Vi Bilägares forum

EU-parlamentets krav: Laddstationer var sjätte mil

EU-parlamentets krav: Laddstationer var sjätte mil

Längs de stora vägarna i Europa ska man kunna ladda en elbil var sjätte mil – och tanka vätgas var tionde mil. Det kräver EU-parlamentets transportutskott.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-06 13:32

Kommentarer

Med dagens räckvidder känns 60 km avstånd lite onödigt tätt. Det borde vara billigare per laddare, och mindre risk att alla är upptagna, om man placerar ut lika många laddare men något glesare.
Nere på kontinenten där städerna ligger tätare kanske siffran är mer rimlig.

Uppdaterat: 2022-10-06 16:21

I norra Sverige bör man begära undantag från att strössla enstaka snabbladdare längs vägarna och istället samla ihop till större laddhubbar (fler uttag) med lagom avstånd emellan.

Uppdaterat: 2022-10-06 17:11
Power to the people

Användarvänlig tolkar jag som att stationerna i Sverige ska ha tak likt bensinstationer.
Utan tak är de inte användarvänliga.

Uppdaterat: 2022-10-06 19:49

Rikard, jag tro mer det rör sig om hur man betalar för strömmen. Men visst vore det fint med ett tak.

Uppdaterat: 2022-10-06 22:03
Rikard skrev:

Användarvänlig tolkar jag som att stationerna i Sverige ska ha tak likt bensinstationer.
Utan tak är de inte användarvänliga.

Jag har bara varit på en snabbladdstation med tak, det var danska Köge Supercharger. Ser snyggt ut men förstår inte riktigt nyttan om jag ska vara ärlig. Vet inte hur många gånger jag snabbladdat på de här åren och kan inte riktigt säga jag saknat tak direkt. Känns som fler laddare på fler platser är viktigare investering än tak....

Uppdaterat: 2022-10-07 08:24
Rikard skrev:

Användarvänlig tolkar jag som att stationerna i Sverige ska ha tak likt bensinstationer.
Utan tak är de inte användarvänliga.

Elbilsägarna är ännu glada om de hittar en ledig laddare, som dessutom är i funktion. Regn och snö är smällar man får ta, än så länge.

Uppdaterat: 2022-10-07 09:04
40-talisten skrev:

Elbilsägarna är ännu glada om de hittar en ledig laddare, som dessutom är i funktion. Regn och snö är smällar man får ta, än så länge.

Härligt att du fortsätter sprida myter som inte stämmer för merparten av elbilsägarna.....
Har under 20 000 mil i elbil bara behövt köa en gång i 5 minuter för att snabbladda och det var nu i somras mitt i värsta trafiken.

Uppdaterat: 2022-10-07 09:13
Gaston skrev:

Rikard skrev:
Användarvänlig tolkar jag som att stationerna i Sverige ska ha tak likt bensinstationer.
Utan tak är de inte användarvänliga.

Jag har bara varit på en snabbladdstation med tak, det var danska Köge Supercharger. Ser snyggt ut men förstår inte riktigt nyttan om jag ska vara ärlig. Vet inte hur många gånger jag snabbladdat på de här åren och kan inte riktigt säga jag saknat tak direkt. Känns som fler laddare på fler platser är viktigare investering än tak....

Haha ser du inte nyttan med tak?

Fler laddare är såklart viktigare än tak men det ena behöver inte utesluta det andra. Varenda bensinstation har ju tak

Uppdaterat: 2022-10-07 09:33
Gaston skrev:

40-talisten skrev:
Elbilsägarna är ännu glada om de hittar en ledig laddare, som dessutom är i funktion. Regn och snö är smällar man får ta, än så länge.

Härligt att du fortsätter sprida myter som inte stämmer för merparten av elbilsägarna.....
Har under 20 000 mil i elbil bara behövt köa en gång i 5 minuter för att snabbladda och det var nu i somras mitt i värsta trafiken.

Jag borde tillagt: OBS, gäller inte Tesla. Annars kommer Gastons inlägg, som ett brev på posten gjorde förr...

Uppdaterat: 2022-10-07 09:40
40-talisten skrev:

Gaston skrev:
40-talisten skrev:
Elbilsägarna är ännu glada om de hittar en ledig laddare, som dessutom är i funktion. Regn och snö är smällar man får ta, än så länge.
Härligt att du fortsätter sprida myter som inte stämmer för merparten av elbilsägarna.....
Har under 20 000 mil i elbil bara behövt köa en gång i 5 minuter för att snabbladda och det var nu i somras mitt i värsta trafiken.

Jag borde tillagt: OBS, gäller inte Tesla. Annars kommer Gastons inlägg, som ett brev på posten gjorde förr...

Har du missat att den stora merparten av Teslas laddare är öppna för alla?
Och Jag har sen jag bytte märke från Tesla kört 1800 mil på el och inte då heller haft några som helst problem.
Så ja, jag anser att du sprider en myt som inte längre är direkt relevant.

Uppdaterat: 2022-10-07 09:45

Gaston, du får tänka på hans Nick. Kanske tar tid att ta till sig snabba förändringar.

Uppdaterat: 2022-10-07 09:48
Apex skrev:

Gaston skrev:
Rikard skrev:
Användarvänlig tolkar jag som att stationerna i Sverige ska ha tak likt bensinstationer.
Utan tak är de inte användarvänliga.
Jag har bara varit på en snabbladdstation med tak, det var danska Köge Supercharger. Ser snyggt ut men förstår inte riktigt nyttan om jag ska vara ärlig. Vet inte hur många gånger jag snabbladdat på de här åren och kan inte riktigt säga jag saknat tak direkt. Känns som fler laddare på fler platser är viktigare investering än tak....

Haha ser du inte nyttan med tak?
Fler laddare är såklart viktigare än tak men det ena behöver inte utesluta det andra. Varenda bensinstation har ju tak

Vet inte vart du bor men jag vet väldigt många obemannade bensinstationer utan tak.
Och som du själv med skriver vilket ju var min poäng om du läst och inte bara tittat på orden, så är fler laddare viktigare än tak.
Och nej, jag är inte så ömtålig att jag inte klarar 20 sekunder i regn eller snö medans jag startar eller stannar laddaren.

Uppdaterat: 2022-10-07 09:48
Mr Snoid skrev:

Gaston, du får tänka på hans Nick. Kanske tar tid att ta till sig snabba förändringar.

Tänkte inte på det....;)

Uppdaterat: 2022-10-07 09:49
Gaston skrev:

40-talisten skrev:
Gaston skrev:
40-talisten skrev:
Elbilsägarna är ännu glada om de hittar en ledig laddare, som dessutom är i funktion. Regn och snö är smällar man får ta, än så länge.
Härligt att du fortsätter sprida myter som inte stämmer för merparten av elbilsägarna.....
Har under 20 000 mil i elbil bara behövt köa en gång i 5 minuter för att snabbladda och det var nu i somras mitt i värsta trafiken.
Jag borde tillagt: OBS, gäller inte Tesla. Annars kommer Gastons inlägg, som ett brev på posten gjorde förr...

Har du missat att den stora merparten av Teslas laddare är öppna för alla?
Och Jag har sen jag bytte märke från Tesla kört 1800 mil på el och inte då heller haft några som helst problem.
Så ja, jag anser att du sprider en myt som inte längre är direkt relevant.

Okej, då har jag fel, alla laddare funkar numera, och köande tillhör också det förgångna? Kanske man då skulle ha en elbil som livets sista bil...

Uppdaterat: 2022-10-07 09:51

Köande kan förekomma vid högbelastning vissa tider/perioder på året beroende på vart du kör eller hur du planerar din körning. Men att insinuera som du gjorde ovan att det är så ovanligt med hela och lediga laddare att elbilisten då blir så glad att han struntar i allt annat ÄR bullshit och en onödig mytspridning.
Och ja, om du ändå planerar att byta bil tycker jag verkligen du ska prova elbil innan du bestämmer dig och försöka ta reda på verkligheten från de som använder det istället för att tro att flashback och fb är fakta...

Uppdaterat: 2022-10-07 09:56
Gaston skrev:

Köande kan förekomma vid högbelastning vissa tider/perioder på året beroende på vart du kör eller hur du planerar din körning. Men att insinuera som du gjorde ovan att det är så ovanligt med hela och lediga laddare att elbilisten då blir så glad att han struntar i allt annat ÄR bullshit och en onödig mytspridning.
Och ja, om du ändå planerar att byta bil tycker jag verkligen du ska prova elbil innan du bestämmer dig och försöka ta reda på verkligheten från de som använder det istället för att tro att flashback och fb är fakta...

Flashback och Fb är inget som 40-talister sysslar med... ;)

Uppdaterat: 2022-10-07 10:04
Gaston skrev:

Apex skrev:
Gaston skrev:
Rikard skrev:
Användarvänlig tolkar jag som att stationerna i Sverige ska ha tak likt bensinstationer.
Utan tak är de inte användarvänliga.
Jag har bara varit på en snabbladdstation med tak, det var danska Köge Supercharger. Ser snyggt ut men förstår inte riktigt nyttan om jag ska vara ärlig. Vet inte hur många gånger jag snabbladdat på de här åren och kan inte riktigt säga jag saknat tak direkt. Känns som fler laddare på fler platser är viktigare investering än tak....
Haha ser du inte nyttan med tak?
Fler laddare är såklart viktigare än tak men det ena behöver inte utesluta det andra. Varenda bensinstation har ju tak

Vet inte vart du bor men jag vet väldigt många obemannade bensinstationer utan tak.
Och som du själv med skriver vilket ju var min poäng om du läst och inte bara tittat på orden, så är fler laddare viktigare än tak.
Och nej, jag är inte så ömtålig att jag inte klarar 20 sekunder i regn eller snö medans jag startar eller stannar laddaren.

Ja, fler laddare är viktigare men varför skulle det utesluta tak? Speciellt vid större laddstationer.

Bor du i Narnia eller? Jag vet inte en enda bensinstation som inte har tak. Däremot vet jag flera bensinstationer som har laddare utan tak av någon anledning.

Handlar inte om vad man klarar sig utan. Jag klarar mig utan AC en varm sommardag flera timmar utan problem. Jag vill ändå ha AC i bilen.

Uppdaterat: 2022-10-07 11:03

Tak på laddstationer ska givetvis finnas och de ska ha solceller som kan ladda batterier som kan hjälpa nätet vid hög belastning.
https://energysuperhuboxford.org/

Uppdaterat: 2022-10-07 10:41

Nej, tak är väl inget jag är beredd att betala extra för. Är det dåligt väder så har man väl regnjacka, eller åtminstone paraply.
Men tak över laddstationer och parkeringsplatser är ju förvisso en bra plats för solceller.

Uppdaterat: 2022-10-07 16:59

Men detta snack om tak eller inte tak. Självklart ska det vara tak. Ni diskuterar som om det vore en konstnadsfråg som skulle kunna påverka att färre laddare byggs om det blir tak. Tänk nu till och inse att nästan alla bensinstationer har tak. Varför är det så? Hade de inte kunnat spara in pengar och skitit i taket och sänkt bensinpriset eller nåt istället?

Nej det är för att det är standard att man har tak. Varför det helt plötsligt inte är standard när man tankar el istället förstår jag inte.

Varför ska man då spara in på det och lägga pengarna på annat håll när det känns självklart för alla bensinstationer? Är el något helt annat som kräver ett helt annat tänk eller varför tycker man att det ska vara helt annorlunda bara för att bränslet är el?

Uppdaterat: 2022-10-07 19:49
- Peugeot e-208 GT 2022

Håller med dig bejje. Även om jag inte åker elbil.

Uppdaterat: 2022-10-07 20:16
bejje skrev:

Men detta snack om tak eller inte tak. Självklart ska det vara tak. Ni diskuterar som om det vore en konstnadsfråg som skulle kunna påverka att färre laddare byggs om det blir tak. Tänk nu till och inse att nästan alla bensinstationer har tak. Varför är det så? Hade de inte kunnat spara in pengar och skitit i taket och sänkt bensinpriset eller nåt istället?
Nej det är för att det är standard att man har tak. Varför det helt plötsligt inte är standard när man tankar el istället förstår jag inte.
Varför ska man då spara in på det och lägga pengarna på annat håll när det känns självklart för alla bensinstationer? Är el något helt annat som kräver ett helt annat tänk eller varför tycker man att det ska vara helt annorlunda bara för att bränslet är el?

Exakt. Jag tvivlar på att bensin är billigare på mackar utan tak.

Uppdaterat: 2022-10-07 21:03

Varför just var 6:e mil? Tänker på gamla sketchen: fem eller sju, fem eller sju…

Uppdaterat: 2022-10-07 21:06

Är inte skillnaden att ett tak kräver bygglov, men det gör inte en enkel laddstolpe? Det gör ju i så fall ganska stor skillnad för möjligheten till en snabb utbyggnad.

Uppdaterat: 2022-10-07 21:16

Tydligen är minnet väldigt selektivt för många. Finns ju massor av obemannade tankstationer som inte har tak. Taket finns väl framförallt på bemannade stationer där tidigare en uniformsklädd man klev ut och fyllde på tanken, kollade oljan och tvättade vindrutan åt dig. Betalade gjorde du genom sidorutan till den vänlige mannen som fyllt upp tanken åt dig.
Sedan dök det upp en massa obemannade tankomater med sedelautomat, inte tusan hade dom tak. Finns ju fortfarande kvar många ställen man kan tanka som inte har ett tak. Minns hur Texacomacken hemmavid hade en del med service med tak, och en självtankning, med billigare bensin och inget tak. Men det kanske ni också glömt bort, bensinen var billigare på självtankning och sedelautomat.

Uppdaterat: 2022-10-07 22:25

Finns säkert kvar taklösa bensinmackar men där jag tankar är det alltid tak - och det är självbetjänings-mackar.
Sen talar vi väl om nutid och inte om vad som gällde för typ +20 år sedan.

Uppdaterat: 2022-10-07 23:42

Som Pi säger, även i modern tid så är det tak nästan överallt, även på obemannat.

Så varför ska vi ha en annan standard bara för att man laddar en bil istället för att tanka?
Borde man inte ha tak även för laddning?

Och en annan sak som stört många, att man har vid tankning tillgång till luft och vatten. Man kan rengöra sin ruta osv, det är sällan tillgängligt när man laddar.

Men ibland är laddningen faktiskt på en mack. T.ex. Ionity har ofta sina laddare placerade i utkanten av en bensinmack. Då brukar man se att någon har gått och hämtat en vattenbytta och ställt bredvid laddarna.

Uppdaterat: 2022-10-08 02:56
- Peugeot e-208 GT 2022

Dagens flesta obemannade stationer är ju ett fornminne från tiden då den var en bemannad station.
Den nya ”bymackarna” som jag vet om som byggs i modernare tid, har då inget tak, förutom ett litet över själva pumpen.
Ett exempel på en självtankning bygd i nyare tid
https://maps.app.goo.gl/51h1BSjw11sATcbB7?g_st=ic

Uppdaterat: 2022-10-08 08:47
Mr Snoid skrev:

Dagens flesta obemannade stationer är ju ett fornminne från tiden då den var en bemannad station.
Den nya ”bymackarna” som jag vet om som byggs i modernare tid, har då inget tak, förutom ett litet över själva pumpen.
Ett exempel på en självtankning bygd i nyare tid
https://maps.app.goo.gl/51h1BSjw11sATcbB7?g_st=ic

+100
Det verkar som många aldrig åkt utanför staden där de bor och tankat på t.ex. en QStar mack.

Uppdaterat: 2022-10-08 09:15

Jag bor inte i stan, men tankar ofta motorcykeln under tak på Qstar i Örsundsbro.
https://www.google.com/maps/@59.7256325,17.2929421,3a,75y,99.65h,90.07t/data=!3m4!1e1!3m2!1sBKjYxJagOH944bWiOf4-HA!2e0

Uppdaterat: 2022-10-08 09:48

Jag har åkt och tankat utanför gbg många gånger(Qstar inkluderat), definitivt aldrig utan tak. Men har inte heller något minne av att ha sett en sån mack. Alla nya stationer som byggts senaste 10-15 åren jag sett i gbg har fått nya tak oavsett om de var bemannade eller inte tidigare.

I Tyskland byggs laddstationer längs autobahn med tak.

Uppdaterat: 2022-10-08 12:33

På fossilstationer tankar man på ca fem minuter, nästan alltid under tak. På laddstationer står man kanske en halvtimma, och då behövs väl tak ännu mera. Förstår inte Snoids relativiserande av takbehov...

Uppdaterat: 2022-10-08 13:16
40-talisten skrev:

På fossilstationer tankar man på ca fem minuter, nästan alltid under tak. På laddstationer står man kanske en halvtimma, och då behövs väl tak ännu mera. Förstår inte Snoids relativiserande av takbehov...

Men det är väl ingen som tvingar dig stå ute och ladda bilen. 30 sekunder ut och plugga i och starta laddningen. Lägg dig och vila i bilen en gör vad tusan du vill. När du laddat klart går du ut tjugo sekunder sätter tillbaka laddsladden i laddarens hållare, stänger laddluckan, går inni bilen och åker vidare.
Förstår att du tro det är krångligt att åka elbil om du lever i villfarelsen att du måste stå ute i ruskväder en halvtimme.
Då har du sluppit stå ute under taket och huttrar i fyra minuter längre tid då du tankar.
Ja det är enkelt att sitta och fantisera ihop en massa olägenheter inför något skrämmande nytt 😜

Uppdaterat: 2022-10-08 13:23

Verkar vara en tvångstanke att försvara allt som har med elbilar att göra samma sekund som man får en levererad. Vissa hade ju försvarat om man var tvungen att stå naken och bli piskad under tiden man laddar bilen.

Gud förbjude att jag blir sån när jag får min.

Uppdaterat: 2022-10-08 15:14

Fast nu är du ju bra dum Apex.
Inget har sagt att tak är negativt, däremot att det inte är speciellt nödvändigt och att det är viktigare investera i fler laddare på fler platser än att satsa på tak om det är där mellan valet står.
Sen blir det ju tokigt när fossilkramarna påstår ALLA fossilstationer har tak vilket ju verkligen inte alls är fallet.
Och när nån tror att man måste stå ute bredvid bilen hela laddtiden när verkligheten är den att du står ute bredvid bilen betydligt kortare stund när du laddar än när du tankar.
Vilka bensin eller dieselpumpar startar per automatik när du stoppat i handtaget i bilen och känner av bilen och skickar infå för transaktion digitalt utan att du gör nåt?

Uppdaterat: 2022-10-08 15:52
Gaston skrev:

Fast nu är du ju bra dum Apex.
Inget har sagt att tak är negativt, däremot att det inte är speciellt nödvändigt och att det är viktigare investera i fler laddare på fler platser än att satsa på tak om det är där mellan valet står.
Sen blir det ju tokigt när fossilkramarna påstår ALLA fossilstationer har tak vilket ju verkligen inte alls är fallet.
Och när nån tror att man måste stå ute bredvid bilen hela laddtiden när verkligheten är den att du står ute bredvid bilen betydligt kortare stund när du laddar än när du tankar.
Vilka bensin eller dieselpumpar startar per automatik när du stoppat i handtaget i bilen och känner av bilen och skickar infå för transaktion digitalt utan att du gör nåt?

Jag upprepar: Det finns massor av saker i livet, det mesta faktiskt, som inte är nödvändigt men som man ändå vill ha.

Haha varför skulle valet stå mellan fler laddare och tak? Det är inte laddare innanför Empire State Buildings som efterfrågas, utan bara ett vanligt tak.

Det är väl ingen som påstått att alla har det, men den överväldigande majoriteten har det. Och alla har det intill de stora vägarna.

Uppdaterat: 2022-10-08 16:12
Apex skrev:

Verkar vara en tvångstanke att försvara allt som har med elbilar att göra samma sekund som man får en levererad. Vissa hade ju försvarat om man var tvungen att stå naken och bli piskad under tiden man laddar bilen.
Gud förbjude att jag blir sån när jag får min.

Motorjournalister rapporterar om långresor med elbilar, och noterar laddare ur funktion, köande, trassel med appar och taggar m.m. Enligt Snoid och Gaston måste detta vara fake news, allt med elbilar och dess laddning funkar för dem utan några som helst problem. Och då måste det ju vara det för alla andra...

Uppdaterat: 2022-10-08 16:24

40-talisten
Jag rekommenderar du hur sig en elbil en månad, lär dig först hur du laddar och vilka appar eller taggar du fortfarande behöver.
Sedan kör du en månad med elbilen, efter det får du gärna återkomma med dina slutsatser.
Vill du göra det lite svårare för dig, så du kanske kan få vatten på din kvarn, då hur du inte en Tesla. I övrigt helt valfritt vad du väljer.

Men tyvärr som tidigare dieselbilskramare, och lite orolig över det radikala att köpa en elbil, så kan jag inte alls hålla med dig om dina hemskheter som du verkar tro att elbilsägantet skulle medföra.

Uppdaterat: 2022-10-08 16:50
Mr Snoid skrev:

40-talisten
Jag rekommenderar du hur sig en elbil en månad, lär dig först hur du laddar och vilka appar eller taggar du fortfarande behöver.
Sedan kör du en månad med elbilen, efter det får du gärna återkomma med dina slutsatser.
Vill du göra det lite svårare för dig, så du kanske kan få vatten på din kvarn, då hur du inte en Tesla. I övrigt helt valfritt vad du väljer.
Men tyvärr som tidigare dieselbilskramare, och lite orolig över det radikala att köpa en elbil, så kan jag inte alls hålla med dig om dina hemskheter som du verkar tro att elbilsägantet skulle medföra.

k
Mr. Snodd, är ju inte det han menar utan bara att det finns en del barnsjukdomar. Har flera kollegor som gått över till elbil och inte så att de ångrar det men de kan rapportera bärgning, laddstationer som inte fungerar etc.

Uppdaterat: 2022-10-08 18:37
40-talisten skrev:

Motorjournalister rapporterar om långresor med elbilar, och noterar laddare ur funktion, köande, trassel med appar och taggar m.m. Enligt Snoid och Gaston måste detta vara fake news, allt med elbilar och dess laddning funkar för dem utan några som helst problem. Och då måste det ju vara det för alla andra...

Jag kör 6000 mil om året och är inne på min tredje elbil nu, tror du verkligen jag hade kört vidare på det om det inte hade fungerat mer eller mindre friktionslöst? Jag kör 4000 mil av dem i tjänsten där det ska passas tider, vara tidseffektiv m.m.
Men vem tror du bäst kan avgöra hur det verkliga livet med elbil fungerar, den som använder det dagligen året om som både familjebil och arbetsplats, eller motorjournalisten som lånar en bil nån dag eller kanske max en vecka, olika bilar som fungerar olika och med olika laddavtal m.m.?
Nej det är inte ett dugg krångligt med elbil, tvärtom är det så sjukt smidigt och skönt att komma ut till en laddad bil varje dag om man så vill. Jag vet att jag la ut detta i tidigare tråd med men uträknat över året lägger jag mindre tid idag på laddning än jag tidigare gjorde på att tanka. Jag kör ofta 100-milskörningar och de tar ungefär 15-20 minuter längre i elbil än med fossilbil. Till betydligt lägre kostnad....
Jag har kört 20 000 mil snart i elbil och köat en gång i fem minuter.

Uppdaterat: 2022-10-08 18:54
Corgie skrev:

Mr Snoid skrev:
40-talisten
Jag rekommenderar du hur sig en elbil en månad, lär dig först hur du laddar och vilka appar eller taggar du fortfarande behöver.
Sedan kör du en månad med elbilen, efter det får du gärna återkomma med dina slutsatser.
Vill du göra det lite svårare för dig, så du kanske kan få vatten på din kvarn, då hur du inte en Tesla. I övrigt helt valfritt vad du väljer.
Men tyvärr som tidigare dieselbilskramare, och lite orolig över det radikala att köpa en elbil, så kan jag inte alls hålla med dig om dina hemskheter som du verkar tro att elbilsägantet skulle medföra.

k
Mr. Snodd, är ju inte det han menar utan bara att det finns en del barnsjukdomar. Har flera kollegor som gått över till elbil och inte så att de ångrar det men de kan rapportera bärgning, laddstationer som inte fungerar etc.

Hur vet du vad 40-talisten menar?

Uppdaterat: 2022-10-08 19:06

Om jag ägde/leasade/lånade en elbil, skulle det gå utmärkt för egen del. Vår BRF har laddkontakter i garage/carport, och jag skulle alltid varje morgon ha fulladdad elbil. Någon laddning på stan skulle jag med knappt 1000 mil/år behöva. Så ingen elbilsångest för egen del! Det är bara egna ekonomin som sätter spärrar...

Uppdaterat: 2022-10-08 19:19
40-talisten skrev:

Motorjournalister rapporterar om långresor med elbilar, och noterar laddare ur funktion, köande, trassel med appar och taggar m.m. Enligt Snoid och Gaston måste detta vara fake news, allt med elbilar och dess laddning funkar för dem utan några som helst problem. Och då måste det ju vara det för alla andra...

Fast är det inte märkligt att vi som kör elbil inte känner igen oss i det ”motorjournalister” rapporterar.

Jag har inte ens Tesla och var bekymrad innan långresor men kan konstatera att bekymrena var överdrivna.

Uppdaterat: 2022-10-08 20:02
40-talisten skrev:

Om jag ägde/leasade/lånade en elbil, skulle det gå utmärkt för egen del. Vår BRF har laddkontakter i garage/carport, och jag skulle alltid varje morgon ha fulladdad elbil. Någon laddning på stan skulle jag med knappt 1000 mil/år behöva. Så ingen elbilsångest för egen del! Det är bara egna ekonomin som sätter spärrar...

Ja och då är du för sen på avtryckaren. Snackade med en som köpt en begagnad UrIoniq för ett år sedan, han sålde den nyligen med 80.000kr i vinst.
Hade du slagit till för ett och ett halvt år sedan så kunde du åkt riktigt billigt

Uppdaterat: 2022-10-08 20:06

Ni som har elbilar och är nöjda - var glada för detta och att ni har ekonomi eller en tillmötesgående arbetsgivare som tar kostnaden att ta sig in i elbilsägandet. Alla kan inte eller har svårt att motivera att lägga +500.000 kr (troligen ytterligare minst 100.00 kr innan affären är klar) på nåt som under en normal bilmarknads-situation innebär en mycket hög årlig värdeminskning. Och den dagen kommer - det är jag helt övertygad om. Detta gäller givetvis också dyra ICE-bilar bara så ni inte blir förnärmade...:) Det är inte speciellt många år sen som man kunde få en modern och fullt fungerande familjebil för runt 250.000 kr (ja, inte en Volvo då) och det är en jäkla skillnad. Och jag vet att även ICE-bilarnas pris höjts ordentligt - märkligt nog i samband med den bredare introduktionen av eldrivna bilar. Eller märkligt kanske det inte är - man vill väl få det att se ut som att merkostnaden för att köpa elbilen inte är så hög trots allt..

Uppdaterat: 2022-10-09 09:04

Pi, Apropå
”Eller märkligt kanske det inte är - man vill väl få det att se ut som att merkostnaden för att köpa elbilen inte är så hög trots allt”
Du tror inte att de mångdubbelt dyrare komponentkostnaderna, energikostnaderna och transportkostnaderna spelar en stor roll i denna prisökningen.
Men även den minskade produktionstakten pga komponentbrisren har så klart lett till högre priser. Högre produktionskostnader som skall fördelas ut på färre producerade enheter ger så klart ökade priser. Många tillverkare verkar ha tagit i med lite marginal för detta då de samtidigt ökat vinsten.
Men jag tror inte på dina konspirationsteorier.

Uppdaterat: 2022-10-09 09:15

Guran - det finns inget entydigt svar men det kan nog ligga en del i många antaganden - även det du kallar för mina konspirations-teorier. Sen har ju många biltillverkare ökat sina vinster rätt påtagligt trots rätt kraftiga volym-minskningar så min teori kanske trots allt inte är så konspiratorisk... Men inte ens du har tillgång till den absoluta sanningen - den har bara tillverkarna själva.

Uppdaterat: 2022-10-09 09:27

Snoid, kan du få fram något ut artiklarna från NWT? Här ska byggas en ny mack i Karlstad helt utan fossila drivmedel. Kanske till och med utan tak för laddarna? ;-)

https://www.nwt.se/2022/09/28/cirka-30-nya-jobb-nar-ok-varmland-och-chopchop-bygger-anlaggning-i-valsviken/

https://www.nwt.se/2022/10/04/hard-kritik-mot-att-det-inte-kommer-saljas-bensin-och-diesel-pa-ny-mack-i-valsviken/

Uppdaterat: 2022-10-09 10:51
Power to the people

Ja då
”OK Värmland ska bygga framtidens mack där. Vi ser att bensin och diesel är på väg ut som drivmedel och väljer därför att satsa på en mack enbart för laddning av elbilar och för tankning av vätgas och HVO-bränsle, alltså förnybar diese”
”Den nya drivmedelsanläggningen kommer främst rikta in sig på tyngre fordon och alltså inte sälja några fossila bränslen.

– Men naturligtvis är alla bilister välkomna. Det blir dock ingen butik med varor som på våra andra större anläggningar, men ett antal laddplatser för elbilar. Hur många vet vi inte än. Vi får anpassa oss till marknaden”

Ok om kritiken från ”fossilkramare”
”Så här säger Stefan Särnehed om kritiken:

– Att investera i försäljning av bensin och diesel är inte längre försvarbart när de här produkterna håller på att fasas ut. I år har över hälften av de bilar som har sålts i Sverige varit eldrivna fordon.

Men fortfarande är ju majoriteten av bilarna i Sverige sådana som går på bensin och diesel. Ändå väljer ni att inte sälja dessa drivmedel. Varför?

– Därför att vi vill satsa på framtidens drivmedel. Den här macken i Välsviken kommer inte att stå klar förrän 2024 och då har andelen fordon som går på el, vätgas eller HVO ökat ytterligare.

– Samtidigt förstår jag kritiken som kommer, men vi måste som företag välja när vi ska bygga en helt ny anläggning och väljer då de drivmedel som kommer att ta över på marknaden,”

Uppdaterat: 2022-10-09 11:20