Vi Bilägares forum

Efter hjulhaveriet – nu är Toyotas elbil tillbaka

Efter hjulhaveriet – nu är Toyotas elbil tillbaka

Försäljningen stoppades när det uppdagades att hjulen kunde trilla av. Nu menar Toyota att problemet är åtgärdat – med en ny typ av hjulbultar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-06 16:31

Kommentarer

Problemet var att bilen kördes på ett sätt som Toyotaägare inte brukar köra....snabbt. Måste kommit som en chock för Toyotas ingenjörer....

Uppdaterat: 2022-10-06 16:33

Hahaha... Toyota's första bilmodell som folk kör snabbt med. Undrar hur många som blir av med körkortet nu?

Uppdaterat: 2022-10-06 16:45

Hörde att de skulle sälja den under namnet Toyota Veyron i Europa...

Uppdaterat: 2022-10-06 17:04

Toyota har ju haft en framgångsrik rallykarriär och haft flera sportmodeller genom åren, inspirerad av amerikansk stil om än i mindre format och mer energieffektiva. Om än långt från de italienska, men ändå…

Dock, detta är givetvis pinsamt. Jätten Toyota. Och en sådan miss. Hur pinsamt som helst.

Uppdaterat: 2022-10-06 17:08

Håller med, pinsamt, men även mycket mycket märkligt, det går ju att räkna på, hur kunde man missa detta? Någon måste ju sitta med Svarte Petter, antingen någon som räknat bort sig och ingen har kontrollerat, eller någon som sparat in några kronor och frångått ingenjörens beräkning... Det är ju inte första gången Toyota har hjul på en bil, samma matematik även om effekt/vrid är ökade, krafter är inte något nytt att beräkna oavsett typ av kraft, men jag antar att Toyota inte kommer att upprepa något liknande misstag på rätt länge, det ligger liksom i den Japanska själen, någon skäms ögonen ur sig, garanterat.

Uppdaterat: 2022-10-06 17:25

Ja 160 kw är ju en astronomisk effekt..... Bilen blir suuuuuupersnabb....

Uppdaterat: 2022-10-06 17:27

Eller kanske Supra snabb?
Men då borde den inte tappat hjulen

Uppdaterat: 2022-10-06 17:42
hx30 skrev:

Hahaha... Toyota's första bilmodell som folk kör snabbt med. Undrar hur många som blir av med körkortet nu?

Första???
Har du verkligen noll koll?

Uppdaterat: 2022-10-06 17:44

Ja, mycket märkligt.
De flesta bilmärken har samma skruvar/muttrar oavsett motoreffekt.
En del småbilar har 4, men de flesta 5 st 12 mm.
Tex har BMW 316 samma som en M3a, även en 750 med stark V8.
Finns ju även en del som trimmar bilar för tex dragracing, de kan ha uppåt 1000 nm, men de har samma skruv iaf. Drivaxlar, växellåda mm går sönder före skruvarna till hjulen.
Större skruv hittar man på skåp o lastbilar.

Uppdaterat: 2022-10-06 17:50

Rikard
Enligt mer utförliga artiklar har man lagt till en konisk bricka och ändrat gängstigning

”Olsen forklarer nå at løsningen man har kommet frem til rett og slett er et nytt design på selve hjulboltene. Det er kommet til en konisk skive som gjør at bolten festes litt annerledes til felgen, i tillegg til at gjengene er endret for å få skrudd bolten bedre til.”

Uppdaterat: 2022-10-06 17:56

Elbilar...
De borde ha ett system som begränsar vridmomentet till att imitera en vanlig motor där allt inte finns från start.
Förövrigt borde en tvåhjulsdriven elbil med massor av vridmoment från start vara svår att flytta på hal väg, om kraften inte begränsas borde den rimligen bli stående med spinnande hjul.

Och om antispinnsystemen fungerade så perfekt som elbilsälskarna envist hävdar, så borde ju inte elbilar slita mer däck och asfalt - MEN det gör de... alltså, är det något som haltar i argumentationen att det inte finns några problem med elbilars effekt och vridmoment.

Annars kan man ju anta att problemet egentligen sitter bakom ratten, frestelsen att stampa på gasen alldeles för mycket, alldeles för ofta hänger visst ihop med att köra elbil, eftersom alla talar om hur kul det är med enorm acceleration från start, missbruk således.

Uppdaterat: 2022-10-06 17:56

N-iklas. Det ultimata borde väl vara ett system som imiterar en Opel Omega 🤣

Förövrigt vill jag minnas att Mazda MX30 har en sådan ”gasrespons” som du suktar efter.

Uppdaterat: 2022-10-06 18:03

Niklas
Knepigt resonemang från dig.
Är det vanligt att folk i motorstarkare fossilbilar spinner runt under vinterhalvåret?
Finns det inte något som heter gaspedal?
Varför skulle antispinnsystemet inte fungera önskvärt på en elbil?

Uppdaterat: 2022-10-06 18:08
Mr Snoid skrev:

Rikard
Enligt mer utförliga artiklar har man lagt till en konisk bricka och ändrat gängstigning
”Olsen forklarer nå at løsningen man har kommet frem til rett og slett er et nytt design på selve hjulboltene. Det er kommet til en konisk skive som gjør at bolten festes litt annerledes til felgen, i tillegg til at gjengene er endret for å få skrudd bolten bedre til.”

Intressant.

Uppdaterat: 2022-10-06 19:43

Då ska jag besöka en Toyotahandlare snart.

Uppdaterat: 2022-10-06 19:45

Det är samma typ av skruvar som bl.a. Saab använt sig av, en skruv med en fri roterande konisk bricka.
Vid åtdragning roterar endast skruven medan brickan är stillastående och endast trycker mot fälgen och det förhindrar slitskador i fälgen
Men det var nog inte det enda som avhjälpte problemet, en minskad gängstigning är nog den primära orsaken till en lyckad lösning.

Uppdaterat: 2022-10-06 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Som alla andra elbilar är den väldigt snabb."

jo, det där är ju verkligen något man upplever på E22an. De där batterileksakerna har samma tempo som lastbilar. Kommer de över 100km/h på motorväg så är det ett under.
Antar att de vant sig så vid stillastående vid en laddstolpe så att lite hastighet gör förarna nervösa och rädda vid tanken på att nå sitt mål i rimlig tid :-) Känns väl tryggt att krama laddstolpar istället för att ha med sig snuttefilten.

Uppdaterat: 2022-10-06 22:53
Dunderkommentatorn skrev:

"Som alla andra elbilar är den väldigt snabb."
jo, det där är ju verkligen något man upplever på E22an. De där batterileksakerna har samma tempo som lastbilar. Kommer de över 100km/h på motorväg så är det ett under.
Antar att de vant sig så vid stillastående vid en laddstolpe så att lite hastighet gör förarna nervösa och rädda vid tanken på att nå sitt mål i rimlig tid :-) Känns väl tryggt att krama laddstolpar istället för att ha med sig snuttefilten.

När man kör elbil har man en helt annan koll på förbrukningen. Öka från 90 till 120 och räckvidden minskar avsevärt vilket man direkt kan se framför sig i live i instrumenteringen. Med en fossilbil är ökningen av bränsleåtgången i samma paritet som med en elbil men ni som kör fossilbil vet inte/ignorerar att en ökad förbrukning från 0,6 i 90 till 0,9 i 120 faktiskt är en ökning med 50%. Bensin med 12 kr/milen i 90 eller 18 kr/milen i 120, det är bara för en fossilbilist att välja.

6 kr extra/mil med en daglig pendling på 6 mil blir 792 kr/mån. 792 kr gånger 11 månader (jo jag räknar bort en semestermånad) blir 8 712 kr. Kanske något att tänka på där i fossilbilen och kanske någon gång hålla långtradarfart på motorvägen?

Uppdaterat: 2022-10-06 23:12

Pinsam förklaring som inte precis ger något förtroende, vad är det dom försöker dölja egentligen? väldigt snabb?? 0-100 på ca 8 sek och toppfart 160km/h. Något som är lurt här.

Uppdaterat: 2022-10-07 01:25

Låter som att Toyota valt aluminium i skruvarna :-)

Uppdaterat: 2022-10-07 05:56

Körförbud!

Uppdaterat: 2022-10-07 07:30
Dunderkommentatorn skrev:

"Som alla andra elbilar är den väldigt snabb."
jo, det där är ju verkligen något man upplever på E22an. De där batterileksakerna har samma tempo som lastbilar. Kommer de över 100km/h på motorväg så är det ett under.
Antar att de vant sig så vid stillastående vid en laddstolpe så att lite hastighet gör förarna nervösa och rädda vid tanken på att nå sitt mål i rimlig tid :-) Känns väl tryggt att krama laddstolpar istället för att ha med sig snuttefilten.

Undrar vart du är och kör då...
Jag kör minst 50-100 mil motorväg i veckan och känner inte alls igen det du skriver. Tycker oftast idag att elbilisterna håller minst samma tempo som övrig trafik. Själv ligger jag oftast 10-20 "över" på motorväg och med fortfarande bra räckvidd.

Uppdaterat: 2022-10-07 08:18
N-iklas skrev:

Elbilar...
De borde ha ett system som begränsar vridmomentet till att imitera en vanlig motor där allt inte finns från start.
Förövrigt borde en tvåhjulsdriven elbil med massor av vridmoment från start vara svår att flytta på hal väg, om kraften inte begränsas borde den rimligen bli stående med spinnande hjul.
Och om antispinnsystemen fungerade så perfekt som elbilsälskarna envist hävdar, så borde ju inte elbilar slita mer däck och asfalt - MEN det gör de... alltså, är det något som haltar i argumentationen att det inte finns några problem med elbilars effekt och vridmoment.
Annars kan man ju anta att problemet egentligen sitter bakom ratten, frestelsen att stampa på gasen alldeles för mycket, alldeles för ofta hänger visst ihop med att köra elbil, eftersom alla talar om hur kul det är med enorm acceleration från start, missbruk således.

Till att börja med så har flera elbilar redan den imiterade känslan av "vanlig" gasrespons.
Sen så är min uppfattning efter snart 20 000 mil i elbil att jag aldrig vart med om bilar med så bra kontroll av kraften. Även i det halaste av väglag med fullt pådrag från stillastående så är det imponerande bett och jag har aldrig ägt någon fossilare som ens kommit i närheten.

Uppdaterat: 2022-10-07 08:21

Nu gäller tråden Toyota och de lossnande hjulskruvarna och det problemet har man ju hittat en lösning på.
Det är vad som bör kommenteras.

Eventuella åsikter om elbilar deras hastigheter m.m. hör inte hemma här, det finns andra trådar där dessa åsikter passar bättre!

Uppdaterat: 2022-10-07 09:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Nu gäller tråden Toyota och de lossnande hjulskruvarna och det problemet har man ju hittat en lösning på.
Det är vad som bör kommenteras.
Eventuella åsikter om elbilar deras hastigheter m.m. hör inte hemma här, det finns andra trådar där dessa åsikter passar bättre!

Tror inte att Toyotas belackare släpper detta, det går att suga på länge. Toyota tappar hjulen hö-hö, körförbud!

Uppdaterat: 2022-10-07 09:46

Det finns "elbilister" som håller sig i lastbilarnas fart och jag antar att det är för att minska antalet stopp under resorna. Sen finns det andra som följer trafikrytmen (som jag) och en del som antagligen inte ska längre sträckor.

Uppdaterat: 2022-10-07 09:49

Jag har aldrig haft en Toyota och har tänkt åtgärda det nån gång. Det har tyvärr inte funnits så många intressanta modeller förutom MR2, Supra och GT86/GR86.

Uppdaterat: 2022-10-07 10:04

Forskningen har ju upprepade gånger fastställt att elbilar sliter mer däck och asfalt än "vanliga" bilar.

Om det inte bror på elmotorns omedelbara 100 % vridmoment från start och hela tiden och vanligen höga effekter utöver det, vad beror det på då?
Och att elbilar imiterar vanliga bilars egenskaper är ju nonsens... det finns knappt någon som provkört elbilar som inte påpekar skillnaden i körupplevelse genom att få all effekt direkt, DEN upplevelsen skulle ju inte... existera om elbilen imiterade en vanlig bil...

Nej här är det nog snarare så att den som gillar elbilar är notoriskt blind för alla brister, som alla entusiaster är... och vägar helt sonika att acceptera att sådana kan existera.

Uppdaterat: 2022-10-07 12:16

N-iklas, har självfallet en poäng, även att elbilarna oftast är tunga förklarar ökat slitage av däck och visst är en av de roliga grejerna med elbil, just det momentana och kraftiga vridet, tveklöst sliter det på däcken. Finns ingen anledning likt folk med diagnoser som gör dem oförmögna att se mer än en sak, hävda att elbil är enda vägen, de är optimala för alla och har man inte insett detta så är man en idiot...

Har själv en elbil och jag gillar den, just vridet är en av sakerna jag gillar, men tveklöst har den också en massa brister, rent nonsens att hävda något annat, vem skulle vara nöjd med en dieselbil som tar sig 40 mil i moderat fart på sommaren och lie drygt 20 mil i sträng kyla? Vem skulle vara villig att stå på macken i timmar för 30 liter diesel? Vem skulle vara nöjd att köra med kall kupé för att komma 3 mil extra?

Elbilen är den perfekta (enligt mig) pendlingsbilen till och från jobbet och hämta på diverse träningar, trevligt med förvärmning/kylning via app, men den är absolut inte lika allround och praktisk som en vanlig bensin/dieselbil, den som hävdar motsatsen ljuger eller väger in sitt egna intresse/hävd att man gjort det optimala valet och att alla andra MÅSTE tycka lika, det finns bara ett som är rätt och det gäller alla, tyck som mig eller var en idiot...typiska drag för människor med diagnoser, eller att man är 6 år gammal.

Uppdaterat: 2022-10-07 12:39

Niklas
Ge dig. Att däcken slits mer på elbilar är för att de överlag är utrustade med EV-däck som har en annan gummiblandning. Har inget med elbilens kraft att göra. Att just elbilar skulle slita mer på väg har väl konstaterats vara felaktigt och en myt.
Jag och flera elbilsgrannar kör en bit grusväg. Har aldrig varit med om att någon sladdar ner i diket pga ”kraften”.
Ganska mycket BS mao.

Uppdaterat: 2022-10-07 12:45

Nåja, väldigt mycket vrid redan ifrån start riskerar definitivt att öka på däckslitaget - konstigt vore det annars. Om man inte är väldigt försiktig med högerfoten eller kör en Stellantis-bil i "Normal-läget" där man tydligen inte har tillgång till hela motoreffekten enligt förståsigpåarna här.

Uppdaterat: 2022-10-07 15:02

Pi. Nu verkar det mer som om de som inte kör elbil till vardags är de som har mest teorier om hur en elbils körbarhet är och hur de sliter däck och vägar.
Konstigt att man besitter sådan expertkunskap, men kanske googleskolan är såpass bra🤣😂

Uppdaterat: 2022-10-07 15:26

Förstår inte problemet, en bils gas, broms, styrning ev koppling har man väl lärt sig efter några meter.
Körde kompisens TM3 Performance, få bilar kan man smyga iväg så fint med.
Åter till Toyotas hjul. Flytande bricka har de haft ett tag, så det måste vara nya gängstigningen som är problemet.

Uppdaterat: 2022-10-07 16:07

Rikard, av norska artikeln att döma har dom inte haft någon flytande bricka på BZ4R. Den har tillkommit säger artikeln.

Uppdaterat: 2022-10-07 16:25

Det är nog en kombination av brickan och gängstigningen som löst problemet.

Uppdaterat: 2022-10-07 16:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För övrigt tycker jag att Cartago bör förstöras....
-hjulskruvar heter enl.svensk nomenklatur: hjulskruvar och inget annat. På en "bult", finns inga gängor.
-min bil med bensinmotor accelererar från 0-100 km/h på 3.5 sek.
-även om en "super - elbil" drar ifrån första metrarna, så får mina hjulskruvar veta att dom lever.
Än så länge inget problem.
Har inte "flytande bricka".

Mao:

Uppdaterat: 2022-10-07 17:00

Men Tjalle.
Har du också en så yster Toyota.
Tänk det är precis vad jag trott hela tiden. Shogun var väl den siste Toyotahärföraren som framhävde förträffligheten k var och varannan tråd. Tur vi fått en efterföljare 🤣😜

Uppdaterat: 2022-10-07 17:22

Snoid, nog vet du vilken bil Tjalle menar och visst har han rätt, det heter hjulskruvar.
Bult är lik en nit och kan, men behöver inte bearbetas i läge.
Gör man det förvandlas bulten till en nit, men om den förses med gängor blir det en skruv.
Men en bricka på skruven förhindrar rotation mot fälgarnas lättmetallyta som ju är avsevärt mjukare än skruvens kona och det kan innebära att materialet flyter vid åtdragning.

Uppdaterat: 2022-10-07 18:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På talspråk så heter en grov skruv bult. Men vad är skillnaden på en bult och en nit? När blir bulten nit eller tvärt om.
Enligt SAOL är en bult ”metallpinne med huvud för hop­fogning” och det är ju även en skruv. Gjord för att foga ihop saker och av metall och har ett huvud.
En mutter är en mutter oavsett storlek.
Och visst vet jag om Tjalles extremt snabba RAV4 med Ferrarimotor och diverse andra bokstavskombinationer som dyker upp i de mest otänkbara trådar.
Eller det kanske var en högbygd italienare 😂😜

Uppdaterat: 2022-10-07 18:57

Men vad var det nu för en bil Tjalle har? Tror jag missat det... :)

Uppdaterat: 2022-10-07 19:08

En raritet, Stelvio!

Uppdaterat: 2022-10-07 19:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I verkstadsskolan fick man inte säja bult om en skruv, då blev det kvarsittning med slipning av ventiler till kompressorer.

Uppdaterat: 2022-10-07 20:43

Det heter hjulskruvar. En skruv har ett kantigt huvud i ena änden och gängor i den andra. En nit är i praktiken ett rakt, cylindriskt metallstycke som "nitas" från båda hållen (som på Titanic). En bult - som typ en vagnsbult - har ett platt huvud i ena änden (om än med ett kantigt huvud innanför) och gängor i den andra. Bult och nit kan ibland överlappa varandra. Det heter popnittång av en anledning! Någon ovan fick för sig att bult är en "metallpinne med huvud för hopfogning" och att det skulle gälla även en skruv. Det är korrekt, men det är just sättet som hopfogningen sker på som är skillnaden!

När det gäller ämnet förstår jag inte hur "farten" kan påverka hur hjulskruvarna inte skulle sitta åt. Obegriplig förklaring.

Uppdaterat: 2022-10-07 22:00
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Det har sagts hjulbult (eller hjulmutter i de fallen) i alla tider oavsett om det rent tekniskt är fel uttryck - men alla fattar i alla fall vad man menar. Är inte det tillräckligt. Vi kan väl släppa det och återgå till Toyota-modellens numera f d tappade hjul.

Uppdaterat: 2022-10-07 23:39

Nu är det många som muttrar här för diskussionen har blivit skruvad.

Uppdaterat: 2022-10-08 11:41

En lektion i idiomatisk svenska skadar väl ingen?!

Uppdaterat: 2022-10-08 18:34
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Förtydligande: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Ferrari 2.9 twin turbo, 510 bhp, AWD, torque vectoring, light weight.

Uppdaterat: 2022-10-09 11:54
Tjalle skrev:

Förtydligande: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Ferrari 2.9 twin turbo, 510 bhp, AWD, torque vectoring, light weight.

Aha, vi höll på att missa det! Är det den med avgassmälleriet?

Uppdaterat: 2022-10-09 12:34
40-talisten skrev:

Tjalle skrev:
Förtydligande: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Ferrari 2.9 twin turbo, 510 bhp, AWD, torque vectoring, light weight.

Aha, vi höll på att missa det! Är det den med avgassmälleriet?

+10

Uppdaterat: 2022-10-09 12:45
Tjalle skrev:

Förtydligande: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Ferrari 2.9 twin turbo, 510 bhp, AWD, torque vectoring, light weight.

Light weight?! Den väger lika mycket som en elbil med motsvarande storlek och prestanda. 😉 Model Y Performance har mer eller mindre samma både prestanda och storlek. Så att kalla Stelvio light weight känns väl sådär.....

Uppdaterat: 2022-10-09 12:52