Vi Bilägares forum

Sågar e-bränslen: ”Det är enormt ineffektivt”

Sågar e-bränslen: ”Det är enormt ineffektivt”

En styrelseledamot i Volkswagen går på tvärs med Porsche och Audi och kommer med ett kontroversiellt uttalande om syntetiska bränslen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-26 18:40

Kommentarer

Stephan Weil har så klart rätt i att elektricitet är högvärdigast i sin ursprungsform.

Uppdaterat: 2022-09-26 19:07
Power to the people

Ja varför krångla till det så mycket för att mata en ineffektiv kolvmotor. Med el går det aldrig fel.

Uppdaterat: 2022-09-27 05:47

Hmm, nä det märks ju i Europa nu att det aldrig går fel med el...
Att samla alla ägg i samma korg brukar ju vara det vinnande råder, ja eller är det?

Uppdaterat: 2022-09-27 07:33

Visst kan man tänka sig användningsområden för syntetiska bränslen i inre Sibirien och Australien, där det är hundratals mil till närmsta laddstation, och man behöver kunna ha med sig bränsle i dunkar. Men det blir ju i så fall en liten nischprodukt, som där det inte finns marknad för särskilt många tillverkare.

Uppdaterat: 2022-09-27 16:11

Människor vars passion är bilar vill garanterat ha e-bränslen. Det spelar ingen roll att el är effektivare. En riktig förbränningsmotor är det så mycket mer känsla i.❤️

Uppdaterat: 2022-09-27 23:14

Känsla i en modern ICE-motor ? Nja - inget som i varje fall jag sitter och myser med i soffan...:)

Uppdaterat: 2022-09-28 09:29
Pi skrev:

Känsla i en modern ICE-motor ? Nja - inget som i varje fall jag sitter och myser med i soffan...:)

Jag vet inte vad du åker för bil, men kör man rätt bilar så är det mycket känsla även i nya Ottomotorer!

Uppdaterat: 2022-09-28 09:51

Anders E - min motor hörs knappt så detta med "känsla" i en ICE-bils motor har jag lite svårt att förstå när det gäller vardagsbilar.

Uppdaterat: 2022-09-28 10:01

I vardagsbil finns inget som slår eldriven lina. Det må vara charmigt med analog bakelittelefon men vem fan vill använda sådan nuförtiden?

Uppdaterat: 2022-09-28 21:10

Jaha, det verkar som jag är relativt ensam om att föredra bilar med riktig motor och vx-låda.
ID3:an jag leasar är så fullständigt kass kvalitet på att man blir mörkrädd! Hur kan man släppa ut en så oklar bil på vägarna är för mig en gåta!
Sen ska jag inte sticka under stol med att den har sina fördelar också. När man pendlar 17 mil om dagen så finns inget alternativ om man ser till kostnader.

Uppdaterat: 2022-09-28 22:14

Anders
Nu avsåg jag främst drivlina och inte mjukvara. Men det är aldrig kul med buggande mjukvara.

Uppdaterat: 2022-09-28 23:16

En artikel i ViB från maj 2021 beskriver på följande sätt:

"E-bränslen, eller elektrobränslen, är syntetiska substitut till bensin och diesel. Idén är att förnybar elektricitet ska användas för att producera vätgas genom elektrolys. Vätgasen omvandlas sedan vidare till flytande bränsle."

Man ska alltså inte blanda ihop e-bränslen med HVO100, för det är helt enkelt inte samma produkt, även om HVO framställs genom vätebehandling av vegetabiliska oljor och/ eller animaliska fetter. Båda hör dock till s k syntetiska drivmedel.

Uppdaterat: 2022-09-28 23:41
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Visst har vissa ice-motorer en skön motorsång, tex BMWs gamla raka sexor.

Uppdaterat: 2022-09-29 05:58
Anders Egermo skrev:

Människor vars passion är bilar vill garanterat ha e-bränslen. Det spelar ingen roll att el är effektivare. En riktig förbränningsmotor är det så mycket mer känsla i.❤️

Tror det mer handlar om vad man är van vid. En ICE är lika mycket maskin som en elmotor och har inte mer själ. Själv föredrar jag definitivt känslan i min elbil jämfört med min förra diesel. Den omedelbara responsen och att ha kraft tillgänglig direkt i alla hastigheter är det få ICE bilar som kan matcha. Att elbilen sedan kräver minimalt underhåll och är mer än dubbelt så energieffektiv som en ICE gör att jag tycker att ICE motorer borde avskaffas så snart så möjligt. Man kan ha kvar dem i renodlade sportbilar som Porsche 911 där eldrift riskerar att göra bilen för tung, men för alla andra applikationer är elmotorn helt överlägsen. Tittar bara på Rivian R1T som har en motor per hjul. Det gör den helt överlägsen offroad eftersom varje hjul kan få exakt så mycket kraft som behövs utan en massa diffspärrar och lågväxel

Uppdaterat: 2022-09-29 07:35