Vi Bilägares forum

Kinesiska Ora till Sverige i november

Kinesiska Ora till Sverige i november

Nu får vi ännu ett bilmärke att hålla reda på.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-03 08:00

Kommentarer

Kan vara ett trevligt alternativ för de som inte behöver en SUV utan hellre vill ha en anständig "lagom" bil.
Den har ju mottagits väl i England t.ex.

Uppdaterat: 2022-10-03 09:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ju sådana här mindre elbilar som länge har efterfrågats av många. Hoppas att priset kan bli anständigt också.

Uppdaterat: 2022-10-03 10:42

Liten och liten, den är inte så liten. Den är 4,25m lång så den är bara något mindre än ID.3. Batteriet har en kapacitet på 48 kilowattimmar. Max laddeffekt är 70 kilowatt (växelström 11 kW) och att ladda batteriet från 0 till 70 procents kapacitet ska ta 45 minuter.
Som vanligt snålar kineserna in på snabbladdning och anger märkliga siffror för laddtid.
0-70% var nytt, visar väl viss kreativitet. Annars brukar kineserna ange laddtid för 30-80%.
Européerna brukar ange 0-80% eller 20-80%.
Oavsett så har denna långsam laddning.
Formerna behöver en bakrutetorkare, men en sådan finns inte.
Jag är inte imponerad.

Uppdaterat: 2022-10-03 11:24

Nåja, den har fått bra kritik i England och jag tycker det är en av de snyggaste mindre bilarna med en ljus, färgglad och som det verkar, vettig och ombonad inredning med rejäla reglage.
Problem med snabbladdning är ointressant för mig eftersom jag skulle ladda där jag har tid att vänta 99% av brukartiden.
Batteriet är ju också ganska stort så det tar väl en stund att fylla, 20-80% på 30 minuter.
Men här litar jag fullständigt på Pis uttalande om snabbladdning och batterilivslängd!
https://www.youtube.com/watch?v=5gVTAsf8oZw
https://www.youtube.com/watch?v=6m5B_SfX7hY

Uppdaterat: 2022-10-03 12:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Detta elbilsforum verkar helt ha snöat in på laddtider och i viss mån på räckvidd. För de som laddar hemma är snabbladdning ointressant, och alla behöver inte minst 50 mils räckvidd. Elbilar brukar finnas med ett par alternativ på batteristorlek, men till Sverige tas ofta endast den större och dyrare varianten in. Kunderna antas vilja ha en räckvidd som sällan används, och vill betala för det. Själv skulle ett batteri för 30 mil räcka mer än väl, troligen även vintertid.
Ora synes vara en helt dedicerad elbil i golfklassen, där det ännu finns alltför få. Jag räknar inte de ombyggda ICE-bilarna som riktiga elbilar. Annars får bil man vänta på Hyundai Ionic 4 och liknande...

Uppdaterat: 2022-10-03 12:47

Det behöver inte vara en dedikerad elbilsplattform för att tillverkaren ska kunna spotta ut bra elbilar.
Så med andra ord finns det flera som erbjuder mindre elbilar.

Som påpekat är denna betydligt större än vad den ger sken av.

Räckvidd är intressant sett till vad man får ut i svensk vinter. Men är det kort räckvidd sommartid så lär det bli uselt vintertid. Undantag finns.

Frågan är vad priset blir. För övrigt ser det ut som en Kalle anka kopia av en Model 3. I den här storleken tycker jag Born är snyggast om än ganska dyr.

Uppdaterat: 2022-10-03 14:30
40-talisten skrev:

Detta elbilsforum verkar helt ha snöat in på laddtider och i viss mån på räckvidd. För de som laddar hemma är snabbladdning ointressant, och alla behöver inte minst 50 mils räckvidd. Elbilar brukar finnas med ett par alternativ på batteristorlek, men till Sverige tas ofta endast den större och dyrare varianten in. Kunderna antas vilja ha en räckvidd som sällan används, och vill betala för det. Själv skulle ett batteri för 30 mil räcka mer än väl, troligen även vintertid.
Ora synes vara en helt dedicerad elbil i golfklassen, där det ännu finns alltför få. Jag räknar inte de ombyggda ICE-bilarna som riktiga elbilar. Annars får bil man vänta på Hyundai Ionic 4 och liknande...

40-talisten.
Kollar du lite på tester Mm och lyssnar på brukarna. Ja då är det faktiskt sådan batteristorleker som du beskriver som är i majoritet.
T.ex hade bil 32mils räckvidd hela vintern, förutom nån dag då det har riktigt kallt.
Sommartid 42mil
Batteristorlek 73kWh.
Bilar med >50 mils reell räckvidd är gamla lätträknade.
Modellen med det lilla batteriet, som också kan köpas, går ca 10mil kortare. Men det skulle inte funka för mitt användande.
Och beträffande snabbladdning så laddade jag för fjärde gången på nio månader/2300mil för att jag behövde det.

Uppdaterat: 2022-10-03 18:57

Riktigt "Kalle Anka" bil. Finns en som heter Punk Cat också det är en clone på VW bubblan..

Uppdaterat: 2022-10-03 19:21

Jag tycker den är riktigt snygg i fronten, lite 911-stuk och det lär vara någon Porschesnubbe som varit med och ritat.
Invändigt passar den mig perfekt med färgstuket den har.

Uppdaterat: 2022-10-03 19:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Apropå batteristorlek så har min granne med sin Niro påstått att han kan köra 42 mil utan att behöva ladda och det gör han bara en gång i veckan!
Han kör max 5 mil/dag i Yarisfart så han skulle väl egentligen klara sig med ett par ficklampsbatterier om han hade orkat ladda lite oftare.

Uppdaterat: 2022-10-03 19:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, det är väl bra att ha ett lagomt stort batteri. Det är antalet laddcykler som sliter batteriet. Så med den körningen din granne har lär han inte behövs byta bil igen, i alla fall inte med tanke på batteriet.
Jag klara mig med att ladda två gånger per vecka. Det räcker fint till 3000 mil/år med likvärdig Max körsträcka som din granne

Uppdaterat: 2022-10-03 20:21

Inte alls, han har redan beställt en ny, det finns alltid något att klaga på fast jag tror inte han begriper mycket av det han har.
F.ö. tror jag det är annat som sätter livsbegränsningen än batteriet.

Uppdaterat: 2022-10-03 20:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En bil har man inte bara för att pendla korta sträckor. Jag tycker 100 kW CCS laddning ska vara minimum idag för att hantera långresor och minska köer och irritation vid laddstolpar, inte minst vintertid.
Sen har jag aldrig tillhört de som kräver +50 mil räckvidd. Jag brukar säga att efter 25-30 mil behöver man sträcka på benen ändå och då kan man lika gärna ladda.
Det kommer flera nya mindre elbilar.
Närmast europeiska konkurrent till Ora Cat kan komma att bli Fiat e-600. Detta blir en förstorad 500 med fler dörrar. Men jag tror inte den blir över 4m lång. Ska presenteras till våren (men kanske de släpper ett koncept innan).
Och det kommer även Renault 4, 5, Fiat Panda m fl. som elbilar men de blir mindre.
Vi har ju nya Swatch… Nej, Smart menar jag. #1. Fast den räknar jag som kinesisk.
Den blir dock mycket dyrare. Men har också ett rundare formspråk.

Uppdaterat: 2022-10-07 11:19

Märk väl att en bra laddkurva och en väl fungerande batterikonditionering är viktigare än det ständiga tjatet om Max laddhastighet.

Uppdaterat: 2022-10-07 14:04