Vi Bilägares forum

Efter hjulhaveriet – nu är Toyotas elbil tillbaka

Efter hjulhaveriet – nu är Toyotas elbil tillbaka

Försäljningen stoppades när det uppdagades att hjulen kunde trilla av. Nu menar Toyota att problemet är åtgärdat – med en ny typ av hjulbultar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-06 16:31

Kommentarer

Jag var och tittade på BZ4X eller vad den heter idag. Inuti satt jag oväntat bra och lyckades justera ratten tillräckligt långt in i bilen. Utsidan får min jävligt blåa Peugeot att framstå som diskret.
Leasing på 2500 mil per år och 36 månader hamnade på 7680:-/mån. Det är ju en slant det.
Jag fick inte provköra för de hade inte fått fast hjulen ännu.

Uppdaterat: 2022-10-10 14:32

Gaston, jag blev nyfiken.

Min Stelvio, har tomvikt (ex. förare, bränsle) på 1800 kg. Det är ju svårt att accelerera utan förare, bränsle/batterier, så det blir då "viktigare" (även om jag inte tycker att 0-100 är särskilt viktigt) med tid till 0-100. Bränsle och förare adderar 120kg. Summa 1920 kg. Tid 0-100: 3.5 sek.

Fråga: vilken elbil med jämförbar tid till 0-100 "väger ungefär lika mycket"?

Nu köpte jag inte Stelvion för 510 hk, utan primärt för Torque Vectoring, extremt bra chassi, snygg bil/inredning, kulör samt avgassmällarna vid fullgasväxling i AUTO/ dynamic läge :o).

Uppdaterat: 2022-10-12 14:33

Tesla MY performance har en tjänstevikt på 2ton. Samma acceleration
Tesla M3 P drygt 1,9ton och snabbare.

Uppdaterat: 2022-10-12 15:54

Mr Snoid, men de pruttar i stället för att smälla.

Uppdaterat: 2022-10-12 18:05
L. Mäkinen skrev:

Mr Snoid, men de pruttar i stället för att smälla.

Exakt
Brukar köra runt yngre män i BMW/AUDI/MB sportversioner, iförda bakåtvända kepsar och åka runt och smälla så mycket som möjligt med avgasningsrören. Tydligen nån form av tillkortakommanden som skall kompenseras med att fara runt i stan och varva motorn och smälla.

Uppdaterat: 2022-10-12 18:52

Efter att ha kört elbil en tid så finns det i princip inget som lockar tillbaka till fossilbil. Oavsett hur mycket vektorer och avgassmällar så är det inget som slår en eldriven lina.

Uppdaterat: 2022-10-12 21:09
Axa skrev:

Efter att ha kört elbil en tid så finns det i princip inget som lockar tillbaka till fossilbil. Oavsett hur mycket vektorer och avgassmällar så är det inget som slår en eldriven lina.

Jag som har en superkomfortabel bil och en stenhård racepreppad bil, båda har fördelar. Roligt med stor kontrast som man kan välja mellan.

Uppdaterat: 2022-10-13 18:35
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Jag menar att jag även vid val av sportigare bil skulle välja en med eldriven lina.

Uppdaterat: 2022-10-13 18:41

Finns det såna?

Uppdaterat: 2022-10-13 21:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Det finns det väl men det kostar.
Sedan kanske folk tänker olika om sportighet men hellre en bil som har kraft från början, linjär effekt utan nackdelarna med växellåda och redan låg tyngdpunkt mht batteri.

Uppdaterat: 2022-10-14 00:29

Ja när blir F1 helelektrisk?

Finns ju en sådan klass redan, men inte med samma uppmärksamhetsvärde.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-14 08:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Axa, det är helt riktigt att det finns olika åsikter om sportighet, för en del räcker det med att se till att det finns en massa effekt, ta bort fjädringen och sätta in en halv trätunna till säte, andra vill ha någon fjädring kvar, men helst en osynkroniserad växellåda med många lägen och ett väldigt bröl i motorn, medan ytterligare ett gäng vill ha lite komfort och fjädring kvar, men ändå väghållning.
Vissa ska till varje pris åka öppet, men det behöver inte gå så fort.
Men gemensamt för alla är nog ändå att de känner en koppling till en bensinmotor med dess egenheter.
Jag tror att sportbilsälskare som föredrar elbilar är lätt räknade!

Uppdaterat: 2022-10-14 08:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Hur andra tänker kring sport är ju upp till dem. För mig är ligger sportighet i kraft och hastighet i önskad förpackning. Huruvida det brölar är mindre intressant.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:28

Axa
Jag förstår det, men jag har för länge sedan passerat både kraft, hastighet, bröl och avsaknad av fjädring.
Jag vill åka komfortabelt, inte Yarisfart, jag vill fortfarande ha lite kraft, men inte våldsam acceleration, inte hög toppfart, men gärna tyst och bekvämt.
Första gången jag körde Enyaq passerade jag en fartkamera i 110 på 70-väg för att jag trodde det gick i 70 och detta trots HUD som jag givetvis inte tänkte att titta på.
Nåja, kameran var inte aktiv, men det säger en del om brum och bröl när det gäller fartupplevelser.
Men nu har vi hamnat långt från Toyotas hjulskruvar.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Instämmer att vi hamnar utanför trådens ämne. Men för att förtydliga. Enyaq är inte den sportiga elbil jag menar ovan. :-)

Uppdaterat: 2022-10-14 13:09

Axa, det förstår jag, men den är tillräckligt snabb och ändå komfortabel.
Men absolut ingen sportbil.

Uppdaterat: 2022-10-14 18:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Axa, det förstår jag, men den är tillräckligt snabb och ändå komfortabel.
Men absolut ingen sportbil.

Men då har ändå inte min snabba Ioniq 5 nämnts. Ca 5 sekunder borde klassa det som sportbil, men allt därefter fallerar. 3m axelavstånd och komfortabel fjädring blir ingen sportbil 😉
Men den kommer i N trimmat utförande nästa år. Då kan det faktiskt bli lite sportig, Hyundais N bilar är faktiskt riktigt kul.

Uppdaterat: 2022-10-14 20:09

Snoid, det spelar ingen roll om den klarar 100 på två sekunder, för mig blir det aldrig någon sportbil.
En MG TC hade göra 15 sekunder, det var en sportbil!

Uppdaterat: 2022-10-14 21:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, drivlinan möjliggör sportiga egenskaper men det behöver fortfarande paketeras på det sätt man tänker sig sportbil traditionellt.

Uppdaterat: 2022-10-14 21:13
Axa skrev:

Ja, drivlinan möjliggör sportiga egenskaper men det behöver fortfarande paketeras på det sätt man tänker sig sportbil traditionellt.

Ekerhjul nedtill och rutig keps upptill?

Uppdaterat: 2022-10-14 21:59

40
Det skulle kunna funka. :-)

Uppdaterat: 2022-10-14 22:23
saabnisse skrev:

Snoid, det spelar ingen roll om den klarar 100 på två sekunder, för mig blir det aldrig någon sportbil.
En MG TC hade göra 15 sekunder, det var en sportbil!

Håller med, det närmaste jag var att köpa en sportbil, jag rymdes i och hade råd med , var en Subaru BRZ.

Uppdaterat: 2022-10-14 22:45