Vi Bilägares forum

Tuffa tiderna fortsätter – nu vill biljättarna ha hjälp

Tuffa tiderna fortsätter – nu vill biljättarna ha hjälp

Den europeiska bilförsäljningen har ”parkerat” på en betydligt lägre nivå än före pandemin. Nu vill de stora biljättarna ha statlig hjälp.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-11 09:00

Kommentarer

Vad trodde man med kraftigt ökande bilpriser vilket ofta ger lägre volymer och trots det har flera tillverkare ökat sina vinster rejält. Men marginalerna tycks istället ha ökat vilket vi köpare direkt inser och detta påverkar viljan och möjligheterna att köpa nya bilar. Tror inte att några ytterligare laddstolpar ändrar på detta - speciellt inte i den tid vi lever i just nu.

Uppdaterat: 2022-10-11 10:56

Problemet är väl varken kopplat till laddstolpar eller ökande priser.
Man klarar ju inte att möta efterfrågan med årslånga leveranstider, om det över huvud taget går att beställa en bil.
Hörde av lokala MB-handlaren att hela 2023 års försäljning av EQA eller om det var EQB, redan var slutsåld. Som dom hade inga bilar dom skulle kunna sälja av den modellen under 2023.
Så klart ökat priserna då tillgången är lägre än efterfrågan.

Uppdaterat: 2022-10-11 11:04

Du lär nog rätt snart se en helt annan utveckling, Guran. Det som levereras nu är helt riktigt i många fall beställt för väldigt länge sedan men jag tror inte att orderböckerna kommer att fyllas på lika snabbt fortsättningsvis. Det vore väldigt märkligt om inte bilmarknaden skulle påverkas av den väldigt instabila ekonomiska marknaden - läs räntor, energipriser, inflation och en annalkande lågkonjunktur.

Uppdaterat: 2022-10-11 11:11

Pi, det är en annan sak och som du säger en konsekvens av nu rådande världsläget. Men nu skrev du ju inte det, det borde i stället leda till högre konkurrens om kunderna och lägre priser då tillgången kommer vara större än efterfrågan.

Uppdaterat: 2022-10-11 11:30

Mr Snoid, du glömmer att tillverkarna också sitter på förmågan att inte tillverka för många bilar. Grundproblemet är nog inte långa leveranstider, utan priset. Jag står i startgropen att köpa elbil, men fasen heller att jag pyntar upp över 1/2 mille för en simpel bil som tar mig mellan A och B. Mer än ca 300 tkr kommer jag nog aldrig betala för en elbil. Just nu hyr jag vid längre resor, eller kör kortare sträckor med leasad elbil. Jag tror att mättnaden kommer att infinna sig förr eller senare om tillverkarna inte möter kunderna med priset. Folk har liksom inte råd att lägga upp dessa summor för att köpa en ny bil. Att bara slanta upp 100 000 kr kontant, innebär 3000 kr/mån i 3 år.. först då kanske man inser att 500 000 kr inte är så lite pengar i ett land som vårt där inte ens 1/3 av alla personer kan betala 30 000 kr för en oförutsedd utgift. Hela världen är dopad på lånade pengar, och de som verkligen har pengar .. har dem i överflöd (som i spelet Monopol mot slutet där EN person äger allt).

Uppdaterat: 2022-10-11 15:13

Och snacket om dyra batterier mm håller inte längre, priserna har mer än halverats över tiden. Som sagt, gapar man efter mycket mister man oftast hela stycket. Det är för stora marginaler och vinster över hela världen nu, alla skall lura alla i ett stort enda "fulspel". Priserna står inte heller i relation faktiska kostnader. Inflationen är till viss del också skapad i och med aptiten på ökad "profit" som sker i alla led. Kunderna får ta hela smällen, och det gäller inom alla områden (ifrån bostäder till mat).

Uppdaterat: 2022-10-11 15:18

För att ta det på ren svenska, det är "ren jävla ynkedom" från den traditionella bilindustrin, som ska ha stöd o hjälp från staten. Omstruktureringen kommer vara hård och obarmhärtig för de trögrörliga kolosserna men, inga skattepengar, aktieägarna får ta sitt ansvar.

Uppdaterat: 2022-10-11 19:27
hx30 skrev:

Inflationen är till viss del också skapad i och med aptiten på ökad "profit" som sker i alla led.

Kan du vara vänlig att visa hur du har kommit fram till detta?

Uppdaterat: 2022-10-12 03:09
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Tror att det ligger en hel del i hx30-citatet ovan för nu talar alla om inflationen och då är det nog väldigt många som gärna vill passa på att öka sina marginaler med hänvisning till inflationen. Och då ökar inflationen ännu mera.

Uppdaterat: 2022-10-12 11:18
J.L skrev:

För att ta det på ren svenska, det är "ren jävla ynkedom" från den traditionella bilindustrin, som ska ha stöd o hjälp från staten. Omstruktureringen kommer vara hård och obarmhärtig för de trögrörliga kolosserna men, inga skattepengar, aktieägarna får ta sitt ansvar.

Medhåll

Uppdaterat: 2022-10-13 14:55
Gillar kurvor och rondeller

Det som är komplicerat är att flertalet tillverkare får stöd från sina regeringar - vilket då sker på bekostnad av det som inte får motsvarande hjälp.

Jag är ganska säker på att både Frankrike som Tyskland och USA kommer att öppna plånboken för att rädda eventuellt krisande tillverkare.

Det gjorde man ju sist, d.v.s år även 2008/2009

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-13 15:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
hx30 skrev:

Grundproblemet är nog inte långa leveranstider, utan priset. Jag står i startgropen att köpa elbil, men fasen heller att jag pyntar upp över 1/2 mille för en simpel bil som tar mig mellan A och B. Mer än ca 300 tkr kommer jag nog aldrig betala för en elbil.

(kortat)
Ja, tänker samma. 300k är så pass mycket det känns bra att lägga med tanke på det osäkra läget.
Tror det är få som köper/leasar en elbil för 500-1000k, som verkligen har råd med ökade räntor och massiv värdeminskning. (ingen vet framtiden)

Uppdaterat: 2022-10-13 16:32
Gillar kurvor och rondeller