Vi Bilägares forum

Svenska priser på Byd Atto 3, Han och Tang – så mycket kostar elbilarna

Svenska priser på Byd Atto 3, Han och Tang – så mycket kostar elbilarna

Byd har släppt prislappen för tre nya och eldrivna modeller som ska säljas i Sverige.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-28 16:53

Kommentarer

Riktigt bra privat leasing pris av BYD Atto 3.

2995:-/mån i 12 mån.

Förstår inte varför 36 mån leasing är 3995:-/mån.

Kortare leasing tid är billigare om artikeln stämmer.

Uppdaterat: 2022-09-28 17:34
Elbilar

Det är väl en bonusutbetalning första året och ingen service på 1000 mil så det kan ge bättre pris på ettårig leasing. Kan man dessutom få en raket i registreringsstatistiken får man gratis reklam.

Uppdaterat: 2022-09-28 18:10

Nu prisar dem bort sig helt. Skulle aldrig betala dessa priser.

Uppdaterat: 2022-09-28 18:23

Synd att Han blev sååå dyr. Snacka om att prisa ut sig....

Uppdaterat: 2022-09-28 19:58
Power to the people

Varför ens erbjuda 3 år leasing om 1 år är billigare. Säkert ett lockpris som bara gäller ett begränsat antal bilar eller liknande. Tror det kan va en bra idé och läsa det finstilta här också. Känns väldigt lågt med tankte på nuvarande räntor mm.

Dessa bilar kommer få ganska spännande andahandsvärde också som man måste ha i åtanke om man köper. Om en Volvo bara är marginellt dyrare så blir ju det valet rätt enkelt och mer ekonomiskt totalt sett.

Uppdaterat: 2022-09-28 20:20

Med de här priserna blir det inte många sålda.
Leasing ett år och sedan går de på export?

Uppdaterat: 2022-09-28 20:26

Det är sånt sug från köpare efter elbilar, så höga priser verka inte avskräcka. Så det är bara för ÅF att mjölka ut så mycket det går. Så länge det går...

Uppdaterat: 2022-09-28 20:41

Atto var väl ok prissatt? De dyrare modellerna är helt galet prissatta.
Det enda som kommer sälja ok är Atto då ingen vettig kommer välja de övriga. Tror inte BYD blir långvariga i Sverige.

Uppdaterat: 2022-09-28 20:43
Axa skrev:

. Tror inte BYD blir långvariga i Sverige.

De är en av tre största inom elteknologi globalt. De kommer bli kvar

Uppdaterat: 2022-09-29 21:34
Gillar kurvor och rondeller

Mc
…i Sverige.

Mitsubishi är också stort företag. Men deras modeller går väldigt trögt i Sverige.

Uppdaterat: 2022-09-29 22:29

Axa. Att Mitsubishi säljer dåligt i Sverige kan så klart ha att göra med att dom inte har haft ett vettigt modernt modellprogram.

Uppdaterat: 2022-09-29 22:47

Ja, frågan är om BYDs modellprogram är tillräckligt attraktivt - och i detta ligger definitivt deras prissättning. Så jag tycker nog att Axa's fundering är högst relevant. Vilket f ö också gäller många andra och för oss nya Kinesiska bilmärken. Och för oss som faktiskt köper våra bilar så är ju detta en högst relevant fråga den dag vi skall byta in vår elbil.

Uppdaterat: 2022-09-30 09:40

Prissättningen avviker inte speciellt från övriga märken på marknaden.
Du skall väl inte förutsätta att bara för att bilen är av ett Kinesiskt märke så skall den helt plötsligt vara väldigt mycket billigare än motsvarande bil från etablerade fabrikat.
Extra intressant att prissättningen döms ut av flera, trotts att man inte ens sett eller klämt på bilen.
Självklart positionerar man bilen prismässigt mot konkurrenterna.
Läs gärna denna test av Byd Tang, jämför gärna mot BMW iX.
https://www.motor.no/tester/motor-test-av-byd-tang-elbil/207578

Uppdaterat: 2022-09-30 09:49

Vad du tycker är din åsikt Guran, vad jag tycker är min. Framtiden lär utvisa vem av oss som får mest rätt.
Men generellt har jag svårt att se att ett helt nytt kinesiskt märke prismässigt skall och kan jämföras med etablerade märken. Men jag som inte leasar mina bilar utan faktiskt köper dom har kanske lite andra preferenser än de som inte finansierar bilen på det sättet...

Uppdaterat: 2022-09-30 10:03

Vet inte om jag skrivit det tidigare, men en fransman som besökte mig för ett tag sen vägrade tro på att det köptes kinesiska bilar i Sverige. Han försökte få mig att förstå att det var koreanska bilar jag pratade om för såna fanns även i Frankrike. Kinesiska bilar kunde väl ingen acceptera?
---
Jag tror att hans inställning finns hos många fortfarande och att man måste "köpa" deras intresse med ett lågt pris. Visst finns det folk som köper Lexus och menar att de är väl så bra som klassiskt ansedda märken, men lite obildat framstår det ju...

Uppdaterat: 2022-09-30 10:07
Pi skrev:

Vad du tycker är din åsikt Guran, vad jag tycker är min. Framtiden lär utvisa vem av oss som får mest rätt.
Men generellt har jag svårt att se att ett helt nytt kinesiskt märke prismässigt skall och kan jämföras med etablerade märken. Men jag som inte leasar mina bilar utan faktiskt köper dom har kanske lite andra preferenser än de som inte finansierar bilen på det sättet...

Det var just detta med pris som jag bad dig jämföra. men tydligen var det inte intressant.
Jag skall hjälpa dig
Byd Tang 807.000kr inklusive allt
BNW iX xDrive 50 är en jämförbar bil från etablerat märke, den har ett frånpris på 1,1 milj. lägger man på skinnsäten fälgr mm för att få motsvarende TANG så landar man på ca 1,2 milj

Dyrt som stryk men det ger en fingervisning om vart man valt att positionera bilen prismässigt.
Men jag är så klart lite mer öppen för nya bilfabrikat och tror faktiskt att flera av de gamla/etablerade kommer få det lite motigt.

Uppdaterat: 2022-09-30 10:23

Snoid
Köper man bilar i det prisläget och har för vana att byta relativt ofta tror jag inte det är många som lägger upp dessa summor för ett okänt märke hur bra det än är.
Vad är andrahandsvärdet på en beg BMW jämfört med en till en början lika dyr beg TANG?
Och går en beg TANG över huvud taget att sälja för ett vettigt pris?

Jag talade för många år sedan med en säljare på Philipson som hade en kund med för mycket pengar som han vill lägga på en Mercedes 600.
Villkoret var att han fick byta in bilen efter två år mot en likadan och mot ett i förhand av säljaren bestämt andrahandsvärde.
Toppenaffär, tyckte han först, men nobbade sedan.
"Var sjutton skulle jag hitta en spekulant på en beg. 600 vartannat år?" undrade han.
Nu blev det ju inga större problem, 600an lades ner innan affären skulle fullföljas.

Uppdaterat: 2022-09-30 10:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse. Ja dom säljs begagnade till över nypriset. Norrmännen är vana elbilsköpare och verkar vara mindre konservativa än majoriteten på detta forum.
Listpris på en helt ny Tang är 620.000Kr i Norge.
Här kan du se vad dom ligger ute för, begagnade, på Finn (motsvarigheten till Blocket)
Ett år gamla bilar som rullat ett par tusen mil säljs för ca 50.000kr över listpris för en ny.

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.8101.8368&q=byd&sort=PUBLISHED_DESC

Och jag tror faktiskt inte att det kommer avvika speciellt mycket i Sverige mot hur det ser ut i Norge.

Uppdaterat: 2022-09-30 11:14

" Ja dom säljs begagnade till över nypriset. Norrmännen är vana elbilsköpare och verkar vara mindre konservativa än majoriteten på detta forum."
Jag tror det dröjer länge innan vi kommer att handla som norrmännen, det är säkert inte bara i det här forumet som det finns konservativa människor.
Om det nu verkligen är konservatism som skulle hindra köp av kinabilar?
Men nu var det ju faktiskt köpet av BMW och TANG för 1,2 mille som du beskrev och som jag kommenterade.

Uppdaterat: 2022-09-30 12:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej du Nisse. Vi vill redan nu handla elbilar som Norrmännen, men det finns knappt några bilar att köpa och dom begagnade säljs även här i Svedala för lika eller över nybilspriserna.
Så dags att du försöker vidga dina vyer lite.
Jag har bestämt för mig att jag för ett och ett halvt år sedan skrev att jag beställt en elbil då jag trodde att den stora explosionen på elbilsmarknaden stod för dörren. Visade sig att jag hade helt rätt.
På samma vis visade jag att dom handlas för väldigt vettiga priser, vilket du inte trodde. Du kan säkert exportera den till Norge om du inte får tillräckligt bra betalt i Sverige.

Uppdaterat: 2022-09-30 12:11

Det är dags för byte av Superben och en Enyaq är beställd.
Men nu var det fortfarande de beg , bilarna som du refade till och som kostade 1,2 mille nya det gällde och där tror jag det blir väldigt svårt att fä ett bra pris på en okänd kines.
Konservativ inställning eller inte, spelar ingen roll!

Uppdaterat: 2022-09-30 12:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det är dags för byte av Superben och en Enyaq är beställd.
Men nu var det fortfarande de beg , bilarna som du refade till och som kostade 1,2 mille nya det gällde och där tror jag det blir väldigt svårt att fä ett bra pris på en okänd kines.
Konservativ inställning eller inte, spelar ingen roll!

Då har du inte läst vad jag skrivit
Tang kostar ca 400kkr mindre än likvärdig BMW iX.
Och ännu så får man mer för en begagnad än vad en ny Tang kostar i vårt grannland.
iX finns inte en enda en till salu en gång. Dom blev enormt populära både i Norge och Sverige.
Förstår inte vad det är du blandar ihop, jag tror, baserat på Norge att den kommer ha ett bra andrahandsvärde, är en riktigt fin bil

Uppdaterat: 2022-09-30 13:00

Ok, jag missuppfattade dig, jag trodde att det var 1,2 mille lika för både BMW och TANG.
Men skiljer det en halv mille mellan dem förstår jag dig och då håller jag med.

Uppdaterat: 2022-09-30 13:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Priset är Tangs enda fördel mot iX. Om du nu hänvisar till ett test av norska Motor kan man samtidigt passa på att hänvisa till deras test av iX.

Vidare är det intressant att de menar att designen på Tang är europeisk. För mig ser den ut som ett asiatiskt derivat. Men smaken är som baken.

Den som köper BMW i normala fall köper inte BYD, tror jag. Däremot de som önskar en BMW men inte har råd. jag håller dock fast vid min killgissning att BYD inte kommer slå igen brett i Sverige.

Uppdaterat: 2022-09-30 16:28
Axa skrev:

Priset är Tangs enda fördel mot iX. Om du nu hänvisar till ett test av norska Motor kan man samtidigt passa på att hänvisa till deras test av iX.
Vidare är det intressant att de menar att designen på Tang är europeisk. För mig ser den ut som ett asiatiskt derivat. Men smaken är som baken.
Den som köper BMW i normala fall köper inte BYD, tror jag. Däremot de som önskar en BMW men inte har råd. jag håller dock fast vid min killgissning att BYD inte kommer slå igen brett i Sverige.

Ja det borde vara något mer man får för 50% högre pris. iX är enligt motor den bästa bil dom testat får 85poäng med Ioniq5 en poäng efter.
Små skillnader men stora skillnader i pris.
Men om Byd kommer slå brett, det tror nog inte jag heller. Men inte lär dom försvinna, tror faktiskt flera börjar se lite bredare och utanför sitt smala synfält ifråga om bilar.

Uppdaterat: 2022-09-30 17:23

Snoid
Men är det verkligen så? Att bilköparna tittar mer brett?
Man får inte den uppfattningen av att titta på registreringsstatistiken.

Uppdaterat: 2022-09-30 18:06

Man får/har inte alltid rätt, Guran. Oavsett hur mycket man själv tror på detta. Som jag sagt många gånger - framtiden får utvisa hur det går. F ö har jag också många gånger påpekat att jag tror att denna märkliga marknad vi har nu för elbilar och dess priser och andrahandsvärden är nåt som kommer att förändras kraftigt - inte minst p g a det som händer i den närmaste omvärlden. Vilket påverkar bl a räntor och energipriser.
Axa - glöm inte att Guran också har en fot i bilhandlar-branschen...:)

Uppdaterat: 2022-09-30 18:14
Axa skrev:

Snoid
Men är det verkligen så? Att bilköparna tittar mer brett?
Man får inte den uppfattningen av att titta på registreringsstatistiken.

Statistiken speglar väl hur man valde för minst ett halvår till ett år sedan.
Se tillbaka på vad som skett på den tiden. Det formligen poppar upp nya bilar. Skulle jag köpt en ICE bil, ja då skulle jag nog valt en av de gamla beprövade trotjänarna. Troligen hade det blivit en MB diesel.
Men nu när elbilsskiftet är här så erbjuds så många andra intressanta möjligheter. Hade inte ens tänkt tanken att köpa en Hyundai, en sydkoreansk billig bullerburk som det var i mitt huvud om jag backar bara några år. Men nu är det helt plötsligt ett fabrikat som ligger i framkanten.
På jobbet står det ett otal Teslor, var inte för så länge sedan ett nytt fabrikat på marknaden. En Hongqi E-HS9 som letat upp en tillräckligt stor plats.
I trafikmiljön i Oslo finns ett otal av olika ”Kinabilar” XPeng xPung PingPong och allt vad dom kan heta.
Samma kommer ske i Sverige oavsett om du vill det eller inte.
Kollar du så ligger Byd Tang på,17:e plats i reg.statistiken i Norge i år. Så klart toppas den av välkända märken. Men var exakt samma då Japanska bilar och efter det koreanska bilar började dyka upp i Sverige.

Var samma på elektronikprodukter. Jag minns fortfarande Lucky Goldstar, billiga stereoapparater och annan elektronik. Nu står det en LG 65” TV här hemma, som efterträdde en annan LG tv som fick ta över efter en Philips som föregicks av en Sony som ersatte en BangOlufsen. Tänk så det kan gå.

Uppdaterat: 2022-09-30 18:29

Snoid
Hur det ser ut i Oslo säger inget om hur det blir i Sverige.
Jag tror att de flesta tänker som vanligt även när det gäller elbil. För ett par år sedan när man började fundera på elbilsköp fanns i princip bara Tesla som vettigt alternativ. Mina tankar var att invänta europeiska jättarna att komma med sina alternativ. Ju fler elbilar som europeiska tillverkarna lanserar desto svårare för tex kineserna.

Priset är en faktor men inte allt.

Uppdaterat: 2022-09-30 18:37

För att ha en chans att lyckas måste de ligga 20% under europeerna i pris.
MG gör det.
BYD Han och Tang gör det egentligen också om man ser till prestanda, teknik och storlek på bil men Atto 3 ör för dyr.

BYD Seal som kommer om ngn månad är den egentliga storsäljaren och direkt komkurrent till Polestar och Model 3, den måste kosta under 500000:- annars blir det svårt.

Uppdaterat: 2022-09-30 18:49
Axa skrev:

Snoid
Hur det ser ut i Oslo säger inget om hur det blir i Sverige.
Jag tror att de flesta tänker som vanligt även när det gäller elbil. För ett par år sedan när man började fundera på elbilsköp fanns i princip bara Tesla som vettigt alternativ. Mina tankar var att invänta europeiska jättarna att komma med sina alternativ. Ju fler elbilar som europeiska tillverkarna lanserar desto svårare för tex kineserna.
Priset är en faktor men inte allt.

Jag är inte alls enig med dig om det Axa. Oslo är en liten stad i ett litet land som premierar elbilar. I grund och botten samma människor med likartade tankar som oss i Sverige. Skillnaden är snarare att Norrmännen är ännu mer konservativa och hela samhället stöttar den lokala tillhörigheten. Till trotts detta så finns det en större diversifieringen på bilmarknaden. Självklart beror det på deras stora subventioner på elbilar.
Och detta har jag koll på då jag jobbat i Norge i tio år. Som Svensk som kanske varit på semester i Norge så ser du inget av detta.

Uppdaterat: 2022-09-30 18:58

Snoid
Eller så kollar man på den norska statistiken. Fortfarande är det vanliga storsäljande och traditionella märken som dominerar.

Uppdaterat: 2022-09-30 19:50
Axa skrev:

Snoid
Eller så kollar man på den norska statistiken. Fortfarande är det vanliga storsäljande och traditionella märken som dominerar.

Det var det jag skrev i ett tidigare inlägg som du tydligen inte läste. Byd Tang var på 17:e plats knappt 1500 bilar registrerade i år och de gamla trotjänarna i topp. Tang är att betrakta närmre som en lyxigare bil.
Så jag påstår fortfarande att det sker en omvälvning även om du nekar till att se det.
Edit.
Med nekar till, så menar jag vägrar. Märker att jag börjat skriva på svorsk, menar så klart vägrar, vilket heter ”nekter til” på Norska 🤣 för övrigt så är drömmarna ibland på norska.

Uppdaterat: 2022-09-30 20:10

Snoid
Återkom när omvälvningen väl kommer…

Uppdaterat: 2022-09-30 20:43
Mr Snoid skrev:

Var samma på elektronikprodukter. Jag minns fortfarande Lucky Goldstar, billiga stereoapparater och annan elektronik. Nu står det en LG 65” TV här hemma, som efterträdde en annan LG tv som fick ta över efter en Philips som föregicks av en Sony som ersatte en BangOlufsen. Tänk så det kan gå.

LG är för dåliga. Jag köper Sony eller Panasonic TV's. Stor skillnad mellan japanska och koreansk förmåga att se till helheten.
Detta ser man oavsett bransch, bilar, TV's etc.
Men de blir snabbt bättre!
Betalar dock lätt mer för en verkligt BRA TV. Stor skillnad för mig som uppskattar filmflyt och naturliga rörelser.
Är man ok att köpa Koreansk TV så är Samsung bättre.

Uppdaterat: 2022-10-01 14:05
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Mc
…i Sverige.
Mitsubishi är också stort företag. Men deras modeller går väldigt trögt i Sverige.

Ja, jag menade i sverige.
BYD är skitduktiga på att bygga elbilar, det kommer visa sig över tid genom bra prisvärda elbilar som även vi i sverige köper.
(som andra redan sagt, Mitsubishi har inga bra bilar längre)

Uppdaterat: 2022-10-01 14:10
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Var samma på elektronikprodukter. Jag minns fortfarande Lucky Goldstar, billiga stereoapparater och annan elektronik. Nu står det en LG 65” TV här hemma, som efterträdde en annan LG tv som fick ta över efter en Philips som föregicks av en Sony som ersatte en BangOlufsen. Tänk så det kan gå.

LG är för dåliga. Jag köper Sony eller Panasonic TV's. Stor skillnad mellan japanska och koreansk förmåga att se till helheten.
Detta ser man oavsett bransch, bilar, TV's etc.
Men de blir snabbt bättre!
Betalar dock lätt mer för en verkligt BRA TV. Stor skillnad för mig som uppskattar filmflyt och naturliga rörelser.
Är man ok att köpa Koreansk TV så är Samsung bättre.

Du är medveten om att alla Panasonic OLED-tv har en LG-display?
Även Sony var samtliga OLED fram till förra årets modell LG-display. I år har Sony en enda OLED som inte har LG och det är den absolut dyraste modellen som använder en Samsung display.

Uppdaterat: 2022-10-01 14:52
V8-Power skrev:

Du är medveten om att alla Panasonic OLED-tv har en LG-display?
Även Sony var samtliga OLED fram till förra årets modell LG-display. I år har Sony en enda OLED som inte har LG och det är den absolut dyraste modellen som använder en Samsung display.

Jo det vet jag.
Men själva displayen är inte lika viktigt som elektroniken som visar bilden. Tex videoprocessorn är på en HELT annan nivå hos Sony och Panasonic.
OK, de kostar lite mer men värt det.

Uppdaterat: 2022-10-01 19:02
Gillar kurvor och rondeller

Sony och Panasonic är snäppet bättre men inte på en helt annan nivå.

Uppdaterat: 2022-10-01 20:48

Själv tycker jag enbart att det är kul när kineserna kommer. Alla BYD-bilar har 5 stjärnor i Euro Ncap och känns faktiskt som kvalitetsbilar i alla avseenden. Det roliga är också att de oftast har en särprägel och ser inte ut invändigt som en europeisk bil. De vågar sticka ut. Med 42 mil WLTP och en förbrukning på dryga 1 kWh så lär i varje fall Atto 3 bli svårslagen trots priset på 534 000 kr för toppmodellen. Leasing är också ett alternativ för en del.

Uppdaterat: 2022-10-02 16:04

Som jag redan nämnt ett antal gånger - vi som faktiskt köper våra bilar (inte leasing) vill inte chansa alltför mycket med våra surt förvärvade slantar och satsa på ett märke som skulle kunna vara Svarte Petter den dag det är dags att byta in bilen. Oavsett hur bra den var vid köpetillfället. Vilket troligen är fallet med ett antal av de på den svenska marknaden helt nyintroducerade märkena. Och det är inte lätt att gissa vilka.

Uppdaterat: 2022-10-02 17:15

Bo
Har du gått på propagandan?

Uppdaterat: 2022-10-02 17:37