Vi Bilägares forum

Premiär för Polestar 3 – här är allt om nya elsuven

Premiär för Polestar 3 – här är allt om nya elsuven

Polestar har visat upp märkets nya elsuv med fokus på prestanda och design. Polestar 3 kostar omkring en miljon kronor och börjar byggas nästa år. Här är alla detaljer om nykomlingen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-12 19:10

Kommentarer

Hur tänkte VolvoCars och Polestar nu ? Tjänstevikt på 2600 kg.

Uppdaterat: 2022-10-12 19:46

Kanske vill få ner kilopriset !

Uppdaterat: 2022-10-12 19:47
J.L skrev:

Kanske vill få ner kilopriset !

Det verkar snarare ha ökat...

Uppdaterat: 2022-10-12 20:30

Inget som ger wow-känsla.

Uppdaterat: 2022-10-12 20:59
J.L skrev:

Hur tänkte VolvoCars och Polestar nu ? Tjänstevikt på 2600 kg.

hoppsan, motsvarande Tesla väger?

Uppdaterat: 2022-10-12 21:47
Gillar kurvor och rondeller

J.L, som info väger BMW iX 50 hela 15 kg mindre. D.v.s. 2585 kg. Stor bil, stor vikt. Vill du ha lättare föreslår jag en Twizy

Uppdaterat: 2022-10-12 22:02

Model Y Straxt under 2000 kg

Uppdaterat: 2022-10-12 22:03

Förstår inte denna fixering vid vikten. Det har inte så stor betydelse på en elbil då det finns mer kraft i motorn. Vikten märks inte på samma sätt. Vi kommer aldrig komma tillbaka till -90 talet då en Volvo vägde 1400kg. Nej försök och vara lite positiva istället. Det är ju en bra Svensk produkt med stilren design.

Uppdaterat: 2022-10-13 05:14

Produkten är inte svensk., dessutom är vikten av stor betydelse för en elbil för att slippa kompensera med större och större batterier. Den kommer ligga på 3 kW/mil i klass med den utdaterade E-tron.

Uppdaterat: 2022-10-13 05:53

Att jag ogillar elfordon är ingen överraskning. Denna lär väl och bli en epatraktorernas motorvärgsglidare.

Rent estetiskt så undrar jag hur biltillverkare tänker i allmänhet när de tar en vanlig datorskärm, ställer den på högkant och sen bara popnitar fast den i instrumentbrädan. Det ser så fruktansvärd fult och billigt ut.
De kunde väl "designat in" den lite bättre i bilmiljön?

Uppdaterat: 2022-10-13 08:14

Härom veckan läste jag i AMS att även dom nu kommit på att hög vikt kostar betydligt mera i förbrukning i elbilar än vad dom tidigare trott - så nog har vikten betydelse även i elfordon.

Uppdaterat: 2022-10-13 10:14
J.L skrev:

Model Y Straxt under 2000 kg

Och modell X=2578 kg.

Jämför inte äpplen med päron, inte ens för att förstärka ditt inbyggda hat mot vissa bilmärken (vilket ligger bakom alla motsägelser som sprids i trådarna). Det framstår enbart som oseriöst och fanatiskt.

Dock är förstås 2,6 ton hiskeligt tungt. Men precis som nämnts ger stora bilar mer massa än mindre, särskilt om de skall vara säkra.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-13 10:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Dana skrev:

Förstår inte denna fixering vid vikten. Det har inte så stor betydelse på en elbil då det finns mer kraft i motorn.

När jag kör bil behöver jag regelbundet öka eller minska farten och nästan lika frekvent så byter jag riktning. En tung bil behöver större bromsar för att kunna hantera den extra vikten. De stora bromsarna gör att man måste använda större fälgar. Stora fälgar gör att man måste ha stora däck som väger mycket och har mer lagrad energi att ta hand om när man ska bromsa eller svänga. Stora däck behöver ha en låg däckssida för att rymmas i hjulhusen och därför måste sidan vara extra styv och det gör att mer buller förs upp från vägbanan in i bilen. Mer buller behöver kompenseras med dämpmaterial och de måste ha hög massa för att absorbera ljudvågorna.

Energin som går åt för att öka farten måste tas någonstans ifrån. Även om en elbil slösar mindre energi än en avgasbil så slösar en liten elbil mindre energi än en stor och tung.

Uppdaterat: 2022-10-13 10:45

Det enda jag ser framför mig om en 6-10 år...

https://i.imgur.com/ZYxFeX1.png

![](https://i.imgur.com/ZYxFeX1.png)

Uppdaterat: 2022-10-13 11:02

Termodynamikens lagar är svåra att argumentera emot. Rörelseenergin är som bekant massan gånger hastigheten i kvadrat dividerat med två.

När man då omvandlar energin (laddad i ett batteri eller en bränsletank) och med hjälp av en transmission får ett fordon att röra på sig går det förstås åt mer energi för att sätta fart på två ton istället för ett. Närmare bestämt 625 000 joule mot 312 500 joule för den lätta bilen. Och då ingår inte förlusterna här (värme, rull/luftmotstånd/startströmmar osv).

Så en tung bil omvandlar av uppenbara skäl mer energi än en lätt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-13 11:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vet inte varför en Model Y inte skulle kunna vara jämförbar med denna?

Och det är klart att lägre vikt är att föredra.

Uppdaterat: 2022-10-13 13:13

Inte kan man kalla PS3 för lätt, men den verkar ju vara ungefär som konkurrenterna. Nästan exakt samma vikt, batteristorlek och räckvidd som en BMW iX. Samma vikt som en Tesla X, men större batteri och något längre räckvidd jmf. model X. Man kan ju kalla det för ett misslyckande att den inte är bättre än konkurrenterna på dessa parametrar, men även BMW iX är ju väldigt ny (och Model X iaf faceliftad) och kostar även något mer än en PS3.

Uppdaterat: 2022-10-13 13:43

Genom att göra den rent 5-sitsig så är det en Model-Y-konkurrent. Model X är ju 7-sitsig och betydligt rymligare.
Yttermått är en värdelös jämförelse.

Uppdaterat: 2022-10-13 13:58
Axa skrev:

Vet inte varför en Model Y inte skulle kunna vara jämförbar med denna?
Och det är klart att lägre vikt är att föredra.

Tja, storlek skiljer sig åt så det är Tesla modell X som är tänkt konkurrentbil.

Sneglar man på en modell Y tittar man nog inte särskilt ofta vare sig på modell X eller Polestar 3 som alternativ. De är ju betydligt dyrare.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-13 15:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
gmogmo skrev:

Genom att göra den rent 5-sitsig så är det en Model-Y-konkurrent. Model X är ju 7-sitsig och betydligt rymligare.
Yttermått är en värdelös jämförelse.

I praktiken konkurrerar den nog med båda. Men en MY är ju inte inte heller direkt snorbillig, ens jämfört med en PS3. En long range dual motor är ju nästan 800k. Jämför det med 970 för en PS3, som har bättre räckvidd. Men lite oklart när man inte vet exakt vilken utrustning som ingår i PS3

Uppdaterat: 2022-10-13 16:03

Nej, dollarkursen gör Tesla osedvanligt dyr.

Men det är fortfarande inte modell Y som Polestar tänker sig att konkurrera med, lika lite som att den slåss om köparna till BMW X5 eller Audi Q7 heller.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-13 16:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vad Polestar tänkte när de designade är ju inte så relevant. Det är kunderna som avgör.

Uppdaterat: 2022-10-13 18:34

Vilka andra modeller Polestar tänkt att konkurrera är ju en sak. Hur elbilskunder tänker är ju en annan.
Vilka konkurrenterna faktiskt är handlar ju inte bara om pris.

Uppdaterat: 2022-10-13 18:44

Nej Axa, så klart inte.

Men när man utvecklar en produkt har man ofta målgruppen definierad. Och Tesla-köparen som grupp är givetvis en tänkt konkurrent, men troligtvis modell X i första hand.

Modell Y eller tre är ju som sagt mindre och billigare.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-13 19:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fast Model X är ju i sammanhanget en lågvolymprodukt så man kan ju fråga sig om just potentiella köpare av just den modellen var vad man siktade på...

Uppdaterat: 2022-10-13 19:46

Ja fast modell X tillhör kategorin större eldrivna SUV:ar i premiumsegmentet.

Och det är ju där som Polestar har placerat sin bil.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-13 20:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nej.
Ser man till svenska marknaden så konkurrerar Polestar 3 ej med X som är betydligt dyrare och har andra utrymmen.
Polestar har ju lagt sig mellan Y och X både prismässigt och utrymmesmässigt.

Jag skulle säga att närmaste konkurrent är från BMW iX. Fast ändå inte för troligen når Polestar inte upp till BMW nivå.

Uppdaterat: 2022-10-13 20:46
A.L skrev:

J.L skrev:
Model Y Straxt under 2000 kg

Och modell X=2578 kg.
Jämför inte äpplen med päron, inte ens för att förstärka ditt inbyggda hat mot vissa bilmärken (vilket ligger bakom alla motsägelser som sprids i trådarna). Det framstår enbart som oseriöst och fanatiskt.
Dock är förstås 2,6 ton hiskeligt tungt. Men precis som nämnts ger stora bilar mer massa än mindre, särskilt om de skall vara säkra.
MVH AL

AL:s upphakade grammofonskiva hackar vidare med sitt upprepande. Tesla model X är inte en konkurrent till Polestar 3, även om Polestar önskar det. Tjänstevikten på model X har tyvärr ökat 2300 kg upp till 2572 kg, ingen merit och en gammal konstruktion. Angående fanatism så är nog undertecknad och AL lika stora kålsupare, AL med sin VolvoCars fanatism inkluderat Polestar nu också. Tyvärr har ju defacto kineserna blåst naiva svenska institutioner och placerare i samband med börsintroduktionerna. Kapitaltillskott är en överhängande risk i förlustbolaget Polestar, mer än 10 miljarder, annars obestånd, vem ska "peta" in det ?

Uppdaterat: 2022-10-13 21:40

Varför skulle Polestar önska att Tesla är en konkurrent J.L? Varför denna återkommande lågstadienivå?

Jag antar nog snarare att Polestar vill vara ensam om sina köpare.

Men ofta är köparna såpass upplysta att de tittar på några alternativ innan de bestämmer sig. Och där är Tesla ett sådant.

Hur och vilka märken och lösningar man positionerar sig mot handlar inte om att tro eller vilja, utan att veta (eller snarare skatta). Det må vara utmanande för en märkesfanatiker att förstå det, men det är precis av det skälet som man använder något som heter förstudier.

I dessa bestämmer man vad och vilka produktegenskaper som den tänkta målgruppen vill ha och hur mycket densamma är beredd att betala givet de krav man ställer upp. Alla krav är dock inte realiserbara, ty då skulle ingen ha råd att köpa bilen. Vad man då gör är att man rangordnar och prioriterar, resten är cost cutting. Det senare är en svår konst.

Hos Volvo har man som bekant alltid prioriterat säkerheten. Vad Polestar prioriterar vet jag inte men jag håller en slant på kördynamik och väguppträdande.

Tesla däremot prioriterar snarare TV-spel och tekniska system (mer eller mindre fungerande) samt goda accelerationsprestanda. Samt givetvis att få en elbil som fungerar i vardagen.

Alltså, ingen kan få allt utan man behöver prioritera. Det gäller (tro det eller ej;-)) även för Tesla. Men uppenbarligen har vare sig Polestar eller Tesla lagt ingenjörstimmar på att få ner vikten i bilen - eller så har man det;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-13 23:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Nej.
Ser man till svenska marknaden så konkurrerar Polestar 3 ej med X som är betydligt dyrare och har andra utrymmen.
Polestar har ju lagt sig mellan Y och X både prismässigt och utrymmesmässigt.
Jag skulle säga att närmaste konkurrent är från BMW iX. Fast ändå inte för troligen når Polestar inte upp till BMW nivå.

Axa har uppenbarligen både kört och testat Polestar tre. Han tycks därtill också haft med sig en Tesla modell X som jämförelse.

Själv har jagprövat modell x och gillar den. Synd på de idiotiska bakdörrarna bara - samt den direkt olämpliga placeringen av glastak.

I övrigt en fin bil, även om kvalitetskänslan inte är i premiumklass.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-13 23:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL har svårt för att läsa. Oaktat provkörningar så finns fakta om pris och storlek. En Model X kostar 1,5 miljoner i Sverige nu. Iofs värstingmodellen och oklart vad den kommande versionen under 2023 kommer att kosta. Troligen inte neråt en miljon.

Vidare när det kommer till elbilar så innebär inte premium på samma sätt som förut.
Premium är idag programvara som fungerar, utbyggt eget laddnätverk, laddhastigheter och förbrukning.
En del tillverkare tror att det räcker med att stoppa in Swarowski-kristaller, lite lull-lull med i övrigt bristande elektrifiering, sätta högt pris och kalla det premium.

Är man inne på sin andra eller tredje elbil vill man ju ha en elbil med premiumkänsla. Inte en premiumbil med elbilskänsla.

Som jag ser det så är det BMW. MB och Tesla som lyckats med det. Inte Volvo eller Polestar.

Uppdaterat: 2022-10-14 00:07

Axa; ja modell X och Y lär bli ännu dyrare framöver. Dollarn är som bekant starkare än någonsin. Jag orkar inte gå in på detaljerna varför. Så flera prishöjningar är att vänta.

Angående premium så tolkar jag Axa som att TV-spelsnischen är detsamma som premiumsegmentet? Och jag håller med om det. Premium har alltid haft inslag av högre volym av tekniska system, på gott och ont. Tesla har tagit i rejält där och gjort ett TV-spel av hela bilen;-). Att elbilen behöver vara konkurrenskraftig med fossilbilen är vi också överens om. Men det är mer faktisk transportnytta (även om Tesla tänkt till lite extra där så det finns med i priset) än premium (du vet det där med varför folk väljer bil och varför vi bygger vägar och kollektivtrafik som jag har berättat om tidigare)

Premium för en tillverkare handlar om att via olika specialdelar addera extra värden i produkten som köparna är beredda att betala extra för. Där ligger både Polestar och Volvo idag- även om det nog är föränderligt framöver av olika skäl. BMW, Mercedes,Audi och Lexus är där också. Och Tesla givetvis.

Skoda däremot är där inte, trots att den i mångt och mycket har samma lösningar som en Audi -men för kunden enklare detaljer och rent av sämre egenskaper.

Så jag tror inte det är min läsförståelse som brister Axa utan på vilken nivå och djup som jag försöker hålla diskussionen;-). Att ägna mig åt konkurrentanalys baserat på ytfragment och utifrån min egen känslomässiga nästipp är lite för mycket grundskola för mig.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-14 08:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Men uppenbarligen har vare sig Polestar eller Tesla lagt ingenjörstimmar på att få ner vikten i bilen - eller så har man det;-)
MVH AL

Så du menar att Tesla fått sin Model Y att hålla samma vikt som motsvarande fossil-Suvar genom ren tur? Inte lite ingenjörstimmar? ;) Även Model 3 ligger väl i stort sett på samma vikt som sina fossilkonkurrenter.

Sen vad gäller huruvida Model Y som konkurrent till Polestar 3 så absolut, ser man till innerutrymmen verkar ju Model Y betydligt vettigare paketerad dock trots 20 cm kortare bil. Hur en så stor bil som Polestar 3 kan ha så litet bagage är för mig en gåta. Model Y har väl nästan 70-80% större bagage och 200% större frunk.

Sen verkar många fortfarande ha fastnat i hur tidigare Teslor upplevdes i kvalitetskänsla och inte kört nån ny. Jag gick från Model Y till Mercedes EQE och vad gäller upplevd kvalitetskänsla när man tar på saker i kupén så är det mer naken hårdplast i Mercedesen. Där ger Tesla ett bättre intryck, sen är som jag skrivit tidigare komforten högre i Mercan men utan tvekan är Teslan snyggare invändigt och med högre känsla i det man ser och tar på och långt före vad gäller infotainment.

Nu har jag inte kört Polestar 3 av uppenbara skäl men däremot Polestar 2 och det är en betydligt sämre bil än Teslan så vi får väl hoppas de lärt sig mycket till 3:an nu.

Uppdaterat: 2022-10-14 07:33

Nu var det ju det jag skrev Gaston, fast lite tvetydigt;-).

Är modell X lätt eller inte med nära 2,6 ton? Är Polestar det?

Sedan finns det en poäng i att Tesla packa ihop sin Y på ett bra sätt. Den ligger ju nära X på många sätt och till och med över i något fall. Och det har man förstås gjort för att man bedömer att köparna efterfrågar det. Det är egentligen inte konstigare än så.

Det betyder inte att modell Y är en konkurrent till Polestar för det.

Jag har inte heller kört den nya Polestar, lika lite som att jag prövat modell Y. Däremot en X av senaste årgång. Där fanns skrammel och gnek från inredningen, en märkligt binär körkänsla, hårdplast till förbannelse, ett glastak som var mycket irriterande i stark sol ( detta var i Miami och jag orkade inte fixa med solskyddet). Den låga tyngdpunkten hann jag aldrig märka av men jag upplevde inte att bilen var spårstabil . Men det kan varit en tillfällighet. Resonansljudet från däcken fanns där, hur det blir i Sverige låter jag vara osagt.

Gillade jag bilen? JA! Men det blir en modell S för mig. Vill inte ha ett sådant panoramatak i en miljö där det springer älgar på vägarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-14 08:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Model X är svår att jämföra med Model Y. Den har en helt annan konstruktion med sina "Falcon Wing Doors" vilket gör det svårare att få till en vridstyv kaross med en massa knak och gnek som följd. Min Model Y knakar ingenting från karossen.
Angående Polestar 3 så reagerade jag på att de gjorde en stor sak under presentationen av att bilen är så aerodynamisk, men ändå är cd-värdet 0.29 vilket är sämre än både BMW iX, Audi E-tron och Model X.

Uppdaterat: 2022-10-14 08:35
A.L skrev:

Nu var det ju det jag skrev Gaston, fast lite tvetydigt;-).
Är modell X lätt eller inte med nära 2,6 ton? Är Polestar det?
Sedan finns det en poäng i att Tesla packa ihop sin Y på ett bra sätt. Den ligger ju nära X på många sätt och till och med över i något fall. Och det har man förstås gjort för att man bedömer att köparna efterfrågar det. Det är egentligen inte konstigare än så.
Det betyder inte att modell Y är en konkurrent till Polestar för det.
Jag har inte heller kört den nya Polestar, lika lite som att jag prövat modell Y. Däremot en X av senaste årgång. Där fanns skrammel och gnek från inredningen, en märkligt binär körkänsla, hårdplast till förbannelse, ett glastak som var mycket irriterande i stark sol ( detta var i Miami och jag orkade inte fixa med solskyddet). Den låga tyngdpunkten hann jag aldrig märka av men jag upplevde inte att bilen var spårstabil . Men det kan varit en tillfällighet. Resonansljudet från däcken fanns där, hur det blir i Sverige låter jag vara osagt.
Gillade jag bilen? JA! Men det blir en modell S för mig. Vill inte ha ett sådant panoramatak i en miljö där det springer älgar på vägarna.
MVH AL

Nu glömmer du att Model S och X är gamla konstruktioner, så nej de är inte lättviktsbyggda på samma sätt då de är framtagna mycket tidigare i Teslas förhållandevis korta historia.
Men jämför du med t.ex. Audi e-tron och BMW iX så är Model X lätt i förhållande till vad du får i utrymme m.m.
Men nej, i rena kilo är det en tung bil, men hade troligtvis vägt 3-400 kilo mindre om den konstruerats idag på liknande sätt som de lärt sig med Model Y t.ex.
Spårstabiliteten kan ju få sig en släng av en tidigare ovarsam förare till hyrbil/testbil eller vad du nu körde. Min upplevelse är ju tvärtom att både Model S och X är sjukt klippstabila i fart. Min S hade jag uppe i över 250 km/h och det var ruskigt stabil.
Håller dock med dig om framrutan i älgland som Sverige, hade jag med valt bort.
Men om du sneglar på Model S, har du testat Mercedes EQE och EQS? Väldigt liknande körkänsla på många sätt. Jag kände mig aldrig helt hemma i min Model Y efter jag gått från Model S men när jag fick min EQE sen kändes det som "hemma" igen, väldigt lik Model S på massa sätt.

Uppdaterat: 2022-10-14 08:40

AL
Nu är du löjlig och patetisk. Jag har aldrig påstått att Skoda skulle vara premium tillsammans med tyskarna. Däremot anser jag att den ELbil jag har är mer ”premium” än de elbilar som Volvo och Polestar hittills levererat.

Det AL inte verkar förstå är att premium ifråga om elbilar är mer än läder och kristaller.

I övrigt verkar AL vara efter sin tid då man relaterar elbilar som ”tv-spel”. Jag behöver inte tillföra ytterligare med det konstaterandet.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:24

Gaston; modell X var något halvår gammal eller något sådant. Den ägs av en affärsbekant och det var genom honom jag kunde provköra den. Vet inte om den fått sig en smäll, orkade inte kolla.

Angående MB är jag imponerad över vad MB tagit fram. Men jag är mernyfiken på Tesla och väntar på att de större bilarna skall gå att beställa. Är ju lite barnslig så jag överväger en sådan där övermotoriserad version…

Får se vad det blir.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-14 16:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL
Nu är du löjlig och patetisk. Jag har aldrig påstått att Skoda skulle vara premium tillsammans med tyskarna. Däremot anser jag att den ELbil jag har är mer ”premium” än de elbilar som Volvo och Polestar hittills levererat.
Det AL inte verkar förstå är att premium ifråga om elbilar är mer än läder och kristaller.
I övrigt verkar AL vara efter sin tid då man relaterar elbilar som ”tv-spel”. Jag behöver inte tillföra ytterligare med det konstaterandet.

Ja det är det där med dagisnivån Axa. Jag skrev inte att elbilen som teknisk lösning är ett TV-spel. Jag skrev att en Tesla är det och att man profilerar sina produkter som tekniktunga. Det är deras nisch i premiumsegmentet. Ungefär som Volvo med sin säkerhet. Med TV-spelet eller säkra bilar får man kunderna att gräva djupare i plånboken än om de istället hade tänkt sig en vanlig simpel sunk-Skoda.

Det som du fortfarande inte kan förstå är att det inte är Axa;s egen åsikt som avgör vad som är premium eller inte. Det avgörs istället av kunderna - och indirekt priset (och marginalen)på bilen.

Det är alltså inte min eller Axa:s personliga åsikt som är avgörande. Utan kunderna som är tänkta att köpa bilarna. Och då har Polestar definierat sin målgrupp.

Att Axa inte tillhör den är ju tämligen klart. Han åker ju i en sunkig Skoda. ;-). För egen del tillhör jag den inte heller, eftersom jag av olika anledningar inte gillar några Kina-Volvos.

Men Polestar gör förstås bedömningen att det finns fler potentiella köpare av sin nya bil än några Skodaåkande griniga gubbar på ett forum, och därför har man prissatt sig på ett sätt så man når den kundgrupp som ligger i premiumsegmentet .

Att Axa inte väljer att köpa premiumbilar har alltså inget med Polestars strategi att göra. Det är två olika saker.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-14 16:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Poängen är att Polestar och du anser att tex Tesla, BMW och MB är konkurrenterna. Jag menar man måste vara en tokstolle som istället väljer en Polestar. Polestar är lika sunkiga som Skoda i elbilssammanhang. Volvo ännu sunkigare.

Uppdaterat: 2022-10-14 18:45

Ja som sagt Axa. Du tillhör uppenbarligen inte målgruppen. Du åker ju i enkel bil.

Så din åsikt om huruvida man kan konkurrera eller inte är tämligen ointressant. Det är ju kunderna som är intressanta. Och Utan att ha provat bilen lär man knappast kunna bedöma dess produktegenskaper heller.

Att Polestar inte skulle slåss Med både Tesla och BMW är dessutom fel. Volvo gör det med sina SUV;ar, så jag tror att Polestar lär hamna där också.

Men som alltid får framtiden utvisa.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-14 19:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Varför nämner ingen Byd Tang som en konkurrent ? Eller Hongqi E-HS9 ?
Ni stirrar er blinda på Sveriges lilla ankdamm.

Uppdaterat: 2022-10-14 20:03

AL
Polestar är inte i närheten av att konkurrera med Tesla. Bara kika på försäljningssiffrorna.

För övrigt lustigt att du påpekar mitt bilval i varenda tråd. Projicering?

Uppdaterat: 2022-10-14 21:17

Du får väl fråga Axa Snoid. Han tycks veta allt om Polestar utan att ö.h.t sett bilden annat än på bild;-).

Vilka konkurrenterna blir på global nivå vet inte jag, men jag gissar att de du nämner blir alternativ på några marknader i alla fall. Polestar är ju en global produkt så ankdammens alternativa verklighet är således inte särskilt representativ.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-14 21:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL
Polestar är inte i närheten av att konkurrera med Tesla. Bara kika på försäljningssiffrorna.
För övrigt lustigt att du påpekar mitt bilval i varenda tråd. Projicering?

Hur menar du att Polestar inte konkurrerar? Är det försäljningsvolym så är det således Toyota och Volkswagen som är de verkliga premiumvagnarna. Men så är det ju som bekant inte. Försäljningsvolymer handlar om många saker. Inte minst produktionskapacitet som distributionsnät.

Nja, nåväl, försäljningsvolymen är inte det viktiga utan vilka fordon som köparna övervägt när de köpte sin bil.

Jag tror tvärtemot dig att Polestar blir ett hot mot både Tesla som flertalet premiumvagnar, Volvo inkluderad. Den har en tillräckligt tydlig nisch för att hamna där.

Att en Skoda inte hör hemma där är också helt uppenbart. Det är därför man som Skodaägare inte riktigt begriper vad premium är. Man har ju inte testat:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-14 21:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Om det nu är så att Tesla, BMW och MB ska ses som konkurrenter till Polestar så talar försäljningssiffrorna om vad kunderna helst väljer i premiumklassen.

Vi får se om den säljer. Jag tror inte det.

För övrigt noterar jag att marknaden inte reagerade alls på Polestar 3. Aktien sjönk fortsatt som en gråsten.

Uppdaterat: 2022-10-14 22:35

Vilket för oss in på bakgrunden till försäljningen Axa.

Och där kan inte Polestar konkurrera, av uppenbara skäl. Deras nätverk och marknadspenetration är på tok för skral.

Andra som inte heller kan konkurrera enligt samma logik är ”budgetbilar”som Ferrari, Bentley eller RR.

Så försäljningsvolymer kan aldrig jämföras rakt över - i alla fall inte på global nivå. Det finns för många störande variabler som inte är korrigerade i sådana typer av jämförelser. Vill Axa att vi går igenom dem?

https://www.ida.liu.se/~annha92/kurser/732G60/standardvagning.pdf

Så du får hitta på något bättre för att bekräfta ditt inbyggda hat mot något så trivialt som ett bilmärke min vän;-).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-14 23:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Du får väl fråga Axa Snoid. Han tycks veta allt om Polestar utan att ö.h.t sett bilden annat än på bild;-).
Vilka konkurrenterna blir på global nivå vet inte jag, men jag gissar att de du nämner blir alternativ på några marknader i alla fall. Polestar är ju en global produkt så ankdammens alternativa verklighet är således inte särskilt representativ.
MVH AL

Jag har inga förutfattade meningar. Det kan bli hur som helst men mest roligt kommer de ”traditionella”’ producenterna slita med att kunna få bra betalt för sina ”premium’ vagnar.

Uppdaterat: 2022-10-14 23:25

AL skrev "Angående premium så tolkar jag Axa som att TV-spelsnischen är detsamma som premiumsegmentet? Och jag håller med om det. Premium har alltid haft inslag av högre volym av tekniska system, på gott och ont. Tesla har tagit i rejält där och gjort ett TV-spel av hela bilen;-). Att elbilen behöver vara konkurrenskraftig med fossilbilen är vi också överens om."
En reflektion, Teslas leklåda och underhållningsmeny är ju egentligen ett funktion för att göra laddningen mindre tråkig. Om man tar en teknisk parallell, så skulle AL föredra att en telefon ska ha lur och fingerskiva om det ska defineras som en telefon. Tror att även den konservative AL har en smartphone och uppskattar dess funktioner. En mer precis jämförelse är att Tesla snarare är en rullande smartphone.

Uppdaterat: 2022-10-15 09:21

AL
Skrattretande att du plötsligt även jämför med lyxbilar.
Nåja. Vi får se hur Trean presenterar i verkligheten. Oavsett hur ”premium” så behöver eldriften vara bra för att inte floppa.

Uppdaterat: 2022-10-15 12:27