Vi Bilägares forum

Årets tester av vinterdäck och nyheter från USA

Årets tester av vinterdäck och nyheter från USA

Avsnitt 299: För första gången testar vi nordiska friktionsdäck och dubbdäck i dimensionen 235/55 R18. Vi kollar dessutom läget med en däckverkstad inför bytet. Det blir också snackis från Detroit Auto Show och satsning på "närbyggda" elbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-23 14:00

Kommentarer

Tack för denna.
Jag har en undran, apropå Pirelli som nämns.
Pirelli listar på sin svenska sida Asimmetrico Ice Zero.
Och har - enligt Pirelli - bättre bromsgrepp på is än Ice Zero FR som funnits sedan 2015 (men som fortfarande är konkurrenskraftigt).
Men detta är framtaget för den japanska marknaden, efterföljaren till Asimmetrico Ice och Ice Plus som sålts där under många år.
Man ser på mönstret det är ”japanskt”, jämför Bridgestone Blizzak Ice (heter VRX 2 i Japan) och Yokohama IG60 (IG6).
Jag har inte hittat det i ngn svensk nätbutik än, men eftersom det finns på den svenska sidan borde det komma hit…

Hur ser ni på detta att sälja däck för Japan här?
Däck för japanska vintervägar brukar inte lyckas så bra i skandinaviska däcktester.

Japan har andra vintervägar. I stora delar av Japan har de runt -7 till +7, typ som i Mellansverige. I norra Japan (Hokkaido och bergstrakterna) har de mängder med snö, stabil kyla. Vägarna är oftast välplogade, men de kör inte med salt och dubbdäck är förbjudna. De har inte slask och blötsnö på samma sätt som i Sverige. Plogarna polerar isen. Inga dubbdäck som ruggar upp. (Nog därför japanska däckfirmor och även motortidningar testar bromsning på isbanor inomhus, typ hockeyrink).
Hastigheterna är dessutom lägre. Man får köra max 100 km/h i Japan.

Så Japan-däcken har ett tätt mönster med många sajpningar och mjukare gummiblandning än däck för skandinavisk vinter. De har breda och djupa längsgående skåror för att klara vattenplaning, men mönstret skyfflar inte ut snö, slask och vatten.

De bromsar bra på polerad is och frusen torr vägbana men dåligt på våt vägbana. Och drivning och broms i snö är sämre än däck för Skandinavien.

Men i era tester, med ruggad is på frusna sjöbanor bromsar Skandinavien-däcken bättre på is och andra underlag med.

Jag frågar mig hur det kommer sig att Japan-mönstrade däck bromsar så dåligt (jämfört med Michelin, Continental osv) på is i Skandinavien-tester, när de är gjorda just för is. Är det för att de är utvecklade för polerade isbanor, och då bromsar de sämre på ojämnare eller uppruggade underlag?
Verkar lite underligt.

Visserligen har flera Japan-mönstrade däck hårdare gummiblandning här för att klara högre hastigheter (T istället för Q som i Japan), men däcken med Skandinaviskt vintermönster är ju också även T-klassade i många fall.

Uppdaterat: 2022-09-23 18:57

(Vill även påpeka att det finns däck från Japan som är mer anpassade för våra förhållanden, med öppnare mönster som klarar snö och slask, som Bridgestone WS80/nya WS90 eller Falken Winterpeak F-Snow, Toyo GSi-6)…

Uppdaterat: 2022-09-23 17:31

Skriv en artikel istället. vem orkar sitta och lyssna en timme på sådant här? ViB är en TIDNING.

Uppdaterat: 2022-09-24 15:14

Däckstesterna publiceras i sin helhet i tidningen - köp och läs den och skippa podcasten om den irriterar dig så mycket, Uffeeh. Själv tycker jag det är kul att lyssna på podden.

Uppdaterat: 2022-09-24 15:27

Jag har inte läst tidningen i pappersform på åtskilliga år, men lyssnar på podden varje vecka. Jag spolar förbi autoindex och däcktester, men resten hör jag.

Uppdaterat: 2022-09-24 16:41

Lycka till i framtiden Maria Dahlin utanför Vi Bilägare. Det har varit ett nöje att lyssna till ditt guidade genom alla podavsnitt.

Uppdaterat: 2022-09-28 06:59
Power to the people

+1 på det inlägget, Grosser !

Uppdaterat: 2022-09-28 09:40