Vi Bilägares forum

Klämrisk i Tesla fixas med uppdatering

Klämrisk i Tesla fixas med uppdatering

1,1 miljoner bilar ”återkallas” – men behöver inte besöka verkstad.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-23 11:27

Kommentarer

Som vanligt, Tesla löser nästan alla problem medmjukvaruuppdateringar över nätet medans de flesta andra återkallar bilar för dyra summor.

Varför vill inte andra tillverkare göra samma sak? Varför har inte alla over the air updates och fixar massa problem utan verkstad? Känns som att de flesta andra inte har det minsta koll på mjukvara och hur man fixar saker billigt.

Uppdaterat: 2022-09-25 04:03
- Peugeot e-208 GT 2022

Övriga biltillverkare har inte tänkt i sådana banor. För mycket "moneymanagers", som lett till att man fastnat i traditionella mönster. Åena sidan vill man belägga verkstäder med arbeten som går att ta betalt från kund men baksidan är att bilen måste in för garantifel, som ibland är mjukvarurelaterade.

Uppdaterat: 2022-09-25 07:56

Ja synd bara att man inte varit lika tillmötesgående med alla dödsolyckor som bilarna är inblandade i och som kan kopplas till deras Autopilot.

De har istället bemötts med arrogans, ungefär precis som när Toyota hade motsvarande bekymmer med gaspedalerna eller när Mercedes A-klass välte.

Så även om det också precis som vanligt finns fanatiker som förnekar problemen så är nog Tesla precis lika mycket traditionalister som alla andra som vill tjäna pengar.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-25 15:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L du som brukar prata och ibland hänvisa till statistik. Har du någon statistik om Tesla är mer inblandade i dödsolyckor än anda tillverkare?

Uppdaterat: 2022-09-26 13:21

För att göra en sådan jämförelse krävs det att vi jämför samma saker 2TT2.

Och då är det ju inte särskilt många tillverkare som erbjuder Teslas motsvarighet till självkörning och allra minst i motsvarande skala.

NHTSA har i vilket fall startat en utredning i ämnet, vilket är ganska anmärkningsvärt. Vad den resulterar i återstår att se.

https://techcrunch.com/2022/05/18/nhtsa-probes-tesla-autopilot-crash-that-killed-three-people/amp/

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-26 14:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Finns ju folk som kör i hjäl sig i VolvoCars bilar också. Våtservett på ratten har jag hört från bekanta, funkar finfint för att slippa styra. Liksom VolvoCars gör Tesla bland de säkraste bilarna, men fortfarande är den som sitter bakom ratten det beror på.

Uppdaterat: 2022-09-26 17:56

Så bilen är oskyldig då J.L?

Märkligt då att NHTSA utreder alla dessa hundratals incidenter, varav ett antal med dödlig utgång och ett ännu högre antal med allvarliga skador som följd.

Men det klart. Tesla kan ju inte göra fel;-).

Vad gäller säkerheten i jämförelse med andra tillverkare är det ingen som kan uttala sig kring dess praktiska prestanda. Den typen av information får vi först när antalet olyckor är tillräckligt många och omfattande.

Fram tills dess får vi gå på enskilda prov :-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-26 20:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Att man utreder något är inte samma sak som att utredningen konstaterat skuld.
Lyft nivån, Al.

Uppdaterat: 2022-09-26 20:13

Nej det är sant L.Mäkinen. Så långt är det rätt.

Fakta är att några hundra Teslor betett sig värre än det grövsta rattfyllo. Sex av dessa ”fyllon”har slutat med det allra värsta. Varför är inte helt klarlagt men autopiloten hålls som misstänkt ansvarig (i någon mån) i 273 av de 392 rapporterade fallen.

Men. Det finns ju förstås en teoretisk chans att detta avvikande beteende beror på något annat än fel på autopiloten.

Vi får väl se vad utredningarna visar och om Tesla tänker fortsätta att förneka myndigheterna att få insyn.

Jag håller en slant på att det är något fel. I annat fall skulle man förstås varit mer transparenta än vad man nu är.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-26 21:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nu har ju även Volvo varit drabbade av diverse fel vad gäller säkerhet.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/volvo-har-problem-med-autobroms-aterkallar-750-000-bilar/

Det finns fler gånger som Volvo har återkallat bilar på grund av säkerhetsfel.

Tesla gör ju detsamma i det här fallet och då blir det ett jävla liv.

Uppdaterat: 2022-09-26 22:37

Axa: det som är problemet är att Tesla har bilar som kör över människor och gör allvarliga fel. Det sker dessutom utan att Tesla vill kännas vid problemen och stänger dörrarna för myndigheterna.

Fem dödsfall utreds nu. Plus Ytterligare allvarligt skadade.

Tesla är helt enkelt gravt överrepresenterade i denna typ av olyckor. Över 70 procent av de fall som handlar om misstänkta fel på de avancerade körsystemen och som varit aktivt före kollision är en Tesla. Bland dödsfallen är det nära 85%.

Det handlar sedan inte så mycket om att autobromsen gjort missar i testmiljö på grund av dålig kvalitet på batchar, utan att bilen aktivt styr in i människor, motorvägsbarriärer och räddningsfordon (som kamerorna av någon anledning anser att de skall köra på).

Kan det bero på något annat? Ja, det är förstås fullt möjligt. Men det kan vara bra att känna till att det finns ett regelverk som tvingar tillverkarna att redovisa data från berörda system 30 sekunder före kollisionen. Och det är i dessa underlag som Tesla utmärkt sig.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-27 04:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Så bilen är oskyldig då J.L?
Märkligt då att NHTSA utreder alla dessa hundratals incidenter, varav ett antal med dödlig utgång och ett ännu högre antal med allvarliga skador som följd.
Men det klart. Tesla kan ju inte göra fel;-).
Vad gäller säkerheten i jämförelse med andra tillverkare är det ingen som kan uttala sig kring dess praktiska prestanda. Den typen av information får vi först när antalet olyckor är tillräckligt många och omfattande.
Fram tills dess får vi gå på enskilda prov :-)
MVH AL

Nu är du allt "tossig" AL. Tesla har upplysningstexter, som informerar föraren om att den ska hålla sid uppmärksam. Naturligtvis om man sätter sig i baksätet och låter bilen köra, vilket har hänt för ett antal år sedan med dödlig utgång, så kan man inte skylla på bilen. Men den siste idioten är inte född. Men visst stödsystemem göra att man släpper uppmärksamheten oftare än vad man gjorde i V70 o Passater.

Uppdaterat: 2022-09-27 05:54

Fast Tesla har ju en namnsättning på sitt mest avancerade "självkörningssystem" som definitivt kan vilseleda köpare/förare av deras bilar. Oavsett vad Tesla påpekar i nån text som antagligen inte blir så välläst dessutom.

Uppdaterat: 2022-09-27 10:49

I rent intellektuella termer kan man resonera en hel del om varför just Tesla är så överrepresenterad. Att det skulle bero på mänskliga fel är dock inte sant, i alla fall inte entydigt. Insamlad data avslöjar den typen av beteenden och allra särskilt i en Tesla som just mäter händelser särskilt noggrant.

Men vi skall se om J.L lyckas släppa märkesfanatismen en sekund och få ihop något bättre än det där. Jag kan exempelvis peka på flera orsaker till överrepresentationen. Men J.L klarar uppenbarligen inte av att ta in problemen eftersom det är just Tesla det handlar om (i huvudsak) och som myndigheterna nu diskuterar.

Alltså det vanliga problemet med fanatiker som inte klarar av att hålla huvudet kallt när deras favorit råkar bli utpekat. Varför man agerar så är för mig en gåta. Det är inte din fru utan en bil vi pratar om. Lite pressad plåt på fyra hjul som är producerad av ett vinstdrivande företag av hårdnackade affärsmän. Det är dags att inse det nu J.L.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-27 12:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL nu är du helt ute och cyklar. ”Frugan kan du ta men du ger f_n i min bil.”

Uppdaterat: 2022-09-27 21:55

Haha precis;-)

Men för att vara helt uppriktig är märkesfanatismen märklig. Folk blir upprörda baserat på något så banalt som ett varumärke.

Det visar ju att något saknas, antingen mellan öronen eller på något annat sätt i livet.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-27 22:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

[quote=A.L]Haha precis;-)
Men för att vara helt uppriktig är märkesfanatismen märklig. Folk blir upprörda baserat på något så banalt som ett varumärke.
Det visar ju att något saknas, antingen mellan öronen eller på något annat sätt i livet.
MVH AL[/quote

+100

Uppdaterat: 2022-09-28 09:28
A.L skrev:

Haha precis;-)
Men för att vara helt uppriktig är märkesfanatismen märklig. Folk blir upprörda baserat på något så banalt som ett varumärke.
Det visar ju att något saknas, antingen mellan öronen eller på något annat sätt i livet.
MVH AL

Lustigt att läsa från någon som konstant lyfter Volvo som något positivt.

Uppdaterat: 2022-09-28 10:06
L. Mäkinen skrev:

A.L skrev:
Haha precis;-)
Men för att vara helt uppriktig är märkesfanatismen märklig. Folk blir upprörda baserat på något så banalt som ett varumärke.
Det visar ju att något saknas, antingen mellan öronen eller på något annat sätt i livet.
MVH AL

Lustigt att läsa från någon som konstant lyfter Volvo som något positivt.

Jaså? Är det något du har kommit fram till själv eller lyssnat på vad fanatikerna trumpetat ut?

Sanningen är att jag inte ens kör Volvo längre. Åker i en sunkig Skoda Superb som jag inte tycker är lika bra som den V90 jag tidigare hade. Jag tycker heller inte att den kan matcha Audi eller BMW (som jag också haft ) eftersom det inte är en premiumbil.Allt från komfort till kördynamik är sämre. Men det är en annan diskussion.

Sedan är det också sant att säkerheten i Volvo ligger i den absoluta toppklassen. Men det baserar jag inte på fantasin utan på empiriska studier och data.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-28 13:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

L. Mäkinen skrev:
A.L skrev:
Haha precis;-)
Men för att vara helt uppriktig är märkesfanatismen märklig. Folk blir upprörda baserat på något så banalt som ett varumärke.
Det visar ju att något saknas, antingen mellan öronen eller på något annat sätt i livet.
MVH AL
Lustigt att läsa från någon som konstant lyfter Volvo som något positivt.

Jaså? Är det något du har kommit fram till själv eller lyssnat på vad fanatikerna trumpetat ut?
Sanningen är att jag inte ens kör Volvo längre. Åker i en sunkig Skoda Superb som jag inte tycker är lika bra som den V90 jag tidigare hade. Jag tycker heller inte att den kan matcha Audi eller BMW (som jag också haft ) eftersom det inte är en premiumbil.Allt från komfort till kördynamik är sämre. Men det är en annan diskussion.
Sedan är det också sant att säkerheten i Volvo ligger i den absoluta toppklassen. Men det baserar jag inte på fantasin utan på empiriska studier och data.
MVH AL

Återigen +100

Uppdaterat: 2022-09-28 16:05

Nu handlade väl artikeln om Tesla ? Vad saknar du då i livet AL i och med att du går på personangrepp och börjar blanda in personer i nära relation. Misstänker att du är barnlös med god ekonomi och eventuellt ensamstående.

Uppdaterat: 2022-09-28 19:36

Nu är ju smaken som baken och man kan naturligtvis tycka en Superb inte passar. Det måste ju vara en äldre modell man har om den anses sunkig. Men för att balansera diskussionen så har jag själv ägt och åkt Volvo jag upplevt som sunkiga. Att Volvo anses som säkra är inget som övertygar mig till ett köp. Hellre en Tesla även om jag avskyr Elon men någon Volvo eller Polestar kommer det förmodligen aldrig bli. Det vore som att köpa en Nokia 3310 igen…kommer inte ske.

Uppdaterat: 2022-09-28 20:54
J.L skrev:

Nu handlade väl artikeln om Tesla ? Vad saknar du då i livet AL i och med att du går på personangrepp och börjar blanda in personer i nära relation. Misstänker att du är barnlös med god ekonomi och eventuellt ensamstående.

Baserat på ditt sätt att uttrycka dig och nivån på projicering och läsförståelse och härledningsförmåga drar jag slutsatsen att du bara bytt kläder.

Det gör fortsatt debatt lönlös.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-28 21:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Nu är ju smaken som baken och man kan naturligtvis tycka en Superb inte passar. Det måste ju vara en äldre modell man har om den anses sunkig. Men för att balansera diskussionen så har jag själv ägt och åkt Volvo jag upplevt som sunkiga. Att Volvo anses som säkra är inget som övertygar mig till ett köp. Hellre en Tesla även om jag avskyr Elon men någon Volvo eller Polestar kommer det förmodligen aldrig bli. Det vore som att köpa en Nokia 3310 igen…kommer inte ske.

Skodan är av årsmodell 2022 och togs ut som nybil. Vet inte om det är aktuellt nog för Axa.

Att det är en billig bil är för mig helt uppenbart.

Jämför jag med Volvon ser jag följande;

Den bullrar från väg och vind.

Den har osedvanligt dåliga stolar.

Infotainmentsystemet är segt och med dålig kommunikation. Kvalitet hos ljudsystem är sämre. Handsfree med mera sämre. Inredningen är inte inärheten av Volvos.

Bilen immar igen snabbare än Volvon. Man får oftare kompensera med fläkt. Hur det blir i vinter återstår att se.

Kördynamiken gör mig sjösjuk. Bilen gungar fram och har ändå ingen vidare fjärdingskomfort.

I kurvorna rollar den rejält och tuggar understyrt.

Sexstegad låda känns sisådär modernt.,,

Utrymmen brukar anföras som Skodas paradgren. Men det kan knappast gälla Laddhybriden.

Bilen är törstigare än diesel-Volvon. Ligger kring 0,6. Detta trots att jag laddar fullt hemma innan jag kör till jobbet på morgonen.

Ljuset (Ledmatrix) är klart sämre. Framförallt har det en liten skugga i mitten av ljusbilden och helljuset är hälften av Volvons.

Det enda jag egentligen gillar med Skodan är att man kan köra några mil på el. Den komforten kommer inte dieseln i Volvon i närheten av.

Osv. Jag kan prata hur mycket som helst om dessa två bilar. För mig är Volvon bättre, trots knacket från motorn;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-28 21:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tja, vissa har favoritmärken och hyllar dessa medan andra tycka hitta alla möjliga fel på andra märken än favoritmärket. Som vanligt i båda fallen högst subjektivt.

Uppdaterat: 2022-09-29 09:33

Huvudet på spiken Pi.

De egna preferenserna är aldrig representativa för bilköparna som kollektiv betraktat. Något märkesfanatikerna aldrig har lyckats förstå.

För egen del köper jag en bil baserat på mitt behov. Att kräva att jag skall ändra på mina behov enkom för att en fanatiker annars blir kränkt är av uppenbara skäl orimligt för alla andra utom just den radikaliserade.

Och i skrivande stund täcks mina behov bäst av premiumbilarna vilket också är anledningen till att jag oftast köper sådana. Dock är jag också bilintresserad så ibland gör jag avstickare till andra märken som kanske inte är lika premium, med allt från Kia, Citroën och nu Skoda.

Efter detta senaste val lär jag nu därför återgå till det jag är van vid, d.v.s fyrhjulsdrift, riktningsstabilitet, bra kördynamik, ljudkomfort, hög säkerhet, vettiga strålkastare, hyfsat uppdaterad drivlina och bra stolar.

Det får man nämligen inte i en Skoda Superb.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-29 11:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Smaken är som baken - att A.L inte gillar ett visst fordon behöver inte innebära att det han upplever som svagheter verkligen är reella svagheter.
Har en svåger som kört Superb som förmånsbil under många år (flera olika exemplar) - han kör den fyrhjulsdrivna dieseln i högsta utrustningsnivån och åker runt i Norrland (främst) många mil varje år och är väldigt nöjd. Jag har alltid frågat om det inte är dags att testa nåt annat men han säger att han gjort detta eftersom hans företag har många olika förmånsbilar men han återkommer alltid till Superben. Så man kan absolut uppleva samma bilmodell helt olika.

Uppdaterat: 2022-09-29 11:34

Helt ok med mig om din svåger tycker att Superb är bra för honom. Det är ju så marginalnyttan fungerar.

Själv kan jag bara konstatera att den inte levererar i nivå med de traditionella tjänstebilsmärkena från Audi, BMW, Mercedes eller Volvo.

Anledningen är att den är för bullrig, obekväm och dessutom har en chassisättning som knappast ligger i linje med ovanstående.

Buller är mätbart(om än i olika frekvenser)
Så även riktningsstabilitet.
Sittkomfort är däremot individuellt och så även hur känslig man är för chassirörelser. Men hur chassit rör sig i förhållande till förarens placering etc är också möjligt att mäta (i rent ingenjörsmässiga termer)

För egen del blir detta nog min enda Skoda, av de skäl som jag redovisade ovan.

Men det är som sagt mina preferenser. Vad någon annan tycker eller har för krav är deras ensak och utgör inget argument mot eller för Skoda eller någon annan bil på marknaden.
Varje bil är ju byggd för sin specifika målgrupp och uppenbarligen är jag inte en tänkt köpare av Skoda då mina krav är för höga (eller inte matchar fullt ut lika bra som hos andra alternativ)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-29 14:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Nu handlade väl artikeln om Tesla ? Vad saknar du då i livet AL i och med att du går på personangrepp och börjar blanda in personer i nära relation. Misstänker att du är barnlös med god ekonomi och eventuellt ensamstående.

Lättkränkt?

Uppdaterat: 2022-09-29 16:46
Christer skrev:

J.L skrev:
Nu handlade väl artikeln om Tesla ? Vad saknar du då i livet AL i och med att du går på personangrepp och börjar blanda in personer i nära relation. Misstänker att du är barnlös med god ekonomi och eventuellt ensamstående.

Lättkränkt?

Jag antar att du känner igen metodiken från en tidigare skribent med en hiskelig massa olika nick.

J.L har inte bytt något annat än namn. Beteendet är kvar och därför helt meningslöst att bemöta.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-29 16:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Lättkränkt menas AL? Personangreppens mästare.

Uppdaterat: 2022-09-29 18:26

Att J.L känner sig nedvärderad av sakdebatten och uppenbarligen inte hänger med i resonemanget (av missuppfattningarna att döma)!gör att fokuset flyttas till något annat. Då blir fakta om Teslas överrepresentation hos olyckorna hos NHTSA synonymt med personangrepp (som J.L själv klistrat ner trådarna med under årens lopp.”, senast i tråden här intill).

Om man nu inte kan eller vill förstå innehållet i det som presenteras är det ju lämpligt att antingen läsa på, fråga vad som menas eller helt enkelt avstå från vidare diskussion.

Skenmanövrar är däremot alltid lika avslöjande, speciellt eftersom de följer samma systematiska och förutsägbara mönster som vi alltid har sett här i trådarna under årens lopp, från ett och samma skrivbord men under olika nick.

Sanningen döljs inte för att man byter kläder J.L.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-29 19:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Fast det är ju lite lustigt att du lyfter vissa egenskaper som du önskar hos en bil och framställer dessa som objektivt fördelaktiga. Det är ju fortfarande subjektivt även om det enligt dig är mätbart objektivt.

Subjektivt blir inte Volvo premium tillsammans med tyskarna även om du nu objektivt skulle kunna försöka påvisa det.

Uppdaterat: 2022-09-29 20:56

Ur objektiv synvinkel (för den som tror att sådan existerar) är de bilarna bättre än Skodan. De är tystare i kupén, har bättre väghållning, sittkomfort (så länge man väljer komfortstolar), bättre riktningsstabilitet och modernare drivlinor. Kvalitetskänslan tycker jag dessutom är högre. Ta bara de små pinnarna till vindrutetorkare som sitter på Skodan. De känns som att de kommer ramla av i hög fart.

Som jag skrev är det mina värderingar och hur jag uppfattar produkten som jag beskriver. Det är ju jag som tvingas leva med eländet i drygt ett år till. Och troligen är det lika svårt att få tag på bilar då tyvärr… Om Axa sedan tycker att en bullrigare bil eller en krängande kaross är att föredra så är det hans huvudvärk. Jag tycker det inte, lika lite som att jag gillar halvtaskigt ljus.

Men det är ju också därför som man i modern produktutveckling bygger bilen så som målgruppen vill ha den (även om det funnits en del lustiga herrar här i trådarna som påstått något annat);-)Alltså en säker Volvo, en ”sportig” BMW och en Audi med kvalitetskänsla och fyrhjulsdrift. MB med sin höga kvalitet.

Skoda däremot vänder sig till den köpgruppen som inte är beredd att betala lite extra för olika egenskaper. Och därför är bilarna billigare och enklare.

Och jag vill inte ha en enkel bil utan ställer krav på komfort, säkerhet, riktningsstabilitet och kördynamik som jag kan lägga många motorvägsmil i utan att bli trött.

En sådan bil står inte på min uppfart idag.

Svårare än så är det inte.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-29 21:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Jag vänder mig inte emot ditt tyckande om Skoda. Det är din subjektiva uppfattning. Utan att du objektivt räknar in Volvo i samma härad som tyskarna.

Uppdaterat: 2022-09-29 22:34

AL nog med personangrepp och din fördumningskampanj av personer med andra åsikter. Du tar på dig en roll i vissa resonemang, som ett slags facit och saknar insikten om att det inte finns ett svart eller vitt svar, klimatförändringen, skatter och frihandel till exempel. Klimatförändringen är såpass komplex att ingen männsiska/forskare kan förstå konsekvenserna framåt. Skatter och frihandel är områden med mycket subjektiva åsikter och forskning som bevisar det de vill bevisa. Att du börjar med dina "dimridåer" och dumförklara undertecknad och nu senast närstående visar bara din nivå när du blir emotsagd och har inget med att vara lättkränkt från min sida. Antingen lyfter du din nivå eller också fortsätter käbblet.

Uppdaterat: 2022-09-30 06:00

Vad jag vet är Volvo den största tjänstebilsleverantören i Sverige Axa. Det är objektiva data. Vad jag också vet en hel del om är att Volvo är världsledande på säkerhet och lyckats profilera sitt varumärke i den riktningen vilket varit en stor framgång.

Vad man också lyckats med är att positionera sig i nivå med de tyska prestigevagnarna. Det skedde med XC90 som första vagn, och sedan med XC60/XC70/V90CC. Notera alltså att det är bland SUV-ar (Och crossover)som man lyckades ta sig in i finrummet. Med de övriga produkterna nådde man aldrig hela vägen fram. Jag minns alla de satsningar som gjordes, både med och utan samarbeten. De lyckades aldrig( av olika anledningar) Men med XC90 och med hjälp av Wolfgang Reitzle nådde man hela vägen fram. Den blev därför Sveriges största exportsuccé någonsin. Och tänk dig, det fanns personer i Volvos ledning som inte ville ta fram XC-serien;-). Samma med Renault (som ju tyckte helt annorlunda). De hade en helt annan uppfattning om hur Volvo skulle utveckla bilar( milt uttryckt). Något som gjorde att ingenjörerna på Volvo protesterade vilt. På lastvagnarna blev de till och med utslängda. Sten Langenius låste dörrarna! Något som fick PG att gå i taket.

Skoda ligger inte i denna kategori. Och det har heller aldrig varit målet med verksamheten eller för VAG att hamna där med Skoda.

Efter att nu ha kört Superben förstår jag varför;-).

Idag exempelvis upptäckte jag en ny grej. Det aktiva helljuset aktiveras mot skåpbilar/lastbilar i högerfilen på motorvägen när man kör om dem i vänsterfilen. De blir helt upplysta, vilket redan skapat irritation eftersom de blir bländade i backspegeln.

Så jag återupprepar; Skoda är inte ett alternativ för mig av de anledningarna som jag beskrev tidigare. Den når inte hela vägen fram.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-30 07:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

J.L min vän. Du har under alla dessa år hittills visat att du inte klarar av en normal och vuxen nivå. Ja, du förstår ju inte ens en simpel liknelse eller metafor ( som nu åter bevisats).

Angående klimatet finns det gott om data att läsa in sig på om man är intresserad. www.IPCC.com är en bra källa. Men läs ordentligt

Ifråga om skatter är det ofta inte själva underlaget som har brister utan tolkningen. Det är ofta folk gör tolkningar av ekonomiska samband som är normativa, trots att ekonomi handlar om matematik. Åter gäller det att läsa in sig på området.

Frihandel och politik är ett intressant område och där kan man i rent kvalitativa termer landa i olika uppfattningar. Inget konstigt med det. Men när man argumenterar emot sig själv (eller har fatala kunskapsluckor liknande den gången när J.L började anklaga mig för att vara kommunist baserat på att han uppenbarligen inte vet vad det är) såsom J.L gjort i ett antal fall får man nog stå ut med att få den kritiken riktad mot sig.

Men inte heller denna utsvävning frångår att J.L av någon outgrundlig anledning inte vill kommentera materialet från de amerikanska myndigheterna om Teslas grava överrepresentation hos dödsolyckor kopplat till deras autopilot. Det är nämligen där skon klämmer och uppenbarligen är det en rejäl skoskav eftersom han måste fly in i andra områden för att slippa stanna kvar i sakfrågan och illa fäkta!

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-30 07:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Du behöver inte gilla Skoda.

Hur det ser ut på tjänstebilssidan måste förstås i dess kontext och hur myndigheter och företag gör sina val.

Precis som dina tankar kring Skoda så är det för mig likadant med Volvo. Volvo är inte premium på samma som tyskarna.

Uppdaterat: 2022-09-30 18:27

AL, du som är Volvofantast ut i fingerspetsarna agerar fullständigt ologiskt, först hävdar du att du köpt en Huyndai Elbil, sedan har du köpt en Skoda Superb laddhybrid som du är oerhört missnöjd med. Med din så ordentliga vetenskapliga undersökningsförmåga, hur kan du då köpa/leasa en dålig bil ? Du vill ju innerst inne bara åka Volvo V90. Jag köper eller tar ut som tjänstebil det jag vill ha, och nu är det Tesla, vilket du också ifrågasatt sanningshalten i ,med dina härskarfasoner. Att du sedan sitter halva dagar i nätter och klipper i hop en massa fakta från nätet för att sedan ta avstånd från nätet visar ytterligare vilken person du är.

Uppdaterat: 2022-09-30 22:22
Axa skrev:

AL
Du behöver inte gilla Skoda.
Hur det ser ut på tjänstebilssidan måste förstås i dess kontext och hur myndigheter och företag gör sina val.
Precis som dina tankar kring Skoda så är det för mig likadant med Volvo. Volvo är inte premium på samma som tyskarna.

Du gör en på tok för grund analys.

Om man tittar på premium som fenomen så är det oftast en bil som har något särskilt unikt som sedan förpackats snyggt, och med hög komfort.

Tar vi Volvo är det säkerheten.

Tar vi BMW är det prestanda och kördynamik.

Tar vi MB är det lyx och tradition.

Tar vi Lexus är det driftsäkerhet

Tar vi Tesla är det el.

Tar vi Audi är det teknik och fyrhjulsdrift.

Tar vi DS försöker man sig på att ta designspråket(och man gör det bra enligt mig)

Nästan alla premiumbilar har ett eller möjligen två områden där de leder utvecklingen, eller i alla fall ligger riktigt långt framme. Och detta vill då kunderna betala för.

Hos Skoda finns inte någon unik spetskompetens inom något område. Det är kort och gott en sminkad budget -Volkswagen utan något revolutionerande.

Att jämföra eller jämställa olika bilar med varandra är därför egentligen ganska dumt. De vänder sig till olika köpare men med den gemensamma faktorn att de är köpstarka och söker efter en fin förpackning. När man pratar om att de konkurrerar handlar det om de kunderna som både vill ha teknik, säkerhet och prestanda och i en snygg förpackning och har en högre betalningsvilja för dessa extra egenskaper än genomsnittsköparen. D.v.s det som man inom statistiken kallar för gemensamma snittytor i utfallsrummet.

Axa förstår säkert att all bilutveckling handlar om prioriteringar. BMW prioriterar sina kärnvärden i utvecklingen och Volvo sina. Orsaken är att de kan ta extra mycket betalt för det.

Så hur många kunder till en XC90 har även tittat på en X5 eller Q7? Jag vågar lova att det är betydligt fler än den grupp som övervägt en sunk-Skoda. Och när man slåss om samma köpare är man konkurrenter.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-01 10:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är lite underligt det här hur man upplever bilar och vad i dem man värdesätter. Jag åkte t.ex. Volvo en tid, visserligen inte V90 utan S90 och det var en bil jag aldrig riktigt gillade. Visst var den komfortabel och försedd med en mängd finesser som jag inte behövde och med bekvämt säte med en ohygglig mängd inställningar.
Jag tycker Volvo hade bekvämare säten för tjugo år sedan, men jag kanske har känsligare röv nu efter alla år i SAAB..
Eftersom jag inte ensam körde bilen krävdes det en mängd tryckande innan jag hittat tillbaka till min inställning och det kunde medföra att man hellre satt obekvämt under kortare körning, men det var naturligtvis inte bilens fel.
Det märkliga var att Suzuki Swift var betydligt enklare och komfortablare när det gäller i och ursteg och kändes rymligare i framsätet, vilket den ju inte var, än den betydligt mer ombonade Volvon.
Sedan Superb, där delar jag inte alls A.Ls uppfattning, den gillar jag bättre än Volvon och förstår inte alls påståendet om vägkomforten, den är ju ställbar mellan stelben och amerikagung på LK, men A,L har kanske en snikmodell?
Den är ju också betydligt rymligare och luftigare än den trånga Volvon.
Men det är ju rent subjektiva värderingar, jag trivs ännu bättre med den gamla Saaben, den är bekvämare, alla reglage jag behöver sitter där de ska, Visserligen mer buller men inte mer än man står ut med.

Nåja, det här har egentligen inget i den här tråden att göra, liksom flera tidigare inlägg och vi bör återgå till det tråden handlar om och jag tycker det är enastående att man kan göra den här typen av uppgraderingar över nätet.
Vilka fenomenala möjligheter det kan ge!
Tänk bara en framtid där man gör en apptryckning och vips byts hjulen från sommar till vinterhjul!

Uppdaterat: 2022-10-01 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

+100 på ditt senaste inlägg, saabnisse ! Åter till ämnet alltså !

Uppdaterat: 2022-10-01 10:42

J.L. Ja du har som vanligt inte förstått vad du läser. Nu åter bevisat. Jag har aldrig skrivit att jag köpt en Hyundai som elbil. Du får sluta fabulera och läsa om och läsa rätt.

Jag har däremot haft en V90 Som senaste tjänstebil. Dessförinnan åkte jag Volkswagen Touareg och om den inte fått sluta sina dagar på tok för tidigt skulle V90;n aldrig hamnat på uppfarten. Innan dess hade jag XC70.

Har även haft BMW 5-serie, Audi A6 Quattro, Kia Ceed och Optima, ett antal Saab;ar, Volvo, Citroën, Chrysler, Peugeot, Suzuki, Ford och Volkswagen. Antalet bilar jag sedan kört inom yrket med allt från Porsche, Lamborghini till Ferrari och rena banbilar är fler än jag kan komma ihåg. Men det är många;-).

Ditt bekymmer i alla diskussioner som du varit med i under årens lopp -om än under olika signaturer -är att du resonerar utifrån din egen nästipp. Du utgår från att din egen märkesfanatism är normen i debatterna, vilket av uppenbara skäl är inkorrekt. Det är därför du ständigt kommer med nya sidospår för att slippa ta i ursprungsdiskussionen.

Så inte heller denna utsvävning frångår att J.L av någon outgrundlig anledning inte vill kommentera materialet från de amerikanska myndigheterna om Teslas grava överrepresentation hos dödsolyckor kopplat till deras autopilot. Det är nämligen där skon klämmer och uppenbarligen är det en rejäl skoskav eftersom han måste fly in i andra områden för att slippa stanna kvar i sakfrågan och illa fäkta!

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-01 10:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det stämmer Saabnisse att min version inte har ställbara dämpare. Det kanske är därför den är sjösjuk.

Men en sak måste du väl ha noterat med Skodan och det är att sittdynan är för kort? I Volvon justerar du den så den hamnar i perfekt position. Hos Skoda går detta inte att göra.

Och rymden märker jag inte heller av. Men det kan bero på att batteriet tar extra plats.

Angående ämnet för tråden har jag försökt återvända till det under x antal inlägg.

Är det ingen som är förvånad över Teslas överrepresentation bland dödsolyckor i USA i samband med användandet av deras Autopilot? J.L förefaller inte vilja prata om det utan gömmer sig bakom sidospår.. Men någon annan som har synpunkter? Det finns ju många olika sätt att se på saken.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-01 10:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men A.L
Tråden handlar om att du kan klämma fingrarna om du stänger fönsterrutan med fingrarna emellan.
Vet inte om detta har förorsakat några dödsolyckor.
Men så klart, klarar man av att i fart klämma fast båda händerna när man stänger rutan efter att ha slängt ut en snorkråka. Ja då kan det kanske ha orsakat nån dödsolycka. Det är därför man kanske uppmanas äta upp dom……

Uppdaterat: 2022-10-01 12:43

AL
Trots att du fanatiskt försöker få Volvo till premium så övertygar du inte mig eller många andra.

Märk väl. Jag har inte påstått att Skoda skulle vara bättre än Volvo. På elbilssidan ligger dock Volvo långt efter.

Uppdaterat: 2022-10-01 11:26

Saabnisse: Dags att stänga tråden? Premium vs ickepremium för det och det märket vill en del aldrig sluta tjata om.

Uppdaterat: 2022-10-01 11:39

A.L
Jag håller med om att sittdynan är kortare än i Volvon, men det stör mig inte, däremot är stolarna på tyskt vis ännu hårdare än i Volvon, där är Saaben överlägsen.
Den enda bil som kan konkurrera av de jag provat är Mondeo, men även den har kortare sittdyna.
När det gäller rymden i bagaget är det riktigt att batteriet tar plats och utrymmet har fått stå tillbaka för rymden i kupén, men det är ändå mer lättlastat än den djupa låga grottan i S90.

När det gäller dödsolyckor i USA vid användande av autopilot är jag inte alls förvånad och jag vet inte om det går att kalla det överrepresentation.
De var de ganska tidigt ute med en betaversion, inte många andra har hängt på lika snabbt och de har vid upprepade tillfällen påpekat att systemet kräver uppmärksamhet och olyckorna gäller nog främst förare som gärna litar på all teknik och överlåter körning till någon annan, att köra mil efter mil på en ödslig rak motorväg där det endast finns någon skräphög att se är inget kul.
Hellre då knoppa en stund, det går nog bra.
Och så har det ju hänt olyckor beroende på ren dumdristighet där man inte är beredd på en bil som når 55 miles på ett par sekunder!

Uppdaterat: 2022-10-01 11:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Mr Snoid skrev:

Men A.L
Tråden handlar om att du kan klämma fingrarna om du stänger fönsterrutan med fingrarna emellan.
Vet inte om detta har förorsakat några dödsolyckor.
Men så klart, klarar man av att i fart klämma fast båda händerna när man stänger rutan efter att ha slängt ut en snorkråka. Ja då Lannfelt kanske ha orsakat nån dödsolycka. Det är därför man kanske uppmanas äta upp dom……

Ja ämnet är Tesla och dess problem. Det är väl helt legitimt att diskutera allt som hör hemma i den kategorin i tråden.

I övrigt garvar jag åt din humor;-).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-10-01 12:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”