Vi Bilägares forum

Peugeot e-208 uppdateras med längre räckvidd

Peugeot e-208 uppdateras med längre räckvidd

Peugeot uppdaterar den eldrivna småbilen e-208 som nu klarar upp till 40 mil på en laddning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-27 10:30

Kommentarer

Ja, det är Stellantis och japanska Nidecs nya motor - kallad M3 - som ersätter den tidigare från tyska Continental. Den är mer energieffektiv och kommer byggas i Frankrike.

Det nya batteripaketet sätts också samman i Frankrike.

Värmepump har Peugeot e-208 haft från början, men den fick nya sensorer förra året.

Först ut med nya drivlinan är nya uppdaterade DS 3 E-Tense som blev officiell igår (var är nyhet om den?) och europeiska priser på den är redan klara. Det blir en liten höjning.

Nya DS 3 får räckvidden ökad från 32 till 40,5 mil. Det är nästan 8 mil extra.
Men det beror även på justeringar i fronten för bättre aerodynamik och att E-Tense får 1 cm sänkt markfrigång.

Den får även ny infotainment-skärm med ny mjukvara, det bör komma till e-208 också.

Vi kan även räkna med att e-2008, e-Corsa, e-Mokka också får den nya drivlinan. Troligen även ë-C4.

Och nya Jeep Avenger (redan officiell) och Alfas kommande B-SUV och kommande Fiat Panda SUV (men inte den mindre Pandan som görs på samma plattform som e-500). Och nya Fiat 600 som avlöser gamla Punton. Men de lär presenteras efter årsskiftet, eventuellt ngn hint på Paris-salongen.

Uppdaterat: 2022-09-27 11:07

Det kan påpekas att uppdaterade DS 3 får ett 54 kWh batteri (netto 50,5 kWh) och e-208 får 51 kWh ( 48,1 kWh netto). E-208 får alltså ett något mindre batteri än DS 3 men lite mer än det tidigare som hade 45 kWh netto.
Det beror på att DS 3 har haft en liten omgörning av undersidan så man kunde trycka in ett lite större batteri. Och den är ju också lite större.

E-Corsa förväntas få 51 kWh batteriet, medan de något större e-2008 och e-Mokka förväntas få 54 kWh batteriet som i DS 3. Även Jeep Avenger får 54 kWh batteriet från start.

Uppdaterat: 2022-09-27 11:20

Av allt att döma är det helt enkelt den nya standard tekniken från 308- Astra som ersätter den tidigare "standardtekniken", Corsa hade tidigare längre faktisk räckvidd i verklig trafik är 208, kanske kvarstår den skillnaden, i så fall blir det mer än 40 mil.

Förövrigt var det väl dags för en s.k. "facelift" på 208-Corsa, Peugeot ändrar ju vanligen obetydligt, men Corsan kan nog få synbara ändringar både inne och ute och nyheterna på Corsa kommer sannolikt inte att meddelas fören den nya modellen visas.

Uppdaterat: 2022-09-27 13:23

M3-motorn är billigare för Stellantis, den ersätter den tyska motorn. Är en tidsfråga innan den rullas ut till alla modeller. Den kommer även i versioner med andra effektuttag än 115 kW (154 hk), men det är 115 kW versionen som man producerar först.
Det finns rykten om att nästa version blir med 204 hk. Och högst troligt även svagare versioner än 154 hk.
154 hk är rätt mycket för en e-208.

Uppdaterat: 2022-09-27 15:00

Den gamla motorn är minst sagt trött så mer effekt och vridmoment behövs för att man inte ska vara i vägen för annan trafik.

Uppdaterat: 2022-09-27 16:20

260 nM i den ”gamla” 360 voltmotorn (nya kör 400 volt) är inte dåligt för en liten bil. 0-100 på 8,1 sek var sportbilsprestanda förr… Och faktiskt snabbare än 205 GTI första generationen.
Jag förstår inte varför allt ska gå så fort nu för tiden.

Uppdaterat: 2022-09-27 17:55

Det var inte acceleration som gjorde 205 GTi populär, snarare beteendet när man släppte gasen på väg in i en kurva. Den agiliteten har Peugeot glömt hur man skapar.

Uppdaterat: 2022-09-27 18:17
L. Mäkinen skrev:

Den gamla motorn är minst sagt trött så mer effekt och vridmoment behövs för att man inte ska vara i vägen för annan trafik.

Den måste man köra i Sport läge för att få tillgång till alla 100kW. Men det har du väl koll på. I Normal och för inte att nämna Eco så är den lite trött

Uppdaterat: 2022-09-27 20:38

Lyckligtvis är det fortfarande rimliga 260 Nm så man slipper sönderslitna däck och förstörda asfaltvägar med fler farliga partiklar i luften som "kommer som ett brev på posten" med de flest andra elbilar.

Förövrigt är det ju så att om man som vissa anser att 0-100 på 5,8 sek är så slött... att man får gå ut och knuffa på, så kan man ju föreställa sig reaktionen inför högre siffror.
Olyckligtvis har vissa drabbats av "Teslasyndromet" en miljöskada där sunt förnuft angrips och raderas.

Uppdaterat: 2022-09-27 23:29

Kommer 25% längre, snabb utveckling!

Uppdaterat: 2022-09-27 23:32
Gillar kurvor och rondeller

I denna fråga måste jag absolut hålla med N-iklas i hans senaste inlägg.
Sen tror jag inte riktigt på att utvecklingen varit så snabb så att den ger 25 % längre räckvidd på bara ett par ås tid, MC.
I artikeln står det 10 % och då inkluderar det ett större batteri (+3 kWh enl Raphael).

Uppdaterat: 2022-09-28 09:37

Det är inte noll till hundra som är viktigt utan 60-110 eller liknande. Tiden från det att jag konstaterar att det finns en lucka i mötande trafik till att jag är förbi en mopedbil eller en hoper cyklister får gärna vara kort. Det minskar risken i händelse av att jag gjort en felbedömning av mötande.

Uppdaterat: 2022-09-28 10:11
Pi skrev:

I denna fråga måste jag absolut hålla med N-iklas i hans senaste inlägg.
Sen tror jag inte riktigt på att utvecklingen varit så snabb så att den ger 25 % längre räckvidd på bara ett par ås tid, MC.
I artikeln står det 10 % och då inkluderar det ett större batteri (+3 kWh enl Raphael).

Jag kan ha fel, för det är bara så jag uppfattat det, men eftersom skillnaden är så liten har jag tolkat det som att det är samma storlek på batteriet men att man lyckats få in mer effekt i samma volym med lite modernare teknik.
Men det är bara min gissning så långt.

Uppdaterat: 2022-09-28 11:45

N-iklas - med större batteri avser jag energiinnehållet - inte den fysiska storleken.

Uppdaterat: 2022-09-28 17:16

Jag kollade just på Peugeots svenska sida och där finns "gamla" Peugeot e-208 (räckvidd 34 mil) och den kostar från 429 900 kr. Finns två versioner till för ytterligare 20 000 kr och 60 000 kr. Billigaste Peugeot 208 är med bensinmotor från 229 900 kr.

Uppdaterat: 2022-09-29 00:33
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Jag kollade just på Peugeots svenska sida och där finns "gamla" Peugeot e-208 (räckvidd 34 mil) och den kostar från 429 900 kr. Finns två versioner till för ytterligare 20 000 kr och 60 000 kr. Billigaste Peugeot 208 är med bensinmotor från 229 900 kr.

En maxad 208: 100 hk auto, allure pack, metallic, keyless, adaptiv farthållare, 10"-skärm med 3D-nav, kostar 314 100 kr. Alltså fortfarande nästan 116 000 kr billigare än e-208. Det går inte, likt Guran, att snacka bort att elversionen av samma bil är rejält dyrare.

Uppdaterat: 2022-09-29 09:07

john, det innebär att det är väldigt svårt att se någon bra ekonomi i elbilen.
Om man räknar med att den här bilen går som andrabil och med en körsträcka på 1000 mil/år kommer det att ta lång tid innan det går jämnt ut.
El ca 4:-/mil (lågt räknat), bensin ca 10:-/mil och en ökad servicekostnad för bensinbilen med 2000:-/år medför att det skulle ta 25 år!
Då finns ingen av de här bilarna kvar.
Man måste se andra anledningar till elbilar än de ekonomiska, men jag undrar hur det blir nu när många måste dra åt svångremmen.

Uppdaterat: 2022-09-29 09:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Man måste se andra anledningar till elbilar än de ekonomiska, men jag undrar hur det blir nu när många måste dra åt svångremmen.

Så är det nog och det lär inte bli mera positivt för den dyra elbilen när priserna allmänt rusar, räntorna stiger och elpriset är oerhört instabilt. Gissar att vi inom några månader inte längre har dessa långa väntetider på nya elbilar. Möjligen på billigare elbilar för familjebruk men dessa är ju än så länge sällsynta.

Uppdaterat: 2022-09-29 10:01

N-iklas, batterier innehåller energi, inte effekt.

Uppdaterat: 2022-09-29 10:42
40-talisten skrev:

John2008 skrev:
Jag kollade just på Peugeots svenska sida och där finns "gamla" Peugeot e-208 (räckvidd 34 mil) och den kostar från 429 900 kr. Finns två versioner till för ytterligare 20 000 kr och 60 000 kr. Billigaste Peugeot 208 är med bensinmotor från 229 900 kr.
Håll dig du till din gamla Toyota så slipper du fundera på kostnadskalkyler för en nyinvestering :)
Det är som sagt många andra parametrar än vad som står på prislappen i bilhallen som avgör och jag rror nog du aldrig finner en elektrisk version av en bil som är "billigare" än en avgasbil. Så jag tror du slipper oroa dig över att behöva revidera din ståndpunkt i frågan.

En maxad 208: 100 hk auto, allure pack, metallic, keyless, adaptiv farthållare, 10"-skärm med 3D-nav, kostar 314 100 kr. Alltså fortfarande nästan 116 000 kr billigare än e-208. Det går inte, likt Guran, att snacka bort att elversionen av samma bil är rejält dyrare.

Uppdaterat: 2022-09-29 11:25

Både John2008 och jag visar med tydliga exempel, att Snoids tes om den obetydliga skillnaden i pris mellan fossil- och elbil, "med motsvarande utrustning," inte stämmer. Hans argument blir då att jag letat efter elbil billigare än fossildito, vilket aldrig har varit fallet. Lite eftersläng om min nuvarande bil också. Svagt Guran...

Uppdaterat: 2022-09-29 12:50
40-talisten skrev:

Både John2008 och jag visar med tydliga exempel, att Snoids tes om den obetydliga skillnaden i pris mellan fossil- och elbil, "med motsvarande utrustning," inte stämmer. Hans argument blir då att jag letat efter elbil billigare än fossildito, vilket aldrig har varit fallet. Lite eftersläng om min nuvarande bil också. Svagt Guran...

Då ni vägrar förstå normala ekonomiska beräkningar, tja vad skall man säga då?
Ja en elbil har nästan garanterat i varje enskild modell där du kan jämföra mot motsvarande avgasbil, en prislapp med betydligt högre pris än den motsvarande.
Där kan vi nog vara eniga.
Men jag vill påstå att dina ensigdiga uttalanden där du vägrar se andraparametrar än prislappen är minst lika svagt, du ramsar upp ditt mantra om hur dyrt det är. och ja även mjölken har blitt dyr.

Uppdaterat: 2022-09-29 13:59

Jag har ju e-208 GT som jag fick leverans av i April i år. Jag kallar inte den trög i Sportläge. Självklart kan den uppfattas så om man jämför med massa andra elbilar där det blivit nån slags standard att ha jättemånga hästkrafter.

Men jag kan säga så här att 0-100 på 8,1 sekunder är nästan lika snabbt som min förra bil som var en 308 SW GT och den hade 225 hk men e-208 har bara 136 hk. Men man får ju lägga i sportläget också.

Som snoid skrev gällande pris så får man mycket riktigt kolla på andra parametrar än inköpspris också.

skatt 360 kr per år. Flera tusen för bensinbilar.
Första service ska ske efter 2 år och det kan inte vara mycket som ska göras då.
Sen har jag turen att jag laddar gratis då hyresvärlden bjuder på det. Oftast kör jag inte så långt att jag behöver snabbladda någonstans. Visst det blir väl nån långresa några gånger per år, men resten av tiden laddar jag bara hemma.

Uppdaterat: 2022-09-29 15:11
- Peugeot e-208 GT 2022

Man får inte glömma även den skillnad bonus malus gör.
Sedan är det fortfarande märkligt att man påtalar eventuella höga elpriser i vinter. Utöver värdeminskningen är bränsle- och elkostnad en av de större utgifterna. Bränslepriserna fluktuerar inte lika mycket som elpriset men jag är övertygad om att elbilen är ekonomiskt mer fördelaktig över tid, tex tre år. Så sammantaget så håller jag med Snoid. Men så kanske det är för att jag själv har elbil. :-)

Uppdaterat: 2022-09-29 21:15
Pi skrev:

I denna fråga måste jag absolut hålla med N-iklas i hans senaste inlägg.
Sen tror jag inte riktigt på att utvecklingen varit så snabb så att den ger 25 % längre räckvidd på bara ett par ås tid, MC.
I artikeln står det 10 % och då inkluderar det ett större batteri (+3 kWh enl Raphael).

Nya modellen kommer 25% längre.
Eller hur?
För mig är det sak samma vad det beror på.
Man kommer 25% längre.
Det är en viktig parameter för mig

Uppdaterat: 2022-09-29 21:28
Gillar kurvor och rondeller

MC - du får nog plugga på matten lite för jag har svårt att se att en ökning med 3,8 mil ovanpå dagens räckvidd på lite över 36 mil skulle innebära en 25 % ökning...

Uppdaterat: 2022-09-30 09:25

Förutom räckvidden så hade jag verkligen velat ha det där nya infotainmentsystemet samt de extra hästkrafterna.

Uppdaterat: 2022-09-30 09:31
- Peugeot e-208 GT 2022

Man vill alltid ha mera av allt,. bejje...:) Sen kanske man inte jämt är beredd att ta merkostnaderna.

Uppdaterat: 2022-09-30 09:53

Nej nu har jag bara haft den i 6 månader och jag är nöjd, men nytt infotainmentsystem ligger högt på listan. Alla som testat senaste årens Peugot vet att det är riktigt dåligt. Undantag är väl nya 308 Hybrid med nya Peugeot loggan på sig. Tror mig sett nånstans att de har de nya infotainmentsystemet.

Uppdaterat: 2022-09-30 11:28
- Peugeot e-208 GT 2022
Pi skrev:

MC - du får nog plugga på matten lite för jag har svårt att se att en ökning med 3,8 mil ovanpå dagens räckvidd på lite över 36 mil skulle innebära en 25 % ökning...

Från första inlägget räknade jag på från 32 till 40,5 mil.
Se nedan.

Raphael skrev:

Ja, det är Stellantis och japanska Nidecs nya motor - kallad M3 - som ersätter den tidigare från tyska Continental. Den är mer energieffektiv och kommer byggas i Frankrike.
Det nya batteripaketet sätts också samman i Frankrike.
Värmepump har Peugeot e-208 haft från början, men den fick nya sensorer förra året.
Först ut med nya drivlinan är nya uppdaterade DS 3 E-Tense som blev officiell igår (var är nyhet om den?) och europeiska priser på den är redan klara. Det blir en liten höjning.
Nya DS 3 får räckvidden ökad från 32 till 40,5 mil. Det är nästan 8 mil extra.
Men det beror även på justeringar i fronten för bättre aerodynamik och att E-Tense får 1 cm sänkt markfrigång.
Den får även ny infotainment-skärm med ny mjukvara, det bör komma till e-208 också.
Vi kan även räkna med att e-2008, e-Corsa, e-Mokka också får den nya drivlinan.

Uppdaterat: 2022-10-01 14:28
Gillar kurvor och rondeller

MC - det är artikeln vi kommenterar och inte enstaka skribenters egna inlägg som dessutom avsåg en helt annan bilmodell.

Uppdaterat: 2022-10-01 17:55
Pi skrev:

MC - det är artikeln vi kommenterar och inte enstaka skribenters egna inlägg som dessutom avsåg en helt annan bilmodell.

Vilka "vi" ;-)

Uppdaterat: 2022-10-01 18:23
Gillar kurvor och rondeller

MC - du är lite ute och cyklar i denna fråga - är det svårt att tillstå ? Normalt diskuteras trådens ämne med lite smärre utvidgningar ibland - det är inte så konstigt. Sen drar du in en helt annan bilmodell för att försvara din lilla missuppfattning. Nåja - nu vet vi i alla fall hur du fick till dina 25 % även om det inte avsåg den bilmodell som artikeln handlar om.

Uppdaterat: 2022-10-01 19:05

Ja det är ok att ta miste ibland. Läste lite för snabbt

Uppdaterat: 2022-10-01 20:49
Gillar kurvor och rondeller

MC - så skall det låta - heder åt dig. Alla kan vi emellanåt vara lite för snabba med slutsatser när vi läser artiklar...:)

Uppdaterat: 2022-10-02 10:05