Vi Bilägares forum

Kameran som avslöjar ”fartfuskare” inget för Sverige

Kameran som avslöjar ”fartfuskare” inget för Sverige

Dagens fartkameror ska inte ersättas av en ny teknik som kan avslöja bilister som tvärbromsar innan kameran dyker upp.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-27 14:30

Kommentarer

Vad är då poängen med att ha kvar dagens kameror? Om tanken var att få fast notoriska fartsyndare borde de tänka om.

Uppdaterat: 2022-09-27 16:24

Vore bättre att gå vidare med teknik som avslöjar ouppmärksamhet, för korta avstånd, folk som kör dåligt i största allmänhet mm.
Tex personen som här om kvällen skapade en lång kö genom att köra överdrivet sakta och bromsa till nära stillastående vid varje möte, och indirekt flera omkörningar. Jag ringde polisen som var måttligt intresserad "Vi kan inte göra nått om du inte vet vem som körde"

Uppdaterat: 2022-09-27 17:49

Det här har diskuterats flera gånger här i forumet och slutsatsen blir att kameror för hastighetsövervakning är ganska värdelösa, de enda som fastnar är någon för tillfället ouppmärksam, slarvig bilförare.
De vana oaktsamma vet var kamerorna står och kör fort mellan dem eller är de maskerade vid passage.
Dubbla kameror tror jag inte skulle göra någon skillnad, det enda alternativet kanske vore mobila kameror som förflyttades frekvent.
Men det vettigaste är givetvis trafikgrupper som även kan kontrollera nykterhet, fordonets tillstånd m.m.

Uppdaterat: 2022-09-27 21:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
hx30 skrev:

Vad är då poängen med att ha kvar dagens kameror? Om tanken var att få fast notoriska fartsyndare borde de tänka om.

Du har helt missförstått syftet med kamerorna. Tanken har aldrig varit att "sätta dit" fortkörare - syftet har explicit varit att få ner hastigheten på ställen som bedöms som farliga. Det är också därför som en skylt varnar för varje fartkamera. I det här avseendet tycker jag att den svenska modellen fungerar mycket bra - och att vi ska behålla den.

Uppdaterat: 2022-09-28 01:20
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

hx30 skrev:
Vad är då poängen med att ha kvar dagens kameror? Om tanken var att få fast notoriska fartsyndare borde de tänka om.

Du har helt missförstått syftet med kamerorna. Tanken har aldrig varit att "sätta dit" fortkörare - syftet har explicit varit att få ner hastigheten på ställen som bedöms som farliga. Det är också därför som en skylt varnar för varje fartkamera. I det här avseendet tycker jag att den svenska modellen fungerar mycket bra - och att vi ska behålla den.

+100

Uppdaterat: 2022-09-28 09:26

Håller också med Snooker i denna fråga !

Uppdaterat: 2022-09-28 09:42

Synd bara att det fungerar dåligt i praktiken, farten sänks endast där kamerorna sitter, däremellan kan det gå undan rejält.
Men de notoriska fortåkarna som är maskerade på ett eller annat sätt passerar kamerorna med den fart de vill.

Uppdaterat: 2022-09-28 11:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller inte riktigt med dig saabnisse. Tycker tvärtom att de sträckor där det sitter kameror hyfsat tätt har ett jämnare trafiktempo numera.

Uppdaterat: 2022-09-28 11:38
Pi skrev:

Håller inte riktigt med dig saabnisse. Tycker tvärtom att de sträckor där det sitter kameror hyfsat tätt har ett jämnare trafiktempo numera.

+100

Uppdaterat: 2022-09-28 12:53

Jag upplever det som att det genomsnittliga flödet håller lägre fart på vägar med många kameror. Det finns enstaka bilister som inte bryr sig om kameror alls och bara gasar förbi, men de som bromsar precis före stolpen ser jag väldigt sällan. De gånger det händer är det nästan alltid någon som inte håller max tillåten hastighet som bromsar ännu mer.

Uppdaterat: 2022-09-28 13:49

"Det finns enstaka bilister som inte bryr sig om kameror alls och bara gasar förbi, men de som bromsar precis före stolpen ser jag väldigt sällan. De gånger det händer är det nästan alltid någon som inte håller max tillåten hastighet som bromsar ännu mer."

Och dessa redan långsamma "bromsare" är väldigt irriterande.

Uppdaterat: 2022-09-28 13:57

Min erfarenhet är att sträckor med tätt mellan kamerorna och en hel del trafik så blir medelhastigheten betydligt lägre än skyltat. Oftast 10-15 km/h lägre. Och när kameran dyker upp saktas det ner ytterligare.

Uppdaterat: 2022-09-28 21:08

"– När det gäller mätning av genomsnittshastighet finns för närvarande inga planer på införande, säger Eva Lundberg."
-
Menar man allvar med nollvisionen och sänkta utsläpp är det ju just mätning av genomsnittshastigheten som behövs. Att t ex Eva Lundberg som kanske sitter vid ett skrivbord hela dagarna inte har koll på hur det går till i trafiken förstår man, för som det är nu gasas det oftast för fullt mellan kamerorna (men sannolikt inte så ofta i t ex Norge).

Uppdaterat: 2022-09-28 23:17
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
saabnisse skrev:

Men det vettigaste är givetvis trafikgrupper som även kan kontrollera nykterhet, fordonets tillstånd m.m.

Ja, helt klart, men när såg du en större poliskontroll senast? För min del var det många år sedan och då kör jag ändå en hel del. Inte ens polisens "nationella trafikveckor" brukar jag märka av och då bor jag ändå i "mer befolkade trakter".

Uppdaterat: 2022-09-28 23:24
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Menar man allvar med nollvisionen och sänkta utsläpp är det ju just mätning av genomsnittshastigheten som behövs. Att t ex Eva Lundberg som kanske sitter vid ett skrivbord hela dagarna inte har koll på hur det går till i trafiken förstår man, för som det är nu gasas det oftast för fullt mellan kamerorna (men sannolikt inte så ofta i t ex Norge).

I vilken värld bor du? Var ser du att det gasas "för fullt" mellan kamerorna? Och vad menar du med "för fullt"? Hänger du på och kontrollerar då? =)
Jag hörde en person kasta ur sig "fartdårar" om de som kör i 90 (verklig hastighet) på 80-väg. Är det dom som du menar? =)

Sedan ska man ha klart för sig att många ställer in farthållaren i exakt 80 km/h, vilket ger 73 km/h till 75 km/h i verklig hastighet. När det sedan kommer en fartkamera, slår de av typ 5 km/h till, vilket ger 68 km/h till 73 km/h. Det körsättet är väldigt irriterande av två orsaker: Dels skapar det dåligt flyt i trafiken, dels skapar det irritation som i förlängningen leder till stressade omkörningar. Och vem vet, kanske är det just det som du uppfattar som ”gasar för fullt”, när de egentligen bara vill köra i åtminstone lagstadgad - och jämn - hastighet, alltså med farthållaren inställd på typ 87 km/h?!

Uppdaterat: 2022-09-29 00:28
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

I vilken värld bor du? Var ser du att det gasas "för fullt" mellan kamerorna?

För att förtydliga vad jag menar med att "gasas det oftast för fullt", så körs det helt enkelt långt över skyltad hastighet mellan kamerorna. Min erfarenhet är att om jag kör i högsta lagliga hastighet, så dröjer det inte länge innan det finns minst en bil bakom mig och så fungerar det även på vägar med kameror.

Uppdaterat: 2022-09-29 00:17
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

För att förtydliga vad jag menar med att "gasas det oftast för fullt", så körs det helt enkelt långt över skyltad hastighet mellan kamerorna. Min erfarenhet är att om jag kör i högsta lagliga hastighet, så dröjer det inte länge innan det finns minst en bil bakom mig och så fungerar det även på vägar med kameror.

Jag tror att du är en av dem som ställer in farthållaren på exakt 80 km/h och lusar fram i kanske låga 73 km/h som verklig hastighet. Ställ in farthållaren på 87 km/h - som ger en verklig hastighet på 80 km/h - så ska du se att det blir annorlunda. Själv ställer jag in farthållaren på 90 km/h och kör då i 84 km/h. Har aldrig blivit plåtad av vare sig fartkamera eller laserpolis. Och det är sällan som jag får upp någon "i baken"! =)

Uppdaterat: 2022-09-29 00:27
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Jag tror att du är en av dem som ställer in farthållaren på exakt 80 km/h och lusar fram i kanske låga 73 km/h som verklig hastighet. Ställ in farthållaren på 87 km/h - som ger en verklig hastighet på 80 km/h - så ska du se att det blir annorlunda. Själv ställer jag in farthållaren på 90 km/h och kör då i 84 km/h. Har aldrig blivit plåtad av vare sig fartkamera eller laserpolis. Och det är sällan som jag får upp någon "i baken"! =)

Nu har du faktiskt fel i hur jag kör, för är det t ex 80-väg ställer jag farthållaren på 85 km/tim. Som lite rolig och intressant övning (men så klart olaglig), brukar jag ibland när jag har kö bakom, gasa ganska mycket strax innan en fartkamera i hopp om att någon ska åka dit, men framför allt för att slippa ha någon nära där bak. Och hur funkar detta? Dåligt, för det dröjer inte länge förrän alla är ikapp. 😏

Uppdaterat: 2022-09-29 00:52
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Nu har du faktiskt fel i hur jag kör, för är det t ex 80-väg ställer jag farthållaren på 85 km/tim. Som lite rolig och intressant övning (men så klart olaglig), brukar jag ibland när jag har kö bakom, gasa ganska mycket strax innan en fartkamera i hopp om att någon ska åka dit, men framför allt för att slippa ha någon nära där bak. Och hur funkar detta? Dåligt, för det dröjer inte länge förrän alla är ikapp. 😏

Det här är bland det konstigaste jag har läst! Du gasar alltså ibland ganska mycket strax före en fartkamera för att "försöka sätta dit någon"? Men hur ska det gå till? Du måste ju själv bromsa kraftigt för att inte själv åka dit. Självklart varnar du ju de som ligger bakom att "nu kommer det en kamera".
Och du är alltså en av dem som skapar ryckig körning! Det är ju precis det som ingen vill ha. Och hur var det nu med klimataspekten? Vad vinner klimatet på ditt märkliga körbeteende, John? Gör om, gör rätt!

Sedan vänder jag mot att "alla" snart är ikapp. Jag har inte det problemet som du påstår dig ha. Kanske är lösningen att jag ställer in farthållaren på 90 km/h och håller typ 84 km/h i verklig hastighet.

Nej John, det är -100 på ditt inlägg.

Uppdaterat: 2022-09-29 01:15
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Hade det varit så som SnookerPro skriver, att man placerar kameror på farliga platser så hade jag accepterat dem, men så är det inte runt där jag bor.
Här har man placerat dem på de få platser där det var säkert att göra omkörningar, vilket nu resulterar i att det är omöjligt att köra om.
Man har också placerat dem fel vid korsningar, så att hastigheten ökat efter kameran, lagom till korsningen.
Så, placeringen är inte genomtänkt och därför blir kamerorna meningslösa.

Sedan kan jag hålla med SnookerPro om det vansinniga "sänka hastigheten vid kamera"-fenomenet.
Lägg in rätt hastighet direkt, och håll det. Varför ligga 10-20km/h UNDER hastighetsgränsen (vid bra väder).
Klart att folk kommer att blåsa om och det "gasas det oftast för fullt".
Synka hastighetsmätaren med en GPS, och kör sedan angiven hastighet, så underlättar man för alla.
Dock känns det ibland som att vissa bilmärken har extremt stor avvikelse på sina hastighetsmätare, dvs visar 15-20% för mycket, vilket innebär att de alltid kör för långsamt.

Uppdaterat: 2022-09-29 09:01

Kör relativt ofta en sträcka med rätt många fartkameror nämligen mellan Enköping och Uppsala. Kamerorna dyker upp där 100-vägen upphör och blir 80-väg. Ställer farthållaren på 85 och det är väldigt sällan jag blir omkörd - och heller inte speciellt ofta som nån framför mig kör väsentligt långsammare. Så där tycker jag det fungerar bra. Det man kan ha olika åsikter om är de sträckor där hastigheten är sänkt till 70 km/t och där man väldigt tätt efter 70-skylten har satt upp fartkameror. Detta kan generera snabba inbromsningar när det blir 70 så den placeringen av kamerorna känns liiite tveksam. Sätt hellre 70-skylten 100 m före nuvarande placering men behåll kameran där den står - då skulle det bli en mjukare anpassning till den nya hastighetsgränsen.

Uppdaterat: 2022-09-29 09:55

Håller med LC4ever att fartkamerorna har en förmåga att stå vid de fåtal ställen där det är riskfritt att köra om och i nedförsbackar. Precis som det vore på djävulskap.

Uppdaterat: 2022-09-29 12:38

Att sätta dit fortkörare och hålla nere hastigheten är inte samma sak? Eh...hur galet tänker du? Antingen kör man för fort, eller så gör man det inte. Idag kan du fuska och köra för fort med dagens teknik. Idag har knappt kameror någon effekt alls, de är mest ett irritationsmoment för de flesta. Jag brukar hålla 5 km/timme över tillåten hastighet, vilket i verkligheten inte innebär att du riskerar åka dit pga felmarginal på hastighetsmätaren.

Uppdaterat: 2022-09-29 13:32

hx30 - alltså är mina erfarenheter helt felaktiga enligt dig - "Idag har knappt kameror någon effekt alls" ? Eller så pratar du bara strunt... Sen kan effekten vara olika beroende på vägtyp och hastighetsbegränsningen där de står men där det är relativt tätt med kameror så är min erfarenhet att de har en effekt. Trafiken går helt enkelt lite långsammare och jämnare.

Uppdaterat: 2022-09-29 13:57
Christer skrev:

Håller med LC4ever att fartkamerorna har en förmåga att stå vid de fåtal ställen där det är riskfritt att köra om och i nedförsbackar. Precis som det vore på djävulskap.

Eller så vet de att det är just på dessa ställen som folk gasar på och gör omkörningar och kör för fort.
Smart.

Uppdaterat: 2022-09-29 14:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Christer skrev:
Håller med LC4ever att fartkamerorna har en förmåga att stå vid de fåtal ställen där det är riskfritt att köra om och i nedförsbackar. Precis som det vore på djävulskap.

Eller så vet de att det är just på dessa ställen som folk gasar på och gör omkörningar och kör för fort.
Smart.

Ja det är ju bättre att det körs om på ställen där det inte är riskfritt?

Uppdaterat: 2022-09-29 16:44
Christer skrev:

Hackenbush skrev:
Christer skrev:
Håller med LC4ever att fartkamerorna har en förmåga att stå vid de fåtal ställen där det är riskfritt att köra om och i nedförsbackar. Precis som det vore på djävulskap.
Eller så vet de att det är just på dessa ställen som folk gasar på och gör omkörningar och kör för fort.
Smart.

Ja det är ju bättre att det körs om på ställen där det inte är riskfritt?

Finns inget som säger att man måste köra om allt och alla.

Uppdaterat: 2022-09-30 07:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, du förstår väl att det gäller att komma först!

Uppdaterat: 2022-09-30 08:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hackenbush skrev:

Christer skrev:
Hackenbush skrev:
Christer skrev:
Håller med LC4ever att fartkamerorna har en förmåga att stå vid de fåtal ställen där det är riskfritt att köra om och i nedförsbackar. Precis som det vore på djävulskap.
Eller så vet de att det är just på dessa ställen som folk gasar på och gör omkörningar och kör för fort.
Smart.
Ja det är ju bättre att det körs om på ställen där det inte är riskfritt?

Finns inget som säger att man måste köra om allt och alla.

Och du har inte suttit och åkt efter en 60 km/t körare på 70-80 väg som bromsar i kurvorna, i 15 minuter, och det äntligen dyker upp en raksträcka och just där står fartkameran, så klart?

Uppdaterat: 2022-09-30 09:18

Christer, Då får du så klart köra om precis vid kameran så att långsamköraren blir den som fotas.
Men det är på sådana vägar det är fint med +300hk. Helt plötsligt finns det betydligt fler omkörningsmöjligheter

Uppdaterat: 2022-09-30 09:43
Mr Snoid skrev:

Christer, Då får du så klart köra om precis vid kameran så att långsamköraren blir den som fotas.
Men det är på sådana vägar det är fint med +300hk. Helt plötsligt finns det betydligt fler omkörningsmöjligheter

Vore intressant om det fungerar, men det tror jag inte.
Mätningen sker ju inte vid kameran utan betydligt före och det innebär ju att man själv måste passera kameran med rätt hastighet och det kräver nog en märklig teknik.
Jag tror det är enklare att snabbt bli muslim och ta på sig niqab under fotograferingen.
Den maskeringen är ju dessutom laglig, ett undantag från maskeringslagen!

Uppdaterat: 2022-09-30 09:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ser att flera inlägg rekommenderar att köra i högre hastighet då deras hastighetsmätare visar lägre fart en den verkliga. Ok, men "felvisningen" är olika för olika bilar. Den Volvo jag förut körde visade 4-5 km för lite vid 70-strecket. Citroengen jag kör nu har mindre "felvisning". Dessutom kan "felvisningen" variera vid olika hastigheter. Så det är nog bra att ta reda på vad som gäller för din bil... MVH

Uppdaterat: 2022-09-30 12:42
Stefan S
John2008 skrev:

SnookerPro skrev:
Jag tror att du är en av dem som ställer in farthållaren på exakt 80 km/h och lusar fram i kanske låga 73 km/h som verklig hastighet. Ställ in farthållaren på 87 km/h - som ger en verklig hastighet på 80 km/h - så ska du se att det blir annorlunda. Själv ställer jag in farthållaren på 90 km/h och kör då i 84 km/h. Har aldrig blivit plåtad av vare sig fartkamera eller laserpolis. Och det är sällan som jag får upp någon "i baken"! =)

Nu har du faktiskt fel i hur jag kör, för är det t ex 80-väg ställer jag farthållaren på 85 km/tim. Som lite rolig och intressant övning (men så klart olaglig), brukar jag ibland när jag har kö bakom, gasa ganska mycket strax innan en fartkamera i hopp om att någon ska åka dit, men framför allt för att slippa ha någon nära där bak. Och hur funkar detta? Dåligt, för det dröjer inte länge förrän alla är ikapp. 😏

Ja det är bara inte IPCC som John inte har förstått eller läst. Även körkortsboken tycks ha tolkats med motsvarande förvridna förstånd;-). Ty det här med trafiksäkerheten är uppenbarligen inte ditt främsta område heller…

Antingen blända folk (beskrivet i en annan tråd)eller ligga och variera hastigheten, helt baserat på en självpåtagen roll som polis. Båda är trafikfarliga.

Jag rekommenderar John att välja ett annat sätt att förflytta sig på än bil , ty att med berått mod åka omkring och utsätta både sig själv som andra för livsfara vittnar om brister i omdömet.

Att det dessutom ökar fordonsslitaget är väl knappast förenligt med den andra självpåtagna och högst inkonsekventa uppgiften att med meningslösa åtgärder rädda moder jord.?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-30 14:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Min nuvarande bil visar cirka 1-2 km/h för mycket. Det är nog den bil jag kört som varit närmst sanningen. 4-5 km/h är det jag varit van.

Uppdaterat: 2022-09-30 14:06
Christer skrev:

Hackenbush skrev:
Christer skrev:
Hackenbush skrev:
Christer skrev:
Håller med LC4ever att fartkamerorna har en förmåga att stå vid de fåtal ställen där det är riskfritt att köra om och i nedförsbackar. Precis som det vore på djävulskap.
Eller så vet de att det är just på dessa ställen som folk gasar på och gör omkörningar och kör för fort.
Smart.
Ja det är ju bättre att det körs om på ställen där det inte är riskfritt?
Finns inget som säger att man måste köra om allt och alla.

Och du har inte suttit och åkt efter en 60 km/t körare på 70-80 väg som bromsar i kurvorna, i 15 minuter, och det äntligen dyker upp en raksträcka och just där står fartkameran, så klart?

När jag pendlade till jobbet var där en riktigt lång raksträcka med mycket goda marginaler för omkörning och ta mig sjutton så var där inte en enda fartkamera :-)

Uppdaterat: 2022-09-30 15:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
SnookerPro skrev:

Det här är bland det konstigaste jag har läst! Du gasar alltså ibland ganska mycket strax före en fartkamera för att "försöka sätta dit någon"? Men hur ska det gå till? Du måste ju själv bromsa kraftigt för att inte själv åka dit. Självklart varnar du ju de som ligger bakom att "nu kommer det en kamera".
Och du är alltså en av dem som skapar ryckig körning! Det är ju precis det som ingen vill ha. Och hur var det nu med klimataspekten? Vad vinner klimatet på ditt märkliga körbeteende, John? Gör om, gör rätt!
Sedan vänder jag mot att "alla" snart är ikapp. Jag har inte det problemet som du påstår dig ha. Kanske är lösningen att jag ställer in farthållaren på 90 km/h och håller typ 84 km/h i verklig hastighet.

"Du måste ju själv bromsa kraftigt för att inte själv åka dit." Nej, vem har sagt att jag måste bromsa kraftigt? Det är så enkelt som att bara att släppa gasen och rulla ned till rätt hastighet strax innan kameran. Har man åkt samma sträcka väldigt många år vet man precis var kameran är eller man borde veta.

Och angående ryckig körning borde de flesta bilar ha farthållare utan att behöva använda framförvarande fordon som detta och dessutom kunna hålla laglig hastighet och därmed aldrig hinna fram till andra som kör lagligt. Det finns definitivt en ökad olycksrisk med att ha en eller flera bilar tätt bakom med otillräckligt avstånd jämfört med att ingen ha där.

Tyvärr är min erfarenhet att ska man inte bilda köer får man köra en hel del över skyltad hastighet hela tiden för att undvika detta och det tycker jag inte att det är värt. Och Snooker, hur bra är det för klimatet att ständigt köra för fort som du verkar göra?

Att du inte har problemet med att "alla snart är ikapp", betyder ju inte att problemet inte existerar.

Uppdaterat: 2022-10-03 00:35
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Oavsett är ditt beteende osunt.

Att "köra för fort" är ett relativt begrepp. Om skyltad hastighet är 80 km/h och jag ställer in farthållaren på verkliga 84 km/h, vinner jag två fördelar: Dels att jag oftast slipper "ditt" problem med "folk i baken" (!), dels att min bil drar mindre bränsle i den hastigheten än i 80 km/h. Detta beror på att motorvarvtalet blir för lågt alternativt att bilen kräver en lägre växel.

Uppdaterat: 2022-10-03 16:59
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.