spännande att se vad svaret blir, fanatiker, tokstolle, icke läskunnig, dum ihuvuvdet. Det är ju märkligt att man ens kan skriva och otroligt att man kan försörja sig med den extremt dåliga intellektuella nivå undertecknad har enlig AL.

Uppdaterat: 2022-10-16 08:15

J.L. Ja eftersom du formulerar kritik mot det jag skriver baserat på egna fantasier och inte på något som är skrivet så innebär det att du inte läst eller förstått vad där står. Så det logiska svaret är att du antingen inte kan läsa, inte vill läsa eller helt enkelt inte läser. Och det är inte unikt för den här tråden. Du upprepar floskler om personangrepp (det har i alla fall tydligen fastnat) - men åter inte baserat på vad där står utan på grund av att du inte vill bemöta vad som står skrivet.

Vi tar det därför igen. Tesla har en intressant och tekniktung bil. Man har lyckats positionera sig i premiumklassen med hjälp av hög andel tekniska system. Exempelvis genom en intressant fyrhjulsdrift.

Vad man dock har är en dåligt fungerande Autopilot. Och här har jag öppnat upp för en vidare diskussion om varför data över dödsolyckorna ser ut som den gör. Men J.L vill inte ta i det med tång. Ett förfarande som han delar med en del andra nick som har huserat här under årens lopp.

Jag kan förstå om J.L betraktar det som jackpot att slippa ägna sig åt diskussionens kontext. Om det sker medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt. Min rekommendation är dock att J.L läser ordentligt och bemöter vad som står istället för att bemöta det han själv hittar på. Annars är det ju en diskussion med J.L själv snarare än en debatt med mig eller någon annan.

Och som alltid återupprepas det gamla mantrat med att skuldbelägga offret. Men det är inte unikt för denna tråd.

Sist men inte minst(och det riktar jag även till Pi). Nu är det dags att odla era trädgårdar! Utan metaforer blir diskussionen extremt tråkig. Är det något ni önskar införa på bred front lär ingen här på forumet kunna fortsätta att skriva. Så låt ordet få leva och lär er att använda metaforer. Då får vi en roligare debatt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-16 09:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

En påminnelse om ett antal uppmaningar jag gjort till dig AL, som handlar om personangrepp inte bara undertecknad. Sluta med det och uppför dig, så kommer trådarna komma få mer innehåll relevanta för ämnet än om vem som har mest rätt i alla lägen. Trådarna är fria för åsikter inom ämnet men ska hållas på en nivå utan nedvärderingar av personers åsikter.

Uppdaterat: 2022-10-16 12:27

Ja vilken nivå man vill lägga sig på är upp till var och en.

Om man notoriskt sitter och vantolkar skriven text och med den egna missuppfattningen sedan formulerar kritik mot andra och därefter blir kränkt när dessa ber en att läsa innantill. Ja då bör man nog ägna sig åt något annat än att diskutera bilar.

Men det finns ställen där man resonerar så. Och det är satt i system i stor skala borta i Ryssland. Men åter är det ett milt uttryckt dumt sätt att bygga en diskussion på.

Så läs om och läs rätt och bemöt vad där står J.L så slipper vi få en dum och dålig diskussion. För jag antar att det inte är syftet med J.L:s representation i trådarna att medvetet förstöra?

Så vad tycker J.L om Polestar? Rakt svar går bra.

Och vad anser J.L om den uppmätta överrepresentationen bland dödsolyckor hos Teslas autopilot? Omöjligt att svara på? Rakt svar går bra.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-16 15:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Snoid
Sunkig Kina-bil med en hel del strul och ineffektiv drivlina.

Ja detta är välkänd fakta.

Uppdaterat: 2022-10-16 14:48
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Axa skrev:
Snoid
Sunkig Kina-bil med en hel del strul och ineffektiv drivlina.

Ja detta är välkänd fakta.

Förklara gärna med källfakta vari sunkigheten ligger.
Strul och strömtörst, ja det kan jag hålla med om.

Uppdaterat: 2022-10-16 15:15

Sunkig plast och detaljkvalitet har jag tidigare skrivit om.
Slarvigt bygge helt enkelt.
Tex drag coefficient på 0.29 är rent pinsamt dåligt.

Uppdaterat: 2022-10-16 15:26
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Sunkig plast och detaljkvalitet har jag tidigare skrivit om.
Slarvigt bygge helt enkelt.
Tex drag coefficient på 0.29 är rent pinsamt dåligt.

Vadå sunkig plast och detaljkvalitet? Föll bilen isär under din provkörning?
Det är ju bara en konverterad XC40 inte konstigt att den har högt luftmotstånd.
Tur då att MB är så mycket bättre 😜
Eller är dom det, leder återkallningsligan och EQE upplevde jag som klaustrofobisk och inte alls i klass med de gamla ICE bilarna.
Men nu handlar tråden om Polestar 3, och den tror jag kommer sälja riktigt bra, både snygg och välutrustad för prislappen.

Uppdaterat: 2022-10-16 15:33

Fast även jag tycker att XC40 är dålig. Det är ingen riktig Volvo som jag ser det Snoid. Därför förstår jag MC argumentation.

Angående Polestar tre tror jag att din förutsägelse är helt rätt. Jag är också övertygad om att den blir framgångsrik och att den kommer ta köpare från både MB somTesla (och kineserna) .

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-16 16:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Vadå sunkig plast och detaljkvalitet? Föll bilen isär under din provkörning?

Skulle föredra en seriös fråga, om du vill veta mer.
Annars kan du studera en Polestar 2 och bedöma själv.
Jag hade förväntat mig mycket mer från Volvo (Polestar)
Som svensk hoppas jag givetvis på att Polestar 3 blir en succé!

Uppdaterat: 2022-10-16 19:06
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Vadå sunkig plast och detaljkvalitet? Föll bilen isär under din provkörning?

Skulle föredra en seriös fråga, om du vill veta mer.
Annars kan du studera en Polestar 2 och bedöma själv.
Jag hade förväntat mig mycket mer från Volvo (Polestar)
Som svensk hoppas jag givetvis på att Polestar 3 blir en succé!

Det är minst lika seriöst som ditt svar om att det är välkänt att det är en ”sunkig Kinabil” med dålig byggkvalitet.
Men nog om det.

Uppdaterat: 2022-10-16 19:29

AL Skrev:
"Så vad tycker J.L om Polestar? Rakt svar går bra."
Polestar har en ägarbild likt VolvoCars som är mycket problematisk där kinesiska staten ytterst finns med. Det riggade börsnoteringen visar ytterligare att företaget inte är seriöst. De ofantliga förlusterna 10 tals miljarder är ytterligare en varningsklocka. Angående bilarna ska de inte betraktas som svenska utan, som ett rent kinesisk bilmärke. Bekanta som har Polestar 2 håller fasaden uppe men strul har det varit med tillförlitligheten och OTA, spruckna bakljus mm. samt anmärkningsvärt hög förbrukning trots värmepump. Polestar 3 imponerar inte som en nykonstruktion, högt luftmotstånd och tokhög vikt, detta leder till ett ännu större batteri som tar lång tid att ladda i praktiken.

Uppdaterat: 2022-10-16 20:21

AL skrev "
Och vad anser J.L om den uppmätta överrepresentationen bland dödsolyckor hos Teslas autopilot? Omöjligt att svara på? Rakt svar går bra"
Det är naturligtvis besvärande för Tesla att individer brukar bilarna och autopiloten på ett livsfarligt sätt och vållat dödsolyckor. Tesla model Y är bland det säkraste att köra och åka i, vilket gäller övriga modeller också. Propagandan hävdar att kameror inte fungerar men "den som lever får se"

Uppdaterat: 2022-10-16 20:30

Tack J.L. Skall jag tolka det som att det är statligt ägande i allmänhet eller det eventuella kinesiska styrets inflytande på Geely som du har problem med? Huruvida Polestar är mer felfrekvent än något annat på marknaden är sedan svårbedömt. Jag har inte sett så mycket data som bekräftar det. Men det betyder förstås inte att det inte är så.

Angående Autopiloten i Tesla är det sedan inte ansvarslösa förare som är boven i dramat. De har suttit bakom ratten vid varje olyckstillfälle och de allra flesta av dem har dessutom manövrerat bilen på ungefär motsvarande sätt som alla andra som befinner sig i en kritisk situation (läs tvärnita och kraftiga styrutslag). Så den förklaringen håller inte och den har heller inte accepterats av den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten utredningsfolk. Det förklarar heller inte varför Teslorna tycks vara extra förtjusta i att köra in i vissa typer av fordon på motorväg, eller varför de oftare än andra kör på betongfundament.

Så den förklaringen håller inte.

Det finns dock några omständigheter här som kan förklara saken, och det betyder inte att Tesla har gjort fel. En sådan är att Teslor generellt samlar in mer data än andra fordon, så att man lättare kan hitta detaljer i olycksförloppet som man normalt sett inte har hos övriga fordon i underlaget. Det skulle kunna innebära att det är ett högre numerärt antal Teslor som hamnar i denna situation och som också kommer med i statistiken, medan de där det inte går att spåra vad som har inträffat bakåt i tiden helt enkelt sorteras bort eftersom man inte känner till händelseförloppet lika väl.

En annan observation från min sida rör det här med antalet Teslor som körs och använder tekniken. Det framgår inte huruvida man tagit med det i analysen, utan enbart att Teslor till 85% är insyltade i dödsolyckor och i 70% av fallen har varit involverade i en allvarligare incident i det totala underlaget. Det som på ytan kan antas vara en övervikt kan ju faktiskt lika gärna förklaras med att Teslorna totalt sett rullar längre med tekniken aktiverad, även om jag tror att det är långsökt och troligtvis inte förklarar hela överrepresentationen.

Men även om man nu kan korrigera ned siffrorna så är det besvärande för Tesla att man är inblandade i såpass många dödsolyckor. Det är troligt att en del av dessa olyckor har kopplingar till att systemet inte är tillräckligt utprovat (i amerikansk miljö) Hur och varför får utredningarna visa.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-16 21:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
Vadå sunkig plast och detaljkvalitet? Föll bilen isär under din provkörning?
Skulle föredra en seriös fråga, om du vill veta mer.
Annars kan du studera en Polestar 2 och bedöma själv.
Jag hade förväntat mig mycket mer från Volvo (Polestar)
Som svensk hoppas jag givetvis på att Polestar 3 blir en succé!

Det är minst lika seriöst som ditt svar om att det är välkänt att det är en ”sunkig Kinabil” med dålig byggkvalitet.
Men nog om det.

Nu var det dock Axa som introducerade ordet och jag höll med.
Och till skillnad från dig så beskriver jag mina erfarenheter objektivt utan avvarter som "Föll bilen isär under din provkörning?"

Ful hård plast, vassa kanter, glipor och allmänt dålig passning.
Handtag som är rackliga.
Har du kollat på dörrsidorna, lister och inpassningar? I bagageutrymmet? Hur dörrar och baklucka öppnar o stänger.
Ja, jag har noga kollat in flera och för 500-800k är förväntansnivån högre.
Och rätt, MB's elbilar är sämre på detta än deras fossilbilar, men ALLS inte lika dåliga som Polestar.
Stressat fram elbilar, gäller alla tillverkare, men Polestar är som Tesla var 10 år sedan.
Nu börjar Tesla bli bra avseende inpassningar och ska man sälja till andra är entusiasterna krävs en högre standard.

Tesla kan även leverera bilar och ökar ständigt sin leveransförmåga varje månad.
Nu går det undan och fler o fler kunder vill köra elbilar - och antingen hänger man med eller inte.
Tesla och BYD gasar på rejält, skaffar sig ett allt större försprång mot de etablerade fossilbiltillverkarna i antalet producerade elbilar/månad

Uppdaterat: 2022-10-17 09:50
Gillar kurvor och rondeller

De där ja, nu kom det ett betydligt bättre svar än ”sunkig”
Och så klart är du bortskämd med din nuvarande E200. Den lirar i en helt annan liga, ja även internt inom MB, så med som kraven tror jag det blir svårt för dig att finns en ersättare som uppfyller dina önskemål.
Men själv detaljstuderar jag inte sådana detaljer som är viktigt för dig, jag är mer fokuserad på sittkomfort och körställning, sedan får bilen gärna öven ha bra ljus och ett hyfsat ljudanlägg.

Uppdaterat: 2022-10-17 10:09
J.L skrev:

Tesla model Y är bland det säkraste att köra och åka i, vilket gäller övriga modeller också. Propagandan hävdar att kameror inte fungerar men "den som lever får se"

Jag tror, liknande som nästan AL är inne på, att man undersöker Tesla-olyckor extra noga. Det är bra.

Om vi ser på officiell statistik från verkliga olyckor (tex Folksam, NHTSA, IIHS, mm) hur klarar sig elbilar?
De som varit i prod länge borde kommit med, tex i3, Niro, Tesla S

Snabbgooglade, någon som läst dessa i grävt lite?
https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/ViewPublication/813266
https://www.bankrate.com/insurance/car/car-crash-statistics/
https://crashstats.nhtsa.dot.gov/#!/
https://www.iihs.org/topics/fatality-statistics
https://injuryfacts.nsc.org/motor-vehicle/overview/type-of-crash/

Uppdaterat: 2022-10-17 10:09
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

De där ja, nu kom det ett betydligt bättre svar än ”sunkig”
Och så klart är du bortskämd med din nuvarande E200. Den lirar i en helt annan liga, ja även internt inom MB, så med som kraven tror jag det blir svårt för dig att finns en ersättare som uppfyller dina önskemål.

Stämmer inte, min Up från 2012 och Miata från 2019 är ljusår bättre än Polestar. För bråkdelen av priset.

Medhåll om vikten av sittkomfort och körställning, bra ljus och ljudanläggning. Stolen i Up är ingen höjdare trots sportstol.
Och det krävs Recarostol, som jag har, för att Miatan ska vara bra.

Uppdaterat: 2022-10-17 10:12
Gillar kurvor och rondeller