Vi Bilägares forum

BMW: Räckvidd på 100 mil är möjligt – men onödigt

BMW: Räckvidd på 100 mil är möjligt – men onödigt

Snabbladdning är viktigare än riktigt lång räckvidd i elbilar, tycker en BMW-chef.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-21 18:20

Kommentarer

Jag tror det är en klok avvägning. Personligen anser jag att 30-40 mil räcker till, även i Sverige, för en normal bil. Det är inte bra köra längre i ett sträck utan paus och när man sträcker på benen så kan man ladda också. Men laddnätverket behöver byggas ut för vid stora helger blir det köbildning vid laddarna.
Sportbilar där förarna gasar mer, ja de gör av med mer ström och behöver större batterier. Men större batterier väger mer och tar bort körkänsla…
Inget som skulle bekymra mig, vill man köra sportigt får man göra det på bana - inte ute i vanlig trafik.

Uppdaterat: 2022-09-21 18:47

Jo, lång räckvidd är nödvändig för många - inklusive undertecknad. Dessutom skonar lång räckvidd batterierna som inte behöver laddas lika ofta. Den biltillverkare som först levererar 120 mils verklig räckvidd (typ 150 mils teoretisk räckvidd) har vunnit mitt köp.

Uppdaterat: 2022-09-21 19:02
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

uppgiven räckvidd/2, det är verkligheten...

Uppdaterat: 2022-09-21 19:42
SnookerPro skrev:

Jo, lång räckvidd är nödvändig för många - inklusive undertecknad. Dessutom skonar lång räckvidd batterierna som inte behöver laddas lika ofta. Den biltillverkare som först levererar 120 mils verklig räckvidd (typ 150 mils teoretisk räckvidd) har vunnit mitt köp.

Kör du 120 mil i sträck? Medföljer vuxenblöja?

Uppdaterat: 2022-09-21 19:46

Jag tror knappast folk kör +40 mil i ett sträck utan någon som helst paus. Och eftersom man ändå tar paus så kan man passa på att ladda.
Snabbladdare behövs bara på långresa. De flesta pendlar till jobbet med bil eller kör ungar till träning, åker till affären osv. Och då långsamladdar man hemma över natten, eller på jobbet, vilket skonar batterierna jämfört med snabbladdning.
Allt detta löser man genom fler laddstationer.
Laddstationer i P-hus och allmänna parkeringar (flera har det redan, men behövs fler). Laddare på parkeringen utanför lägenheten. Osv.
Det är där man behöver satsa resurser.

Uppdaterat: 2022-09-21 19:46

Håller med Raphael till fullo i hans senaste inlägg.

Uppdaterat: 2022-09-21 19:59
hx30 skrev:

uppgiven räckvidd/2, det är verkligheten...

Dra den om Rödluvan och Vargen också.

Uppdaterat: 2022-09-21 20:05

Samma här Raphael har en realistisk syn i senaste inlägget.

Uppdaterat: 2022-09-21 20:58

100 eller 120 mil är inte nödvändigt men gärna 40 mil…vintertid.

Uppdaterat: 2022-09-21 21:28

Håller med helt och hållet. Snabbladdning är viktigt men även destinationsladdning. Idealet vore ju att man kunde vara säker på att man kan ladda på sin destination när man kör långt så att man kan korta ned laddtiden på vägen. Kör jag Stockholm-Göteborg med min bil så behöver jag bara ladda i 16 min på vägen om jag startar med fullt batteri. Men då kommer jag fram med bara 10 procent. Då gäller det att man har laddmöjlighet vid boendet.

Uppdaterat: 2022-09-21 23:30
40-talisten skrev:

SnookerPro skrev:
Jo, lång räckvidd är nödvändig för många - inklusive undertecknad. Dessutom skonar lång räckvidd batterierna som inte behöver laddas lika ofta. Den biltillverkare som först levererar 120 mils verklig räckvidd (typ 150 mils teoretisk räckvidd) har vunnit mitt köp.

Kör du 120 mil i sträck? Medföljer vuxenblöja?

Såklart att jag inte kör 120 mil i sträck. Det gör jag inte ens med min bensinbil. Men jag vill inte hålla på att i ur och skur kladda med en sladd. Och fortfarande måste jag pricka en plats som jag kan ladda på. För mig fungerar inte sådan detaljstyrning.

I övrigt har jag inga problem med läckage!

Uppdaterat: 2022-09-22 01:03
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Raphael skrev:

Jag tror knappast folk kör +40 mil i ett sträck utan någon som helst paus. Och eftersom man ändå tar paus så kan man passa på att ladda.
Snabbladdare behövs bara på långresa. De flesta pendlar till jobbet med bil eller kör ungar till träning, åker till affären osv. Och då långsamladdar man hemma över natten, eller på jobbet, vilket skonar batterierna jämfört med snabbladdning.
Allt detta löser man genom fler laddstationer.
Laddstationer i P-hus och allmänna parkeringar (flera har det redan, men behövs fler). Laddare på parkeringen utanför lägenheten. Osv.
Det är där man behöver satsa resurser.

Jo, jag kör lätt 40 mil utan paus. Flera gånger varje år. Och när jag kommer fram vill jag veta att jag har ytterligare minst lika mycket kvar. Jag vill verkligen inte känna att jag måste ut med sladden det första jag gör - och/eller att hitta en plats för det. Det finns bara fördelar med lång räckvidd. Jag har tagit upp fördelarna i tråden.

Uppdaterat: 2022-09-22 01:08
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker - hår många mil kör du per år fördelat privat resp i tjänsten ?

Uppdaterat: 2022-09-22 09:09
SnookerPro skrev:

Raphael skrev:
Jag tror knappast folk kör +40 mil i ett sträck utan någon som helst paus. Och eftersom man ändå tar paus så kan man passa på att ladda.
Snabbladdare behövs bara på långresa. De flesta pendlar till jobbet med bil eller kör ungar till träning, åker till affären osv. Och då långsamladdar man hemma över natten, eller på jobbet, vilket skonar batterierna jämfört med snabbladdning.
Allt detta löser man genom fler laddstationer.
Laddstationer i P-hus och allmänna parkeringar (flera har det redan, men behövs fler). Laddare på parkeringen utanför lägenheten. Osv.
Det är där man behöver satsa resurser.

Jo, jag kör lätt 40 mil utan paus. Flera gånger varje år. Och när jag kommer fram vill jag veta att jag har ytterligare minst lika mycket kvar. Jag vill verkligen inte känna att jag måste ut med sladden det första jag gör - och/eller att hitta en plats för det. Det finns bara fördelar med lång räckvidd. Jag har tagit upp fördelarna i tråden.

Finns nackdelar när det kommer till elbilar, att ska du ha över 100 mils räckvidd på riktigt, så kommer bilen bli rejält tung vilket kräver högre kvalitet på allt från däck, bromsar, fjädring etc.

Uppdaterat: 2022-09-22 13:10
- Peugeot e-208 GT 2022

Fast att ett troll på forumet som alltid ska vara negativ mot det nya och otäcka och troligtvis själv är helt utan verklighetserfarenhet av långkörning med elbil skriker om 120 mils räckvidd kan vi nog bara strunta i.
BMW har helt rätt i detta och jag har länge sagt detsamma med. Jag står fast vid att jag tror att "standarden" kommer landa på elbilar som fixar 40-60 mils räckvidd vid hyfsad normal körning.
Utan det är laddmöjligheterna som det behöver satsas på, inte längre räckvidd.
Jag är väl uppe i snart 20 000 mil i elbil nu på drygt 3,5 år. Det går hur bra som helst, verkligen helt utan överdrift. När jag kör mina stinter på 100 mil enkel resa norrut tar det ungefär 15-20 minuter längre med elbil än fossilbil. Den som inte har tid med det har nog större problem i livet att titta på än vad för bränsle bilen går på.....

Uppdaterat: 2022-09-22 15:34
Raphael skrev:

Jag tror knappast folk kör +40 mil i ett sträck utan någon som helst paus. Och eftersom man ändå tar paus så kan man passa på att ladda..

Flera på forumet har skrivit om sina behov upprepade gånger, så varför fortsätta hävda detta?

De som kör långt kanske inte kör 40+ mil utan paus, men denna paus är superkort. Tex pisspaus eller byte av förare. Vi gör detta stopp på 2min lätt med killar i bilen. Men tjej 5min.
Och denna paus gör man då man känner för det, inte vid en laddstolpe där man ska trängas med en massa andra.
Jag brukar stanna vid en naturlig rastplats o lägga en drill i skogen. Snabbt och jag slipper alla stressade personer som flockas vid bensinstationer/laddstationer.

Som Axa skrev "40 mil…vintertid" är bra nog för mig - men jag lägger till "motorvägsfart med moms och med 20% kvar i batteriet", då jag därmed kan åka i stan och besöka kunder under hela dagen, med dessa 20%. För att sedan ladda innan jag åker hem igen.
Segt att tvingas ladda INNAN alla kundbesök. Den stressen vill jag inte ha.

Uppdaterat: 2022-09-22 15:47
Gillar kurvor och rondeller

En rekommendation är att sova en natt innan man gör kundbesöken. De blir garanterat bättre än om man gör dem efter att ha kört 40-90 mil.

Uppdaterat: 2022-09-22 15:55
L. Mäkinen skrev:

En rekommendation är att sova en natt innan man gör kundbesöken. De blir garanterat bättre än om man gör dem efter att ha kört 40-90 mil.

Mycket sant det med! Har jag halvtidigt möte över 40 mil bort så kör jag alltid kvällen innan än att kliva upp plågsamt tidigt och köra för som du med skriver ett sämre möte.

Uppdaterat: 2022-09-22 15:59

Jag skulle tydligen dra den om Rödluvan och vargen, och vargen säger att om bilen skall få 100 mil riktig räckvidd behöver batteriet vara i storleksordningen ca 200 kWh...vilket antagligen gör bilen väldigt tung och vilket i sin tur drar upp förbrukningen.. antagligen över 2 kWh/mil i motorvägsfart..så var sagan slut.

Uppdaterat: 2022-09-22 17:17

Allt är ju en tidsfråga.
Chefen sitter i Göteborg, jag huserar i Stockholm.
Ibland har vi möten här eller där, mötet brukar börja vid 10 tiden.
Men sen chefen skaffat elbil är han här runt 12.30, det blir inte mycket möte då om han ska hinna hem innan midnatt.
"Jag kan åka upp på en laddning, men då får vi ha möte nästa dag"

Uppdaterat: 2022-09-22 17:30
Rikard skrev:

Allt är ju en tidsfråga.
Chefen sitter i Göteborg, jag huserar i Stockholm.
Ibland har vi möten här eller där, mötet brukar börja vid 10 tiden.
Men sen chefen skaffat elbil är han här runt 12.30, det blir inte mycket möte då om han ska hinna hem innan midnatt.
"Jag kan åka upp på en laddning, men då får vi ha möte nästa dag"

Stockholm och Göteborg? Varför inte ta tåget?

Uppdaterat: 2022-09-22 17:47

Hur var det nu Snooker - hur många mil kör du per år fördelat privat resp i tjänsten ?

Uppdaterat: 2022-09-22 17:49

Till bejje och hx30: Det torde väl ändå vara självklart att när jag pratar om över 100 mils räckvidd med en elbil, så menar jag naturligtvis att det ska ske med bättre batterier med fördubblad energitäthet, och med andra smarta lösningar som gör att bilen drar mindre energi. Hur kan ni ens tro att jag skulle ha menat ett dubbelt så stort batteri och dubbla vikten? Kom igen.

Uppdaterat: 2022-09-22 18:02
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Pi skrev:

Hur var det nu Snooker - hur många mil kör du per år fördelat privat resp i tjänsten ?

Varför vill du veta det?

Uppdaterat: 2022-09-22 18:03
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag o hustrun kör 6-8k mil per år, tillsammans. Båda pendlar 5-7 mil varje dag i stan, resten långkörningar.
Gick ca 1000 mil i somras då vi bilade till södra Italien och körde runt där 3 veckor och en vecka på hemresan med avstickare.

Uppdaterat: 2022-09-22 18:31
Gillar kurvor och rondeller
Rikard skrev:

Allt är ju en tidsfråga.
Chefen sitter i Göteborg, jag huserar i Stockholm.
Ibland har vi möten här eller där, mötet brukar börja vid 10 tiden.
Men sen chefen skaffat elbil är han här runt 12.30, det blir inte mycket möte då om han ska hinna hem innan midnatt.
"Jag kan åka upp på en laddning, men då får vi ha möte nästa dag"

Inte kan elbil ta 2.5tim extra?
Vilken elbil har han?

Uppdaterat: 2022-09-22 18:34
Gillar kurvor och rondeller
40-talisten skrev:

Rikard skrev:
Allt är ju en tidsfråga.
Chefen sitter i Göteborg, jag huserar i Stockholm.
Ibland har vi möten här eller där, mötet brukar börja vid 10 tiden.
Men sen chefen skaffat elbil är han här runt 12.30, det blir inte mycket möte då om han ska hinna hem innan midnatt.
"Jag kan åka upp på en laddning, men då får vi ha möte nästa dag"

Stockholm och Göteborg? Varför inte ta tåget?

Åka bil direkt går fortare. Vi bor inte på centralstationerna.

Uppdaterat: 2022-09-22 19:41
motorcykelentusiasten skrev:

Rikard skrev:
Allt är ju en tidsfråga.
Chefen sitter i Göteborg, jag huserar i Stockholm.
Ibland har vi möten här eller där, mötet brukar börja vid 10 tiden.
Men sen chefen skaffat elbil är han här runt 12.30, det blir inte mycket möte då om han ska hinna hem innan midnatt.
"Jag kan åka upp på en laddning, men då får vi ha möte nästa dag"

Inte kan elbil ta 2.5tim extra?
Vilken elbil har han?

Volvo.....ursäkta.....Polstar ;)

Uppdaterat: 2022-09-22 20:27

Snooker - det skulle ev kunna förklara ditt oerhörda behov av lång räckvidd på elbilar. Men tydligen en känslig uppgift känns det som...

Uppdaterat: 2022-09-22 21:02

Det finns ju flera på forumet som kan vittna om hur det är att åka elbil och att det inte alls är nödvändigt med 200 mils räckvidd. Vidare finns det massor med proffstestare på youtube som kört långresor med elbil och dokumenterat förbrukning och resetid.
Ändå så finns det folk som menar att det inte går att ha elbil. Ja, man måste ju verkligen ha utomnormala preferenser för sina resor. Men då får man fortsätta åka dyrt med fossilbil och vara nöjd med det…tills nästa bränsleuppror….

Uppdaterat: 2022-09-22 21:21
Pi skrev:

Snooker - det skulle ev kunna förklara ditt oerhörda behov av lång räckvidd på elbilar. Men tydligen en känslig uppgift känns det som...

Tänkte skriva något apropå en känslig uppgift 😉

Uppdaterat: 2022-09-22 21:26

Guran - inte ett dugg känsligt att jag kör runt 2000 mil/år och hustrun drygt 1000 mil/år. Men vi skulle absolut inte behöva en elektrisk räckvidd på typ 120 mil.

Uppdaterat: 2022-09-22 23:33
Pi skrev:

Snooker - det skulle ev kunna förklara ditt oerhörda behov av lång räckvidd på elbilar. Men tydligen en känslig uppgift känns det som...

All min körning är privat med egen, kontant betald bil.

Uppdaterat: 2022-09-23 01:53
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

SnookerPro/Rutger Nilsson - det är vår körning också men nog kan jag berätta hur långt jag kör varje år ändå.

Uppdaterat: 2022-09-23 07:17
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Snooker - det skulle ev kunna förklara ditt oerhörda behov av lång räckvidd på elbilar. Men tydligen en känslig uppgift känns det som...

Tänkte skriva något apropå en känslig uppgift 😉

+100

Uppdaterat: 2022-09-23 10:01

Ja, ni som är så otroligt nyfikna på mitt bilval får fortsätta med det. Här talade vi dock om behov av lång räckvidd och i den frågan har det ingen som helst betydelse vilken bil jag kör.

Uppdaterat: 2022-09-23 14:25
Pi skrev:

SnookerPro/Rutger Nilsson - det är vår körning också men nog kan jag berätta hur långt jag kör varje år ändå.

Jag missförstod varför du frågade. Jag ligger normalt på dryga 2 000 mil om året (allt privat betalt). Långsträckor är vanligt förekommande.

Men var fick du Rutger Nilsson från?

Uppdaterat: 2022-09-23 19:51
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker - du kanske använde din prenumerations-inloggning när du kommenterade...:)
OK - 2000 mil/år helt betalda av egna surt förvärvade pension-pengar kör jag också men inte finns det plats för speciellt många längre turer för mig på den körsträckan. Den längsta enkel-sträckan detta år var på ca: 60 mil och den hade fungerat utmärkt att åka elektriskt. Däremot lite mera omtanke för att få det att fungera vid framkomsten de dagar jag befann mig där men det hade säkert löst sig det också. Lite struligare skulle det kunna bli vid resor norrut till mina uppväxttrakter - där hade man nog i så fall fått "tjuvat" lite el ifrån nån snäll granne därute på vischan..:)

Uppdaterat: 2022-09-23 20:28
Pi skrev:

Snooker - du kanske använde din prenumerations-inloggning när du kommenterade...:)
OK - 2000 mil/år helt betalda av egna surt förvärvade pension-pengar kör jag också men inte finns det plats för speciellt många längre turer för mig på den körsträckan. Den längsta enkel-sträckan detta år var på ca: 60 mil och den hade fungerat utmärkt att åka elektriskt. Däremot lite mera omtanke för att få det att fungera vid framkomsten de dagar jag befann mig där men det hade säkert löst sig det också. Lite struligare skulle det kunna bli vid resor norrut till mina uppväxttrakter - där hade man nog i så fall fått "tjuvat" lite el ifrån nån snäll granne därute på vischan..:)

Hmmm, jag har ingen prenumeration. Än mindre heter jag Rutger. Alla "data" i min profil är markerade med det anonyma "-". Jag misstänker att någon har lyckats ta sig in på mitt konto och roat sig. Jag har nu bytt lösenord. Jäkligt skumt och obehagligt, detta.

Uppdaterat: 2022-09-23 23:30
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

För en tid sen dök väl Per Moberg eller nåt sånt upp som namn i samband med Snookers kommentar så nåt skumt är det nog...

Uppdaterat: 2022-09-24 07:23
L West skrev:

För en tid sen dök väl Per Moberg eller nåt sånt upp som namn i samband med Snookers kommentar så nåt skumt är det nog...

Moqvist tror jag det var.

Uppdaterat: 2022-09-24 16:27