Vi Bilägares forum

Eon höjer priserna rejält – så mycket dyrare blir laddningen

Eon höjer priserna rejält – så mycket dyrare blir laddningen

Laddoperatören Eon följer efter konkurrenten Mer och höjer priserna på både långsamladdning och snabbladdning rejält.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-13 10:20

Kommentarer

Nu börjar arbetet med att snabbt författa en ny "rapport" som säger att även efter denna höjning är elbilen en strålande lönsam affär...

Alla s.k. "rapporter" och "undersökningar" som hyllar elbilen och som tycks produceras på daglig basis, ger ett suspekt intryck.
När entusiasmen tar överdrivna uttryck blir trovärdigheten lidande.

Uppdaterat: 2022-10-13 13:28

@N-iklas. Om man kan ladda hemma så är elbilen svårslagen. Jag laddar långt över 90% av min laddning hemma och då laddar jag helgnätter eller när det stormar. Då hamnar man under kronan/kWh. Snabbladdning är samma typ av tjänst som snabbmat. Man betalar för att snabbt komma vidare, inte för energin i sig.

Uppdaterat: 2022-10-13 13:49

Niklas
Det finns inget konspiratoriskt i att det faktiskt kan vara så att elbilen fortfarande är billigare i drift än fossilbil.

Uppdaterat: 2022-10-13 13:59

Sitter I bilen nu och kollar färddatorn.
Senaste 899milen så har jag kört på 15,1kWh/100km.
Jag laddar 98% hemma till 62öre om jag räknar med överföringsavgift och moms. (Dryga kronan om jag räknar med alla fasta avgifter på huset)
Det blir alltså under kronan per mil även med värmning av bilen innan avresa.
Lågt pris idag, javisst - men det blir knappt dyrare med spotpris om jag laddar på nätterna (vilket jag gör ändå).
Många gör nog som jag och laddar nästan bara hemma.
Så om snabbladdarna blir 100% dyrare så påverkar det min milkostnad med 1%.
Sannolikt under kronan per mil ändå när det blir utslaget per år.

Uppdaterat: 2022-10-13 16:19

Men vad i helsicke.
Gamla trepips Octavian skulle kostat ca 10-12:: milen i dag och även sista dieseln skulle legat på 12-14:- milen på långstyrningen.

Laddar offentligt i min närhet för 1,70:- /kw för den dagliga körningen.
Ligger väl kring 3-4:- milen.
Frågan är hur länge till🥺

Men Stockholmsresorna kommer bli dyra framöver
14-18:- milen verkar bli verklighet. 🥺

Uppdaterat: 2022-10-13 17:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Förra månaden laddade jag offentligt för 69 kronor enligt senaste fakturan. Så nja, att som N-iklas skrika varg är nog lite galet och mest beroende på okunskap eller ovilja att förstå...

Uppdaterat: 2022-10-13 17:52

Sen kan man ju inte välja timtaxa bara för att få det att framstå som att ens elbil ändå är billig att ladda ibland - man har ju hushållets övriga förbrukning att ta hänsyn till och den är för det mesta avsevärt större på årsbasis (och inte minst vintertid) än de kWh man använder för laddning av elbilen. Och värme vill man nog ha hela dygnet liksom möjligheten att duscha och laga mat. Det låter lite för enkelt ibland när man säger att det bara är att byta till timtaxa och ladda på natten. Livet består liksom inte bara av att åka elbil.

Uppdaterat: 2022-10-13 18:24

Man kan styra en del övrig förbrukning i hemmet till lågpristider också. Tvätta och diska på nätter och helger. Hittills i oktober har vi använt 429 kWh till en kostnad av 288 kr. Då kör jag 10 mil elbil per vardag.

Uppdaterat: 2022-10-13 18:42

Pi, det är ju precis så den dyra elen framställs. I SE4, mellan klockan 08 till 09.
Idag får du en dyr el om du tar fast pris, men det är 3kr/kWh.
Då snackar 4,5kr per mil.

Sedan får man väl anpassa huset. Funderar på två ackumulatortankar samt höja huvudsäkringen.
Sedan ställer jag in panna/värmepumpen för att ladda på nätterna när elen är billig.

Uppdaterat: 2022-10-13 18:51

Jag vill inte köra diskmaskin och andra maskiner obevakade när vi sover så det går bort. Men grejen var att man kan inte kräva att folk i gemen anpassar sina elavtal till just elbilsladdningen eftersom det är hushållets övriga förbrukning som är den klart övervägande delen och en hel del av denna är svår att styra över till de billigaste timmarna. Sen är det väl så att ju flera som gör det - desto färre "billiga" timmar lär vi få.

Uppdaterat: 2022-10-13 19:44

Pi, sitter du på en stol framför diskmaskinen eller tvättmaskinen och övervakar dess aktivitet?

Uppdaterat: 2022-10-13 19:55

Ju fler som flyttar sin förbrukning till billigare timmar desto lägre blir topparna.

Uppdaterat: 2022-10-13 20:14

Pi
Allt beror på vad man har för uppvärmning och hur pass nybyggt det är med hänsyn till isolering.

För vår del är det laddning av elbilen en av två största energiförbrukarna. Att då använda sig av annat än timavtal vore osmart. Vi kör diskmaskin samt en del andra vitvaror på natten.

Man kan styra om energiförbrukningen en hel, både med och utan elbil. Att bara sitta och gnälla på elpriserna hjälper ju inte.

Så sammantaget. Även med timpris kan man ha humana elkostnader och elbilen blir fortsatt billig per mil.

Uppdaterat: 2022-10-13 20:56
Pi skrev:

Sen kan man ju inte välja timtaxa bara för att få det att framstå som att ens elbil ändå är billig att ladda ibland - man har ju hushållets övriga förbrukning att ta hänsyn till och den är för det mesta avsevärt större på årsbasis (och inte minst vintertid) än de kWh man använder för laddning av elbilen. Och värme vill man nog ha hela dygnet liksom möjligheten att duscha och laga mat. Det låter lite för enkelt ibland när man säger att det bara är att byta till timtaxa och ladda på natten. Livet består liksom inte bara av att åka elbil.

I huset här är det utan tvekan bilen som står för största elförbrukningen, över halva räkningen. Så att påstå att det inte har nån större betydelse på årsbasis är väldigt fel för många. Du kan inte ta för givet att alla kör direktverkande el som uppvärmning....😉

Uppdaterat: 2022-10-13 22:40

Jag kör inte direktverkande el utan har frånluftsvärmepump om det nu har nån betydelse. Man behöver inte ha direktverkande el för att uppvärmning och varmvatten skall vara den största "energiboven" - och alla bor inte heller i nybyggda hus som kanske dessutom har fjärrvärme - om nu nån trodde detta. Har ett för sin ålder hyfsat snålt hus men det finns ju väldigt många andra, som dessutom kanske har ett par tonåringar hemma, som kommer att få känna på vad elförbrukningen kostar - även utan elbil som ytterligare tillägg.

Uppdaterat: 2022-10-13 23:00

Pi
Men en utgångspunkt för kritikerna är att ett högt elpris kommer råda för all evighet. Att elpriset kommer vara konstant högt även på sommaren, även när det blåser och oavsett var man bor i landet. Vidare tar man det absolut högsta elpriset för att påtala hur dyrt det är att ladda elbil.
Titta vad det kostar att ladda en elbil på årsbasis. Eller under tre år. Med sedvanligt elavtal.

Uppdaterat: 2022-10-14 00:17
Pi skrev:

Jag kör inte direktverkande el utan har frånluftsvärmepump om det nu har nån betydelse. Man behöver inte ha direktverkande el för att uppvärmning och varmvatten skall vara den största "energiboven" - och alla bor inte heller i nybyggda hus som kanske dessutom har fjärrvärme - om nu nån trodde detta. Har ett för sin ålder hyfsat snålt hus men det finns ju väldigt många andra, som dessutom kanske har ett par tonåringar hemma, som kommer att få känna på vad elförbrukningen kostar - även utan elbil som ytterligare tillägg.

Jag bor i ett halvstort hus från 1924 så det är inget nytt hus, men däremot fjärrvärme vilket en väldigt stor del av hus har idag. Och jag har barn på heltid varav en tonåring. Ändå är det elbilen som står för över halva elkonsumtionen.
Sen förstår jag inte heller varför man inte skulle kunna köra diskmaskin och tvättmaskin etc. på natten. Supersmidigt ju slå igång diskmaskinen när man släcker ner i köket och går upp.

Uppdaterat: 2022-10-14 07:23

Det är väl ändå energikonsumtionen man måste se till. Energipriserna följs åt, bara det att elen fluktuerar på timbasis baserat på den prismodell man valt förmelhandel.
Fjärrvärme kommer självklart följa med i denna ökning. Frånluftsvärmepump är en av de sämre lösningarna. All energi den kan ta vara på har genererats i huset.

Uppdaterat: 2022-10-14 08:22

Mr Snoid,
Jag skulle uppskatta att du förklarar med att frånluftsvärmepump är dåligt. Luften som passerar genom den ska ändå ut för att kunna ventilera huset.

Uppdaterat: 2022-10-14 09:35
L. Mäkinen skrev:

Mr Snoid,
Jag skulle uppskatta att du förklarar med att frånluftsvärmepump är dåligt. Luften som passerar genom den ska ändå ut för att kunna ventilera huset.

Då kan du lika gärna köra FTX ventilation.
Vill du ha uppvärmning med hög verkningsgrad och möjlig effekt så måste du berg/ytjord värme. Det finns inte tillräckligt med energiinnehåll i den lilla luftvolymen som du ventilerar ut. Det enda FLVP är att den gör det möjligt att flytta värmen du tillfört huset via hushållsmaskiner och elvärmen i FLVP till varmvatten och återbruk. Då är det betydligt bättre med en LVVP där du har en obegränsad luft du kan hämta energin ur. FLVP brukar även ha ganska kort livslängd, förvisso är dom billigare.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:05

Henrik - din elförbruknings fördelning mellan "hushåll/uppvärmning" är ju helt ointressant för de som har nån form av eluppvärmning i sitt hus och har normala årliga körsträckor. Du har fjärrvärme samt säger att du kör ca: 6000 mil/år med hemmaladdning till stor del - den mixen är det nog inte många som har eftersom din elbilsladdning troligen förbrukar ungefär lika mycket som ett helt "elberoende" hus. Så fördelningen "hus"/laddning är inte typisk för just dig. Säger på intet sätt att den är det för mig heller för troligen har många hushåll i Sverige med elbaserad uppvärmning högre energiförbrukning än vad vi har. Sen skulle jag också vilja veta av Guran vad som är så dåligt med frånluftsvärmepumpar eftersom väldigt många hus har väsentligt mycket mera energislösande lösningar. Det finns absolut bättre men dels kan de vara svåra att implementera beroende på var huset ligger - dels kan de vara behäftade med höga initiala kostnader. Jag skall alltså vara tydlig med att vi har mekanisk ventilation i hela huset och FLVP värmer både inkommande luft, varmvattnet och radiatorernas vatten - i möjligaste mån. Det som jag ser kan förbättra vår totala elförbrukning rent praktiskt är att installera solpaneler och den vägen ta vara på solenergi när den finns och sälja tillbaka till elbolaget när vi den vägen producerar mera än vad vi behöver. Och det kanske kommer...
Slutligen - att inte köra disk/tvätt/tork nattetid är en säkerhetsfråga. Jag har på nära håll upplevt hur en diskmaskin som tog eld mer eller mindre utplånat ett kök och det var ren tur att inte hela huset brann ned. Och Räddningstjänsten varnar också för detta med nattlig användning av dessa maskiner och eftersom vi inte kör dom speciellt många gånger per vecka så får de gå på kvällarna - så sent som möjligt men innan vi lägger oss.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:23
Mr Snoid skrev:

Då kan du lika gärna köra FTX ventilation.
Vill du ha uppvärmning med hög verkningsgrad och möjlig effekt så måste du berg/ytjord värme. Det finns inte tillräckligt med energiinnehåll i den lilla luftvolymen som du ventilerar ut. Det enda FLVP är att den gör det möjligt att flytta värmen du tillfört huset via hushållsmaskiner och elvärmen i FLVP till varmvatten och återbruk. Då är det betydligt bättre med en LVVP där du har en obegränsad luft du kan hämta energin ur. FLVP brukar även ha ganska kort livslängd, förvisso är dom billigare.

Självklart skulle bergvärme vara billigare, men det var inte en option när vi byggde. Det blev Nibe F750 och än så länge har den klarat sig i tio år utan strul.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:32

Sen kan ju en avancerad frånluftsvärmepump knappast betraktas som "billig" lösning - det epitetet kan man väl använda på luft/luft-värmepumpar. F ö håller jag med Mäkinen i hans inlägg ovan. Och beräknad livslängd ligger runt 15--20 år vilket också är vår erfarenhet efter att ha bott i nuvarande hus under ca: 35 år. Den förra värmepumpen byttes efter +20 år men fungerade fortfarande även om den var avsevärt mindre effektiv än nuvarande - vilket är tacksamt idag.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:44

Pi, för att svara på din fråga
” Sen skulle jag också vilja veta av Guran vad som är så dåligt med frånluftsvärmepumpar eftersom väldigt många hus har väsentligt mycket mera energislösande lösningar. ”

Jämför en FLVP med en ”självladdande” Toyota Hybrid, den går billigt när den körs sakta i stadstrafik med många start/stop som genererar överskott på energi som lagras, jämförs med hur en FLVP har det vår-höst. Men på landsväg i hög hastighet så blir det inget större överskott att lagra, jämför vintertid. All energi som krävs för att värma huset är elenergi från elpatronen i FLVP, samt överskottet från innevånarna och elektriska prylar.
Men så klart i jämförelse med ett hus utan någon form av energibesparande utrustning så är det så klart bättre.
Men räkna på en LVVP, kostar ca 120kkr installerat och klart, så tror jag med dagens elpriser, så,räknar man snabbt hem den investeringen, än bättre bergvärme, ca 200kkr, dimensionerat för att täcka hela husets värmebehov.
För det är mot dagens spotpriser som alla diskussioner om hur dyrt det är att ladda elbil förs, så måste ju gälla samma antaganden för en investering i energieffektivare uppvärmning.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:44
Pi skrev:

Sen kan ju en avancerad frånluftsvärmepump knappast betraktas som "billig" lösning - det epitetet kan man väl använda på luft/luft-värmepumpar. F ö håller jag med Mäkinen i hans inlägg ovan. Och beräknad livslängd ligger runt 15--20 år vilket också är vår erfarenhet efter att ha bott i nuvarande hus under ca: 35 år. Den förra värmepumpen byttes efter +20 år men fungerade fortfarande även om den var avsevärt mindre effektiv än nuvarande - vilket är tacksamt idag.

En FLVP är väl ingen avancerad sak. Det är en billighetslösning som är standardlösningen imse flesta byggsatshus. De billigaste har inte ens en FLVP.

Men en luft/luft VP är väl ett ypperligt komplement till FLVP, då tillför du huset energi som sedan den kan ta vara på. För det enda FLVP gör är att ta vara på värmen som finns inomhusluften, krävs det mer energi så kommer den från elpatronen med 1:1 förhållande.

Uppdaterat: 2022-10-14 11:04

OK, då kanske vi talar om olika saker, Guran ? Eller uttrycker oss olika. Tror du t ex att den pump som Mäkinen använder är en billig sak ? Sen kan t ex husets förutsättningar också styra vad som är användbart utan alltför omfattande och dyra förändringar. Vi hade t ex redan mekanisk ventilation med utsläpp i alla "torr-utrymmen" och utsug i våtutrymmen men detta varierar ju från hus till hus. Är hursomhelst nöjd med nuvarande lösning som är avsevärt effektivare än den förra. Det som ev återstår är att investera i en solpanel-lösning för att balansera framtida möjliga höga elpriser. T v klarar jag mig bra med nuvarande fastprisavtal så jag har ett par års tid att tänka över och ev implementera detta.

Uppdaterat: 2022-10-14 11:02
Pi skrev:

OK, då kanske vi talar om olika saker, Guran ? Eller uttrycker oss olika. Tror du t ex att den pump som Mäkinen använder är en billig sak ? Sen kan t ex husets förutsättningar också styra vad som är användbart utan alltför omfattande och dyra förändringar. Vi hade t ex redan mekanisk ventilation med utsläpp i alla "torr-utrymmen" och utsug i våtutrymmen men detta varierar ju från hus till hus. Är hursomhelst nöjd med nuvarande lösning som är avsevärt effektivare än den förra. Det som ev återstår är att investera i en solpanel-lösning för att balansera framtida möjliga höga elpriser. T v klarar jag mig bra med nuvarande fastprisavtal så jag har ett par års tid att tänka över och ev implementera detta.

Som jag skrev i annat inlägg. En Luft/Luft VP är ett ypperligt komplement för att energieffektivt tillföra huset värme.
FLVP är en kombimaskin, en elpanna och ventilationsaggregat i ett som även tar vara på energin i frånluften och höjer energivärdet (varmvatten, värme) vilket inte en FTX gör, den bara värmer tilluften.

Uppdaterat: 2022-10-14 11:08

Fast de som säljer och installerar dessa anläggningar anser inte att en luft/luft-värmepump tillför nåt speciellt mycket jfr en modern och effektiv frånluftsvärmepump. Jag ställde frågan när jag beställde den nya pumpen för ca: 1 år sedan och fick det svaret.

Uppdaterat: 2022-10-14 11:37
Pi skrev:

Fast de som säljer och installerar dessa anläggningar anser inte att en luft/luft-värmepump tillför nåt speciellt mycket jfr en modern och effektiv frånluftsvärmepump. Jag ställde frågan när jag beställde den nya pumpen för ca: 1 år sedan och fick det svaret.

Men vart skall du få energin från till en FLVP? Den kan inte skapa energi och den kan endast återvinna och förädla det som finns inom husets väggar. En Luft/Luft har en oändlig mängd energi i uteluften att förädla.
Så när det kyler på och du och frugan samt alla maskiner mm inte genererar tillräckligt med energi som FLVP har behov av, ja då tillförs den energin i maskinen med förhållande 1:1. Tillför du det till huset via en L/L VP så har dom blivit såpass bra att det är först när det är -20 som det är 1:1 förhållande. Så det är absolut en bra affär att komplettera med en Luft/Luft med dagens elpriser. I snitt så spar du ju åtminstone 2/3 av elbehovet för att tillföra huset värmebehovet kontra att FLVP skall köra elpatronen.
Fattar du nu?

Uppdaterat: 2022-10-14 11:49

Min totala energiförbrukning har ökat med 25% sedan elbilen skaffades. Och då kör vi ändå bara ca 1500 mil/år med snittförbrukning 1,6 kWh/mil.

Uppdaterat: 2022-10-15 11:00

Hur mycket en elbil förbrukar är väldigt viktigt, speciellt om nu väldigt många köper elbilar. Det är inte hållbart i längden med elbilar som drar uppåt 2+ kWh/mil.

Uppdaterat: 2022-10-15 11:07

Förbrukning har många sett som sekundärt tidigare men nu med dagens priser i södra Sverige så är det inte att leka med.

Jag har med min elbil legat på ca 1,2-1,4 i sommar och 90% stadsmiljö/förort.

Men nu med nollan på morgonen är vissa kortare resor till jobbet på 2,4.

Blir spännande att se i vinter 🥺🤔

Uppdaterat: 2022-10-15 11:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Förbrukning har många sett som sekundärt tidigare men nu med dagens priser i södra Sverige så är det inte att leka med.
Jag har med min elbil legat på ca 1,2-1,4 i sommar och 90% stadsmiljö/förort.
Men nu med nollan på morgonen är vissa kortare resor till jobbet på 2,4.
Blir spännande att se i vinter 🥺🤔

Blir inte så spännande, räkna med 20-25% högre förbrukning. Kanske 25-30% för din del då du bor där det fortfarande kan bli kallt. Det är framförallt initialt som det går åt mycket ström för att värma kupén och batteriet.

Uppdaterat: 2022-10-15 13:29
Mr Snoid skrev:

mso 1000 skrev:
Förbrukning har många sett som sekundärt tidigare men nu med dagens priser i södra Sverige så är det inte att leka med.
Jag har med min elbil legat på ca 1,2-1,4 i sommar och 90% stadsmiljö/förort.
Men nu med nollan på morgonen är vissa kortare resor till jobbet på 2,4.
Blir spännande att se i vinter 🥺🤔

Blir inte så spännande, räkna med 20-25% högre förbrukning. Kanske 25-30% för din del då du bor där det fortfarande kan bli kallt. Det är framförallt initialt som det går åt mycket ström för att värma kupén och batteriet.

Ja jag vet att korta resor är förödande för förbrukningen.

Jag får nog börja med Kia hybrid tricket som innebär avstängd värme och dubbla långkalsonger och dunjacka 😊

Uppdaterat: 2022-10-15 20:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:
mso 1000 skrev:
Förbrukning har många sett som sekundärt tidigare men nu med dagens priser i södra Sverige så är det inte att leka med.
Jag har med min elbil legat på ca 1,2-1,4 i sommar och 90% stadsmiljö/förort.
Men nu med nollan på morgonen är vissa kortare resor till jobbet på 2,4.
Blir spännande att se i vinter 🥺🤔
Blir inte så spännande, räkna med 20-25% högre förbrukning. Kanske 25-30% för din del då du bor där det fortfarande kan bli kallt. Det är framförallt initialt som det går åt mycket ström för att värma kupén och batteriet.

Ja jag vet att korta resor är förödande för förbrukningen.
Jag får nog börja med Kia hybrid tricket som innebär avstängd värme och dubbla långkalsonger och dunjacka 😊

Då kan du lika gärna skaffa dig en häst istället 🤣

Uppdaterat: 2022-10-15 21:39